AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #1 Skrevet 18. november 2022 Har hatt en tøff start med kolikk og mye gråt og uro. Nå har hylgråten roet seg litt, men babyen min sutrer fremdeles mye. Det er selvsagt å foretrekke fremfor hylgråt, men er ganske sliten fra de første 3-4 månedene at jeg generelt tåler mindre fra babyen. Selv om han har fått mat, ny bleie, nettopp har sovet kan han sutre mye. Det hjelper ikke nødvendigvis at jeg har ham i fanget, bærer ham, leker med ham i babygym. Å ligge alene er helt uaktuelt så jeg går hele dagen og bærer/underholder en sutrete gutt. Det er utrolig slitsomt og lite givende. Ser at de andre mødrene på barselgruppa er på babysang, kafe og lignende, men det orker jeg ikke med ham. Er det vanlig at babyer sutrer store deler av dagen selv om de får alle grunnleggende behov dekket? Kan dette være personligheten hans? Anonymkode: e0e87...ab8
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #2 Skrevet 18. november 2022 Det er ganske vanlig, ja, og utrolig slitsomt. Spesielt min første var sånn. Han var high need baby, kanskje din er det også? Min måtte være i konstant bevegelse, ha konstant kroppskontakt, og få se på ting. Så det som hjalp mest på sutringen var å bære ham omkring så han fikk se på alt mulig... Babysang og kafé utgikk helt, det var bare et sutrehelvete uten like. Anonymkode: 481c6...6e1 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #3 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det er ganske vanlig, ja, og utrolig slitsomt. Spesielt min første var sånn. Han var high need baby, kanskje din er det også? Min måtte være i konstant bevegelse, ha konstant kroppskontakt, og få se på ting. Så det som hjalp mest på sutringen var å bære ham omkring så han fikk se på alt mulig... Babysang og kafé utgikk helt, det var bare et sutrehelvete uten like. Anonymkode: 481c6...6e1 Trodde high need baby "bare" trengte nærhet hele tiden? At de er tilfreds så lenge de blir holdt? Er dette personligheten til barnet? Synes som oftest babyer jeg har møtt har vært blide og sjarmerende. Blir så lei meg over å ha et barn som jeg ikke vil vise frem til noen fordi han bare er i dårlig humør. Anonymkode: e0e87...ab8
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #4 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Trodde high need baby "bare" trengte nærhet hele tiden? At de er tilfreds så lenge de blir holdt? Er dette personligheten til barnet? Synes som oftest babyer jeg har møtt har vært blide og sjarmerende. Blir så lei meg over å ha et barn som jeg ikke vil vise frem til noen fordi han bare er i dårlig humør. Anonymkode: e0e87...ab8 Google high need baby.. Klistremerkebabyer er de som trenger nærhet hele tiden. High need babyer er klistremerkebabyer med masse annet gøyt attåt. Begge mine var klistremerkebabyer, men bare førstemann var high need. Hvorfor i alle dager kan du ikke vise frem babyen din..? Det er helt normalt med sutring. Hvor mange babyer har du møtt egentlig, om du aldri har oppdaget det? Jeg syntes det var vanskelig å være sosial med sutrefanten min, men det var ikke fordi jeg ikke ville vise ham fram - det var fordi jeg måtte gå og gå og gå og bysse og bysse hele tiden, og ikke hørte hva folk sa over sutringen. Anonymkode: 481c6...6e1
Vera Skrevet 18. november 2022 #5 Skrevet 18. november 2022 Har du prøvd White Noise? Eneste som funket på det ene barnet mitt som var ekstremt urolig.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #6 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Google high need baby.. Klistremerkebabyer er de som trenger nærhet hele tiden. High need babyer er klistremerkebabyer med masse annet gøyt attåt. Begge mine var klistremerkebabyer, men bare førstemann var high need. Hvorfor i alle dager kan du ikke vise frem babyen din..? Det er helt normalt med sutring. Hvor mange babyer har du møtt egentlig, om du aldri har oppdaget det? Jeg syntes det var vanskelig å være sosial med sutrefanten min, men det var ikke fordi jeg ikke ville vise ham fram - det var fordi jeg måtte gå og gå og gå og bysse og bysse hele tiden, og ikke hørte hva folk sa over sutringen. Anonymkode: 481c6...6e1 Ok, da har jeg misforstått. Jeg som trodde det verste var over etter at kolikken roet seg, men da har jeg tydeligvis en tung stund fremover også. Synes ikke det er noe hyggelig å vise fram en sutrete baby. De fleste ønsker jo å holde babyen eller i hvert fall få et lite smil. Blir bare lei meg når han er sånn han er og er redd andre synes han er usjarmerendr. I tillegg blir jeg sliten av det selv og jeg klarer ikke konsentrere meg om en samtale når jeg hele tiden må underholde og bære babyen for at han ikke skal begynne å gråte. Av de 7 babyene på barselgruppa skiller han seg ut som den sure sutrete babyen. Jeg har ganske mange venner med barn og har ni nieser og nevøer og opplevde aldri de som sutrete på den måten. De kunne ha dårlige dager, være syke eller sutre om de var sultne, trøtte eller lignende, men aldri den konstante sutringen gjennom hele dagen som jeg opplever.. Vera skrev (15 minutter siden): Har du prøvd White Noise? Eneste som funket på det ene barnet mitt som var ekstremt urolig. Har du det på hele dagen? Jeg bruker det når han skal sove. Anonymkode: e0e87...ab8
Vera Skrevet 18. november 2022 #7 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ok, da har jeg misforstått. Jeg som trodde det verste var over etter at kolikken roet seg, men da har jeg tydeligvis en tung stund fremover også. Synes ikke det er noe hyggelig å vise fram en sutrete baby. De fleste ønsker jo å holde babyen eller i hvert fall få et lite smil. Blir bare lei meg når han er sånn han er og er redd andre synes han er usjarmerendr. I tillegg blir jeg sliten av det selv og jeg klarer ikke konsentrere meg om en samtale når jeg hele tiden må underholde og bære babyen for at han ikke skal begynne å gråte. Av de 7 babyene på barselgruppa skiller han seg ut som den sure sutrete babyen. Jeg har ganske mange venner med barn og har ni nieser og nevøer og opplevde aldri de som sutrete på den måten. De kunne ha dårlige dager, være syke eller sutre om de var sultne, trøtte eller lignende, men aldri den konstante sutringen gjennom hele dagen som jeg opplever.. Har du det på hele dagen? Jeg bruker det når han skal sove. Anonymkode: e0e87...ab8 Jeg hadde på White noise når jeg måtte ha hendene fri til å gjøre andre ting (spise, dusje, gjøre husarbeid, eller ta et pust i bakken fra bæringen). Men vær flink til å bruke nettverket ditt..få deg en pust i bakken med god samvittighet.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #8 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ok, da har jeg misforstått. Jeg som trodde det verste var over etter at kolikken roet seg, men da har jeg tydeligvis en tung stund fremover også. Synes ikke det er noe hyggelig å vise fram en sutrete baby. De fleste ønsker jo å holde babyen eller i hvert fall få et lite smil. Blir bare lei meg når han er sånn han er og er redd andre synes han er usjarmerendr. I tillegg blir jeg sliten av det selv og jeg klarer ikke konsentrere meg om en samtale når jeg hele tiden må underholde og bære babyen for at han ikke skal begynne å gråte. Av de 7 babyene på barselgruppa skiller han seg ut som den sure sutrete babyen. Jeg har ganske mange venner med barn og har ni nieser og nevøer og opplevde aldri de som sutrete på den måten. De kunne ha dårlige dager, være syke eller sutre om de var sultne, trøtte eller lignende, men aldri den konstante sutringen gjennom hele dagen som jeg opplever.. Har du det på hele dagen? Jeg bruker det når han skal sove. Anonymkode: e0e87...ab8 Ja, jeg syntes også det var utrolig slitsomt og stressende å skulle være sosial når jeg samtidig måtte styre med en sutrete baby. Så jeg droppet det.. Men, det går over. Det virker ikke sånn når man står oppi det, men det går over. Min eldste er straks fem, og han sutrer heldigvis ikke konstant fremdeles 😛 Anonymkode: 481c6...6e1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #9 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ja, jeg syntes også det var utrolig slitsomt og stressende å skulle være sosial når jeg samtidig måtte styre med en sutrete baby. Så jeg droppet det.. Men, det går over. Det virker ikke sånn når man står oppi det, men det går over. Min eldste er straks fem, og han sutrer heldigvis ikke konstant fremdeles 😛 Anonymkode: 481c6...6e1 5 år? 😳 Hvordan orker man få flere barn når første er så krevende?😅 Anonymkode: e0e87...ab8
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #10 Skrevet 18. november 2022 Har du prøvd å spille musikk for ham? Min baby blir som hypnotisert av Imogene Heap «happy song», hjalp mye å få fem minutter fri fra sutring i blant Anonymkode: f8370...11e
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #11 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Har hatt en tøff start med kolikk og mye gråt og uro. Nå har hylgråten roet seg litt, men babyen min sutrer fremdeles mye. Det er selvsagt å foretrekke fremfor hylgråt, men er ganske sliten fra de første 3-4 månedene at jeg generelt tåler mindre fra babyen. Selv om han har fått mat, ny bleie, nettopp har sovet kan han sutre mye. Det hjelper ikke nødvendigvis at jeg har ham i fanget, bærer ham, leker med ham i babygym. Å ligge alene er helt uaktuelt så jeg går hele dagen og bærer/underholder en sutrete gutt. Det er utrolig slitsomt og lite givende. Ser at de andre mødrene på barselgruppa er på babysang, kafe og lignende, men det orker jeg ikke med ham. Er det vanlig at babyer sutrer store deler av dagen selv om de får alle grunnleggende behov dekket? Kan dette være personligheten hans? Anonymkode: e0e87...ab8 Tenner. Vær parat med paracet stikkpiller og nesespray. Et must. Dessuten: en jan smøre noe på gommene. Kjøpes på apotek. Anonymkode: 5ae5c...bd7
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #12 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): 5 år? 😳 Hvordan orker man få flere barn når første er så krevende?😅 Anonymkode: e0e87...ab8 Orker? Alt skal ikke være sååå bra i livet hele tiden....vet om folk somhar hatt barn 18 år i strekk, småbarn innimellom.... Anonymkode: 5ae5c...bd7
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #13 Skrevet 18. november 2022 Mange drar på babysang, café etc nettopp for å slippe henge alene hjemme med sutrete baby, ikke fordi det nødvendigvis er så "koselig". Mange babyer blir mer fornøyd når det skjer mer i omgivelsene, og man får litt sårt trengt distraksjon selv også. Anonymkode: c8237...829 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #14 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mange drar på babysang, café etc nettopp for å slippe henge alene hjemme med sutrete baby, ikke fordi det nødvendigvis er så "koselig". Mange babyer blir mer fornøyd når det skjer mer i omgivelsene, og man får litt sårt trengt distraksjon selv også. Anonymkode: c8237...829 Dette!! Jeg måtte ut hver dag for å ikke klikke mentalt. Når vi var ute og fant på ting roet sutringen seg. Anonymkode: 9d274...318
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #15 Skrevet 19. november 2022 Vera skrev (18 timer siden): Jeg hadde på White noise når jeg måtte ha hendene fri til å gjøre andre ting (spise, dusje, gjøre husarbeid, eller ta et pust i bakken fra bæringen). Men vær flink til å bruke nettverket ditt..få deg en pust i bakken med god samvittighet. Ah, det har jeg ikke prøvd. Skal se om det funker på dagtid også. Takk! AnonymBruker skrev (11 timer siden): Har du prøvd å spille musikk for ham? Min baby blir som hypnotisert av Imogene Heap «happy song», hjalp mye å få fem minutter fri fra sutring i blant Anonymkode: f8370...11e Han liker spilledåser, men musikk virker ikke på samme måte enda. Synger for ham hele dagen for å underholde ham (og meg selv 😅) Anonymkode: e0e87...ab8
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #16 Skrevet 19. november 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Tenner. Vær parat med paracet stikkpiller og nesespray. Et must. Dessuten: en jan smøre noe på gommene. Kjøpes på apotek. Anonymkode: 5ae5c...bd7 Han er bare 4 måneder, ikke så vanlig å få tenner da? Tok det opp med legen og hun mente det ikke kunne være tenner. Hvordan finner jeg ut om det er tenner? AnonymBruker skrev (11 timer siden): Orker? Alt skal ikke være sååå bra i livet hele tiden....vet om folk somhar hatt barn 18 år i strekk, småbarn innimellom.... Anonymkode: 5ae5c...bd7 Synes det er forskjell på å at livet er sååå bra og å ha et krevende barn i fem år.. Det er stor forskjell på barn da, svogeren og svigerinnen min fikk 4 barn på 4 år. Alle sov godt om natta og var stort sett blide og fornøyde. Hun sammenlignet situasjonen med sønnen vår med da et av deres barn hadde ørebetennelse i noen uker som baby og gråt hele tiden. Det som var normaltilstand for oss de første tre månedene var unntakstilstand for dem i et par uker. De hadde garantert ikke fått fire barn om noen av de første var som vår. Det betyr ikke at ikke småbarnsperioden deres var slitsom. Men det er STOR forskjell. Blir det sutring i fem år her blir han enebarn. Jeg har ikke ork til et til barn med kolikk og high need. Anonymkode: e0e87...ab8
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #17 Skrevet 19. november 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Mange drar på babysang, café etc nettopp for å slippe henge alene hjemme med sutrete baby, ikke fordi det nødvendigvis er så "koselig". Mange babyer blir mer fornøyd når det skjer mer i omgivelsene, og man får litt sårt trengt distraksjon selv også. Anonymkode: c8237...829 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Dette!! Jeg måtte ut hver dag for å ikke klikke mentalt. Når vi var ute og fant på ting roet sutringen seg. Anonymkode: 9d274...318 Har prøvd, men han hylgråter i vogn/bæresele så det å komme seg rundt er et helvette. Blir så stressa av å være på buss med en illsint baby. Og han er så utålmodig på alt at selv om han kanskje underholdes den halvtimen babysangen pågår er det et salig styr å komme og dra. Har dratt på babysang én gang og jeg var så svett og sliten da jeg kom jeg at jeg kjente at det ble med den ene gangen. Ingen av de andre barna var i nærheten av så utålmodig og sutrete som han (og det var rundt 30 barn der..). Kommer meg på kafé når både jeg og mannen min kan dra. Da kan en av oss spise/drikke kaffe, mens den andre underholder, men alene er ingen vits. Anonymkode: e0e87...ab8
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #18 Skrevet 19. november 2022 Har du fått sjekket om det er noe som feiler han? Låsninger, refluks, melkeproteinallergi? Anonymkode: f77c4...968
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #19 Skrevet 19. november 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Har du fått sjekket om det er noe som feiler han? Låsninger, refluks, melkeproteinallergi? Anonymkode: f77c4...968 Ingen låsninger (sjekket hos manuellterapeut og kiropraktor), gått på melkefri og soyafri diett i litt over en måned. Mulig en liten bedring, men ikke veldig stor forandring. Har hatt mistanke om stille refluks da han gulper og svelger mye, og timer etter at han har spist og ofte gråter når han ammer og noen ganger når han legges ned. Har nevnt det for flere leger, men det virker ikke som om de tror det er refluks. Prøver å gjøre det vi kan som å heve senga og holde ham oppreist, men vet ikke hva mer vi kan gjøre. Anonymkode: e0e87...ab8
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #20 Skrevet 19. november 2022 For en god mamma du er! Gjør alt for den lille babyen din. Pass på deg selv når du gir alt i denne perioden. Og, det bli bedre!! Anonymkode: 565fe...2ba 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå