Gå til innhold

Er det helt sykt å bruke 26 000 kr på et kamera når man er hobbyfotograf? Eller kan det rettferdiggjøres? Hva tenker du?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 11/23/2022 at 8:16 AM, AnonymBruker said:

Jeg kjenner flere hobbyfotografer, og mange av de med svært dyre kamera. De færreste tar gode bilder, men legger ut drøssevis av bilder typ 100 i slengen som ikke er spesielt bra. Så kjenner jeg de med mobilbilder og kamera til 5000k, og mange av de har et godt øye for bilder. Så nei, trenger ikke være kamera som gjør bildet. 

Anonymkode: 8e2cf...34a

Spørs jo helt hva du skal gjøre. I mange situasjoner klarer mobilen rett og slett ikke å henge med, enten fordi du vil gjøre noe som er umulig for den, eller fordi automatikken overkjører fotografen. 

18 hours ago, AnonymBruker said:

Ville heller brukt pengene på et nytt objektiv og beholdt det gamle kamraet. 

Anonymkode: 8f74c...9a1

Akkurat nå står vi ved et vannskille da. Det produseres ikke lenger nye objektiver for speilrefleks, og på et eller annet tidspunkt må jo huset byttes ut. Jeg ville ikke vurdert noe annet enn speilløst i dag.

Anonymkode: 8416a...229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 18.11.2022 den 12.24):

Er det helt sykt å bruke 26 000 kr på et kamera når man er hobbyfotograf? Eller kan det rettferdiggjøres? Hva tenker du?

Jeg har sååå lyst på ett speilløst fullformatkamera og med ett objektiv til så koster det 26 000 kr. Det forrige speilreflekskameraet jeg kjøpte kostet vel 22 000 kr. Men det er 10 år nå og jeg skulle gjerne hatt noe nyere og bedre. Tror det ville gitt meg mye mer fotoglede, inspirasjon og motivasjon til å fotografere. Men er det med på å rettferdiggjøre å bruke så mye penger på ett kamera? Det jeg har nå fungerer jo ennå, det er bare litt utdatert, treg autofokus, osv. 

Anonymkode: a1024...6cb

Så lenge du har råd til det er det jo bare å peise på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du har råd synes jeg det er helt innafor. Jeg oppgraderte i 2020 etter 10 år med samme kamera, og brukte ca 30 000kr på overgang til nytt system (kamera + linser, brukt). Det var absolutt verdt det og jeg fikk endelig mange funksjoner jeg hadde ønsket meg lenge. 

Anonymkode: ae7ec...a3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 22.11.2022 den 23.24):

Jeg har troen på at jeg vil ha interessen om 6 mnd, formulerte meg litt feil. Jeg tenkte bare bruke det jeg har for å være sikker på at jeg fortsatt er interessert i å kjøpe det nye (fordi jeg kanskje finner ut at det kameraet jeg har er bra nok). 

Tenkte foreslå at du tar i bruk det gamle kameraet og ser om du faktisk fortsatt er like entusiastisk. 

Jeg har kamera i lommeformat, sony, med ganske mange funksjoner og zoom, har lyst på et nytt (gi det gamle til barnebarna, men det er liksom ikke så gammelt), så venter litt, er usikker på hvilke utgifter jeg må ta av bufferen fremover. 

Har også en gammel sony med flere linser osv., men det er ikke digitalt og synes det er for tungt å dra med seg. 

AnonymBruker skrev (På 23.11.2022 den 8.16):

Jeg kjenner flere hobbyfotografer, og mange av de med svært dyre kamera. De færreste tar gode bilder, men legger ut drøssevis av bilder typ 100 i slengen som ikke er spesielt bra. Så kjenner jeg de med mobilbilder og kamera til 5000k, og mange av de har et godt øye for bilder. Så nei, trenger ikke være kamera som gjør bildet. 

Anonymkode: 8e2cf...34a

Nettopp. 

Vet eksempler på det,  vil ikke gå i detalj. 

AnonymBruker skrev (På 23.11.2022 den 19.05):

Ville heller brukt pengene på et nytt objektiv og beholdt det gamle kamraet. 

Anonymkode: 8f74c...9a1

Tenkte det samme, men så at ts fikk svar. 

Som sagt ville jeg tatt frem det gamle du har og sett om interessen enda er som den var. Og jeg anbefaler absolutt kamera i lommeformat, handy å ta med seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30k er da ikke så mye, kjør på. Har selv brukt 60k på hobby-ting den siste måneden 😀

Anonymkode: 6c927...f10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det tjenes inn så er det jo vel verdt pengene  :) kan tjene 6 000,- skattefritt pr oppdrag så 5 oppdrag så er det inntjent da har du 4 000,- i overskudd :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 18.11.2022 den 12.24):

Jeg har sååå lyst på ett speilløst fullformatkamera og med ett objektiv til så koster det 26 000 kr. Det forrige speilreflekskameraet jeg kjøpte kostet vel 22 000 kr. Men det er 10 år nå og jeg skulle gjerne hatt noe nyere og bedre. Tror det ville gitt meg mye mer fotoglede, inspirasjon og motivasjon til å fotografere. Men er det med på å rettferdiggjøre å bruke så mye penger på ett kamera? Det jeg har nå fungerer jo ennå, det er bare litt utdatert, treg autofokus, osv. 

Dine penger, ditt valg, hvorfor skal det rettferdiggjøres. Gjør da som du vil. 

Anonymkode: 90729...39d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For vanlige folk er det en betydelig sum. Lommerusk for ansiktsløse kg brukere. KJØR PÅ 🦧

Anonymkode: 7aa0c...f0f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke blitt sykere om du så hadde solgt bestemora di for å få råd. Men hvis du kan tjene penger på bilder som billigere kamera ikke kunne tatt kan der forsvares. Jeg forstår det ikke men.

Finn.no?

Anonymkode: 21d71...cfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å bruke mye penger på en hobby dersom dette bare er en hobby og ikke en inntektskilde, er verditapet; når en hobbymusiker kjøper en ny Gibson-gitar til 26.000, vil gitaren også ha en solid verdi om 5, 10 eller 20 år.

Kjøper man derimot et nytt kamera, vil man med stor sannsynlighet finne det samme kameraet til langt rimeligere pris på bruktmarkedet etter en stund, så forutsatt at man tenker økonomisk og ønsker å få mest mulig for pengene, kan man spørre seg om dette virkelig er verdt summen man betaler i butikken.

Anonymkode: e3278...395

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte tv til 74.000 kr og jeg er hobby tv/film titter med helt vanlig årslønn på 450k. Syns ikke det at du bruker 26.000 på hobbyen din er sykt. 🙂

Anonymkode: d930a...3d6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 21.12.2022 den 2.29):

Problemet med å bruke mye penger på en hobby dersom dette bare er en hobby og ikke en inntektskilde, er verditapet; når en hobbymusiker kjøper en ny Gibson-gitar til 26.000, vil gitaren også ha en solid verdi om 5, 10 eller 20 år.

Kjøper man derimot et nytt kamera, vil man med stor sannsynlighet finne det samme kameraet til langt rimeligere pris på bruktmarkedet etter en stund, så forutsatt at man tenker økonomisk og ønsker å få mest mulig for pengene, kan man spørre seg om dette virkelig er verdt summen man betaler i butikken.

Anonymkode: e3278...395

Nå er vel ikke dette ment som en økonomisk investering. Man kan alltids kjøpe brukt, jeg gjorde det, men i fullformatklassen ender man fint opp med minst 20k selv på Finn.no. Har man glede av hobbyen sin vil pengene være verdt det på en annen måte enn rent økonomisk. 

Anonymkode: ae7ec...a3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...