Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tåler rett og slett ikke treige folk.. folk som ikke forstår eller tar tak. Jobber med folk, og vi får inn folk fra nav på arbeidstrening. De står rett opp og ned og ser på.. de får masse veiledning og når vi sier at de må engasjere seg, sette seg ned sammen med barna - gjør de gjerne det. Men de bare sitter der, snakker ikke med barna.. 

under måltid så setter de seg ned og spiser maten sin.. følger ikke med på om barna spiser, eller trenger mer melk, har gode samtaler… neida.. bare sitter der å spiser selv, og søker mye voksenkontakt.. sitter å snakker om pynting til jul, mens vi andre ikke har tid eller kapasitet til å snakke om slike ting når vi jobber. 
Det er mer kaps å ha de hos oss enn ikke. 
Det er som å ha et ekstra barn. 
Noen er bare helt borte.. 

Anonymkode: fcff5...595

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en grunn til at de er på arbeidstrening gjennom NAV da...

• Liker 20
Skrevet

Jeg tåler heller ikke trege folk, og hadde jobb deretter. 

Anonymkode: b051d...65d

Skrevet

Kanskje de ikke har lyst til å jobbe i barnehage og bare er utplassert et tilfeldig sted av NAV.

Anonymkode: c57a4...c09

• Liker 11
  • Nyttig 4
Skrevet
RosaPinkPanter skrev (4 minutter siden):

Det er en grunn til at de er på arbeidstrening gjennom NAV da...

Nettopp, de skal jo ikke jobbe. Men delta lettest mulig, som en assistent.

Anonymkode: b47bc...b30

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Må vel være mye bedre å se hva som trenger å bli gjort/ta enkle beskjeder, trå til litt, enn å sitte og blomstre. Jeg og får fnatt av treige folk. 

Anonymkode: cfa6a...9d1

• Liker 3
Skrevet

Hadde blitt sprø av å forholde meg til slike folk... Trygd vil de ha, men å ta i et tak er under deres verdighet

Anonymkode: c945e...aec

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hadde blitt sprø av å forholde meg til slike folk... Trygd vil de ha, men å ta i et tak er under deres verdighet

'Slike folk' er sånn av en grunn! Kan være angst, eller andre ting. Derfor er de på ARBEIDSTRENING.

Holdninger som dette gjør det ihvertfall ikke bedre for de!

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet

hørers ut som du har en dårlig personlighet når du har problemer med at folk er forskjellig man kan ikke noe for at man er som man er

Anonymkode: c5c3b...0ba

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Tror det er helt greit at du ikke forholder deg til slike personer. Personligheten din stinker.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg tåler rett og slett ikke treige folk.. folk som ikke forstår eller tar tak. Jobber med folk, og vi får inn folk fra nav på arbeidstrening. De står rett opp og ned og ser på.. de får masse veiledning og når vi sier at de må engasjere seg, sette seg ned sammen med barna - gjør de gjerne det. Men de bare sitter der, snakker ikke med barna.. 

under måltid så setter de seg ned og spiser maten sin.. følger ikke med på om barna spiser, eller trenger mer melk, har gode samtaler… neida.. bare sitter der å spiser selv, og søker mye voksenkontakt.. sitter å snakker om pynting til jul, mens vi andre ikke har tid eller kapasitet til å snakke om slike ting når vi jobber. 

Hva med å hjelpe dem da? Fortell hva du kan om jobben.

Si at når vi spiser mat, så må vi passe på at..... og så pleier vi ikke å småprate så mye, vi må passe være litt mer "på" og passe på at,,, osv. snakk med dem!

Og når du ser at de står opp og ned, så kan du si at.. hei ser at du er litt forvirret nå? Jeg kan hjelpe deg. Nå hadde det passet om du kunne lese en bok for pia. eller sjekke Lasse om han må skifte bleie. Så kan du rydde i lekene etterpå, og så kan du leke med barna. 

Om de er helt forvirra kan du; 

Lage en dagsplan. Om morgenen kan du... til lunch er det viktig å huske at man sjekker at barna har spist.. osv. 

Ikke vær så uproff, lær opp folka. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Huff trist at du jobber med barn da, med så lite kunnskap om mennesker. : /

• Liker 8
  • Nyttig 6
Skrevet

Sorry Anonymkode: c945e...aec  trodde du var TS. går i surr med alle dere anonyme her.

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

kanskje du får inne en annen jobb du har jo tydlig hvis ikke noe med følelse for folk du bør kanskje jobbe på et lager eller noe sånn at du slipper og forholde deg til så menge folk du har jo ikke noe personlig het til og jobbe med mennesker i  det hele tatt når du er så ufølsom

Anonymkode: c5c3b...0ba

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
lillevill skrev (10 minutter siden):

Hva med å hjelpe dem da? Fortell hva du kan om jobben.

Si at når vi spiser mat, så må vi passe på at..... og så pleier vi ikke å småprate så mye, vi må passe være litt mer "på" og passe på at,,, osv. snakk med dem!

Og når du ser at de står opp og ned, så kan du si at.. hei ser at du er litt forvirret nå? Jeg kan hjelpe deg. Nå hadde det passet om du kunne lese en bok for pia. eller sjekke Lasse om han må skifte bleie. Så kan du rydde i lekene etterpå, og så kan du leke med barna. 

Om de er helt forvirra kan du; 

Lage en dagsplan. Om morgenen kan du... til lunch er det viktig å huske at man sjekker at barna har spist.. osv. 

Ikke vær så uproff, lær opp folka. 

Dette var bra! Lag en dagsplan! 

Anonymkode: 64126...4c3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ikke alle som klarer å faktisk se hva som skal gjøres, eller som plukker opp ting like kjapt som andre. Og noen er så usikker på seg selv, at de ikke tør å gjøre noe i tilfelle de gjør noe "feil". Som andre skriver her, så er det jo en grunn til at de er på arbeidstrening

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Dette er arbeidstrening. Du får inn folk som ikke er trent. Noen av disse er det en stor jobb å trene opp, og det krever dessverre tålmodighet. Hvis denne tråden skal være nyttig så bør vi vise til og fortelle om gode metoder for å trene opp utrent arbeidskraft.  Dersom du skifter fokus fra å være misfornøyd med det de ikke kan til å sakte men sikkert hjelpe dem med å lære det de ikke kan, så er god framgang mulig.  

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Det du beskriver er jo folk som kanskje aldri har vært i en jobb, og ikke aner at det forventes så og så mye av dem, selv når de har lunsj osv. Dere bør bruke mer tid på å forklare fra grunnen av hva som forventes, ikke bare anta at de skjønner seg på alt som skjer i en avdeling med små mennesker som trenger tilsyn konstant. Har man aldri jobbet med barn før (derav "arbeidstrening") så er man gjerne ikke så forutseende, og skjønner ikke at man bør flytte Oles melkeglass litt vekk fra albuen hans for han, så han ikke søler. Bleiesjekk osv er ikke sikkert de tenker på.

Bruk mer tid på å forklare og fortelle hvordan ting gjøres, så slipper du mye problemer.

Anonymkode: e0204...e12

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor krever dere ikke at om det skal komme noen å ha arbeidstrening hos dere så må de ha et ønske om å arbeide med barn, engasjement og ikke minst vilje til å ta til seg beskjeder/ veiledning.

Ikke faen om jeg ville hatt slike tomsinger rundt barna mine..

Anonymkode: 5c90b...b7f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Hannah80 skrev (2 minutter siden):

Ikke alle som klarer å faktisk se hva som skal gjøres, eller som plukker opp ting like kjapt som andre. Og noen er så usikker på seg selv, at de ikke tør å gjøre noe i tilfelle de gjør noe "feil". Som andre skriver her, så er det jo en grunn til at de er på arbeidstrening

Klok observasjon! Når man er ny på en arbeidsplass er det fort gjort å bli passiv fordi man er redd for å gjøre feil eller gjøre ting som irriterer de andre ansatte. Da er det om å gjøre å gi god opplæring og gi dem trygghet til å jobbe aktivt og riktig.
To typer feil som er vanlig fra nye er  at man enten er for passiv, eller for aktiv.

• Liker 11
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...