Gå til innhold

Var du førbudd på økonomiske nedgangstider ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har  du  forutsett,og tatt høgde  i din økonomiske planlegging / prioriteringer at ein  etter mange år i  en eventyrleg oppgangsbølge igjenn idag ville få en blåmandag,.?

Har kanskje mange  vert lite forbudde på at vi igjen   kunne  få en økonomsk blåmandag,,og det idag  er  årsaken til at mange  sliter med med økonomien.?

Er det grunn til å tru at mange  år med historiske lave renter så  har mange valgt å  øke låneopptaket til fordel for å betale ned gjeld. ?

Boligprisene har økt i rakettfart i mange år som følge av en feilslått boligpolitikk i mange år, og er idag årsaken til at mange har havnet i eit økonomisk uføre. Er  årsaken til de høye boligprisene i Norge  at lista i forhold til byggtekniske krav, og standard er  lagd for høyt.?  Hadde  det  vert bedre å bygd flere mindre, og rimligere boliger en mange dyre boligprosjekter.  Mange har har kjøpt boliger på speukalsjon som har presset boligprisene i pressområder oppover, og kanskje burde noen her satt ned foten lenge før ?  

De fleste hadde nok  ikkje forutsett krig i Europa igjen , pandemien, og hvilke følger dette ville få for lommeboka, kvardagen for de fleste. Medan noen  la seg opp en solid buffer under pandemien var det andre som måtte bruke tære  på sin buffer for idet heleatt  å ha mat på border.  Medan noen har opplevd ekstremt høye strømpriser lenge så har andre knapt merket noen endring i strømprisene. Medan noen har betalt ned gjeld når rentene var på eit lavmål så har andre tatt seg opp lån for m.a. kome seg innpå boligmarkedet.Noen er blitt uforskyldt syke, og havnet på uføretrygd medan andre ikkje har fått endret sin livsstil, og  det kan handle om tilfeldigheter.

Anonymkode: 560c7...5b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei jeg var ikke forberedt, men vil si jeg er godt egnet. Det meste av livet har vært tungt økonomisk. Det hadde lettet nå, men jeg kan triksene for å klare meg på mindre. 

Anonymkode: ebaf0...327

• Liker 2
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker said:

Har  du  forutsett,og tatt høgde  i din økonomiske planlegging / prioriteringer at ein  etter mange år i  en eventyrleg oppgangsbølge igjenn idag ville få en blåmandag,.?

Har kanskje mange  vert lite forbudde på at vi igjen   kunne  få en økonomsk blåmandag,,og det idag  er  årsaken til at mange  sliter med med økonomien.?

Er det grunn til å tru at mange  år med historiske lave renter så  har mange valgt å  øke låneopptaket til fordel for å betale ned gjeld. ?

Boligprisene har økt i rakettfart i mange år som følge av en feilslått boligpolitikk i mange år, og er idag årsaken til at mange har havnet i eit økonomisk uføre. Er  årsaken til de høye boligprisene i Norge  at lista i forhold til byggtekniske krav, og standard er  lagd for høyt.?  Hadde  det  vert bedre å bygd flere mindre, og rimligere boliger en mange dyre boligprosjekter.  Mange har har kjøpt boliger på speukalsjon som har presset boligprisene i pressområder oppover, og kanskje burde noen her satt ned foten lenge før ?  

De fleste hadde nok  ikkje forutsett krig i Europa igjen , pandemien, og hvilke følger dette ville få for lommeboka, kvardagen for de fleste. Medan noen  la seg opp en solid buffer under pandemien var det andre som måtte bruke tære  på sin buffer for idet heleatt  å ha mat på border.  Medan noen har opplevd ekstremt høye strømpriser lenge så har andre knapt merket noen endring i strømprisene. Medan noen har betalt ned gjeld når rentene var på eit lavmål så har andre tatt seg opp lån for m.a. kome seg innpå boligmarkedet.Noen er blitt uforskyldt syke, og havnet på uføretrygd medan andre ikkje har fått endret sin livsstil, og  det kan handle om tilfeldigheter.

Hva vil du med dette innlegget? og hvorfor anonym? alle vet hvem du er allikevel

Anonymkode: 39ec5...efb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Så den komme, men trudde det ikke ville starte før våren 2023. Så ventet litt for lenge med å binde renta på boliglånet. Men har grei råd til å håndtere prisøkningen og har heller ikke tenkt å selge i nærmeste fremtid.

Anonymkode: a91c1...826

Skrevet

Nei, jeg kan vel ikke skryte av å være godt nok forberedt.  Jeg er ikke økonom, men bare «et vanlig menneske».  Ting som har skjedd de siste årene, har svekket både mann og økonomi, men det går jo fortsatt rundt.

Skrevet

Det var jeg er generelt det når sosialister kommer til makta 

• Liker 1
Skrevet

Har forutsett høyere rente på boliglån. Nå har jeg eid bolig i nesten 30 år. Tidligere var renten høyere. Vet at renten vi har nå er bare midlertidig. Jeg greier økning av rente. 

• Liker 1
Skrevet

Når man ikke har penger er det ikke stort man kan gjøre fra eller til uansett. Jeg har aldri hatt råd til å leve over evne, så har ikke akkurat dette problemet. 

Anonymkode: 025ed...514

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Ja. Passet på å betale ned boligen til 50% før vi begynte å investere i fond, var veldig forsiktig med luksus og alt frem til bil var nedbetalt, og fondsparingen gikk av seg selv. Så eneste vi trenger å gjøre om dette blir enda verre er å redusere såkalt luksusforbruk. 

Det sagt, har også hatt enormt flaks, da vi kom inn på boligmarkedet på 2000-tallet. 

Anonymkode: debee...059

Skrevet

Pga å ha levd fra lønn til lønn som lavtlønnet i alle år, tok jeg ganske mange grep i 2020 og frem til i dag. Hovedgrunnen til trang økonomi er dyre helseutg, dessverre har jeg ikke moret meg for de pengene som har gått/går ut🫣I tillegg har jeg hatt avdragsfrihet lenge, og satte summen jeg sparte hver mnd i fond og aksjer, som jeg tok ut da de lå høyt. Ikke fordi jeg trengte pengene, men hele livet har bestått av blåmandager hahaha. Ser at jeg trenger dem nå med alt som har økt🥹Så reising, spa og shopping blir neppe en del av mitt liv-ever. Men tenker at det kunne vært enda verre. Tenk å være kvinne i Afghanistan. Neida vi har lov å klage i ett av verdens rikeste land💚

Anonymkode: 8248f...ca3

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg er alltid førebudd på nedgangstider, jeg er prepper av natur. Jeg og mannen har aldri lagt opp forbruket etter inntekt, det har vært altfor mange usikre faktorer, som for eksempel midlertidig arbeid. Å vite at jeg har penger på bok i tilfelle det skjer noe, tilfører mitt liv mer kvalitet enn å bruke opp pengene.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva vil du med dette innlegget? og hvorfor anonym? alle vet hvem du er allikevel

Anonymkode: 39ec5...efb

Hvorfor poster du tråder på KG under AnonymBruker ? ?

• Liker 1
Gjest vilkåret
Skrevet

Siden Europa bestemte seg for å sanksjonere Russland var jeg forberedt på at Europa kommer til å gå inn i den største nedgangstiden på lenge. Sannsynligvis vil vi se en finanskrise. Til neste år vil vi merke konsekvensene av at færre dyrker mat i år. Jeg kommer til å ha et lite lager av tørrmat noen år fremover, i tilfelle vi merker det i Norge. Men Norge kan også kjøpe mat ut av hendene til fattigere land

Europa var alt for sterkt avhengig av samarbeid med Russland til å slippe unna å bli skadet på slike sanksjoner. Det var selvmord fra Europa sine side. De grådige og korrupte lederne våre fører oss ned i dass

Skrevet

Hvorfor skriver du kvasi-nynorsk når du ikke kan det?

Ja, jeg var forberedt på økonomiske nedgangstider og kan klare meg greit opp til 10% rente, men med enkelte livsstilsomlegginger. 

Anonymkode: 20c98...dc9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Orker ikke lese dialekt. Skriv bokmål 

Anonymkode: 04ad4...d28

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Orker ikke lese dialekt. Skriv bokmål 

Anonymkode: 04ad4...d28

Troll på KG  !

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvorfor skriver du kvasi-nynorsk når du ikke kan det?

Ja, jeg var forberedt på økonomiske nedgangstider og kan klare meg greit opp til 10% rente, men med enkelte livsstilsomlegginger. 

Anonymkode: 20c98...dc9

Hva er kvasi- nynorsk ?  

Nei, var slett ikkje forbredt  på at vi skulle få 2  år med pandemi, og det igjenn skulle bryte ut  en brutal  krig i Europa som  utløste millioner av mennesker på flukt, og  energikrise. At renten kom til å stige er noe bankene har  innformert  lang tid, og  som ein har tatt høgde for. At matvareprisene, m.m  kom til å stige etter lønnsforhandlingene er heil vanleg, og noe ein var  forbredt på, men ikkje så mye som idag. 

Skrevet

Jeg hadde forberedt meg på renteoppgang, men ikke at strømutgiftene skulle firedobles, heldigvis hadde jeg regnet med renteoppgang større enn det som har kommet for med strøm sjokket tåler jeg ikke lenger så mye renteoppgang som i original planen. Prisveksten vil vel tas igjen av lønnsoppgjør over noen år håper jeg.

Skrevet

Jepp, tegnet fastpris på strøm sept-21. Har ikke lån eller slikt.

Anonymkode: ce42d...200

Skrevet

Tja. Vi har hele tiden vært opptatt av å ikke tyne økonomien ihvertfall. Vi har feks aldri kjøpt unødvendig dyre biler (får gode biler for under 200 000 kr), ikke maxet boliglånet, aldri budsjettert med utgifter som gjør at vi ikke kan gå ned i lønn.

Nå har alt skjedd samtidig for vår økonomi, men vi skal klare oss veldig fint likevel!

Anonymkode: d85b1...641

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...