Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Julebordet er 25/januar på kvelden. Jobben krever at noen må alltid være på vakt 24/7, de har basert seg mest på at de med minst ansiennitet pleier å være på vakt, mens de andre tar julebord, for dem som tar skiftet får bestilt mat osv av bedriften. Jeg er den nye i med at jeg har startet denne måneden. Er ikke dette her dumt med tanke på inkludering av nye ansatte? Noen som har vært bort i noe som dette her før?  

Anonymkode: 96712...0fe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres helt tåpelig ut. Her er vi tvert imot opptatt av å få de nye til å delta på slike ting, for å få dem inn i det sosiale miljøet. 

Anonymkode: f26bb...6b9

Skrevet

Er det ikke fantastisk deilig å slippe å gå på julebord?

Anonymkode: 54a56...8c2

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Jobbet i en kiosk når jeg var ung der dette var vanlig praksis. De nyeste måtte passe butikken, mens de med mest ansiennitet fikk gå på julebord. De som jobbet fikk et gavekort e.l. tilsvarende summen som var satt av per pers på julebordet. Noen ganger prøvde vi å høre med tidligere ansatte om de ville jobbe den kvelden, men det var typisk ikke en jobb man var interessert i å komme tilbake til selv bare for en kveld. 

Skrevet

Du endrer kanskje mening når du har blitt en av dem med ansiennitet 😁😁

Neida. Eller, joda. For dette kan vinkles alle veier, det finnes ikke noe rett svar. De som har stått på lenge får en liten pause der andre tar over. Er jo greit det og. 

Så nå er det deg dette er kjipt for. Om de med lang fartstid skulle tatt ansvaret, ville det vært kjipt for deg den dagen det gjelder deg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Julebordet er 25/januar på kvelden. Jobben krever at noen må alltid være på vakt 24/7, de har basert seg mest på at de med minst ansiennitet pleier å være på vakt, mens de andre tar julebord, for dem som tar skiftet får bestilt mat osv av bedriften. Jeg er den nye i med at jeg har startet denne måneden. Er ikke dette her dumt med tanke på inkludering av nye ansatte? Noen som har vært bort i noe som dette her før?  

Det er normalt at skiftplaner følges uansett, og man kan ikke pålegge nye ansatte å jobbe ekstra eller bytte vakt fordi andre skal komme seg på julebord. 

Det er dog normalt at tilkallingsvikarer og andre hjelpere uten fast ansettelse får spørsmål om å jobbe denne kvelden, slik at de faste kan gå på julebord. Men tilkallingsvikarer o.l. har sin fulle rett til å si nei. 

Det er selvfølgelig dumt å skyve jobbansvaret nedover med tanke på inkludering, men det gjøres. Kanskje fordi faste, eldre ansatte "fortjener" å delta i julebordet mest? 

Ironisk nok finnes mange faste ansatte, eldre ansatte som ikke ønsker å delta på julebord, men av prinsipp ikke jobber ekstra denne kvelden heller.

Skrevet

Er sånn hos oss også, faktisk alle steder jeg har jobbet. Synes forsåvidt det er greit å slippe julebord osv før man har blitt greit kjent, så jeg synes personlig det har vært en grei ordning.

Anonymkode: 899a2...9f0

• Liker 1
Skrevet

Har dere ikke en skiftplan på jobb? Og må den med minst ansiennitet være på vakt hvert år? Hva om det ikke kommer noen nye etter deg på noen år? 

Men flott at de bestiller mat til de som er på jobb, da. 

Anonymkode: 95040...0ad

Skrevet

Regner med at julebordet ikke er i januar, det høres litt kjipt ut å ha det da.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har dere ikke en skiftplan på jobb? Og må den med minst ansiennitet være på vakt hvert år? Hva om det ikke kommer noen nye etter deg på noen år? 

Men flott at de bestiller mat til de som er på jobb, da. 

Anonymkode: 95040...0ad

Hvis det er sykepleieryrket så kommer det alltid til nye. Folk blir fort lei/slitne

Anonymkode: 771b6...5da

Skrevet

Hvis du ikke har blitt kjent med noen kollegaer frem til 25. Januar, så har du kanskje litt dårlige sosiale antenner? :plystre:

Uansett... Det er alltid noen som melder seg frivillig til å jobbe, som ikke vil på julebord.

Skrevet
Portia Catonis skrev (På 18.11.2022 den 18.48):

Hvis du ikke har blitt kjent med noen kollegaer frem til 25. Januar, så har du kanskje litt dårlige sosiale antenner? :plystre:

Uansett... Det er alltid noen som melder seg frivillig til å jobbe, som ikke vil på julebord.

TS

Hæ? 

Det du skriver her har ingenting å gjøre med saken, men jeg ble kjent med over 90 % av de ansatte i løpet av den 2 dagen min på jobb, gikk fort det. Over 40 ansatte som jobber der. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.11.2022 den 10.16):

Er det ikke fantastisk deilig å slippe å gå på julebord?

Anonymkode: 54a56...8c2

Jeg har aldri vært på julebord. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har aldri vært på julebord. 

Slipper du å bli klådd på av eldre menn da 😁

Anonymkode: 04bf3...ff6

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Slipper du å bli klådd på av eldre menn da 😁

Anonymkode: 04bf3...ff6

Jeg er en mann da. 😂

Skrevet

Dette opplevde jeg også på en bensinstasjon jeg jobbet på for lenge siden. Hadde forsåvidt vært greit hvis alle ville dra, men flere droppet julebordet og bøe hjemme. Da synes jeg de heller kunne vært snille og jobbet slik at vi som så gjerne ville vært med kunne dra på julebordet.

Anonymkode: 88311...e60

Skrevet
On 11/18/2022 at 12:49 AM, AnonymBruker said:

Høres ut som en spesiell vaktordning. Vi har også en slik ordning, men hos oss er utvalget motsatt; vi med mest erfaring er vi som er på vaktlaget. Vår vaktordning er basert på å gjøre visse oppgaver til faste tider på døgnet, samt være tilgjengelig på telefon 24/7 om noe skulle oppstå.

Selv falt sommerfesten vår i en uke hvor jeg hadde vakt, så jeg tok med laptop, mobil og nødvendig utstyr, og ble med på festen. Den ble selvsagt alkoholfri for min del, men var moro likevel :) 

Jeg skjønner vel og merke at noen tar den motsatte tilnærmingen, og til tider så kan det ble sånn hos oss og, men ikke på noe så viktig som vaktlaget. Hadde det vært en krise som inntraff før festen hadde begynt, hadde jeg hørt med alle våre lærlinger om noen var interessert i å være med, om jeg hadde behov for det. Siden de ikke er på vaktlaget, kan jeg da friste med relativt godt betalt overtid (100/133% ettersom når det er). Det pleier å fungerer fint det.

Koster sikkert noe mer, men samtidig så gjør det at kvaliteten vaktlaget gir er høy, og vi klarer som oftest løse problematikken uten ekstern bistand. Hadde det vært en lærling/nytudannet som skulle løst det, hadde vedkommende uansett vekt opp halve avdelingen i tillegg til å ringe inn ekstern bistand :D Det hadde blitt dyrt..

Anonymkode: d4471...9ab

Skrevet

Arbeidslivet, og voksenlivet, er til tider kjipt, og urettferdig.

Da handler det bare om å tenke "jaja", og akseptere at det blir slik. I alle fall i år. Når du er varmere i trøya kan du jo ta opp hvordan du opplevde dette, og høre om det er riktig praksis å ha. 

Anonymkode: 68963...f52

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

TS

Hæ? 

Det du skriver her har ingenting å gjøre med saken, men jeg ble kjent med over 90 % av de ansatte i løpet av den 2 dagen min på jobb, gikk fort det. Over 40 ansatte som jobber der. 

Inkludering av nye ansatte, skrev du... Du trenger vel ikke julebord for å bli inkludert?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...