AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #1 Skrevet 17. november 2022 Har trekt meg langt unna sosiale medier siste ti årene. Poster ingenting (teller vel ikke med en fb post 1 gang hvert tredje år), og bruker some for de gruppene jeg må se (skole/bhg til barna, eller grupper for chat med venner og familie). Det som overrasker meg, er når jeg en sjelden gang sjekker storyen til folk, så legger de ut 6-15 snap om dagen. Hele privatlivet brettes ut med hvor de er, hva de gjør, hvordan de har det hjemme, hvem de er med, osv. Tar meg i at det gir meg ingenting å se dette, men lurer mer på hva de innerst inne søker? Er det et rop om oppmerksomhet? Anerkjennelse? Anonymkode: 3257b...2f2 4
Avstand Skrevet 18. november 2022 #2 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Har trekt meg langt unna sosiale medier siste ti årene. Poster ingenting (teller vel ikke med en fb post 1 gang hvert tredje år), og bruker some for de gruppene jeg må se (skole/bhg til barna, eller grupper for chat med venner og familie). Det som overrasker meg, er når jeg en sjelden gang sjekker storyen til folk, så legger de ut 6-15 snap om dagen. Hele privatlivet brettes ut med hvor de er, hva de gjør, hvordan de har det hjemme, hvem de er med, osv. Tar meg i at det gir meg ingenting å se dette, men lurer mer på hva de innerst inne søker? Er det et rop om oppmerksomhet? Anerkjennelse? Anonymkode: 3257b...2f2 Kan hjelpe noen å føle seg mindre alene av at noen har sett storyen deres og noen svarer. Mens andre håper kanskje på å bygge en karriere… 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #3 Skrevet 18. november 2022 Tror ikke de prøver å oppnå noe spesielt annet enn å få døyvet avhengigheten sin. Det handler ikke om at folk skal se de eller hva andre skal oppfatte om de , men om avhengighet til dopamin boost og stimuli Anonymkode: f6cf5...46e 9
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #4 Skrevet 18. november 2022 De får (positive) tilbakemeldinger, det blir deling av bilder og snutter frem og tilbake. Slik holder man kontakten med venner og kjente i hverdagen, en form for småprat. Anonymkode: cdc9a...78c 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #5 Skrevet 18. november 2022 Ene tanten min er sånn som deler alt mulig. Når hun har besøk av naboens hund, når hun er på butikken, hvordan været er, å alt med bilde. Samtidig deler hun sikkert 20 sånne motiverende statuser/bilder om dagen. Hun er en del alene, så tror det er en måte for henne å ha kontakt med andre på (får likes feks). Anonymkode: 6c705...d8b 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #6 Skrevet 19. november 2022 Jeg har ei på Fb og insta og vet i perioder når hun er ekstremt aktiv på SoMe, så sliter hun veldig på privaten (samlivsbrudd osv). De periodene hun er mindre aktiv, så har hun det bedre. Jeg kjenner ikke henne så godt, men får høre litt via andre. Og jeg er jo ikke noe spesialist, men kan tenkes at hun har et sykt behov for oppmerksomhet når hun har det vanskelig (dopaminen i hjernen øker jo i forhold til hvor mye likes en får). Det samme gjelder jo gamere.. Lett å bli avhenging av spilling når livet ellers er hardt. Gaming, nettspilling, overspising etc etc øker dopaminen i hjerne (belønningssystemet). Anonymkode: 278fa...bc6 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #7 Skrevet 20. november 2022 Jeg har lavere terskel for å legge noe ut på story, for da kan folk gå inn selv og se hvis de vil (føler ikke at jeg maser). Legger gjerne ut ting hvis jeg går forbi noe fint eller jeg har et fint øyeblikk jeg ønsker å dele med mine folk. Anonymkode: 50129...6fd 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #8 Skrevet 20. november 2022 De er som narkomane. Anonymkode: d3402...4fa 4
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #9 Skrevet 21. november 2022 Det er nok bare et ønske om dele litt av hverdagen. Er jo bare koselig det. Det du ikke liker kan du bare slutte å følge eller skjule. Anonymkode: 8073f...1d8 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #10 Skrevet 21. november 2022 Det er nok mange som føler seg ensomme, og bruker some i et sårt ønske om oppmerksomhet og kontakt. Anonymkode: f294f...c25
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #11 Skrevet 21. november 2022 Er ikke KG et sosialt medie? Jeg tenker mye av grunnen er lik som det å være her. Lufte tanker, skryte av seg selv, opphøye seg over andre, dele informasjon om formidable inntekter osv. osv. Anonymkode: c53d4...db4 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #12 Skrevet 21. november 2022 AnonymBruker skrev (På 17.11.2022 den 23.22): Har trekt meg langt unna sosiale medier siste ti årene. Poster ingenting (teller vel ikke med en fb post 1 gang hvert tredje år), og bruker some for de gruppene jeg må se (skole/bhg til barna, eller grupper for chat med venner og familie). Det som overrasker meg, er når jeg en sjelden gang sjekker storyen til folk, så legger de ut 6-15 snap om dagen. Hele privatlivet brettes ut med hvor de er, hva de gjør, hvordan de har det hjemme, hvem de er med, osv. Tar meg i at det gir meg ingenting å se dette, men lurer mer på hva de innerst inne søker? Er det et rop om oppmerksomhet? Anerkjennelse? Anonymkode: 3257b...2f2 Har lurt på det samme. Jeg måtte slutte å følge et par venner for det var drøyt mange stories. Min erfaring er at jo bedre man har det med seg selv jo mindre trenger man å bevise for omverden. Anonymkode: 4ded5...5bb 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #13 Skrevet 21. november 2022 Slett alle SOME du, så slipper du å tenke på det! Synes det er nok med KG jeg 😂 Trenger ikke ha noe mer. Anonymkode: 58788...099 2
anonymLala Skrevet 21. november 2022 #14 Skrevet 21. november 2022 Kan være vane. Kan være for å opprettholde kontakt med folk nå i disse dager hvor mye en gjerne ikke treffes så ofte. Merker selv at jeg nesten glemmer folk som ikke er aktive på sosiale medier. For min del poster jeg mer når jeg har det kjipt, for å få tankene vekk fra andre ting. Det går litt i bølger.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #15 Skrevet 21. november 2022 Jeg mener at de er meget ulykkelige, innerst inne. Anonymkode: 45f31...699
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #16 Skrevet 21. november 2022 Om det skulle være slik at de som deler mye har det vondt så er det en fin ting at de ikke isolerer seg selv og at de har noen prosjekter å pusle med. Det er jo noe positivt. Veldig bra for dem og et sunnhetstegn at de ikke bryr seg om de som tydeligvis sitter og rynker på nesen av at andre tar opp mer enn null plass. Å sitte og dømme andre er tross alt en god del verre enn å dele litt mer enn ingenting på SoMe. Anonymkode: cdc9a...78c 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #17 Skrevet 21. november 2022 Oppmerksomhet og likes. Det de deler er er jo relevant. De vil bygge seg en image rundt det de legger ut.. Anonymkode: 0d100...051
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #18 Skrevet 21. november 2022 Det er så rart... her har det kommet masse sosiale mediakanaler de siste årene, og de aller fleste er på en eller annen av dem. Selvfølgelig vil forskjellige mennesker bruke dem forskjellig. Hva er riktig? Hva er normalt? Det vet ikke jeg, men jeg tenker det er helt naturlig at vi bruker dem på forskjellige måter og at det er ok. Selv har jeg stusset over slike som er på f.eks. Facebook og ALDRI poster noe...bortsett fra når ungene deres skal selge dasspapir og lignende. DA kommer de. Er det riktig bruk av sosiale media? Ikke vet jeg, men jeg velger å la folk bruke det som de vil. Anonymkode: ead1a...104 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #19 Skrevet 21. november 2022 Underholder tause Birgitte 😉 Anonymkode: 368a5...7a9 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #20 Skrevet 21. november 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er så rart... her har det kommet masse sosiale mediakanaler de siste årene, og de aller fleste er på en eller annen av dem. Selvfølgelig vil forskjellige mennesker bruke dem forskjellig. Hva er riktig? Hva er normalt? Det vet ikke jeg, men jeg tenker det er helt naturlig at vi bruker dem på forskjellige måter og at det er ok. Selv har jeg stusset over slike som er på f.eks. Facebook og ALDRI poster noe...bortsett fra når ungene deres skal selge dasspapir og lignende. DA kommer de. Er det riktig bruk av sosiale media? Ikke vet jeg, men jeg velger å la folk bruke det som de vil. Anonymkode: ead1a...104 Eller selge bolig! Så enig! Kun til egen gunst😄 Anonymkode: 368a5...7a9 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå