Gå til innhold

Noen som har overgangsstønad - aleneforeldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er blitt alene med et barn på 1 år. Har 100% av daglig omsorg. Skal snart søke seperasjon, og har funnet ut at jeg har rett på overgangsstønad.

Jeg har en fast inntekt på 35 000 i mnd før skatt. Utfra kalkulatoren vil jeg da kunne få ca 7000 i mnd i tre år.

Men, i løpet av året har jeg også muligheter for å jobbe litt ekstra. En ekstravaktstilling, et oppdrag i sommerferien osv. Er det noen som vet hva som vil skje med denne stønaden hvis jeg tjener mer enn jeg har oppgitt som månedlig inntekt? Jeg vil ikke komme over max inntekten, men kanskje tjene 50 000 ekstra ila året. Men hvis stønaden reduseres like mye, så er det dumt å ta disse ekstra oppdragene. 

Noen som har erfaring med denne stønaden?

Anonymkode: 7456c...c40

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må sende inn lønnslipp hver måned slik at overgangsstønaden blir regnet ut fra faktisk inntekt.

Anonymkode: 48457...5ec

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du må sende inn lønnslipp hver måned slik at overgangsstønaden blir regnet ut fra faktisk inntekt.

Anonymkode: 48457...5ec

Ok det er jo fint å vite. Er livredd for å få feil utbetaling fra nav og ikke få til å betale tilbake (det har skjedd med så mange) og det ville bare bli et stort stressmoment. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er blitt alene med et barn på 1 år. Har 100% av daglig omsorg. Skal snart søke seperasjon, og har funnet ut at jeg har rett på overgangsstønad.

Jeg har en fast inntekt på 35 000 i mnd før skatt. Utfra kalkulatoren vil jeg da kunne få ca 7000 i mnd i tre år.

Men, i løpet av året har jeg også muligheter for å jobbe litt ekstra. En ekstravaktstilling, et oppdrag i sommerferien osv. Er det noen som vet hva som vil skje med denne stønaden hvis jeg tjener mer enn jeg har oppgitt som månedlig inntekt? Jeg vil ikke komme over max inntekten, men kanskje tjene 50 000 ekstra ila året. Men hvis stønaden reduseres like mye, så er det dumt å ta disse ekstra oppdragene. 

Du får ikke overgangsstønad med den grunnlønnen der

Anonymkode: d1032...b84

Skrevet

I forhold til pensjon, vil det alltid lønne seg å jobbe mest mulig

Anonymkode: 12cb8...a07

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du får ikke overgangsstønad med den grunnlønnen der

Anonymkode: d1032...b84

Ifølge kalkulatoren har jeg rett på ca 7000 i mnd?

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I forhold til pensjon, vil det alltid lønne seg å jobbe mest mulig

Anonymkode: 12cb8...a07

Jeg vet, men jeg ønsker også å tilbringe mest mulig tid med barnet mitt når hun er så liten. Jeg sparer til pensjon selv og har gjort det i mange år.

Ts

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde overgangsstønad en periode, og det var et mirakkelse. Jeg hadde veldig variabel inntekt (helsearbeider, varierende mengde ekstravakter) og de endret på stønaden HVER mnd. Det var ganske problematisk, da den alltid hang etter. Tjente jeg mye én mnd, ble den regulert ned. Tjente jeg lite neste mnd fikk jeg jo fortsatt like lite utbetalt som måneden før - før de fikk justert den igjen mnd etter. Husker jeg ringte og tryglet dem om å gå etter årsinntekt (som har vært stabil i flere år) i stede for månedsinntekt og evig regulering - noe de ikke fikk til. Det ble bare rot egentlig, ante ikke hva jeg fikk fra måned til måned 😅 Så hvis du er avhengig av overgangsstønad, vil jeg råde deg til å holde inntekten din mest mulig stabil. 

Anonymkode: 26052...63d

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg hadde overgangsstønad en periode, og det var et mirakkelse. Jeg hadde veldig variabel inntekt (helsearbeider, varierende mengde ekstravakter) og de endret på stønaden HVER mnd. Det var ganske problematisk, da den alltid hang etter. Tjente jeg mye én mnd, ble den regulert ned. Tjente jeg lite neste mnd fikk jeg jo fortsatt like lite utbetalt som måneden før - før de fikk justert den igjen mnd etter. Husker jeg ringte og tryglet dem om å gå etter årsinntekt (som har vært stabil i flere år) i stede for månedsinntekt og evig regulering - noe de ikke fikk til. Det ble bare rot egentlig, ante ikke hva jeg fikk fra måned til måned 😅 Så hvis du er avhengig av overgangsstønad, vil jeg råde deg til å holde inntekten din mest mulig stabil. 

mirakkelse?

Anonymkode: 88b45...ca2

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ifølge kalkulatoren har jeg rett på ca 7000 i mnd?

Ts

Jeg har brutto 41000 og jeg har rett på overgangsstønad. Tror grensen går ved ca 585000 i året. Min årslønn er 500000. 

Anonymkode: 9250a...d1f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Takk for info, det er veldig nyttig å vite! Har selv hatt variabel inntekt i mange år. Nå har jeg endelig fast jobb, så det er deilig! Tror jeg skal prøve å klare med uten ekstravaktene, høres veldig styr ut. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

hvorfor skal du ha barnet?

Anonymkode: 6fc28...e3e

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvis jeg jobber ekstra en måned så får jeg mindre neste måned. Jeg fikk mindre tid med barnet mitt, så det var det ikke verdt fant jeg ut. Heller uthvilt eller god tid med det lille barnet. 

Anonymkode: c4333...8fe

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

hvorfor skal du ha barnet?

Anonymkode: 6fc28...e3e

Hvorfor vil du vite det?

Hilsen ts

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...