Gå til innhold

Må barn egentlig få lommepenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alenemor med dårlig økonomi her. 
barn på 12 år som aldri har fått lommepenger til nå og har heller ikke hatt behov eller ønske om dette tidligere. 
Men h*n  blir jo eldre og vil være med på ting. 
Men MÅ ungdommer på død og liv ha lommepenger? 
Jeg vil jo da la barnet delta på ulike ting, men tenker det på sikt blir billigere og mer økonomisk for meg å ikke gi lommepenger. 

Forstår aspektet med å lære økonomi og sparing da går tapt. 

er det egentlig noen flere som IKKE gir barna sine lommepenger? 

Anonymkode: 8e04d...e8e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnet bør jo få lov å gå på kino med venner, o.l. 

Det er selvsagt helt ok å si at jeg legger ut når du går på kino, i stedet for å gi lommepenger som barnet disponerer selv. 

Men da fratar du også barnet en viktig læringsmulighet. Du fratar også barnet muligheten til å gjøre normale ting som å kjøpe seg en brus på butikken, sånn som alle vennene gjør. 

Selvsagt er det mer økonomisk for deg å ikke gi ungen penger enn å gi ham det.. Men i mine øyne er det noe man gjør om det er helt fullstendig krise. For som sagt: du fratar ungen mye mer enn bare selve pengene. 

Det er fryktelig viktig å lære seg på den harde måten at nå har jeg x kr. Da må jeg tenke over hva jeg bruker dem på, for plutselig står jeg der uten penger, og har lyst på denne tingen her som koster penger. 

Anonymkode: ca5b9...47f

Skrevet

dem bør jo heller fått uke lønn så dem lærer seg mer om det med økonomi

Anonymkode: 16862...d62

Skrevet

Nå har som regel ikkje barn inntekt. Eg synest barn burde fått litt lommepegnar uansett.

Det er ikkje lett å vere ung og ha ingen pengar når "alle andre" har det.

Anonymkode: b5e96...ad6

Skrevet

Min datter på 13 gjør ingen oppgaver hjemme, så da blir det 50 kr i uken til lørdagsgodt, det er alt.

Hun får penger til kinobillett el. andre sosiale ting, de sjeldne gangene hun går på kino med en venninne. Vi har en liste over oppgaver hjemme og hvor mye lønn hun får for å gjøre det, men hun orker ikke (strever med hormonene, og andre ting, i tidlig tenåringsfase). Oppgavene ligger og venter til hun har lyst til å bidra hjemme...

Anonymkode: 976e6...669

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...