AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #1 Skrevet 18. november 2022 Jeg tåler rett og slett ikke treige folk.. folk som ikke forstår eller tar tak. Jobber med folk, og vi får inn folk fra nav på arbeidstrening. De står rett opp og ned og ser på.. de får masse veiledning og når vi sier at de må engasjere seg, sette seg ned sammen med barna - gjør de gjerne det. Men de bare sitter der, snakker ikke med barna.. under måltid så setter de seg ned og spiser maten sin.. følger ikke med på om barna spiser, eller trenger mer melk, har gode samtaler… neida.. bare sitter der å spiser selv, og søker mye voksenkontakt.. sitter å snakker om pynting til jul, mens vi andre ikke har tid eller kapasitet til å snakke om slike ting når vi jobber. Det er mer kaps å ha de hos oss enn ikke. Det er som å ha et ekstra barn. Noen er bare helt borte.. Anonymkode: fcff5...595 8
MyCupOfTea Skrevet 18. november 2022 #2 Skrevet 18. november 2022 Det er en grunn til at de er på arbeidstrening gjennom NAV da... 20
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #3 Skrevet 18. november 2022 Jeg tåler heller ikke trege folk, og hadde jobb deretter. Anonymkode: b051d...65d
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #4 Skrevet 18. november 2022 Kanskje de ikke har lyst til å jobbe i barnehage og bare er utplassert et tilfeldig sted av NAV. Anonymkode: c57a4...c09 11 4
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #5 Skrevet 18. november 2022 RosaPinkPanter skrev (4 minutter siden): Det er en grunn til at de er på arbeidstrening gjennom NAV da... Nettopp, de skal jo ikke jobbe. Men delta lettest mulig, som en assistent. Anonymkode: b47bc...b30 7 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #6 Skrevet 18. november 2022 Må vel være mye bedre å se hva som trenger å bli gjort/ta enkle beskjeder, trå til litt, enn å sitte og blomstre. Jeg og får fnatt av treige folk. Anonymkode: cfa6a...9d1 3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #7 Skrevet 18. november 2022 Hadde blitt sprø av å forholde meg til slike folk... Trygd vil de ha, men å ta i et tak er under deres verdighet Anonymkode: c945e...aec 1
MyCupOfTea Skrevet 18. november 2022 #8 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hadde blitt sprø av å forholde meg til slike folk... Trygd vil de ha, men å ta i et tak er under deres verdighet Anonymkode: c945e...aec 'Slike folk' er sånn av en grunn! Kan være angst, eller andre ting. Derfor er de på ARBEIDSTRENING. Holdninger som dette gjør det ihvertfall ikke bedre for de! 15 2 8
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #9 Skrevet 18. november 2022 hørers ut som du har en dårlig personlighet når du har problemer med at folk er forskjellig man kan ikke noe for at man er som man er Anonymkode: c5c3b...0ba 10 2
Skid_raw Skrevet 18. november 2022 #10 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hadde blitt sprø av å forholde meg til slike folk... Trygd vil de ha, men å ta i et tak er under deres verdighet Anonymkode: c945e...aec Tror det er helt greit at du ikke forholder deg til slike personer. Personligheten din stinker. 9 1 3
lillevill Skrevet 18. november 2022 #11 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Jeg tåler rett og slett ikke treige folk.. folk som ikke forstår eller tar tak. Jobber med folk, og vi får inn folk fra nav på arbeidstrening. De står rett opp og ned og ser på.. de får masse veiledning og når vi sier at de må engasjere seg, sette seg ned sammen med barna - gjør de gjerne det. Men de bare sitter der, snakker ikke med barna.. under måltid så setter de seg ned og spiser maten sin.. følger ikke med på om barna spiser, eller trenger mer melk, har gode samtaler… neida.. bare sitter der å spiser selv, og søker mye voksenkontakt.. sitter å snakker om pynting til jul, mens vi andre ikke har tid eller kapasitet til å snakke om slike ting når vi jobber. Det er mer kaps å ha de hos oss enn ikke. Det er som å ha et ekstra barn. Noen er bare helt borte.. Anonymkode: fcff5...595 Hva med å hjelpe dem da? Fortell hva du kan om jobben. Si at når vi spiser mat, så må vi passe på at..... og så pleier vi ikke å småprate så mye, vi må passe være litt mer "på" og passe på at,,, osv. snakk med dem! Og når du ser at de står opp og ned, så kan du si at.. hei ser at du er litt forvirret nå? Jeg kan hjelpe deg. Nå hadde det passet om du kunne lese en bok for pia. eller sjekke Lasse om han må skifte bleie. Så kan du rydde i lekene etterpå, og så kan du leke med barna. Om de er helt forvirra kan du; Lage en dagsplan. Om morgenen kan du... til lunch er det viktig å huske at man sjekker at barna har spist.. osv. Ikke vær så uproff, lær opp folka. 11 1 13
lillevill Skrevet 18. november 2022 #12 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hadde blitt sprø av å forholde meg til slike folk... Trygd vil de ha, men å ta i et tak er under deres verdighet Anonymkode: c945e...aec Huff trist at du jobber med barn da, med så lite kunnskap om mennesker. : / 8 6
lillevill Skrevet 18. november 2022 #13 Skrevet 18. november 2022 Sorry Anonymkode: c945e...aec trodde du var TS. går i surr med alle dere anonyme her.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #14 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Jeg tåler rett og slett ikke treige folk.. folk som ikke forstår eller tar tak. Jobber med folk, og vi får inn folk fra nav på arbeidstrening. De står rett opp og ned og ser på.. de får masse veiledning og når vi sier at de må engasjere seg, sette seg ned sammen med barna - gjør de gjerne det. Men de bare sitter der, snakker ikke med barna.. under måltid så setter de seg ned og spiser maten sin.. følger ikke med på om barna spiser, eller trenger mer melk, har gode samtaler… neida.. bare sitter der å spiser selv, og søker mye voksenkontakt.. sitter å snakker om pynting til jul, mens vi andre ikke har tid eller kapasitet til å snakke om slike ting når vi jobber. Det er mer kaps å ha de hos oss enn ikke. Det er som å ha et ekstra barn. Noen er bare helt borte.. Anonymkode: fcff5...595 kanskje du får inne en annen jobb du har jo tydlig hvis ikke noe med følelse for folk du bør kanskje jobbe på et lager eller noe sånn at du slipper og forholde deg til så menge folk du har jo ikke noe personlig het til og jobbe med mennesker i det hele tatt når du er så ufølsom Anonymkode: c5c3b...0ba 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #15 Skrevet 18. november 2022 lillevill skrev (10 minutter siden): Hva med å hjelpe dem da? Fortell hva du kan om jobben. Si at når vi spiser mat, så må vi passe på at..... og så pleier vi ikke å småprate så mye, vi må passe være litt mer "på" og passe på at,,, osv. snakk med dem! Og når du ser at de står opp og ned, så kan du si at.. hei ser at du er litt forvirret nå? Jeg kan hjelpe deg. Nå hadde det passet om du kunne lese en bok for pia. eller sjekke Lasse om han må skifte bleie. Så kan du rydde i lekene etterpå, og så kan du leke med barna. Om de er helt forvirra kan du; Lage en dagsplan. Om morgenen kan du... til lunch er det viktig å huske at man sjekker at barna har spist.. osv. Ikke vær så uproff, lær opp folka. Dette var bra! Lag en dagsplan! Anonymkode: 64126...4c3 2 1
Hannah80 Skrevet 18. november 2022 #16 Skrevet 18. november 2022 Ikke alle som klarer å faktisk se hva som skal gjøres, eller som plukker opp ting like kjapt som andre. Og noen er så usikker på seg selv, at de ikke tør å gjøre noe i tilfelle de gjør noe "feil". Som andre skriver her, så er det jo en grunn til at de er på arbeidstrening. 15 1 4
I Grosny Skrevet 18. november 2022 #17 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Jeg tåler rett og slett ikke treige folk.. folk som ikke forstår eller tar tak. Jobber med folk, og vi får inn folk fra nav på arbeidstrening. De står rett opp og ned og ser på.. de får masse veiledning og når vi sier at de må engasjere seg, sette seg ned sammen med barna - gjør de gjerne det. Men de bare sitter der, snakker ikke med barna.. under måltid så setter de seg ned og spiser maten sin.. følger ikke med på om barna spiser, eller trenger mer melk, har gode samtaler… neida.. bare sitter der å spiser selv, og søker mye voksenkontakt.. sitter å snakker om pynting til jul, mens vi andre ikke har tid eller kapasitet til å snakke om slike ting når vi jobber. Det er mer kaps å ha de hos oss enn ikke. Det er som å ha et ekstra barn. Noen er bare helt borte.. Anonymkode: fcff5...595 Dette er arbeidstrening. Du får inn folk som ikke er trent. Noen av disse er det en stor jobb å trene opp, og det krever dessverre tålmodighet. Hvis denne tråden skal være nyttig så bør vi vise til og fortelle om gode metoder for å trene opp utrent arbeidskraft. Dersom du skifter fokus fra å være misfornøyd med det de ikke kan til å sakte men sikkert hjelpe dem med å lære det de ikke kan, så er god framgang mulig. 4 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #18 Skrevet 18. november 2022 Det du beskriver er jo folk som kanskje aldri har vært i en jobb, og ikke aner at det forventes så og så mye av dem, selv når de har lunsj osv. Dere bør bruke mer tid på å forklare fra grunnen av hva som forventes, ikke bare anta at de skjønner seg på alt som skjer i en avdeling med små mennesker som trenger tilsyn konstant. Har man aldri jobbet med barn før (derav "arbeidstrening") så er man gjerne ikke så forutseende, og skjønner ikke at man bør flytte Oles melkeglass litt vekk fra albuen hans for han, så han ikke søler. Bleiesjekk osv er ikke sikkert de tenker på. Bruk mer tid på å forklare og fortelle hvordan ting gjøres, så slipper du mye problemer. Anonymkode: e0204...e12 8 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #19 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tåler rett og slett ikke treige folk.. folk som ikke forstår eller tar tak. Jobber med folk, og vi får inn folk fra nav på arbeidstrening. De står rett opp og ned og ser på.. de får masse veiledning og når vi sier at de må engasjere seg, sette seg ned sammen med barna - gjør de gjerne det. Men de bare sitter der, snakker ikke med barna.. under måltid så setter de seg ned og spiser maten sin.. følger ikke med på om barna spiser, eller trenger mer melk, har gode samtaler… neida.. bare sitter der å spiser selv, og søker mye voksenkontakt.. sitter å snakker om pynting til jul, mens vi andre ikke har tid eller kapasitet til å snakke om slike ting når vi jobber. Det er mer kaps å ha de hos oss enn ikke. Det er som å ha et ekstra barn. Noen er bare helt borte.. Anonymkode: fcff5...595 Hvorfor krever dere ikke at om det skal komme noen å ha arbeidstrening hos dere så må de ha et ønske om å arbeide med barn, engasjement og ikke minst vilje til å ta til seg beskjeder/ veiledning. Ikke faen om jeg ville hatt slike tomsinger rundt barna mine.. Anonymkode: 5c90b...b7f 1 1
I Grosny Skrevet 18. november 2022 #20 Skrevet 18. november 2022 Hannah80 skrev (2 minutter siden): Ikke alle som klarer å faktisk se hva som skal gjøres, eller som plukker opp ting like kjapt som andre. Og noen er så usikker på seg selv, at de ikke tør å gjøre noe i tilfelle de gjør noe "feil". Som andre skriver her, så er det jo en grunn til at de er på arbeidstrening. Klok observasjon! Når man er ny på en arbeidsplass er det fort gjort å bli passiv fordi man er redd for å gjøre feil eller gjøre ting som irriterer de andre ansatte. Da er det om å gjøre å gi god opplæring og gi dem trygghet til å jobbe aktivt og riktig. To typer feil som er vanlig fra nye er at man enten er for passiv, eller for aktiv. 11 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå