Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leverte en eksamensoppgave på universitetet for noen uker siden som var en innlevering. I oppgaven stod det bare at oppgaven skulle være omtrent 1500 ord. Jeg leverte ganske nøyaktig 1500 ord uten medregnet litteraturliste. Gikk tilfeldigvis inn på oppgaven nå for å se og der ser jeg at det stod at litteraturliste og referanser ikke telte med. Jeg er ikke vant med fra tidligere oppgaver at referanser i teksten telles med. Jeg fikk litt panikk og telte gjennom oppgaven min og ser at uten referanser er teksten min ca. 1260 ord... Vet at jeg burde lest kravene nøyere men var mye som skjedde akkurat da. Siden de skriver omtrent 1500 regner jeg med de tar utgangspunkt i 10 prosent regelen og nå er jeg utenfor den.. Er nå veldig redd for at dette skal trekke ned karakteren. Kan man strykes om avviket er for stort? Er sensorer veldig nøye med å telle ord og teller de opp ordene uten referansene? 

Anonymkode: 412e8...0ef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv ville jeg neppe lagt merke til det… Jeg er sensor. Har du skrevet antall ord på forsiden - sikkert medregnet referansene i teksten, går jeg ut fra? Men her varierer det nok mellom sensorer. 
Usj, jeg hater virkelig referansestiler som inkluderer navnene til forfattere i selve teksten. 🙄 Dessverre bruker vi det der jeg jobber også. 

Anonymkode: a4047...d13

• Liker 1
Skrevet

Bruker du apa eller Harvard så skal alltid løpende referanser medregnes i antall ord. Du har altså gjort det korrekt. 

• Liker 2
Skrevet

Har du referanser midt i teksten? Høres rart ut. Det vanlige (og mest fornuftige) er vel å lage en liten notismarkør[5]  og så ha en referanseliste nederst.

Anonymkode: 43d99...839

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har du referanser midt i teksten? Høres rart ut. Det vanlige (og mest fornuftige) er vel å lage en liten notismarkør[5]  og så ha en referanseliste nederst.

Anonymkode: 43d99...839

Ikke alle fag har de retningslinjene. Sykepleie bruker ofte APA og da skal det være løpende referanser i teksten og litteraturliste til slutt. 

Anonymkode: dc37a...e64

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Den Sagnomsuste skrev (5 timer siden):

Bruker du apa eller Harvard så skal alltid løpende referanser medregnes i antall ord. Du har altså gjort det korrekt. 

Om det står i kravene for oppgaven at de ikke skal telle med, så kan man vel anta at de nettopp ikke teller med? 

Skrevet

Når referanser ikke teller med gjelder dette spesifikt fotnoter og litteraturliste. Det gjelder ikke med AP-referanser i teksten. 

Mvh tidligere skrivementor i høyere utdanning 

Anonymkode: 2c969...06a

• Liker 1
Skrevet

Jeg har alltid stusset nå studenter spør om referanser i teksten regnes med for jeg har aldri hørt om at de ikke gjør det (og jeg liker referanser i løpende tekst mye bedre enn fotnoter, for da slipper jeg å flytte blikket så langt for å se hvilken det er, noe jeg alltid ønsker). Som sensor pleier jeg bare å telle ord om jeg synes oppgaven virker mye lengre eller kortere, og da kan det telle negativt at den er for lang hvis det er mye unødvendig der eller at den er for kort hvis det er noe jeg savner. 

Anonymkode: f04cc...ec1

Skrevet
Taluno skrev (5 timer siden):

Om det står i kravene for oppgaven at de ikke skal telle med, så kan man vel anta at de nettopp ikke teller med? 

Nei, det som da henvises til er bibliografi/ litteraturliste og forside + eventuell innholdsfortegnelse (innholdsfortegnelse brukes sjeldent under 5000 ord). Jeg har aldri hørt om et seriøst universitet eller en høyskole som opererer med APA, uten også å innlemme de løpende APA-klammene i ordtellingen. Har forøvrig studert ved ulike utdanningsinstitusjoner i mange år selv så jeg har et visst empirisk belegg for påstandene mine.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Den Sagnomsuste skrev (5 minutter siden):

Nei, det som da henvises til er bibliografi/ litteraturliste og forside + eventuell innholdsfortegnelse (innholdsfortegnelse brukes sjeldent under 5000 ord). Jeg har aldri hørt om et seriøst universitet eller en høyskole som opererer med APA, uten også å innlemme de løpende APA-klammene i ordtellingen. Har forøvrig studert ved ulike utdanningsinstitusjoner i mange år selv så jeg har et visst empirisk belegg for påstandene mine.

Om det er vanlig eller ikke er en sak. 
Men i følge TS står det helt spesifikt at referanser ikke teller med.
Mener du at TS skal gå ut i fra at oppgavekravene ikke stemmer? Det hadde jeg aldri turt, uten å sjekke med skolen :o 

Jeg har ikke studert med universitet, men ved høyskole for noen år siden, og jeg forholdt meg alltid til hva som var oppført av krav i de spesifikke oppgavene. Om det ikke var oppført spesifikke krav så forholdt jeg meg til "vanlig norm". 

Skrevet
Taluno skrev (13 minutter siden):

Mener du at TS skal gå ut i fra at oppgavekravene ikke stemmer? Det hadde jeg aldri turt, uten å sjekke med skolen :o 

Jeg har ikke studert med universitet, men ved høyskole for noen år siden, og jeg forholdt meg alltid til hva som var oppført av krav i de spesifikke oppgavene. Om det ikke var oppført spesifikke krav så forholdt jeg meg til "vanlig norm". 

Huff da… dette er ikke så vanskelig. Referanser teller ikke med, men det er da selvsagt referanseliste det da siktes til. Dette kan du godt bruke tid på hvis du vil. Ring universiteter både innenlands og utenlands. Svaret du da vil motta vil være identisk med mitt og flere andre i denne tråden. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Taluno skrev (38 minutter siden):

Har ikke vært borti et eneste studiested som krever at man skal trekke fra referanser i teksten når man skal se på antall ord. Det er snakk om å ikke ta med referanselisten. Det er det som er «vanlig norm» 

Anonymkode: 7015d...452

• Liker 1
Skrevet
Den Sagnomsuste skrev (4 timer siden):

Huff da… dette er ikke så vanskelig. Referanser teller ikke med, men det er da selvsagt referanseliste det da siktes til. Dette kan du godt bruke tid på hvis du vil. Ring universiteter både innenlands og utenlands. Svaret du da vil motta vil være identisk med mitt og flere andre i denne tråden. 

Enig med dette, se bort fra svaret mitt over. Jeg leste HI litt fort, det sto «referanser i teksten», men kun i den ene setningen - der det var TS som hadde skrevet det (dvs TS sin tolkning), i oppgaveteksten sto vel det som sto i setningen foran («referanser»). Og da er det referanselista de tenker på, ja, ikke referansene i løpende tekst. (Men jeg hater fremdeles APA og andre stiler som har med forfatternavn i teksten!) 

Å trekke fra de ordene som blir «brukt» på referanser i løpende tekst er vel sikkert et mareritt, må det gjøres manuelt i tilfelle?

Anonymkode: a4047...d13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...