AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #1 Skrevet 18. november 2022 Jeg lurer på om noen har noen erfaringer eller tanker rundt dette med deling av høytider ved samlivsbrudd, nå nærmer jo julen seg, så jeg tenker på jul i første omgang. Barnefar og jeg gikk fra hverandre da barnet var syv måneder. Barnefar hadde fått ny kjæreste, og de (kjæreste med barn) flyttet inn rett etter separasjonen var tatt ut. Vi har sett på anbefalingene for samvær med små barn, og har hyppige samvær og bygger stadig opp med overnatting og går mot mer samvær med far. Jeg tenker ikke at jeg som mor er den eneste som har rett på samvær eller et forhold med barnet, men pga barnets alder ved bruddet så var det naturlig at barnet var mest hos meg. Nå nærmer julen seg, og jeg mener at siden barnet fortsatt er under tre år og mest vant til samvær med meg, så skal det feire jul med meg. Far mener at barnet var med meg i fjor, så i år skal han ha barnet. Jeg sier ikke at far aldri skal få ha barnet i julen, men siden det er under tre år, mener jeg vi skal vente med å dele jul og andre høytider. Noen som gikk fra hverandre med små barn og vil dele hvordan dere løste det, eller har noen tanker? Anonymkode: a40ea...615 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #2 Skrevet 18. november 2022 Yngste var 2 da vi ble skilt. Første jul feiret vi sammen, andre jul hadde jeg barna (men det var også pga far fikk corona og yngste hadde corona), og i år skal far ha de første halvdel av juleferien. I starten var 3-4 dager hos far av gangen passe for yngste, nå har vi opp mot en uke. Hun er 4,5 år snart. Dere bør tenke på å få satt opp en samværsavtale hvor dere også har med hvordan ferie skal fordeles. Jeg tenker at så lenge far har hatt jevnlig samvær og overnatting, så er det ikke noe i veien for at far kan ha barnet noen dager i julen eller andre høytider. Mange deler juleferien i 2 og kjører annenhvert år. Anonymkode: 52fdb...527 1
Daria Skrevet 18. november 2022 #3 Skrevet 18. november 2022 Hvis far har samvær med overnatting ellers, er det vel ingen grunn til at han ikke skal kunne ha det i samme mengde i jula også? Ungen har uansett ingen minner og tanker og forventinger rundt dette med jul og høytid, dette handler om dine følelser. 27
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #4 Skrevet 18. november 2022 Her må du definere hva du mener med å "feire jul" og "dele jul" før vi kan ha noen mening om det. Anonymkode: 8f7ed...6c7 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #5 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg lurer på om noen har noen erfaringer eller tanker rundt dette med deling av høytider ved samlivsbrudd, nå nærmer jo julen seg, så jeg tenker på jul i første omgang. Barnefar og jeg gikk fra hverandre da barnet var syv måneder. Barnefar hadde fått ny kjæreste, og de (kjæreste med barn) flyttet inn rett etter separasjonen var tatt ut. Vi har sett på anbefalingene for samvær med små barn, og har hyppige samvær og bygger stadig opp med overnatting og går mot mer samvær med far. Jeg tenker ikke at jeg som mor er den eneste som har rett på samvær eller et forhold med barnet, men pga barnets alder ved bruddet så var det naturlig at barnet var mest hos meg. Nå nærmer julen seg, og jeg mener at siden barnet fortsatt er under tre år og mest vant til samvær med meg, så skal det feire jul med meg. Far mener at barnet var med meg i fjor, så i år skal han ha barnet. Jeg sier ikke at far aldri skal få ha barnet i julen, men siden det er under tre år, mener jeg vi skal vente med å dele jul og andre høytider. Noen som gikk fra hverandre med små barn og vil dele hvordan dere løste det, eller har noen tanker? Anonymkode: a40ea...615 mine var 9mnd og 2 år da de feiret med far første gang, da ble det slutt i August. Så at barnet er under 3 er dårlig unnskyld. Nå har vi dem 50/50, de er 7 og 8 Anonymkode: 833b2...116 9 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #6 Skrevet 18. november 2022 Selvsagt annethvert år , var 1 år da vi gikk gra hverandre Anonymkode: 0e646...7b7 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #7 Skrevet 18. november 2022 Du er urimelig. Hvorfor skal dere ikke ha annenhver jul hvis dere allerede er i gang med overnatting? Anonymkode: 3a4cf...e5d 19 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #8 Skrevet 18. november 2022 Hat barnet sovet hos han før? Da skal det selvfølgelig sove hos far når det er jul også, og det er hans tur. Her er barnet 3 år og vi har nettopp blitt separert. Vi feirer sammen i år, men far har barnet resten av romjula fordi det er hans samværsdager. Anonymkode: 876c8...9a2 5
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #9 Skrevet 18. november 2022 Du er veldig egoistisk nå. Klart høytider skal deles og hvis du hadde barnet i fjor så er det riktig at barnet skal til far nå. Det er snakk om et barn som er 3 år, ikke 3 mnd... Du kan ikke legge føringen for samværet og deling etter dine behov. Du mener, du mener.. Det er det jeg leser. Hva mener far? Hilsen kvinne! Anonymkode: ee69f...c58 6 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #10 Skrevet 18. november 2022 Jeg syns du får litt strenge svar her TS. Samlivsbrudd med små barn er utrolig vondt og tøft, og at din eks fant en ny (bak din rygg?) før bruddet og omtrent ble samboer rett etterpå, gjør det ekstra vondt. Men far har dessverre rett til annenhver jul likevel. Hva om han har 23.-25.desember? Så får du barnet igjen første juledag og kan feire en form for jul da. Anonymkode: 6027f...2c1 3 4 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #11 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg syns du får litt strenge svar her TS. Samlivsbrudd med små barn er utrolig vondt og tøft, og at din eks fant en ny (bak din rygg?) før bruddet og omtrent ble samboer rett etterpå, gjør det ekstra vondt. Men far har dessverre rett til annenhver jul likevel. Hva om han har 23.-25.desember? Så får du barnet igjen første juledag og kan feire en form for jul da. Anonymkode: 6027f...2c1 Det skal uansett ikke gå utover barnet Anonymkode: 0e646...7b7 4
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #12 Skrevet 18. november 2022 Jeg forstår ikke problemet? Mener du barnet er for ungt til å feire med far uten deg så feirer det med far og deg. Problem løst. Orker ikke dere voksne feire sammen for barnets del? Ok. Det er veldig dårlige nyheter for barnets fremtid. Barn uten foreldre som bryr seg går det ikke spesielt bra med. Og man skal virkelig aktivt mislike egen unge for å ikke orke feire 10-12 dager i året med dets andre forelder. Anonymkode: 7a2d6...dce 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #13 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg forstår ikke problemet? Mener du barnet er for ungt til å feire med far uten deg så feirer det med far og deg. Problem løst. Orker ikke dere voksne feire sammen for barnets del? Ok. Det er veldig dårlige nyheter for barnets fremtid. Barn uten foreldre som bryr seg går det ikke spesielt bra med. Og man skal virkelig aktivt mislike egen unge for å ikke orke feire 10-12 dager i året med dets andre forelder. Anonymkode: 7a2d6...dce Så du mener jeg skal feire med far, elskerinnen hans og hennes barn? Det er uaktuelt. Far er velkommen til å feire med meg og min familie Anonymkode: a40ea...615 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #14 Skrevet 18. november 2022 Jeg ser jo at flertallet mener barnet skal feire med far i år. Jeg er ikke helt enig. Barnet bor mest hos meg, forbereder julen hos meg, så jeg tenker det er naturlig at høytiden feires her så lenge barnet ikke forstår hva som skjer. Til neste år er barnet eldre og vi kan snakke med det. Far vil ha overnattingssamvær fordi han ikke orker å kjøre frem og tilbake på besøk. Før vi startet med samvær, så ga han blanke faen i at hyppige, korte samvær var det beste for barnet, han bare kom ikke på besøk. Det var vanskelig for meg, for barnets beste er en far som er involvert, selv om alderen ikke tilsa to netter på overnatting helt ennå. Det har gått greit, men barnet sitter på meg som et klistremerke to dager etter samvær med far. Far tok seg heller aldri tid til å bli kjent med barnet alene, det var rett inn i den nye familien. Selv nå har vi annenhver helg, det er vanlig å ha et besøk innimellom der, men far orker ikke kjøre. Så ja, jeg er kanskje egoistisk her, men barnet kan ikke si sin mening ennå, og jeg mener julen bør være hos meg i år. Det utelukker ikke at barnet også skal feire jul med far senere år. Far kom også slengende med dette ønsket nå, rett før jul. Anonymkode: a40ea...615 4 2 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #15 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg ser jo at flertallet mener barnet skal feire med far i år. Jeg er ikke helt enig. Barnet bor mest hos meg, forbereder julen hos meg, så jeg tenker det er naturlig at høytiden feires her så lenge barnet ikke forstår hva som skjer. Til neste år er barnet eldre og vi kan snakke med det. Far vil ha overnattingssamvær fordi han ikke orker å kjøre frem og tilbake på besøk. Før vi startet med samvær, så ga han blanke faen i at hyppige, korte samvær var det beste for barnet, han bare kom ikke på besøk. Det var vanskelig for meg, for barnets beste er en far som er involvert, selv om alderen ikke tilsa to netter på overnatting helt ennå. Det har gått greit, men barnet sitter på meg som et klistremerke to dager etter samvær med far. Far tok seg heller aldri tid til å bli kjent med barnet alene, det var rett inn i den nye familien. Selv nå har vi annenhver helg, det er vanlig å ha et besøk innimellom der, men far orker ikke kjøre. Så ja, jeg er kanskje egoistisk her, men barnet kan ikke si sin mening ennå, og jeg mener julen bør være hos meg i år. Det utelukker ikke at barnet også skal feire jul med far senere år. Far kom også slengende med dette ønsket nå, rett før jul. Anonymkode: a40ea...615 Så du venter til en tre-åring kan si sin mening - som garantert er å være hos mor, slik at du da har et nytt argument for å droppe jul hos far? At du i det hele tatt antyder at en treårings mening skal ha stor tyngde her viser at saken har en side som ikke blir fortalt i denne tråden. Jeg forstår dette er tungt for deg. Men her blander du sammen veldig mange argumenter. Du innrømmer at barnet ikke forstår hva som skjer, likevel understreker du at barnet "forbereder" julen hos deg, det er jo bare selvmotsigende. Du sier at en involvert far er viktig, men samtidig støtter du ikke opp om det. Og denne "nye familien" blir nevnt i overkant ofte. Om du mener at far ikke er egnet til å være omsorgsperson så er det en helt annen diskusjon. Men om overnatting er greit ellers, bare ikke julaften, så handler det om dine følelser. Og ikke barnets behov. Anonymkode: 391c6...6fb 10 5
-Missi- Skrevet 18. november 2022 #16 Skrevet 18. november 2022 Følg mamma hjertet ditt❤️ Slik jeg ser det, far har lite samvær og barnet bor mest hos deg og er lite enda hadde dere hatt mer 50/50 ansvar i hverdagen hadde jul annenhver år vært mer naturlig. Disse første årene er ekstremt tøffe vært der selv. Sender deg en god klem ❤️ 4 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #17 Skrevet 18. november 2022 Jeg synes folk er veldig streng her. Det er ikke urimelig at et lite barn som har basen sin hos mor feirer høytid med mor, spesielt når de ikke har en avtale på plass. Selvfølgelig burde dette komme på plass, men det spørs om det lar seg gjøre så tett opp mot julen. Og at noen her foreslår at de skal feire sammen? Det høres helt jævlig ut, sånn som jeg leser det med utroskap og ny familie. Anonymkode: f2f29...09a 4 2
Ulrikke Skrevet 18. november 2022 #18 Skrevet 18. november 2022 Snakker du om en uke i jula, eller snakker du om julaften og evt en dag eller to rundt julaften? Et barn på under 3 år klarer fint å feire julaften uten mamma. Jeg forstår at du ikke vil at samværet skal vare i en hel uke, at det er for tidlig, men selve julaften (til 1.juledag for eksempel) er det ingen grunn til å protestere på! Annenhver julaften må være ok. Mitt yngste stebarn var 2 år første jul hos far. 5
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #19 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Så du venter til en tre-åring kan si sin mening - som garantert er å være hos mor, slik at du da har et nytt argument for å droppe jul hos far? At du i det hele tatt antyder at en treårings mening skal ha stor tyngde her viser at saken har en side som ikke blir fortalt i denne tråden. Jeg forstår dette er tungt for deg. Men her blander du sammen veldig mange argumenter. Du innrømmer at barnet ikke forstår hva som skjer, likevel understreker du at barnet "forbereder" julen hos deg, det er jo bare selvmotsigende. Du sier at en involvert far er viktig, men samtidig støtter du ikke opp om det. Og denne "nye familien" blir nevnt i overkant ofte. Om du mener at far ikke er egnet til å være omsorgsperson så er det en helt annen diskusjon. Men om overnatting er greit ellers, bare ikke julaften, så handler det om dine følelser. Og ikke barnets behov. Anonymkode: 391c6...6fb Jeg sier jo at barnet ikke kan si sin mening. Barnet kan ikke forklares på en god måte at det skal feire jul hos pappa. Det kan det neste år f.eks. Jeg mener at basert på menge samvær far har, alder på barn og fars interesse for barnet skal ha noe å si også. Er like egoistisk fra far sin side og på død og liv skulle ha barnet i år. Og barnet bor mest hos meg, er med å gjøre klar til jul hos meg. Skjønner sånn halvveis hva jul er, men likevel ikke nok til at vi får fortalt hva som skjer. Neste år kan vi kanskje snakke litt mer om julen og "du skal være med pappa på julaften, så kommer du hjem til mamma xx". Og jeg mener overnatting julaften også handler om barnet. Klart mine behov også skinner gjennom her, jeg vil jo ha barnet. Anonymkode: a40ea...615 2 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #20 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg sier jo at barnet ikke kan si sin mening. Barnet kan ikke forklares på en god måte at det skal feire jul hos pappa. Det kan det neste år f.eks. Jeg mener at basert på menge samvær far har, alder på barn og fars interesse for barnet skal ha noe å si også. Er like egoistisk fra far sin side og på død og liv skulle ha barnet i år. Og barnet bor mest hos meg, er med å gjøre klar til jul hos meg. Skjønner sånn halvveis hva jul er, men likevel ikke nok til at vi får fortalt hva som skjer. Neste år kan vi kanskje snakke litt mer om julen og "du skal være med pappa på julaften, så kommer du hjem til mamma xx". Og jeg mener overnatting julaften også handler om barnet. Klart mine behov også skinner gjennom her, jeg vil jo ha barnet. Anonymkode: a40ea...615 Det er jo kun dine følelser dette handler om. Regner med at far også vil feire med barnet sitt, og at det er derfor han ønsker barnet tilstede på julaften. Jeg har et barn på 9 år som har hatt svær annenhver helg med sin far siden hun var 2 år, første julen(altså 2 år) feiret hun med far. Dette gjør du kun av egoistiske grunner, og ikke for barnets beste. Anonymkode: e451a...346 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå