Gå til innhold

Fjerne stor føflekk i ansiktet på barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Oppdaget at utslettet minien vår hadde på kinnet etterhvert utviklet seg til en stor flekk i ansiktet etter hun fylte ca 1 år. Fikk kontrastert ‘fødselsmerke’ på helsekontroller og av barnelege, med beskjed om at de ville se det an og henvise til hudlege om det ble større sterkere. Det ble det og da hun nærmet seg 2 år var det nesten 3 cm langt og blitt mer rødbrunt. Fikk da henvisning hos hudlege og fikk vite her ganske snart at dette rett og slett dreiet seg om en ganske stor føflekk. Det innebar derimot visstnok ingen økt fare for kreft med den, men fikk beskjed om å alltid smure ansiktet med solfaktor 50 om hun ble utsatt for sol. Fikk beskjed om at flekken ville vokse med barnet og kunne bli brunere/sterkere på fargen, samt at det ville kunne vokse mye hår i føflekken. Det var likevel ikke aktuelt å fjerne den før hun var i tenårene. Hvorfor skjønte vi ikke helt, men tror det handler om at det må gjøres i narkose pga smerter og de vil unngå det med så små. Forståelig nok, men samtidig så vet jeg om ganske mange tilfeller hvor de har fjernet andre type fødselsmerker, feks portvinsflekker o.l i ansiktet på barn nede i 1-2 årsalderen. Da er argumentet at det er fordi det er i ansiktet, at de kan vokse og bli verre å fjerne med årene. Men dette gjelder vel føflekker også?

Kjenner jeg har klump i magen på jenta mi sine vegne her. Om denne føflekken utvikler seg, vil den bli ganske iøynefallende og mest sannsynlig plage henne oppover årene. Den sitter midt i fjeset og dekker minst ca 10-15% av ansiktet hennes.

Syns ikke minst dette er et stort etisk dillemma. Aller mest har vi jo lyst å fokusere på at vi alle har våre komplekser og at ingen er perfekte. At denne flekken er en del av henne og at hun er flott som hun er❤️ Men slik verden fungerer vet vi jo at dette er politisk korrekt å tenke, men samtidig lettere sagt enn gjort(følt).

Vi tenker at jenta vår garantert vil slite med denne føflekken i løpet av oppveksten. Folk vil påpeke den og hun vil føle seg annerledes. Kjenner og vet ikke om noen som har en slik stor føflekk i ansiktet. Og om noen har, regner jeg med den blir fjernet.

Vi tenker derfor at vi vil se på muligheter for at hun kan få den fjernet lenge før hun blir tenåring. Men føler meg samtidig som en dårlig mor med feil verdier og holdninger som tenker slik.

Hva ville dere gjort i denne situasjonen?❤️

Anonymkode: 2071f...4d8

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan alltids kontakte en annen hudlege for konsultasjon. Men generelt ville jeg hørt mer på spesialisert helsepersonell eller folk på ett forum. 

Spørsmålet er jo også hvordan føflekken er, og om den må fjernes kirurgisk eller om den kan fjernes med laser. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok sett det an til hun ble større. Om dere kommer til et punkt hvor hun selv får komplekser for den, så tar dere en tur til hudlege, og gjør en vurdering av den slik situasjonen er da. 

Jeg forstår godt tankene dine, men tror både du og barnet kommer best ut av at hun vokser opp med føflekken, og lærer seg å leve med den. Spesielt fordi det er det medisinske rådet som foreligger også.

Barn vokser opp med mange ulike utgangspunkt, noen har føflekker i ansiktet, andre er tjukke, noen har rødt hår, noen har barnebelegg, andre mangler noen fingre, noen sitter i rullestol, noen hater fotball, andre har svært utstående tenner, noen klarer ikke si r, noen har dysleksi, noen er svært sjenerte osv. Alle finner noen å leke med i oppveksten likevel, og om det er vanskelig så handler det svært sjeldent (aldri?) om barnets utseende.

Så jeg følger ditt ressonement om at man gjerne vil lære barnet å like seg selv slik det er, og heller hjelpe barnet hvis det blir for vanskelig (for føflekken kan jo fjernes om man ønsker det). 

Hvordan du håndterer føflekken vil jo i stor grad avhenge av hvordan du håndterer den. Om du tar utgangspunkt i at den vil plage henne, så vil den nok gjøre det. Om den heller sees på som noe som gjør henne unik, noe fint, noe hun kan være stolt av, så er sjansen større for at den ikke vil plage henne. 

Anonymkode: 71190...33a

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville iallefall hørt med en annen hudlege. Slik at du vet om du har ett reelt forsvarlig valg her eller ikke. 

Anonymkode: 70b4e...4bf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville fått en second opinion hos en hudlege.

Skjønner godt at dette er vanskelig.

Anonymkode: 0c21f...d6d

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en grunn for at føflekker kalles skjønnhetsflekker. De gjør ansiktet mer interessant og dermed vakkert. 

Anonymkode: 61e5d...ed7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet med å fjerne føflekken så tidlig vil også være at arret da ville måtte strekke seg etterhvert som barnet vokser. Det vil da potensielt ende med et stort arr i stedet, og dette kan også strekkes til større enn selve føflekken. Hvis vi er inne på kun "skjønnhetsfeil" så er det ikke sikkert at det er en bedre løsning, et stort arr må også smøres med faktor 50 feks.

Jeg opererte en stor føflekk på ryggen og sydde 5-6 sting. Dette ble gjort da jeg var 11-12 år og selv om det ble gjort med et snitt og sydd igjen så har jeg veldig tydelig vokst og strukket arret. Nå er det et stort gap med arrvev i midten og streker ut på sidene etter stingene.

Anonymkode: d1d68...c45

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taluno skrev (20 timer siden):

Du kan alltids kontakte en annen hudlege for konsultasjon. Men generelt ville jeg hørt mer på spesialisert helsepersonell eller folk på ett forum. 

Spørsmålet er jo også hvordan føflekken er, og om den må fjernes kirurgisk eller om den kan fjernes med laser. 

Det var snakk om laser. Men det må forståelig nok gjøres i narkose på barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Problemet med å fjerne føflekken så tidlig vil også være at arret da ville måtte strekke seg etterhvert som barnet vokser. Det vil da potensielt ende med et stort arr i stedet, og dette kan også strekkes til større enn selve føflekken. Hvis vi er inne på kun "skjønnhetsfeil" så er det ikke sikkert at det er en bedre løsning, et stort arr må også smøres med faktor 50 feks.

Jeg opererte en stor føflekk på ryggen og sydde 5-6 sting. Dette ble gjort da jeg var 11-12 år og selv om det ble gjort med et snitt og sydd igjen så har jeg veldig tydelig vokst og strukket arret. Nå er det et stort gap med arrvev i midten og streker ut på sidene etter stingene.

Anonymkode: d1d68...c45

Dette er snakk om laser, så det vil ikke bli særlig arr. Syns det er rart de lett fjerner andre type fødselsmerker med laser fra 1-2-årsalderen, men ikke kan gjøre det i dette tilfellet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en grunn for at føflekker kalles skjønnhetsflekker. De gjør ansiktet mer interessant og dermed vakkert. 

Anonymkode: 61e5d...ed7

Dette er ikke snakk om en liten søt føflekk, men en stor rødbrun flekk som ser ut som et stort brennmerke. Midt i ansiktet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville definitivt fjernet den nå før hun blir gammel nok til å huske det. Det er utrolig belastende for henne å vokse opp på den i ansiktet!!! Barn tenker ikke på inkludering og mangfold og å bruke datteren din som eksempel for å lære andre det er bare fjernt! Stakkars barn!! Få den fjernet raskt!!

Anonymkode: 5af41...7f1

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ville definitivt fjernet den nå før hun blir gammel nok til å huske det. Det er utrolig belastende for henne å vokse opp på den i ansiktet!!! Barn tenker ikke på inkludering og mangfold og å bruke datteren din som eksempel for å lære andre det er bare fjernt! Stakkars barn!! Få den fjernet raskt!!

Anonymkode: 5af41...7f1

Å leve etter denne livsfilosofien/oppdragerfilosofien fungerer jo okei helt til ungen viser seg å ha en skavanke som ikke kan fjernes. Hva gjør man da? Listen over ting folk må lære seg å leve med/vokse opp med er uendelig lang. De fleste har faktisk noe.. Jeg mener det er en bjørnetjeneste å skulle koste unna alle vanskeligheter før de en gang oppstår. Da er man så dårlig rustet til senere i livet, når andre problemer oppstår.

Følg de medisinske rådene (selvfølgelig), men be om en second opinion om du er veldig usikker. Og hvis føflekken blir - jobb med dine egne holdninger til den. Jenta di kommer til å avsløre hva du egentlig synes om den, det skinner jo veldig tydelig gjennom her at du synes den er stygg. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å leve etter denne livsfilosofien/oppdragerfilosofien fungerer jo okei helt til ungen viser seg å ha en skavanke som ikke kan fjernes. Hva gjør man da? Listen over ting folk må lære seg å leve med/vokse opp med er uendelig lang. De fleste har faktisk noe.. Jeg mener det er en bjørnetjeneste å skulle koste unna alle vanskeligheter før de en gang oppstår. Da er man så dårlig rustet til senere i livet, når andre problemer oppstår.

Følg de medisinske rådene (selvfølgelig), men be om en second opinion om du er veldig usikker. Og hvis føflekken blir - jobb med dine egne holdninger til den. Jenta di kommer til å avsløre hva du egentlig synes om den, det skinner jo veldig tydelig gjennom her at du synes den er stygg. 

Takk for veldig fint svar❤️Tenker for det meste som deg, men man blir jo så sårbar når det er det lille barnet ditt og din største skrekk i livet er at hun skal bli mobbet. Men du har rett. Jeg får ta en dag (evt  år) om gangen. Hun er enda bitteliten og mye kan skje. Både bedre og verre. Viktigst er nok uansett å ikke ta sorgene på forskudd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...