AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #1 Skrevet 18. november 2022 Jeg har de tre siste årene slitt fryktelig med søvnen. Jeg sliter med å sovne og har gjerne flere oppvåkninger i løpet av natten, hvor jeg ikke får til å sovne igjen på opptil både én og to timer. Har også en 4-åring som mange netter vekker meg 1-2 ganger i løpet av natten, og det gjør det ikke noe lettere. Jeg har fått skrevet ut Melatonin hos fastlege, men føler ikke at dette hjelper noe bemerkelsesverdig. Merker egentlig ikke at jeg blir særlig trøtt av dem. Før kunne jeg legge meg og det var godt når hodet traff puta. Jeg sovnet fort og sov hele natten. Våknet jeg og for eksempel måtte på do, sovnet jeg raskt igjen etterpå. Nå er det ikke godt å legge seg, og jeg blir bare liggende og vri meg i sengen. Jeg er uføretrygdet på grunn av psykisk helse, så på dagtid når barnet er i bhg, må jeg stort sett hver dag legge meg ned og sove alt fra 1,5 til 3-4 timer fordi jeg sover så dårlig om natten og må prøve å være litt uthvilt til barnet kommer hjem. Jeg fungerer ufattelig dårlig på lite søvn. Blir svimmel, kvalm, får vondt i hodet og nakke, og får ikke minst mye kortere lunte. Jeg blir så frustrert, over å både ikke få sove, men ikke få brukt dagene barnet er i bhg på noe nyttig som å trene osv, fordi jeg må prioritere søvn. Søvnkvaliteten på dagtid er forøvrig heller ikke noe god. Våkner til jevnlig hele tiden. Noen tips? Jeg blir helt gal av dette 😫 Kvinne, 27 Anonymkode: 566b2...a2c 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #2 Skrevet 18. november 2022 Mange kommuner har tilbud om søvnskole, enten gratis eller med en liten egenandel. Kurset finnes også digitalt tror jeg, gjennom e-meistring. Søvn er utrolig viktig, og søvnproblem forsterker andre psykiske symptom og forverrer somatisk helse, f.eks smerter. Håper det ordner seg for deg snarlig! Anonymkode: b348f...cf8 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #3 Skrevet 18. november 2022 Ønsker du oppriktig råd og ikke en quick fix? For hos legen får du gjerne bare en innsovningstablett med fæle bivirkninger og fare for avhengighet. Om det ikke er en veldig god lege, som ønsker å ta tak i de underliggende problemene til søvnvanskene dine og har kapasitet til å følge deg opp. Tid og kapasitet er vel ikke noe de fleste fastleger har mye av, og da blir det dessverre ofte skrevet ut medikamenter på rullebånd. Når det er sagt så er lite søvn relativt normalt i småbarnsperioden. At du prioriterer søvn på dagtid er bra, for søvn er enormt viktig for å fungere. En dag du har tid og overskudd ville jeg satt meg ned med en kopp kaffe, skrivebok, og gjort nøye research på nett. Det er gjort mye forskning på søvn og søvnproblemer, og du vil fort se hva som kan gjelde deg. Er det stress og bekymringer du ikke klarer å legge fra deg? Lite bevegelse og frisk luft? Dårlig kosthold? Får du nok dagslys om morgenen, slik at melantoninproduksjonen blir aktivert? Demper du lys og roer ned på kvelden? Ser du mye vold, nyheter på TV før du legger deg? Det blir ikke enkelt, og vil kreve mye av deg, men det vil utvilsomt være verdt det om du ønsker en varlig løsning på problemet. Anbefaler også podcasten til Anette Dragland og podcasten Motiverende intervju. Dette kan kombineres med tur ute i frisk luft. Anonymkode: 35351...c8f 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #4 Skrevet 18. november 2022 For det første må du slutte å sove på dagtid. Da blir det lettere å sove på natta. Du kan også be legen din om hjelp. Jeg HR slitt med søvn siden ungdommen og bruker idag quetiapin og sover som en bjørn. De er ikke farlige å bruke selv om du kanskje er alene med barnet på natten. Du er helt klar om noe skulle skje og du må våkne på natten. Jeg har brukt dette i flere år og det er så deilig å sove hele netter. Anonymkode: 98500...967 8 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #5 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): For det første må du slutte å sove på dagtid. Da blir det lettere å sove på natta. Du kan også be legen din om hjelp. Jeg HR slitt med søvn siden ungdommen og bruker idag quetiapin og sover som en bjørn. De er ikke farlige å bruke selv om du kanskje er alene med barnet på natten. Du er helt klar om noe skulle skje og du må våkne på natten. Jeg har brukt dette i flere år og det er så deilig å sove hele netter. Anonymkode: 98500...967 Når jeg sover så lite som jeg ofte gjør på natta, er jeg helt avhengig av å sove på dagtid. Om ikke blir jeg en fryktelig dårlig mor. Er alene med barnet om ettermiddagen etter barnehagen, så er viktig at jeg er litt uthvilt. Prøvde såvidt Quetiapine for ett års tid siden, men sluttet fort, da jeg fikk så fryktelig bivirkninger på dem. Våknet opp og følte meg fryktelig redusert. Skulle tro jeg hadde drukket meg dritings dagen før. De bivirkningene der var faktisk verre enn å være på søvnunderskudd. Jeg er dessuten svært skeptisk til slike piller. Anonymkode: 566b2...a2c 1 3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #6 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ønsker du oppriktig råd og ikke en quick fix? For hos legen får du gjerne bare en innsovningstablett med fæle bivirkninger og fare for avhengighet. Om det ikke er en veldig god lege, som ønsker å ta tak i de underliggende problemene til søvnvanskene dine og har kapasitet til å følge deg opp. Tid og kapasitet er vel ikke noe de fleste fastleger har mye av, og da blir det dessverre ofte skrevet ut medikamenter på rullebånd. Når det er sagt så er lite søvn relativt normalt i småbarnsperioden. At du prioriterer søvn på dagtid er bra, for søvn er enormt viktig for å fungere. En dag du har tid og overskudd ville jeg satt meg ned med en kopp kaffe, skrivebok, og gjort nøye research på nett. Det er gjort mye forskning på søvn og søvnproblemer, og du vil fort se hva som kan gjelde deg. Er det stress og bekymringer du ikke klarer å legge fra deg? Lite bevegelse og frisk luft? Dårlig kosthold? Får du nok dagslys om morgenen, slik at melantoninproduksjonen blir aktivert? Demper du lys og roer ned på kvelden? Ser du mye vold, nyheter på TV før du legger deg? Det blir ikke enkelt, og vil kreve mye av deg, men det vil utvilsomt være verdt det om du ønsker en varlig løsning på problemet. Anbefaler også podcasten til Anette Dragland og podcasten Motiverende intervju. Dette kan kombineres med tur ute i frisk luft. Anonymkode: 35351...c8f Jeg ønsker å prøve og fikse problemet uten piller. Been there, done that. Ironisk nok, startet søvnvanskene lenge før barnet begynte å vekke meg om natten. Han sov natten igjennom uten et knyst frem til i fjor. Så blir feil å skylde på det. Det nok en blanding av flere av tingene du nevner, men kanskje aller mest bekymring, engstelse og indre stress. Blir stresset bare av å ikke få sovet. Kan ligge i sengen og bli skikkelig sint. Får nesten tanker om å skade meg selv fordi det er så grusomt. Kraftig på underskudd av søvn, men får ikke sove. Det er et mareritt. Samtidig får jeg jo ikke trent (som jeg er vant til fra tidligere), selv om jeg får inn litt aktivitet likevel når jeg henter i bhg og er på butikken og handler. Takk for tips om podkast. Skal absolutt ta en lytt! Anonymkode: 566b2...a2c 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #7 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Mange kommuner har tilbud om søvnskole, enten gratis eller med en liten egenandel. Kurset finnes også digitalt tror jeg, gjennom e-meistring. Søvn er utrolig viktig, og søvnproblem forsterker andre psykiske symptom og forverrer somatisk helse, f.eks smerter. Håper det ordner seg for deg snarlig! Anonymkode: b348f...cf8 Takk, det skal jeg undersøke nærmere. Sistenevnte har du helt rett i. Føler mye ubehag i magen når jeg natt etter natt ligger og ikke få sove. Anonymkode: 566b2...a2c
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #8 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg ønsker å prøve og fikse problemet uten piller. Been there, done that. Ironisk nok, startet søvnvanskene lenge før barnet begynte å vekke meg om natten. Han sov natten igjennom uten et knyst frem til i fjor. Så blir feil å skylde på det. Det nok en blanding av flere av tingene du nevner, men kanskje aller mest bekymring, engstelse og indre stress. Blir stresset bare av å ikke få sovet. Kan ligge i sengen og bli skikkelig sint. Får nesten tanker om å skade meg selv fordi det er så grusomt. Kraftig på underskudd av søvn, men får ikke sove. Det er et mareritt. Samtidig får jeg jo ikke trent (som jeg er vant til fra tidligere), selv om jeg får inn litt aktivitet likevel når jeg henter i bhg og er på butikken og handler. Takk for tips om podkast. Skal absolutt ta en lytt! Anonymkode: 566b2...a2c Og går til butikken og handler* skulle det stå her 😅 Anonymkode: 566b2...a2c
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #9 Skrevet 18. november 2022 En venninne av meg fikk barn da hun var 22, og var alene for omsorgen for barnet. Hun pleide alltid å sovne samtidig med barnet for de måtte opp kl.6 hver morgen. Så gikk barnet i barnehagen kl.7 mens hun hadde hele dagen for seg selv. Hun hentet barnet i barnehagen kl.15. Anonymkode: 9722f...956
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #10 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): En venninne av meg fikk barn da hun var 22, og var alene for omsorgen for barnet. Hun pleide alltid å sovne samtidig med barnet for de måtte opp kl.6 hver morgen. Så gikk barnet i barnehagen kl.7 mens hun hadde hele dagen for seg selv. Hun hentet barnet i barnehagen kl.15. Anonymkode: 9722f...956 Om jeg bare var så heldig å fikk sove 😫 Jeg legger meg kl 22, og står opp kl 7. Barnet legger seg kl 20. Hadde hatt all mulighet til å få nok søvn om jeg bare fikk sove. Vekker ikke barnet meg om natten, våkner jeg ofte av meg selv. Slår nesten aldri feil.. Anonymkode: 566b2...a2c
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #11 Skrevet 18. november 2022 Jeg forstår godt at du funker dårlig ved å la være å sove på dagen, og hadde det vært et kortvarig problem så ok. Men det er det ikke. Jeg er helt overbevist om at det å kutte ut dagsoving er noe av det første du ville fått beskjed om uansett hvilken søvnekspert du hadde snakka med. At du sover på dagen er brannslukking, som gjør problemet større på sikt. Du må nok stå i det ubehaget noen dager, legge opp dagene etter det (kan du planlegge, se om gutten kan bli med noen hjem fra bhg/gå på besøk på ettermiddagen? Besteforeldre/pappan? Legge lista veldig lavt med film og Grandiosa liksom?). Har slitt en del med søvn selv, og for meg hjalp melatonin på noe av det (innsovning, men ikke tidlig oppvåkning). Men den største forskjellen var at jeg (fordi melatonin virka på kvelden) plutselig la meg med en forventning om å faktisk få sove. Motsatt vil en forventning om å ikke få sove/være redd for å ikke sovne, være en selvoppfyllende profeti.. Kanskje du skulle gjort litt research på hvem du kunne snakket med for å få en litt mer konkret plan og oppfølgning mens du gjør en innsats på dette? Anonymkode: 280fd...f58 7 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #12 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg forstår godt at du funker dårlig ved å la være å sove på dagen, og hadde det vært et kortvarig problem så ok. Men det er det ikke. Jeg er helt overbevist om at det å kutte ut dagsoving er noe av det første du ville fått beskjed om uansett hvilken søvnekspert du hadde snakka med. At du sover på dagen er brannslukking, som gjør problemet større på sikt. Du må nok stå i det ubehaget noen dager, legge opp dagene etter det (kan du planlegge, se om gutten kan bli med noen hjem fra bhg/gå på besøk på ettermiddagen? Besteforeldre/pappan? Legge lista veldig lavt med film og Grandiosa liksom?). Har slitt en del med søvn selv, og for meg hjalp melatonin på noe av det (innsovning, men ikke tidlig oppvåkning). Men den største forskjellen var at jeg (fordi melatonin virka på kvelden) plutselig la meg med en forventning om å faktisk få sove. Motsatt vil en forventning om å ikke få sove/være redd for å ikke sovne, være en selvoppfyllende profeti.. Kanskje du skulle gjort litt research på hvem du kunne snakket med for å få en litt mer konkret plan og oppfølgning mens du gjør en innsats på dette? Anonymkode: 280fd...f58 Kan hende det hadde hatt effekt på sikt (selv om jeg tror min psykiske helse har mye å si for søvnproblemene mine). Problemet er bare at jeg føler på så fryktelig mye sinne og aggresjon når jeg går i så stort underskudd på søvn. Og det er jo ikke veldig forenelig med det å skulle ta seg av et lite barn. Har ingen som kan avlaste med barnet mer enn noen timer en ettermiddag kanskje en dag i uka. Skulle jeg satt i gang dette, tenker jeg det ville tatt litt tid. Og det er jo ikke sikkert det funker heller. Jeg holder på å undersøke om det er noe søvnkurs i byen jeg kan ta. Anonymkode: 566b2...a2c
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #13 Skrevet 18. november 2022 Det er utrolig slitsomt å ikke få sove skikkelig. Jeg tror som andre i tråden her at sovingen din på dagen dessverre er med på å gi dårligere nattesøvn og dårligere søvn totalt. For å prøve å komme ut av den vonde sirkelen kan du forsøke tvinge deg til å være våken og få lys og frisk luft på formiddagen mens barnet er i barnehagen. Hvis kroppen og helsa er i stand til det så burde du gjøre noe du blir fysisk sliten av. Så legger du deg samtidig med barnet om kvelden. Blås i om du sovner eller ikke, fokuser på at du uansett hviler og det er godt for kroppen. Sett på en lydbok eller podcast som er rolig og kanskje litt kjedelig eller noe rolig musikk og bare tenk at det ikke spiller noen rolle om du sover. Gjem vekkerklokka et sted du ikke ser den sånn at du ikke faller for fristelsen til å se på den og bli stressa over hvor lang tid du har brukt på å sovne. Sannsynligvis sovner du innimellom i løpet av natta. Ikke perfekt søvn, men du får startet jobben med å komme inn i en bedre rytme. Og bruk avlastning de ettermiddagene du kan sånn at du kan gjøre noe hyggelig for deg selv, være med venner, bruke tid på en hobby e.l. For mens du driver med snu-døgnet-prosjektet får du ikke noe særlig kveldstid. Anonymkode: ff745...79e 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #14 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er utrolig slitsomt å ikke få sove skikkelig. Jeg tror som andre i tråden her at sovingen din på dagen dessverre er med på å gi dårligere nattesøvn og dårligere søvn totalt. For å prøve å komme ut av den vonde sirkelen kan du forsøke tvinge deg til å være våken og få lys og frisk luft på formiddagen mens barnet er i barnehagen. Hvis kroppen og helsa er i stand til det så burde du gjøre noe du blir fysisk sliten av. Så legger du deg samtidig med barnet om kvelden. Blås i om du sovner eller ikke, fokuser på at du uansett hviler og det er godt for kroppen. Sett på en lydbok eller podcast som er rolig og kanskje litt kjedelig eller noe rolig musikk og bare tenk at det ikke spiller noen rolle om du sover. Gjem vekkerklokka et sted du ikke ser den sånn at du ikke faller for fristelsen til å se på den og bli stressa over hvor lang tid du har brukt på å sovne. Sannsynligvis sovner du innimellom i løpet av natta. Ikke perfekt søvn, men du får startet jobben med å komme inn i en bedre rytme. Og bruk avlastning de ettermiddagene du kan sånn at du kan gjøre noe hyggelig for deg selv, være med venner, bruke tid på en hobby e.l. For mens du driver med snu-døgnet-prosjektet får du ikke noe særlig kveldstid. Anonymkode: ff745...79e Tenker det kan være verdt å prøve. Eneste jeg bekymrer meg for er hvor sint jeg føler meg når jeg er sånn på underskudd av søvn, noe jeg er redd skal gå utover barnet. Stoler nesten ikke på meg selv når jeg er sånn. I natt sov jeg 3 timer. Fra 01.00-02.45, og fra 05.45-07.00. I går natt sov jeg 5 timer. Heller ikke sammenhengende. Det blir altså ikke mye sammenhengende søvn. Høres kanskje ikke så lite ut for noen, men for meg som egentlig trenger 8 timer hver natt, er det aaltfor lite. Anonymkode: 566b2...a2c 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #15 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tenker det kan være verdt å prøve. Eneste jeg bekymrer meg for er hvor sint jeg føler meg når jeg er sånn på underskudd av søvn, noe jeg er redd skal gå utover barnet. Stoler nesten ikke på meg selv når jeg er sånn. I natt sov jeg 3 timer. Fra 01.00-02.45, og fra 05.45-07.00. I går natt sov jeg 5 timer. Heller ikke sammenhengende. Det blir altså ikke mye sammenhengende søvn. Høres kanskje ikke så lite ut for noen, men for meg som egentlig trenger 8 timer hver natt, er det aaltfor lite. Anonymkode: 566b2...a2c Forstår det må være kjempefrustrerende! Har du snakket med legen din? Sånn skikkelig, og fått frem hvordan dette påvirker deg? Høres ut som du har ekstra utfordringer med å få den praktiske kabalen til å gå opp mtp hva som nok hadde vært lurt. Det er vondt å kjenne at en ikke klarer å være slik en ønsker og bør i forhold til barnet sitt.. Nettopp derfor tror jeg det er veldig viktig at du får noen med på lag. Noen som kan gi deg råd inn i akkurat din situasjon og hjelpe deg med å finne løsninger. Søvnmangel er ikke til å spøke med. 3-5 timers oppstykket søvn funker helt ok en periode, når en må. Det kan til og med funke til en viss grad over ganske lang tid, en holder ut på et vis - men plutselig gjør det ikke det. Gikk selv med noe tilsvarende (bare det var pga en fysisk plage pluss barn som sov ekstremt dårlig over noen år). En dag sa kroppen helt stopp, jeg ble sykmeldt og jeg sliter fortsatt 2 år etterpå. Og da var jeg helt frisk sånn utenom. Du kan ikke risikere at du plutselig har gått med dette så lenge at du faktisk ikke klarer å ta deg av barnet ditt lengre. Anonymkode: 280fd...f58
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #16 Skrevet 18. november 2022 Selv om jeg ikke er tilhenger av å medisinere søvnvansker, brukte jeg 10 mg tolvon ett år, og gikk i tillegg i søvnterapi. Det hjalp meg enormt. I dag sliter jeg igjen og vurderer samme opplegget. Bruker imovane 1-2 ganger ukentlig for å ikke bikke helt🥹 Anonymkode: 290fe...065
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #17 Skrevet 18. november 2022 Å, dette høre slitsomt ut! Å være i søvnunderskudd er forferdelig, virkelig! Føler med deg. Jeg synes du har fått gode råd over, og jeg er enig i at dagtidssovingen nok gir deg et større problem på sikt. Når jeg leser det du skriver så føler jeg det er endel angst/redsel der. Du er redd for å få for lite søvn og du er redd for hva slags mamma du blir med så lite søvn. Helt forståelige tanker, men som en over her sier så kan den typen tanker være selvoppfyllende. Altså, at ved å tenke at man kommer til å føle/oppleve ditt og datt så vil man kjenne ekstra etter, og jammen så kjenner man kanskje litt på sinne ja. Og så ble det en selvoppfyllende profeti. Å få hjelp til å håndtere disse fryktene kan hjelpe på søvnen. Anbefaler metakognitiv terapi på det sterkeste for den type problematikk. Ellers så har jeg selv fått bukt med søvnproblemer ved: 1. Å tenke at søvnen kommer, og jeg kommer til å klare meg uansett. 2. Bruke en teknikk hvor jeg ser for meg 3 ting samtidig, så 3 lyder samtidig og så 3 kroppslige fornemmelser. Så gjentar jeg det led 2 ting på hver og så med 1 ting på hver. Dette er så kjedelig og lite fokuskrevende av hjernen at den døser av. 3. Dagslyslampe og wake up light. Bruker dagslyslampen på morgenen, kjøpte en enkel fra Kjell og Company for 500 kr. Det har hjulpet veldig på å få kroppen inn i god rytme. 4. Bruke smartklokka hver natt til å registrere søvnen. Oppdaget at jeg sover faktisk mer enn jeg selv tror. Og det hjalp på å få tillitt til at jeg er i stand til å sove. 5. I seng og stå opp samme tid i helger som i hverdag. Kjipeste tipset, jeg vet, men det hjelper. Håper du får hjelp og får det bedre med søvnen, det er så viktig for både mental og fysisk helse. Anonymkode: 4f8ad...ec9
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #18 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Å, dette høre slitsomt ut! Å være i søvnunderskudd er forferdelig, virkelig! Føler med deg. Jeg synes du har fått gode råd over, og jeg er enig i at dagtidssovingen nok gir deg et større problem på sikt. Når jeg leser det du skriver så føler jeg det er endel angst/redsel der. Du er redd for å få for lite søvn og du er redd for hva slags mamma du blir med så lite søvn. Helt forståelige tanker, men som en over her sier så kan den typen tanker være selvoppfyllende. Altså, at ved å tenke at man kommer til å føle/oppleve ditt og datt så vil man kjenne ekstra etter, og jammen så kjenner man kanskje litt på sinne ja. Og så ble det en selvoppfyllende profeti. Å få hjelp til å håndtere disse fryktene kan hjelpe på søvnen. Anbefaler metakognitiv terapi på det sterkeste for den type problematikk. Ellers så har jeg selv fått bukt med søvnproblemer ved: 1. Å tenke at søvnen kommer, og jeg kommer til å klare meg uansett. 2. Bruke en teknikk hvor jeg ser for meg 3 ting samtidig, så 3 lyder samtidig og så 3 kroppslige fornemmelser. Så gjentar jeg det led 2 ting på hver og så med 1 ting på hver. Dette er så kjedelig og lite fokuskrevende av hjernen at den døser av. 3. Dagslyslampe og wake up light. Bruker dagslyslampen på morgenen, kjøpte en enkel fra Kjell og Company for 500 kr. Det har hjulpet veldig på å få kroppen inn i god rytme. 4. Bruke smartklokka hver natt til å registrere søvnen. Oppdaget at jeg sover faktisk mer enn jeg selv tror. Og det hjalp på å få tillitt til at jeg er i stand til å sove. 5. I seng og stå opp samme tid i helger som i hverdag. Kjipeste tipset, jeg vet, men det hjelper. Håper du får hjelp og får det bedre med søvnen, det er så viktig for både mental og fysisk helse. Anonymkode: 4f8ad...ec9 Takk for veldig mange gode tips! Du har nok rett i at jeg bekymrer meg en del/har litt angst knyttet til det å ikke få sove, og hva konsekvensene av det kan være. Skal høre med legen om jeg kan få henvisning til den type terapi du foreslår! Samt gå til innkjøp av dagslyslampe. Skal også prøve å kutte dagsovinga, selv om jeg kjenner det er skummelt og vanskelig. Anonymkode: 566b2...a2c
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #19 Skrevet 18. november 2022 Mitt råd er: ring en søvnspesialist og få en time. Der kan de hjelpe. Ikke her på kg Anonymkode: 1379a...4e3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #20 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har de tre siste årene slitt fryktelig med søvnen. Jeg sliter med å sovne og har gjerne flere oppvåkninger i løpet av natten, hvor jeg ikke får til å sovne igjen på opptil både én og to timer. Har også en 4-åring som mange netter vekker meg 1-2 ganger i løpet av natten, og det gjør det ikke noe lettere. Jeg har fått skrevet ut Melatonin hos fastlege, men føler ikke at dette hjelper noe bemerkelsesverdig. Merker egentlig ikke at jeg blir særlig trøtt av dem. Før kunne jeg legge meg og det var godt når hodet traff puta. Jeg sovnet fort og sov hele natten. Våknet jeg og for eksempel måtte på do, sovnet jeg raskt igjen etterpå. Nå er det ikke godt å legge seg, og jeg blir bare liggende og vri meg i sengen. Jeg er uføretrygdet på grunn av psykisk helse, så på dagtid når barnet er i bhg, må jeg stort sett hver dag legge meg ned og sove alt fra 1,5 til 3-4 timer fordi jeg sover så dårlig om natten og må prøve å være litt uthvilt til barnet kommer hjem. Jeg fungerer ufattelig dårlig på lite søvn. Blir svimmel, kvalm, får vondt i hodet og nakke, og får ikke minst mye kortere lunte. Jeg blir så frustrert, over å både ikke få sove, men ikke få brukt dagene barnet er i bhg på noe nyttig som å trene osv, fordi jeg må prioritere søvn. Søvnkvaliteten på dagtid er forøvrig heller ikke noe god. Våkner til jevnlig hele tiden. Noen tips? Jeg blir helt gal av dette 😫 Kvinne, 27 Anonymkode: 566b2...a2c 1 bli sjekket for cøliaki 2 du må gjerne sove litt på dagen. Men for å stille kroppens egen klokke som er en viktig del i å produsere søvnhormoner, bør du få morgenlys i øynene, samt solnedgangslys. Gå en kort tur om morgenen, og igjen når det er rundt solnedgang. En luftetur kan være godt for sjelen uansett. 🙂 Dh kan også gjøre avspenningsøvelser i senga når du har lagt deg, det fins massevis av videoer på YouTube f.eks. Yoga Nidra er en slik type avspenning. Det fins "sleep hypnosis", "sovemusikk", "søvneventyr" og flust av muligheter - prøv deg fram til hva som hjelper kroppen din å slappe av. Anonymkode: 38763...3c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå