AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #1 Skrevet 18. november 2022 Min datter på 12 legger veldig fort på seg. Hun har god appetitt og spiser alt hun får, så ingen sære vaner eller kresenhet. Jeg kjøper godteri ca 1-2 ganger pr mnd. Ikke mer. ingen brus, juice eller saft. Vanlig matpakke uten noe «attåt» med sukker. Hun er aktiv 3-4 ganger pr uke. Selv har jeg Lipødem og legger veldig lett på meg. Og selv om datteren min ikke har tegn til Lipødem (enda?) ser jeg at hun legger ekstremt fort på seg selv om hun spiser sunt og grønt. Visuelt ser hun ganske normal ut, men veier nok 5-10 kg mer enn venninnene. (57 kg). Nå ser jeg at hun plutselig tvinger seg selv til å spise veldig mye mindre enn før. likevel går hun ikke ned i vekt, og jeg vet at hun synes dette er veldig vanskelig. Jeg føler meg usikker på om jeg skal oppmuntre at hun selv tar tak eller om jeg skal stoppe det. Hun spiser jo normalt veldig sunn og næringsrik mat så det er jo ikke så mye usunne ting å ta bort uansett. Nå frykter jeg hun er på vei inn i en dysfunksjonell sirkel som kan ende galt. Hvordan balanserer man dette? Anonymkode: 09b11...bb2 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #2 Skrevet 18. november 2022 Er du sikker på at hun ikke bare hopper litt over noen måltider for så å spise mye mer kvelden fordi hun er sulten, du sier selv at hun har god apetitt. Selv med sunn og næringsrik mat kan det lett bli for mye. Ville tatt kontakt med ernæringsfysiolog for å få hjelp til å gå gjennom måltider. Hvor langt har jenta kommet i puberteten, hvor mye vokser hun i høyden i halvåret. Hvor aktiv er hun Egentlig på trening. Datteren trener like mye som din og hun sier det er mange som knapt beveger seg på trening, så ville ikke målt aktivitet i antall dager på trening, ville satset på fitbit eller noe og se hvor mange skritt det blir på en dag. Anonymkode: ce388...421 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #3 Skrevet 18. november 2022 Hun spiser ikke mer på kvelden nei. Ser at hun tar mindre på tallerkenen til middag og spiser ingen mellommåltider. Og jeg ser at hun egentlig ikle er mett. Men samtidig går hun faktisk ikke ned heller. vondt å se at hun kanskje kommer til å streve med vekt på samme måte som meg ved at hun lett går opp og sliter med å gå ned. Fitbit er ikke aktuelt nå, men kanskje på sikt.. Anonymkode: 09b11...bb2 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #4 Skrevet 18. november 2022 Det tar tid før man ser synlige resultat av slanking, hvor lenge har hun holdt på slik? Jeg synes dette er ganske viktig å ta tak i raskt, en prat med henne om hvorfor hun spiser mindre, hva hun gjør for å gå ned i vekt, hvorfor hun har valgt denne fremgangsmåten og egentlig få skikkelig overblikk over situasjonen. Barn at hun er tyngre enn vennene betyr veldig lite egentlig så lenge hun ikke øker kraftig i vekt, spiser usunt eller er inaktiv. Det er viktigere å fremme gode og holdbare mat og aktivitetsvaner. Anonymkode: 3834d...c7d 1 1
AprilLudgate Skrevet 18. november 2022 #5 Skrevet 18. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hun spiser ikke mer på kvelden nei. Ser at hun tar mindre på tallerkenen til middag og spiser ingen mellommåltider. Og jeg ser at hun egentlig ikle er mett. Men samtidig går hun faktisk ikke ned heller. vondt å se at hun kanskje kommer til å streve med vekt på samme måte som meg ved at hun lett går opp og sliter med å gå ned. Fitbit er ikke aktuelt nå, men kanskje på sikt.. Anonymkode: 09b11...bb2 Men du….. Lipødem kan ikke slankes bort, og dette vet du. Det er ikke noe man har som følge av feil kosthold. Du ser ei jente på 12 år slanker seg - svaret er IKKE triggende ting som Fitbit. Svaret er at hun fortjener og trenger å være normalt mett. Snakk med henne først om hva du ser, og at du regner med hun har begynt å tenke mye på kropp og vekt. Problemet med å gjøre det hun gjør er at kropp og hjerne ikke får utvikle seg slik den trenger. Dere kan godt snakke om hvordan spise bra og normalt sunt - og ta sunne valg slik dere gjør. Men man skader kroppen ved å gi den for lite mat, og veldig mange blir alvorlig syke av dette. Anoreksi er tredje største dødsårsak for unge kvinner i Europa, og man kan ha anoreksi i ulike typer kropp og utseende. Så kan dere heller avtale at dere kan følge med på om hun også utvikler lipødem som deg - og da skal du være åpen for behandling når hun blir større om det blir plagsomt. Men slanking er farlig, og skader kropp og selvbilde stort. Fitbit skal du da virkelig ikke gi henne. Hun har arvet dine gener for lipødem. Men hun fortjener faktisk være normalt mett og få vanlig næring som alle andre. https://www.klikk.no/helse/doktoronline/sykdommer/lena-31-har-lipodem-7122355 Endret 18. november 2022 av DundreMilfin 3 12
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #6 Skrevet 18. november 2022 Tenker at barn ikke skal drive med slanking. Og i hvert fall aldri på egenhånd. Dersom et barn skal slankes så må det være under kontroll av lege samt foreldre. I den alderen (12 år) skjer det dessuten mye i kroppen. Hofter, rumpe og bryster utvikles. De strekker seg i høyden. I puberteten er det viktig at kroppen får nok energi. Hvis hun sulter kroppen sin så vil den slutte å vokse i høyden. Anonymkode: 32abf...f6d 3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #7 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Min datter på 12 legger veldig fort på seg. Hun har god appetitt og spiser alt hun får, så ingen sære vaner eller kresenhet. Jeg kjøper godteri ca 1-2 ganger pr mnd. Ikke mer. ingen brus, juice eller saft. Vanlig matpakke uten noe «attåt» med sukker. Hun er aktiv 3-4 ganger pr uke. Selv har jeg Lipødem og legger veldig lett på meg. Og selv om datteren min ikke har tegn til Lipødem (enda?) ser jeg at hun legger ekstremt fort på seg selv om hun spiser sunt og grønt. Visuelt ser hun ganske normal ut, men veier nok 5-10 kg mer enn venninnene. (57 kg). Nå ser jeg at hun plutselig tvinger seg selv til å spise veldig mye mindre enn før. likevel går hun ikke ned i vekt, og jeg vet at hun synes dette er veldig vanskelig. Jeg føler meg usikker på om jeg skal oppmuntre at hun selv tar tak eller om jeg skal stoppe det. Hun spiser jo normalt veldig sunn og næringsrik mat så det er jo ikke så mye usunne ting å ta bort uansett. Nå frykter jeg hun er på vei inn i en dysfunksjonell sirkel som kan ende galt. Hvordan balanserer man dette? Anonymkode: 09b11...bb2 Så lite godteri pr måned og altfor sunt så kan det være hun snoper når du ikke vet det.. Anonymkode: 632cc...ab0 5
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #8 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Min datter på 12 legger veldig fort på seg. Hun har god appetitt og spiser alt hun får, så ingen sære vaner eller kresenhet. Jeg kjøper godteri ca 1-2 ganger pr mnd. Ikke mer. ingen brus, juice eller saft. Vanlig matpakke uten noe «attåt» med sukker. Hun er aktiv 3-4 ganger pr uke. Selv har jeg Lipødem og legger veldig lett på meg. Og selv om datteren min ikke har tegn til Lipødem (enda?) ser jeg at hun legger ekstremt fort på seg selv om hun spiser sunt og grønt. Visuelt ser hun ganske normal ut, men veier nok 5-10 kg mer enn venninnene. (57 kg). Nå ser jeg at hun plutselig tvinger seg selv til å spise veldig mye mindre enn før. likevel går hun ikke ned i vekt, og jeg vet at hun synes dette er veldig vanskelig. Jeg føler meg usikker på om jeg skal oppmuntre at hun selv tar tak eller om jeg skal stoppe det. Hun spiser jo normalt veldig sunn og næringsrik mat så det er jo ikke så mye usunne ting å ta bort uansett. Nå frykter jeg hun er på vei inn i en dysfunksjonell sirkel som kan ende galt. Hvordan balanserer man dette? Anonymkode: 09b11...bb2 57 kg er jo veldig mye for en 12 åring hvis hun ikke er ekstremt høy allerede. Hvor høy er hm og har hun kommet langt i puberteten? Anonymkode: 79eb5...b20
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #9 Skrevet 18. november 2022 Høres mer ut som du tenker mye på vekt og sånne ting. Vist hun hører mange prater om vekt å det trenger ikke være deg bare høres sånn ut men bare det er nokk til å trigge. Å du skriver jo hva du tenker å flere av de tingene du skriver vill trigge folk med dårlig selvtillit til å slanke mer. Tidligere spiseforstyrret her med mor som snakket om vekt. Nei mine egne barn skal vokse opp med hva kroppen trenger får å funke. Anonymkode: f6e9e...3a1 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #10 Skrevet 18. november 2022 Du m å sette denne med hun mye og prate skikkelig ut........... Anonymkode: 6e641...b84
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #11 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du m å sette denne med hun mye og prate skikkelig ut........... Anonymkode: 6e641...b84 Du må sette deg ned med henne* Anonymkode: 6e641...b84
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #12 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Høres mer ut som du tenker mye på vekt og sånne ting. Vist hun hører mange prater om vekt å det trenger ikke være deg bare høres sånn ut men bare det er nokk til å trigge. Å du skriver jo hva du tenker å flere av de tingene du skriver vill trigge folk med dårlig selvtillit til å slanke mer. Tidligere spiseforstyrret her med mor som snakket om vekt. Nei mine egne barn skal vokse opp med hva kroppen trenger får å funke. Anonymkode: f6e9e...3a1 Det er lett for deg å si. Hvordan man skal håndtere når barn ikke følger det de trenger har ikke kun en fasit. Spiser barn for mye kan man jo ikke la det gå og håpe det jevner seg ut. Aktivitetsnivå, regulering av humør, regulering av mat er noe barn må lære seg, veeldig få barn klarer alt dette uten hjelp fra voksne. Puberteten gir lett en liten dytt i feil retning. Det er mye som kan trigge at det går feil, men for andre kan samme tingen hjelpe. Man behøver ikke snakke om vekt, men før puberteten bør man ha samtaler (kan be helsesøster om hjelp) til å få barn til å forstå og ha god regulering at aktivitet, matinntak, søvn. Våre unger brukte fitbit til å være aktive og for å sørge for nok søvn. Eldste har vært matglad og lat, han har fått lære seg å regulere mengden mat, når han ikke skal spise. Hadde vi ikke tatt grep hadde han sikkert vært skikkelig overvektig, (men vanskelig med grep når han var større ig kraftigere enn andre allerede fra han var 6 måneder - lå på 95-98 percentil påhøyde og vekt)på samme måte som han har fått lære seg å ikke utagere om han ikke får viljen sin. Han får heller ikke sitte inne hver dag. Hans vekt hadde lett gått opp uten trening. Han må også bære ut søpla x ganger i uka og fikse oppvaskmaskinen x ganger i uka. Jeg ser altså på det som oppdragelse. Anonymkode: ce388...421
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #13 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så lite godteri pr måned og altfor sunt så kan det være hun snoper når du ikke vet det.. Anonymkode: 632cc...ab0 Alt for sunt? Ærlig talt. Anonymkode: 19d90...21e
Grüner Skrevet 18. november 2022 #14 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Er du sikker på at hun ikke bare hopper litt over noen måltider for så å spise mye mer kvelden fordi hun er sulten, du sier selv at hun har god apetitt. Selv med sunn og næringsrik mat kan det lett bli for mye. Ville tatt kontakt med ernæringsfysiolog for å få hjelp til å gå gjennom måltider. Hvor langt har jenta kommet i puberteten, hvor mye vokser hun i høyden i halvåret. Hvor aktiv er hun Egentlig på trening. Datteren trener like mye som din og hun sier det er mange som knapt beveger seg på trening, så ville ikke målt aktivitet i antall dager på trening, ville satset på fitbit eller noe og se hvor mange skritt det blir på en dag. Anonymkode: ce388...421 Synes ikke det er noe godt råd å gi en jente på 12 år en fit-bit for å sjekke hvor mye hun beveger seg og hvor mange kalorier hun forbrenner. Det kan trigge henne i feil retning (anoreksi). 1 6
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #15 Skrevet 18. november 2022 Grüner skrev (17 minutter siden): Synes ikke det er noe godt råd å gi en jente på 12 år en fit-bit for å sjekke hvor mye hun beveger seg og hvor mange kalorier hun forbrenner. Det kan trigge henne i feil retning (anoreksi). Alt kan trigge, det trigger MER om man ikke allerede veier 10-15 kg for mye. De kg er det vanskelig å utligne for jenter under/etter puberteten uten at noe gjøres med aktivitetsnivået og mindre mat. Hva synes du skal til for at barn skal aktiveres mer. Fitbit vil kunne være en påminnelse om aktivitet/søvn osv like mye som alarm/vekkerklokke for når man skal noe/stå opp om morgenen. Poenget er at for NOEN kan fitbit være hjelp. Det er veldig mange færre barn med anoreksi enn med overvekt. Poenget er at man må ikke være så redd for tiltak før barna får 15 kg for mye som 12-åring. Jeg har trent barn og hvor mye de veier har ofte mye å si hvor mye de løper på en trening. Anonymkode: ce388...421
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #16 Skrevet 18. november 2022 Moren min har alltid vært så opptatt av vekt, slanking og kropp. Jeg begynte å få angst for kroppen min allerede som 8-åring, og har slitt mye med kroppen min i ungdomsårene. Nettopp fordi dette greiene til mamma ble overført på meg, når det er sagt så har jeg alltid vært veldig slank og tynn, men når jeg kom i puberteten så ble jeg lubben - plutselig strakk jeg meg en del cm og var høy og tynn (igjen). Hormoner og puberteten gjør mye med kroppen, men syntes det er veldig synd at datteren din har begynt å bli så selvbevisst. Det er et dårlig tegn, og hvis ikke dette blir tatt tak i så kan det utvikle seg til alvorlige spiseforstyrrelser og psykiske lidelser. Anbefaler som @DundreMilfin - enig i alt som ble skrevet der. Snakk med datteren din, du - prat også om sykdommen din, og hvor sannsynlig det er at hun også har den. Anonymkode: 907f2...f4b 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 18. november 2022 #17 Skrevet 18. november 2022 Hun spiser nok godteri mens dere ikke ser det. Jeg synes også kostholdet høres "for sunt" ut. Godteri kun én gang i måneden og ingenting søtt - ikke mange voksne som lever sånn. Det er jo oppskrift på at hun skal spise søtt i skjul. Innfør heller lørsdagsgodt, og la henne få syltetøy o.l. i blant. Og begrens pengene hun har tilgang til. Trening osv. har lite å si for vekt. Det er også gjort studier på aktivitet og vekt hos barn som viste at trening ikke hadde noen betydning for vekt hos jenter (men hadde litt betydning hos gutter). Selvsagt bør hun oppfordres til å være aktiv, men dere må ikke tro at hun kan trene seg slank.
Kullsyrevann Skrevet 18. november 2022 #18 Skrevet 18. november 2022 Overspisingslidelse er ganske utbredt blant folk som har vokst opp med foreldre som har et anstrengt forhold til mat, vekt, utseende. Hvis skam og mat går hånd i hånd og man eter følelsene sine så er det liksom gjort. Spiseforstyrrelser er ikke bare anoreksi og bulimi. Jeg sier ikke at datteren din lider av dette, men det å i ung alder ha et restriktivt forhold til mat er risikofylt for hennes mentale utvikling. Hjernen hennes er som en svamp nå hva det angår kropp, vaner, selvfølelse og om hun liker seg selv eller ikke. Det du burde gjøre er å stå frem som et eksempel livsstilsmessig og rose henne på områder som ikke angår utseende og mat, så kan du se om ting jevner seg ut etter hvert som hun blir eldre. De fleste tar opp trening i vgs/universitetsalder uansett. Vi lever i et enormt informasjonssamfunn, vi vet veldig godt hva som er sunn og usunn atferd og hva som skaper en sterk og frisk kropp. Ja, fedme er et problem. Men det er i de fleste tilfeller et produkt av emosjoner, barndom, kunnskap og verdier. Som med alle andre spiseforstyrrelser. Det provoserer meg at "alle" vet hvilken knagg bulimi, anoreksi og ortoreksi skal henges på og det skal være så synd i de, men kraftig overvekt hører liksom ikke til i kategorien og de blir uthengt istedenfor å møte empati Sannheten er at de fleste som er flere KG overvektig enten hadde en tøff barndom eller hadde "almond moms" som lærte de at førsteprioritet i livet er å være slank. Ikke pga. helse, men fordi det er sånn man skal se ut for å bli elsket. Det bikker ikke alltid over til at man stapper fingeren i halsen, sulter seg selv eller overtrener, mange går i stikk motsatt retning istedenfor. Og det starter med at man bruker lommepengene sine på godteri man kan spise i smug... Slutt med dette vekthysteriet og la henne leve livet sitt, tenåringsårene er altfor korte til å sløse de vekk på noe så idiotisk som kalorier og tallene på baderomsvekta. Dundremilfin har helt rett i at hun fortjener å være mett. Det hun ikke fortjener er å arve de ganske åpenbare problemene du har med mat og selvbilde. 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #19 Skrevet 18. november 2022 Jeg har fire barn, og min erfaring er at alle barn lyver. Og som foreldre er det helt umulig å ha full oversikt over hva ungene putter i seg. En ungdom kan lett drikke i seg flere tusen kalorier på en dag! Juice, sjokomelk, biola, skolemelk… Det er ikke godteri som er problemet, det er den totale mengden. Informer henne om kalorier og dagsbehov. Få henne til å forstå at hun er fin som hun er. Få henne til å tro at litt porsjonskontroll nå, vil gjøre at hun vil vokse seg slank. Hjelp henne med porsjonene, lag mat som blir litt mengde på tallerkenen, uten alt for mye kalorier. Og til slutt, vær aktive sammen. De hører hva vi sier, men ser hva vi gjør. Anonymkode: 03570...335
Christina82 Skrevet 18. november 2022 #20 Skrevet 18. november 2022 Kjære trådstarter, Jeg må dessverre stenge tråden din med bakgrunn i at vi ikke kan vite hvilken kompetanse som ligger bak svarene du vil få. Vi kan ikke passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg eller andre i en sårbar situasjon. Vi anbefaler også at du tar kontakt med din fastlege for å få en profesjonell oppfølging og/eller svar på spørsmålene dine. Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym. Med vennlig hilsen Christina82, mod 1
Anbefalte innlegg