Gå til innhold

Er det vanlig med pose potetgull i matboksen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig å ha en liten pose potetgull i matpakken til barna sine? gjelder det også i Norge eller er det andre land? Hvorfor gjør man slik?

jeg deg ofte lunsj preppe videoer på tik tok og nesten alle legger en pose snop eller chips i matboksen i tillegg til mat. Jeg syns det er underlig å spise potetgull hver dag…. 

Anonymkode: fcb08...fb6

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I England er det vanlig vet jeg. Kanskje de tror det er en grønnsak? 🤦‍♀️🤷‍♀️

Anonymkode: 00eb7...feb

• Liker 12
  • Nyttig 6
Skrevet

Vanlig i andre land.

Var på språkreise i Australia og fikk der i matboksen: En sandwich, juiceboks, fruktstang, sjokolade og liten chips pose. Var ganske lik hos de andre.

Anonymkode: 4a30c...07f

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er ikke vanlig i Norge, men har sett det er vanlig i mange andre land.

Ikke spesielt sunn matpakke...synes det er veldig spesielt. 

Anonymkode: b5d66...a81

• Liker 17
Skrevet

betyr det at vi kunne gjort det samme i Norge? Eller er det uvanlig her ?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her ville du nok fort fått en kommentar fra barnehagen/skolen om at du nok burde revurdere matpakkene du sendte med barnet.

Anonymkode: ed068...269

• Liker 25
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei du må ikke gjøre det i Norge. Da blir det foreldremøte og masse styr. Det er absolutt ikke sosialt akseptert eller politisk korrekt. Og heller ikke det minste bra for barnet! Tvert i mot! 

• Liker 12
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg følger en matpakkegruppe på fb, og mange sender med barna mye søtsaker og godteri. Jeg ble med for inspirasjon, men jeg ble mer lei meg enn inspirert av hva jeg så. Det er pent å se på, men har lav næringsmessig verdi. Mange ser ut til å mangle totalt kunnskap om ernæring.

• Liker 2
Skrevet

I USA er det vanlig med sukkerholdig brus og en liten pose chips til lunchen.

Resultatet av denne kulturen er jo åpenbar…..

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei

Anonymkode: 7189b...90a

Skrevet

Husker lillebroren min fikk potetgull som mellommåltid  i barnehagen engang. Moren min klikka da hun kom for å hente, og 2-åringen hennes satt og koste seg med potetgull og saft til lunsj. Forklaringen til de ansatte var at de var tomme for brød og youghurt… 

Anonymkode: 3286a...bba

• Liker 2
Skrevet

Fikk en brevvenn fra usa på besøk og hun spiste salt potetgull til alle brødmåltider, bare helte ut på tallerken og spiste sammen med sandwichen sin. Veldig spesielt å se på, hos henne og der hun kom fra var potetgull helt vanlig som mellommåltid og lunsj  

Anonymkode: 80318...0df

• Liker 5
Skrevet

Veldig forskjell fra land til land, skjønner jeg.. Jeg har vært på utallige foreldremøter i barnehage og barneskole da jeg har 3 "barn" i alderen 13, 16 og 19. Og her har det blitt innkalt til ekstraordinært foreldremøte og masse styr hvis noen har fått med seg en liten muffins/kakebit som har vært rester etter bursdag, et vaffelhjerte eller to eller mot formodning noe som helst med sukker. For ikke å snakke om sukkerholdig pålegg... 🤯 Da tar det jo HELT av 🤪

Anonymkode: c64c9...c01

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Er det vanlig å ha en liten pose potetgull i matpakken til barna sine? gjelder det også i Norge eller er det andre land? Hvorfor gjør man slik?

jeg deg ofte lunsj preppe videoer på tik tok og nesten alle legger en pose snop eller chips i matboksen i tillegg til mat. Jeg syns det er underlig å spise potetgull hver dag…. 

I Norge nei I England bla ja

Det er kulturelle forskjeller her

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Nåde den som ikke har kneippbrød med brunost på i matboksen. Da kommer husmormafiaen frem med pekefingeren i Norge..

Anonymkode: 3fe51...dec

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

I England er det vanlig vet jeg. Kanskje de tror det er en grønnsak? 🤦‍♀️🤷‍♀️

Men det er det jo, dog en del bearbeidet for å si det slik. 😃

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ikke greit i norge nei. Da vil du få tilbakemelding fra bhg eller skolen.

Anonymkode: 57bdb...556

• Liker 1
Skrevet

I matboksvideoene på tiktok er det mye det ikke er vanlig å putte i en norsk matboks. Syns alltid det er potetgull, kjeks, sjokoladebiter eller kake. Samme hvor mye sunt det er i boksen så dytter de inn en dessert eller snacks. 

Er ganske sikker på at du ville fått en tilbakemelding fra barnehage eller skole om det lå potetgull i matpakka på jevnlig basis.

• Liker 1
Skrevet

Jeg begynte på internasjonal skole pga flytting til et annet land i 6. klasse og alle de amerikanske barna hadde masse sjokolade, potetgull og godteri i matboksen. Jeg ble helt sjokkert, der jeg kom med min norske matpakke med to grove skiver med leverpostei på liksom 🙈 Ser også på slike matpakke-reels at det fremdeles er et problem. 

Ikke et eksempel til etterfølgelse på noen måte.

Anonymkode: 77e4c...9c9

• Liker 4
Skrevet

Helt vanlig i USA, der hadde de alltid «dessert» i matboksen til lunsjen. Chips eller sjokoladepudding eller noe. Jeg jobba som aupair og passa barn i skolealder. Helt uvanlig i Norge. 

Anonymkode: 5ef01...9ef

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...