Gå til innhold

Barn fra spydfamilie vil ha stjerne!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Før jeg starter, jeg er veldig klar over at dette ikke er et problem, jeg vil bare høre om andre har opplevd dette selv og om dere har råd. 😊

Både jeg og min mann kommer fra spydfamilier, vi har et spyd i toppen av juletreet. Derfor har vi selvfølgelig fortsatt denne tradisjonen når vi stiftet egen familie. Nå har barnet vårt begynt å tegne juletrær med stjerne. De snakker tydeligvis om jul i barnehagen, og da forteller de om juletre med stjerne i toppen. I alle barnebøkene vi har om jul er det et bilde av juletre med stjerne. Barnet proteseter når vi sier at vi skal pynte treet med et spyd (og viser bilder  fra forrige jul). Hun sier det SKAL være stjerne i toppen. Tenker dere det er viktig å la henne få ha stjerne i toppen av juletreet? Barnet er såvidt tre år. 

Anonymkode: 83805...a44

Skrevet

Ta en engel, så får ingen av dere viljen deres

Anonymkode: e8092...e47

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ta en engel, så får ingen av dere viljen deres

Anonymkode: e8092...e47

eller bruk de tre øverste greinene under toppen til en av hver så er alle fornøyd.. 

• Liker 8
  • Hjerte 2
Skrevet

Det er ikke viktig for meg å få viljen min, jeg er bare usikker på om det er dumt å endre en tradisjon. 

Skrevet
Carrot skrev (Akkurat nå):

eller bruk de tre øverste greinene under toppen til en av hver så er alle fornøyd.. 

Det var jo lurt! 

Skrevet
Carrot skrev (1 minutt siden):

Det er vel i grunnen den best tenkelige løsningen ja, støttes!☺️👍

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg syns dere skal holde på deres tradisjon og fortelle barnet at man har ulike tradisjoner og at det må være greit.

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Her i huset hadde ungen lett fått bestemt, siden det betyr ingen verdens ting. Feirer ikke jul for meg selv akkurat.

Anonymkode: 73c3e...860

• Liker 22
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet

Tenker at tradisjoner er til for å brytes. 😊 Hvis ungen har lyst på stjerne, så må jo det være greit?  

Skrevet

Kan ikkje ungen få en egen stjerne til henge opp et annet sted? 

Anonymkode: 608f6...ac5

• Liker 4
Skrevet
Maatte_ha_konto skrev (3 minutter siden):

Hva er en spydfamilie?

Det lurte jeg på også da jeg leste overskriften, men jeg syntes første innlegg var ganske så forklarende.

Det er en familie som tradisjonelt bruker toppspyd (vi kaller det spir) i stedet for toppstjerne på juletreet. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan ikkje ungen få en egen stjerne til henge opp et annet sted? 

Anonymkode: 608f6...ac5

Enig i den.  En egen stjerne på rommet, eller i vinduet på stuen kan gjøre opp for spiret på treet 😊

Anonymkode: 60204...5ec

• Liker 7
Skrevet

Hvis det ikke betyr så mye for dere voksne, så kan jo stjerne i toppen bli deres nye familietradisjon?

Anonymkode: abd94...2d5

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde LETT latt barnet få bestemme. Tenk så stolt barnet blir som får være med å bestemme.

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Denne overskriften var gull! La barna bestemme, jula er barnas høytid.

Anonymkode: e40df...895

• Liker 6
Skrevet

Tror jeg aldri har sett et juletre med spyd i toppen, men vet det var vanlig i tidligere generasjoner. Med mindre det var en svært viktig tradisjon for meg, og kanskje bruke et spyd mine oldeforeldre brukte eller noe sånt, så hadde jeg nok latt barnet velge.

Anonymkode: ee4f7...759

• Liker 4
Skrevet

Det mest rettferdige er å ha en øks i toppen.

Anonymkode: ebbc3...470

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det mest rettferdige er å ha en øks i toppen.

Hilsen en øksfamilie

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Denne overskriften var gull! La barna bestemme, jula er barnas høytid.

Anonymkode: e40df...895

NEI

Jula er for ALLE! Ikke bare barna. Slutt med tullpratet det...

Anonymkode: ae9de...b18

• Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 11
Skrevet

Hei! Kommer selv fra en spirfamilie, så har nok litt «bias» her, men ... synes jo at det er utrolig flott med spir og at det er gøy å holde på tradisjoner. :) Husker selv at jeg som barn synes at det var rart at vi hadde spir på juletreet når alle andre hadde stjerne, men som du selv skriver så er det jo ikke noe problem. Tok ikke noe skade av det som barn for å si det sånn. :) Hehe. Og i ettertid har man jo fått litt stolthet over det, på en måte. Litt sånn «ja, det er det jeg kommer fra».

• Liker 5
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...