Gå til innhold

Klargjøre hus og hage for vinteren

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte mitt første hus tidligere i år, og er grønn med hagehold og hva som må gjøres når. 

hva må jeg gjøre av vedlikehold av hage og uteområde nå før vinteren setter inn?

Anonymkode: fc3b0...10b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke så mye som må gjøres men mye som vil gjøre det litt enklere til våren.

Ting som må gjøres er å skru av  og tappe ut vannet fra utekranen. med mindre du har en som gjør det selv. Den kan fryse og lage vannskade. Ellers ta inn ting eller dekke til ting som kan mugne eller ruste. Hageputer, ting av ubehandlet tre, hageredskaper og så videre.

Av mindre viktige ting så rydder jeg i hagen og får mest mulig stæsj i bod og garasje. Klipper i småbiter med gressklipperen eller fjerner om det er mye løv. Noen stauder klipper jeg ned fordi jeg synes de er stygge på vinteren mens andre lar jeg stå fordi de har vakre frøkapsler. Tømmer blomsterpotter med sommerblomster og setter dem inn i garasjen eller opp-ned så de ikke fryser med vann i. Dekker til noen få busker jeg vet er sarte. Gjør klar snøfreser og tar fram snømåkeutstyr.

Gratulerer med nytt hus :) 

Anonymkode: 64c89...3fd

• Liker 1
Skrevet

Forresten kan være lurt å sjekke at takrenner ikke er tette. 

Anonymkode: 64c89...3fd

• Liker 1
Skrevet
On 11/18/2022 at 10:51 AM, AnonymBruker said:

Kjøpte mitt første hus tidligere i år, og er grønn med hagehold og hva som må gjøres når. 

hva må jeg gjøre av vedlikehold av hage og uteområde nå før vinteren setter inn?

Anonymkode: fc3b0...10b

Det man ikke gjør på høsten må man gjerne gjøre på våren. Så det kommer litt an på når man foretrekker å bruke tid på det. Endel ting kan ikke utsettes, feks potter som ikke tåler frost om det er jord i dem må tømmes.

• Liker 1
Skrevet

Vi har takstein hvor det kan danne seg mose på enkelte steder.  Derfor koster vi hver høst.  Samtidig fjerner vi løv i takrennene.  Sjekker også alle utelys, dvs. fjerner døde fluer, vasker glass og skifter pærer. 
Setter bålfat og grill inn i olje før lagring.  Hageredskap skyller jeg rene.   

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...