AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #1 Del Skrevet 18. november 2022 Hunden vår (17 mnd) utagerer ofte i møte med andre hunder på tur. Trener på passering. I går møtte vi på samme rase og ofte så går de godt sammen med egen rase. Han fikk hilse denne gangen. Men jeg la merke til at han slikket seg mye rundt munnen mens de hilste og kort tid etter ble det litt knurring og bjeff. Det jeg lurer litt på er hva det betyr at han slikket seg rundt munnen og så er jeg usikker på hvordan jeg håndterer riktig en slik situasjon for å gjøre han tryggere. (Tenker at slikking rundt munn skyldes usikkerhet?) Trekke han til meg å gå videre? Anonymkode: 4f09c...c02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #2 Del Skrevet 18. november 2022 Ikke la den hilse på tur, da slipper du å sette den i situasjoner hvor den blir ukomfortabel. Det at du lot den hilse i går og det endte som det gjorde, kan ha ødelagt for alt arbeidet du har gjort med passeringer så langt. Du vet at hunden din synes møtesituasjoner er vanskelig, i går fikk den bekreftet at det kan være skummelt. Anonymkode: f253e...49c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #3 Del Skrevet 18. november 2022 Han er i verste pubertetsalderen nå, mye som skjer og hormoner i fri flyt. Det blir ofte krangel på møter med fremmede hunder. Det beste er om du sosialiserer han og lar han leke med hunder han kjenner fra før, f.eks. Anonymkode: a488e...9cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #4 Del Skrevet 18. november 2022 Ja, slikking rundt munnen er et stressignal. Du bør ikke la hunden din møte andre fremmede hunder. Etter møtet i går, vil han kun ha fått bekreftet at det er ukomfomfortabelt med andre hunder. Stopper du og skal prate med noen andre med hund, så holder du ham bak deg. Han må bli trygg på at han ikke trenger å forholde seg til situasjonen (hilse). Hunden din liker ikke det sosiale presset ved hilsing, vet ikke hvordan han skal takle det, og håndterer det derfor dårlig. Noen type hunder praktiserer unngåelse: de går bare vekk fra situasjoner de ikke er komfortable med. Andre hunder løper rett inn i situasjoner hvor de er ukomfortable og ikke takler på en god måte. Jeg har én av hver. Den eldste går bare vekk om hun er ukomfortabel med en situasjon. Den minste kaster seg inn i situasjoner hun ikke tåler (hun er som din, ukomfortabel med fremmede hunder). Det blir altså min jobb å ta beslutninger for henne, og å guide henne til å reagere/ta bedre valg. Om hunden din er sistnevnte, så kan du ikke stole på at han tar gode valg for seg selv. Selv om han kanskje gikk bort til hunden i går helt frivillig, så betyr ikke det at han ønsket å hilse. Du må bli flink til å si "vi vil ikke hilse", "han er ikke vennlig," osv. Tren masse motbetinging og sladretrening. Ikke la han fiksere på andre hunder. Ikke la ham møte andre hunder. Om du ser at en passering blir litt for nært (på en liten vei f.eks), så går du inn på en gårdsplass for litt større avstand. Jo tryggere han føler seg på tur (og jo mer han stoler på at du holder ham trygg og tar kontroll), jo bedre vil han takle nærværet av andre hunder. Ønsker du å introdusere ham til en ny hund (om f.eks noen I familien/venner får seg hund), så bør introduksjonen skje over noen dager/uker hvor dere går turer sammen UTEN å hilse. Og når hunden din har begynt å bli komfortabel med den andre hunden, så kan de hilse, men kun uten bånd i et inngjerdet område. Anonymkode: a0571...bf6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå