Gjest ti10 Skrevet 18. november 2022 #21 Del Skrevet 18. november 2022 Hvis du har pengene, og det ikke går på bekostning av strømregning, vinterjakke til ungene eller noe sånt, vil jeg si at det er helt ok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #22 Del Skrevet 18. november 2022 Ting som gir meg personlig mye glede i hverdagen, over tid, er alltid verdt det. Uansett om det er ny Mac, en veske, eller kamera. Men selvfølgelig, om det går utover ting som betyr mer eller man egentlig ikke har pengene, så er det ikker verdt det. Men om buffer er på plass, og man ellers har kontroll på forbruket, så kjør på. Husker da jeg kjøpte mitt første kamera sparte vi fortsatt til egenkapital bolig. Det jeg gjorde var å "øremerke" alt jeg sparte på å ta med lunsj i stedet for kantine, drive tilbudsjakt, droppe å kjøpe nye klær... til kamera en periode, samt droppet alle abonnement. Da følte jeg at jeg ikke tok av boligsparingen. Anonymkode: 26f59...145 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #23 Del Skrevet 18. november 2022 Har man økonomi og det gir glede så kjøp det. Andre bruker lett så mye penger på røyk/snus/alkohol i året og ingen kritiserer det. Anonymkode: d0729...8e3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #24 Del Skrevet 18. november 2022 Jeg brukte 43 000 på gamingpcen min, og da jeg drev med hest brukte jeg rundt 120 000 i kjøp av hest. Man kan gjerne bruke penger på hobby og fritid, for man skal da ha det gøy i livet også. Anonymkode: a60f3...9f9 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #25 Del Skrevet 18. november 2022 Takker så mye for svar. Veldig kjekt å se at nesten alle er så positiv til det ☺️ Hadde egentlig forventet at de fleste skulle være negative, hehe. Men tror jeg må tenke litt mer på det, det er jo veldig mye penger. Jeg har ikke den beste økonomien men jeg har en del sparepenger som jeg hadde lyst til å bruke til det formålet, så jeg har råd 🙂 Er bare at det er jo penger jeg kunne brukt til andre ting, men så er det foto jeg brenner for da. Anonymkode: a1024...6cb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #26 Del Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er det helt sykt å bruke 26 000 kr på et kamera når man er hobbyfotograf? Eller kan det rettferdiggjøres? Hva tenker du? Jeg har sååå lyst på ett speilløst fullformatkamera og med ett objektiv til så koster det 26 000 kr. Det forrige speilreflekskameraet jeg kjøpte kostet vel 22 000 kr. Men det er 10 år nå og jeg skulle gjerne hatt noe nyere og bedre. Tror det ville gitt meg mye mer fotoglede, inspirasjon og motivasjon til å fotografere. Men er det med på å rettferdiggjøre å bruke så mye penger på ett kamera? Det jeg har nå fungerer jo ennå, det er bare litt utdatert, treg autofokus, osv. Anonymkode: a1024...6cb Løp og kjøp! Bruker mye mer på min hobby enn 26 000 kr hvert tiende år, for å si det sånn. Holder vel ikke i året engang Anonymkode: 04021...b89 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #27 Del Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er det helt sykt å bruke 26 000 kr på et kamera når man er hobbyfotograf? Eller kan det rettferdiggjøres? Hva tenker du? Jeg har sååå lyst på ett speilløst fullformatkamera og med ett objektiv til så koster det 26 000 kr. Det forrige speilreflekskameraet jeg kjøpte kostet vel 22 000 kr. Men det er 10 år nå og jeg skulle gjerne hatt noe nyere og bedre. Tror det ville gitt meg mye mer fotoglede, inspirasjon og motivasjon til å fotografere. Men er det med på å rettferdiggjøre å bruke så mye penger på ett kamera? Det jeg har nå fungerer jo ennå, det er bare litt utdatert, treg autofokus, osv. Anonymkode: a1024...6cb Vel, syntes alt kommer an på hvor mye du faktisk fotograferer. Er dette en hobby du bruker mye tid på hver uke og i ferier? Eller kommer det til å støve bort, fordi du finner på noe annet kult? Hvis du bruker mye tid på det, så kjør på. Anonymkode: 6c6a9...dbe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #28 Del Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vel, syntes alt kommer an på hvor mye du faktisk fotograferer. Er dette en hobby du bruker mye tid på hver uke og i ferier? Eller kommer det til å støve bort, fordi du finner på noe annet kult? Hvis du bruker mye tid på det, så kjør på. Anonymkode: 6c6a9...dbe Jeg bruker ikke kjempemye tid på det, men det blir noen timer i måneden. Men jeg tror og håper på at jeg ville blitt mer inspirert av et nytt kamera 😊 Kanskje litt feil grunnlag å kjøpe på men... Anonymkode: a1024...6cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AprilRyan Skrevet 19. november 2022 #29 Del Skrevet 19. november 2022 Fotoutstyr er generelt dyrt om man skal ha godt utstyr. Jeg hadde gjerne brukt så mye om jeg hadde hatt råd til det. Foto gir meg mye glede og det å se at utstyret man har leverer er en bonus. Skulle gjerne hatt enda bedre kamera enn det jeg har, men har ikke råd til det nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portia Catonis Skrevet 20. november 2022 #30 Del Skrevet 20. november 2022 On 11/18/2022 at 5:25 PM, AnonymBruker said: Takker så mye for svar. Veldig kjekt å se at nesten alle er så positiv til det ☺️ Hadde egentlig forventet at de fleste skulle være negative, hehe. Men tror jeg må tenke litt mer på det, det er jo veldig mye penger. Jeg har ikke den beste økonomien men jeg har en del sparepenger som jeg hadde lyst til å bruke til det formålet, så jeg har råd 🙂 Er bare at det er jo penger jeg kunne brukt til andre ting, men så er det foto jeg brenner for da. Anonymkode: a1024...6cb Hvis du spør inne på forbruker, jus og økonomi forumet får du garantert flere som sier "nei" Personlig har jeg flere dyre hobbyer, og har eid mye fotoutstyr en gang i tiden. Fordelen med foto er at det er en hobby som kan legges "på hylla", uten løpende utgifter, og kameraer og optikk holder seg greit i verdi. Hvis du blir lei er det lett å få solgt😉 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #31 Del Skrevet 22. november 2022 AprilRyan skrev (På 19.11.2022 den 23.52): Fotoutstyr er generelt dyrt om man skal ha godt utstyr. Jeg hadde gjerne brukt så mye om jeg hadde hatt råd til det. Foto gir meg mye glede og det å se at utstyret man har leverer er en bonus. Skulle gjerne hatt enda bedre kamera enn det jeg har, men har ikke råd til det nå. Jeg er enig med deg. Portia Catonis skrev (På 20.11.2022 den 9.20): Hvis du spør inne på forbruker, jus og økonomi forumet får du garantert flere som sier "nei" Personlig har jeg flere dyre hobbyer, og har eid mye fotoutstyr en gang i tiden. Fordelen med foto er at det er en hobby som kan legges "på hylla", uten løpende utgifter, og kameraer og optikk holder seg greit i verdi. Hvis du blir lei er det lett å få solgt😉 Hehe, det har du nok rett i. Ja, det er helt sant 😊 Jeg vurderer sterkt å kjøpe kameraet nå, det er på salg til 20 000 kr. Egentlig hadde jeg lovt meg selv å vente ett halvt år og bare bruke det jeg har fra før av for å se om jeg fortsatt hadde interessen da så kunne jeg gi meg selv "tillatelse" til å kjøpe nytt. Men vet ikke om jeg kommer til å angre da? 6000 er jo ganske mye å spare. Også er det jo ikke sikkert det går ned så mye i pris på 6 måneder? Hva tenker/ tror du? Anonymkode: a1024...6cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #32 Del Skrevet 22. november 2022 Har du pengene er det helt greit. Selv spiller jeg instrument og har nok til å klare meg greit = dyrt og bra instrument. Hvis du er usikker på om du klarer betale faste utgifter er det galskap. Anonymkode: 8eb35...07f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vilkåret Skrevet 22. november 2022 #33 Del Skrevet 22. november 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er enig med deg. Hehe, det har du nok rett i. Ja, det er helt sant 😊 Jeg vurderer sterkt å kjøpe kameraet nå, det er på salg til 20 000 kr. Egentlig hadde jeg lovt meg selv å vente ett halvt år og bare bruke det jeg har fra før av for å se om jeg fortsatt hadde interessen da så kunne jeg gi meg selv "tillatelse" til å kjøpe nytt. Men vet ikke om jeg kommer til å angre da? 6000 er jo ganske mye å spare. Også er det jo ikke sikkert det går ned så mye i pris på 6 måneder? Hva tenker/ tror du? Anonymkode: a1024...6cb Dersom du ikke vet om du vil ha interessen om 6 mnd, ikke kjøp. Salg og tilbud er det hele tiden. Det kan til og med være du finner et kamera som er enda bedre til en enda bedre pris om 6mnd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #34 Del Skrevet 22. november 2022 AnonymBruker skrev (På 18.11.2022 den 12.24): Er det helt sykt å bruke 26 000 kr på et kamera når man er hobbyfotograf? Eller kan det rettferdiggjøres? Hva tenker du? Jeg har sååå lyst på ett speilløst fullformatkamera og med ett objektiv til så koster det 26 000 kr. Det forrige speilreflekskameraet jeg kjøpte kostet vel 22 000 kr. Men det er 10 år nå og jeg skulle gjerne hatt noe nyere og bedre. Tror det ville gitt meg mye mer fotoglede, inspirasjon og motivasjon til å fotografere. Men er det med på å rettferdiggjøre å bruke så mye penger på ett kamera? Det jeg har nå fungerer jo ennå, det er bare litt utdatert, treg autofokus, osv. Anonymkode: a1024...6cb Jeg er hobbyfotograf og synes det er helt innafor å bruke så mye på et kamera. Jeg har brukt minst dobbelt så mye på mitt inkludert objektiver som jeg har kjøpt etterhvert (har Sony A7iii). Jeg brenner for foto og har så utrolig stor glede av å ta bilder at det er ikke vanskelig å forsvare for min del. Det gir økt livskvalitet. Anonymkode: af85f...8dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #35 Del Skrevet 22. november 2022 vilkåret skrev (1 time siden): Dersom du ikke vet om du vil ha interessen om 6 mnd, ikke kjøp. Salg og tilbud er det hele tiden. Det kan til og med være du finner et kamera som er enda bedre til en enda bedre pris om 6mnd Jeg har troen på at jeg vil ha interessen om 6 mnd, formulerte meg litt feil. Jeg tenkte bare bruke det jeg har for å være sikker på at jeg fortsatt er interessert i å kjøpe det nye (fordi jeg kanskje finner ut at det kameraet jeg har er bra nok). Anonymkode: a1024...6cb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #36 Del Skrevet 22. november 2022 Ingen problemer. Ett godt kamera og ikke minst liker er en verktøy for en god hobby. Så lenge du kan betale uten forbrukslån eller at det går utover andre i familien, så kjør på. Er ikke mer enn hva enn middels god gaming pc, en halveis god fiskestang, en halv proff sykkel, en kvart motorsykkel eller en tidel av hva enn ett godt lydsystem koster. Hobbyer er bra og med fotografering kommet du deg ut av huset. (Drømmer selv om ett gull frame kamera for å ta stjernebilder, men velger å bruke penger på en annen hobby). Anonymkode: 2afb5...f0b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #37 Del Skrevet 22. november 2022 Hvis du har råd, og dette er din lidenskap, interesse osv. - kjør på! Det hadde jeg gjort! Anonymkode: e0043...ae5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portia Catonis Skrevet 23. november 2022 #38 Del Skrevet 23. november 2022 9 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er enig med deg. Hehe, det har du nok rett i. Ja, det er helt sant 😊 Jeg vurderer sterkt å kjøpe kameraet nå, det er på salg til 20 000 kr. Egentlig hadde jeg lovt meg selv å vente ett halvt år og bare bruke det jeg har fra før av for å se om jeg fortsatt hadde interessen da så kunne jeg gi meg selv "tillatelse" til å kjøpe nytt. Men vet ikke om jeg kommer til å angre da? 6000 er jo ganske mye å spare. Også er det jo ikke sikkert det går ned så mye i pris på 6 måneder? Hva tenker/ tror du? Anonymkode: a1024...6cb Hvis det er på salg ville jeg slått til😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #39 Del Skrevet 23. november 2022 Som du presiserer flere ganger i innlegget er det bare ett kamera du ønsker å kjøpe, hadde det vært to eller flere ville jeg frarådet det. Anonymkode: d0e99...249 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
M71 Skrevet 23. november 2022 #40 Del Skrevet 23. november 2022 Skal vi se, det som begynte med at det ble dårlige bilder i sportshaller av ungene har nå endt opp med: 1stk pro kamera, 3 zoom objektiver som dekker F2,8 fra 14-200mm, teleconverter, 50mm f1,4, macro/portrett objektiv, stativ litt diverse dilldall i forbindelse med lyssetting og noen minnekort..... Er jeg hysterisk lykkelig, nei... er jeg godt fortnøyd og tar med kameraet på spaserturer og sportshaller, ja Nypris på dette hadde jeg ikke turt å tenke på en gang, men på bruktmarkedet på slr så gjør man veldig gode kjøp. (Nikon D5 +14-24+24-70+70-200 kom meg på totalt 40k, men da hadde jeg allerede solgt utstyr(som også var kjøpt brukt over 10år) for 25k så oppgraderingen til drømmesettet var relativt rimelig) TS, bare kjører på og ha det moro 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå