AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #1 Skrevet 18. november 2022 I oppskrifter står det alltid at man skal ta ut frøene i chilien. Jeg bruker ikke å gjøre det og lurer på hva som er så "farlig" med frøene? Om jeg bruker en hel chili i en gryte f.eks så bruker jeg jo i tillegg mye chilikrydder uten at det blir sterkt. Vet at det er forskjellig hva man tåler, men en sånn vanlig butikkjøpt chili er jo ikke sterk. Syns bare det er merkelig. Hvorfor bruke chili i det hele tatt om man skal gjøre det? Anonymkode: d86dd...729
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #2 Skrevet 18. november 2022 Det er frøene inni chilien som er sterke. Derfor står det at du skal ta ut frøene, for de aller fleste norske ganer tåler ikke sterk mat. Anonymkode: 06eb1...512
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #3 Skrevet 18. november 2022 Anbefaler deg OM du vil ha det sterkere å bruke Rawit eller habanero. Siden du synes Chili er for "svakt" og likevel må suppluere med chilikrydder i dine retter Anonymkode: 06eb1...512
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #4 Skrevet 18. november 2022 Jeg har aldri skjønt det, syns det er bare tull. Og skal man ta bort frøene fordi de er sterke, så må man ta bort frøfestet også, da det er like sterkt som frøene. Jeg hakker opp alt og hiver oppi. Men har lært å smake på chilien først, for en hel del av cayennen smaker ingenting, mens noen ganger kan man komme over sterkere individer, særlig av de økologiske. Jeg bruker også rawit/bird's eye/thai cili eller habanero, som de også har på butikken her, for cayennen er bare ikke sterk nok. Anonymkode: 83777...b76
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #5 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): I oppskrifter står det alltid at man skal ta ut frøene i chilien. Jeg bruker ikke å gjøre det og lurer på hva som er så "farlig" med frøene? Om jeg bruker en hel chili i en gryte f.eks så bruker jeg jo i tillegg mye chilikrydder uten at det blir sterkt. Vet at det er forskjellig hva man tåler, men en sånn vanlig butikkjøpt chili er jo ikke sterk. Syns bare det er merkelig. Hvorfor bruke chili i det hele tatt om man skal gjøre det? Anonymkode: d86dd...729 Det bunner i en misforståelse (eller en kan kalle det mangel på vilje til å oppdatere seg) fra forfatter av oppskriften. Man antok i gamle dager at det var frøene i en chili som var sterke. Og anbefalte dermed å ta dem ut, dersom en ønsket en mildere versjon. Med moderne vitenskap vet vi, og har visst en stund, at mer av styrken sitter i den indre membranen enn i det ytre fruktkjøttet. Altså er «det hvite» i chilien noe sterkere enn resten. Frøene er ikke super-sterke. Tar ikke oppskriften med årsaken tenker jeg forfatter fremstår som så inkompetent at den er ubrukelig. Og er oppskriften fra de 10 siste år fremstår forfatter uansett som inkompetent - bruk oppskrifter som ikke noterer slik idioti. Det finnes mange av dem. Anonymkode: 6a324...509
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #6 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det bunner i en misforståelse (eller en kan kalle det mangel på vilje til å oppdatere seg) fra forfatter av oppskriften. Man antok i gamle dager at det var frøene i en chili som var sterke. Og anbefalte dermed å ta dem ut, dersom en ønsket en mildere versjon. Med moderne vitenskap vet vi, og har visst en stund, at mer av styrken sitter i den indre membranen enn i det ytre fruktkjøttet. Altså er «det hvite» i chilien noe sterkere enn resten. Frøene er ikke super-sterke. Tar ikke oppskriften med årsaken tenker jeg forfatter fremstår som så inkompetent at den er ubrukelig. Og er oppskriften fra de 10 siste år fremstår forfatter uansett som inkompetent - bruk oppskrifter som ikke noterer slik idioti. Det finnes mange av dem. Anonymkode: 6a324...509 Oi, nå var du kul og smart. Anonymkode: d86dd...729
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #7 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Anbefaler deg OM du vil ha det sterkere å bruke Rawit eller habanero. Siden du synes Chili er for "svakt" og likevel må suppluere med chilikrydder i dine retter Anonymkode: 06eb1...512 Får man tak det på dagligvarebutikker? Har ikke sett noe her jeg bor vertfall. Anonymkode: d86dd...729
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #8 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Får man tak det på dagligvarebutikker? Har ikke sett noe her jeg bor vertfall. Anonymkode: d86dd...729 Jeg får dem på Coop på Gran på Hadeland, som ikke er en by en gang. Coop har ganske godt utvalg i fruktdisken. Anonymkode: 83777...b76
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #9 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg får dem på Coop på Gran på Hadeland, som ikke er en by en gang. Coop har ganske godt utvalg i fruktdisken. Anonymkode: 83777...b76 Ok, kan jo sjekke coop her jeg bor 👍 evt innvandrerbutikk? Anonymkode: d86dd...729
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #10 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Får man tak det på dagligvarebutikker? Har ikke sett noe her jeg bor vertfall. Anonymkode: d86dd...729 Habanero på Meny: https://meny.no/varer/frukt-gront/gronnsaker/chili/habanero-7040518005374 Og her er Rawit, også kalt bird''s eye eller thai chili: https://meny.no/varer/frukt-gront/gronnsaker/chili/chili-rawit-7040518005343 Innvandrer har også ofte flere typer chili. Anonymkode: 83777...b76
skrue Skrevet 19. november 2022 #11 Skrevet 19. november 2022 20 hours ago, AnonymBruker said: I oppskrifter står det alltid at man skal ta ut frøene i chilien. Jeg bruker ikke å gjøre det og lurer på hva som er så "farlig" med frøene? Om jeg bruker en hel chili i en gryte f.eks så bruker jeg jo i tillegg mye chilikrydder uten at det blir sterkt. Vet at det er forskjellig hva man tåler, men en sånn vanlig butikkjøpt chili er jo ikke sterk. Syns bare det er merkelig. Hvorfor bruke chili i det hele tatt om man skal gjøre det? Anonymkode: d86dd...729 Jeg dyrker egne chili og blir det mange sylter jeg dem. Da kutter jeg dem bare i biter med frø og alt. Helt greit å bruke som ingrediens senere. Som en annen har skrevet, og som er min erfaring også, så er det ikke spesielt frøene som kan være spesielt sterke på smak, men heller den hvite hinnen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå