AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #1 Skrevet 18. november 2022 Hva er normalt å forvente av foreldre når msn blir voksen? min svigermor bruker ikke en krone på oss og jeg syns det er rart. jeg og min mann har 2 små barn sammen på 3 år og 6 år. Min mann er enebarn, men jeg kommer fra en flokk med mange barn. Mannen min mistet jobben i korona pandemien og deg skrapte neste sparekontoen vår. Så vi har hatt et økonomisk trang en lengre periode (men klarer oss) . Vi har flyttet til mindre hus for å spare penger også Når vi kommer på besøk til mine foreldre kommer vi til fulle kjøleskap. Mamma kjøper inn pålegg vi og ungene liker på forhånd med den største selvfølge. Det er så koselig å komme dit. De har barnespisestoler, sovevogn, leker og senger til ungene hos seg . Dette uten at vi har spurt, de fikset. Når jeg og pappa var på xxl sammen og jeg skulle til å betale vinterskoene til ungene poppet han fram og sa «jeg tar dette jeg» . De sender ofte melding om det er noe vi eller guttene trenger. De er utrolig rause, snille, og godhjerta mennesker. Jeg er så glad i dem ❤️. Er vi ute å spiser sammen vil pappa gjerne enten dekke maten vår eller det vi skal drikke også har vi svigermor. Hun er høyt utdannet med lederjobb og god lønn. Mannen min er hennes eneste barn. Men aldri om hun bidrar med en krone. Når vi kommer til henne kommer vi til tomme kjøleskap og da mø vi kjøpe selv. Hun spiser mye på jobb og med jobben i hverdagene så hun har tomme skap. Senger og leker å ha der måtte vi kjøpe selv. Hun kjøper aldri noe til oss eller barna, ungene får julegaver i 300kr klassen . Vi hadde glemt matfølte til middag hun var invitert på og hun tok med en for oss, men sendte vipskrav etterpå. Er vi ute æ spiser sammen spanderer hun aldri på oss noe. Når platetoppen vår knuste spurte mannen min henne om nødhjelp , men fikk strengt nei at voksne skal klare seg selv. Jeg synd dette er kaldt og rart med klart og holde maska. Min mann sier jeg har urealistiske forventninger og at ikke alle familier er som mine, hva mener dere? Er jeg bortskjemt som irritere meg over svigermor? Eller er det normalt å være slik og at jeg er heldig med mine foreldre ? Er det normalt å be om vips for en fløte når man har millionlønn ? Anonymkode: 7caa6...68b 2 3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #2 Skrevet 18. november 2022 Denne tok du på korne. Anonymkode: 0c74c...dc2 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #3 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hva er normalt å forvente av foreldre når msn blir voksen? min svigermor bruker ikke en krone på oss og jeg syns det er rart. jeg og min mann har 2 små barn sammen på 3 år og 6 år. Min mann er enebarn, men jeg kommer fra en flokk med mange barn. Mannen min mistet jobben i korona pandemien og deg skrapte neste sparekontoen vår. Så vi har hatt et økonomisk trang en lengre periode (men klarer oss) . Vi har flyttet til mindre hus for å spare penger også Når vi kommer på besøk til mine foreldre kommer vi til fulle kjøleskap. Mamma kjøper inn pålegg vi og ungene liker på forhånd med den største selvfølge. Det er så koselig å komme dit. De har barnespisestoler, sovevogn, leker og senger til ungene hos seg . Dette uten at vi har spurt, de fikset. Når jeg og pappa var på xxl sammen og jeg skulle til å betale vinterskoene til ungene poppet han fram og sa «jeg tar dette jeg» . De sender ofte melding om det er noe vi eller guttene trenger. De er utrolig rause, snille, og godhjerta mennesker. Jeg er så glad i dem ❤️. Er vi ute å spiser sammen vil pappa gjerne enten dekke maten vår eller det vi skal drikke også har vi svigermor. Hun er høyt utdannet med lederjobb og god lønn. Mannen min er hennes eneste barn. Men aldri om hun bidrar med en krone. Når vi kommer til henne kommer vi til tomme kjøleskap og da mø vi kjøpe selv. Hun spiser mye på jobb og med jobben i hverdagene så hun har tomme skap. Senger og leker å ha der måtte vi kjøpe selv. Hun kjøper aldri noe til oss eller barna, ungene får julegaver i 300kr klassen . Vi hadde glemt matfølte til middag hun var invitert på og hun tok med en for oss, men sendte vipskrav etterpå. Er vi ute æ spiser sammen spanderer hun aldri på oss noe. Når platetoppen vår knuste spurte mannen min henne om nødhjelp , men fikk strengt nei at voksne skal klare seg selv. Jeg synd dette er kaldt og rart med klart og holde maska. Min mann sier jeg har urealistiske forventninger og at ikke alle familier er som mine, hva mener dere? Er jeg bortskjemt som irritere meg over svigermor? Eller er det normalt å være slik og at jeg er heldig med mine foreldre ? Er det normalt å be om vips for en fløte når man har millionlønn ? Anonymkode: 7caa6...68b Troe din svigermor er skikkelig gjerrig. Klart vi spanderer på våre barn, så sant vi har mulighet. Anonymkode: 4ae1b...4d8 7 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #4 Skrevet 18. november 2022 Jeg har foreldre som deg og det er det mest normale i min omgangskrets: Besteforeldre er rause innenfor de økonomiske rammene de har. Min far har betydelig bedte økonomi, men svigers er like rause Anonymkode: 82a01...76b 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #5 Skrevet 18. november 2022 Hos oss er det også store forskjeller. Mine har levd på en middels lønn nesten hele livet men spanderer og kjøper inn slik som dine. Svigers derimot har bedre råd og bruker masse penger på seg selv men kan ikke kjøpe inn pålegg vi liker eller sette opp barnesengen de har liggende etter sine. For det var mye enklere at vi tok med oss reiseseng (lang reisevei). Vi får endel mat og sånn da, så ikke helt likt Anonymkode: cbaac...81e 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #6 Skrevet 18. november 2022 Mine søsken har fått barn, men moren vår nekter likevel å hjelpe til med ett eneste øre. De skaffer leiebil for å kjøre fra flyplassen og til der moren vår bor, hver gang de skal besøke henne. Men aldri i verden om hun tar seg bryet med å besøke dem. Selv om de tilbyr seg å spandere fly-billetter på henne, og det selvfølgelig er plass for henne å bo hjemme hos dem, så er det visstnok alt for mye "bryderi" å komme på besøk. Men at de skal ta med seg ett par barn (og alt mulig dill og dall som hører med) for å komme på besøk til henne, det er visst helt greit. Når de først kommer på besøk, så lager moren vår fremdeles bare middag til seg selv. Ikke snakk om at hun skal lage middag til HELE familien. Hvis noen andre må lage middag sånn at alle sammen faktisk får, så blir hun sur fordi det koster ekstra elektrisitet å lage både hennes middag PLUSS deres middag. Men hvis resten av familien bare tar seg noen brødskiver, eller noe som ikke krever elektrisitet for å lage, så blir hun irritert da også. Dermed blir de baksnakket til resten av familien, hvor "udugelige" de liksom er som "ikke klarer å lage middag" liksom. Anonymkode: f20a6...dbf 3 3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #7 Skrevet 18. november 2022 Når man vet at hun er sånn så tenker jeg at man bare må justere forventningene. Det er hennes penger, så selv om hun kanskje er gjerrig så er det jo hennes rett, uansett hvor kaldt det kan virke for andre. selv har jeg en mor som spanderer der hun kan, har kjøpt inn reiseseng og leker for å ha hos seg, spanderer middag ute og betaler for mat når vi er der. Svigers er også av typene som gjerne vil spandere når vi er ute med dem, de inviterer oss på middag og hjelper oss med huset (praktisk) hvis det trengs. Jeg kunne vel og merke aldri forventet noe fra noen av dem, å vi står alltid klare med kortet når vi er feks på restaurant (men da får vi nesten kjeft og beskjed om at de skal betale😶). Anonymkode: 8dcfd...aca 6 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #8 Skrevet 18. november 2022 Jeg tenker en mellomting mellom dine og svigers er normalt. Det å forvente at ens foreldre skal kjøpe inn seng og utstyr til ungene, og betale for sko når man er og handler, er i overkant. Men det er jo helt normalt å kjøpe inn mat når man skal ha gjester. Mine foreldre har kjøpt inn tripptrapp og seng til å ha hos seg. Svigers har ikke kjøpt inn noe sånt, der tar vi med selv. Men begge stiller som en selvfølge med mat, og har aldri opplevd at noen har bedt om vipps-krav. Anonymkode: a7d53...ca8 6 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #9 Skrevet 18. november 2022 Det eneste jeg reagerte på her var vippskravet for matfløten. Ellers så synes jeg du må vokse opp og innse at du selv har valgt et liv med barn som du selvfølgelig må finansiere. Det er ikke din svigermors jobb å betale for hverken deg og dine barn. Og å be svigermor om hjelp til en koketopp, ærlig talt... Anonymkode: 27ecf...7fd 11 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #10 Skrevet 18. november 2022 Det med vippskrav på fløte syns jeg var helt sjukt 🤣 kokeplaten forstår jeg hvis dere spurte om et lån, ikke om dere mente at hun skulle betale for den? Hun burde jo ha litt ekstra forståelse hvis det er sånn at mannen din mistet jobben og dere faktisk måtte flytte i et mindre hus pga økonomiske årsaker. Ellers er det jo deres barn og deres ansvar å forsørge de med både mat, klær og leker, så dere kan jo egentlig ikke forvente hjelp. Det virker jo som at svigermor er en dame som er vant med at man må jobbe hardt for å ha de godene man har i livet, og at man legger lista selv etter hvilket liv man ønsker. kanskje derfor hun ikke ønsker å hjelpe til økonomisk?🤷♀️ Anonymkode: cbccf...6a2 5 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #11 Skrevet 18. november 2022 Du har nok vært ekstremt heldig med dine foreldre, ts. Slettes ikke alle som har det sånn på noen sider.. Anonymkode: 3206c...76a 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #12 Skrevet 18. november 2022 Jeg tror det er mye som er «normalt» og det spørs helt på hvordan relasjonen er og personen. her er svigermor kjempe raus, selv om hun har dårlig økonomi. Men hun har vokst opp med foreldre som var rause med henne i voksen alder. Og hjalp til økonomisk og praktisk med barna hennes. Så for henne er det «normalt». Min far derimot hjelper oss ikke med noe som helst, hverken økonomisk eller i form av tjenester/hjelpe med barna. Kommer man dit så tar jeg med mat til barna selv. Og vi er «heldig» hvis han ikke drar avgårde etter 30 min fordi han er opptatt og skal noe. Han spør heller aldri barna om noe som helst. Sier «hei», og det er det. så ja, det er personavhengig og relasjonavhengig hva som er normalt. Anonymkode: 4991e...57a 1
Brunello Skrevet 18. november 2022 #13 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Du har nok vært ekstremt heldig med dine foreldre, ts. Slettes ikke alle som har det sånn på noen sider.. Anonymkode: 3206c...76a Ekstremt heldige er jeg ikke enig i. Mange har det slik. Og det er slik man bør ha det etter min mening. 3
Musis Skrevet 18. november 2022 #14 Skrevet 18. november 2022 En mellomting er greit vil jeg si. Syns foreldre skal få slippe å stå på pinne for voksne barn og barnebarn til en hver tid. Hyggelig å komme til mat i skapet, men trenger ikke kjøpe inn alles favoritter. Hyggelig at det er overnattingsmuligheter, men har ikke forventet senger i liten str. Bare å ta med reiseseng. 4 1
Tesss Skrevet 18. november 2022 #15 Skrevet 18. november 2022 Jeg forventer jo ikke at mamma skal betale for meg når jeg er voksen, hvis hun vil spandere så er det greit. Men hadde aldri forventet noe. 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #16 Skrevet 18. november 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg tenker en mellomting mellom dine og svigers er normalt. Det å forvente at ens foreldre skal kjøpe inn seng og utstyr til ungene, og betale for sko når man er og handler, er i overkant. Men det er jo helt normalt å kjøpe inn mat når man skal ha gjester. Mine foreldre har kjøpt inn tripptrapp og seng til å ha hos seg. Svigers har ikke kjøpt inn noe sånt, der tar vi med selv. Men begge stiller som en selvfølge med mat, og har aldri opplevd at noen har bedt om vipps-krav. Anonymkode: a7d53...ca8 Hvis man ønsker barn og barnebarn på overnattingsbesøk, så er det vel vanlig at man stiller med seng til gjestene, vel? Anonymkode: 55b92...4f1 3
Tatja Skrevet 18. november 2022 #17 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva er normalt å forvente av foreldre når msn blir voksen? min svigermor bruker ikke en krone på oss og jeg syns det er rart. jeg og min mann har 2 små barn sammen på 3 år og 6 år. Min mann er enebarn, men jeg kommer fra en flokk med mange barn. Mannen min mistet jobben i korona pandemien og deg skrapte neste sparekontoen vår. Så vi har hatt et økonomisk trang en lengre periode (men klarer oss) . Vi har flyttet til mindre hus for å spare penger også Når vi kommer på besøk til mine foreldre kommer vi til fulle kjøleskap. Mamma kjøper inn pålegg vi og ungene liker på forhånd med den største selvfølge. Det er så koselig å komme dit. De har barnespisestoler, sovevogn, leker og senger til ungene hos seg . Dette uten at vi har spurt, de fikset. Når jeg og pappa var på xxl sammen og jeg skulle til å betale vinterskoene til ungene poppet han fram og sa «jeg tar dette jeg» . De sender ofte melding om det er noe vi eller guttene trenger. De er utrolig rause, snille, og godhjerta mennesker. Jeg er så glad i dem ❤️. Er vi ute å spiser sammen vil pappa gjerne enten dekke maten vår eller det vi skal drikke også har vi svigermor. Hun er høyt utdannet med lederjobb og god lønn. Mannen min er hennes eneste barn. Men aldri om hun bidrar med en krone. Når vi kommer til henne kommer vi til tomme kjøleskap og da mø vi kjøpe selv. Hun spiser mye på jobb og med jobben i hverdagene så hun har tomme skap. Senger og leker å ha der måtte vi kjøpe selv. Hun kjøper aldri noe til oss eller barna, ungene får julegaver i 300kr klassen . Vi hadde glemt matfølte til middag hun var invitert på og hun tok med en for oss, men sendte vipskrav etterpå. Er vi ute æ spiser sammen spanderer hun aldri på oss noe. Når platetoppen vår knuste spurte mannen min henne om nødhjelp , men fikk strengt nei at voksne skal klare seg selv. Jeg synd dette er kaldt og rart med klart og holde maska. Min mann sier jeg har urealistiske forventninger og at ikke alle familier er som mine, hva mener dere? Er jeg bortskjemt som irritere meg over svigermor? Eller er det normalt å være slik og at jeg er heldig med mine foreldre ? Er det normalt å be om vips for en fløte når man har millionlønn ? Anonymkode: 7caa6...68b Tenker at hun er kjip og gjerrig. Du sto nok ikke først i køen når svigermødre ble delt ut. Det handler for de aller fleste om så mye mer enn å bli påstandert; det er en måte å vise kjærlighet til sine på. Din svigermor har tydeligvis ikke dette kjærlighetsspråket. 2 1
Furstina Skrevet 18. november 2022 #18 Skrevet 18. november 2022 Min mor har har inte betalt något för mig eller mina barn utöver julgaver eller födelsedagar. Någon gång har barnen fått en lite peng till ferie men inte alltid. Min far har inte heller gjort det När vi är på besök hjälps vi åt med matkostnader Vi är ju en familj och de bara två Svigermor/far hjälper ofta alla sina barn med lite extra bidrag. Till nya vinterkläder till barnen eller skolstart, ett litet bidrag till nya huset etc De verkar alltid noga med att vara rättvisa mellan sina barn och barnbarn Sedan jag flyttade hemifrån har jag betalat mina möbler, renoveringar och kostnader rejält. Skulle inte kunna tänka mig att mina föräldrar ska betala för mig! Blir fortvarande generad och förvånad när svigers vill bidra med en peng. 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #19 Skrevet 18. november 2022 Både mine foreldre og mine svigerforeldre gjør som dine foreldre, vet ikke hva godt de kan gjøre ❤️ Jeg gjør det samme overfor mine barn (har ikke barnebarn ennå). Så lenge jeg har økonomi til det synes jeg det er hyggelig. Det er veldig vanlig i min bekjentskapskrets å være raus. Anonymkode: 85a21...75c 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #20 Skrevet 18. november 2022 Svigermoren din er ikke grei, og foreldrene dine er veldig grei. Det normale er vel noe imellom, mest over mot dine foreldre. Jeg kjenner ingen voksne som oppfører seg slik din svigermor gjør. Og når jeg får barnebarn, så vil jeg lage det koselig når de kommer, så de får lyst til å komme flere ganger. Jeg vil stå for mat, og ha en del leker. Babyseng har jeg fra mine var små. Anonymkode: 61ba2...024 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå