Gå til innhold

Masete hund ( og svigerbror)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre.

Min svigerbror har en rottweiler og hunden er med når vi er på hytta eller middager hos svigers. Vi har to barn, en på 4 og en 10 år. Problemet er at det er mye stress og mass når disse er med, da svigerbror bruker mye av tiden på å kjefte på hunden... som..kom hit...nei legg deg..gå vekk...gå og legg deg...nå setter jeg det snart i bilen...og alt dette med sint/ irriterende stemme. 

Hunden får ikke gå i fred...hun skal hele tiden bare ligge...jeg har ikke noe imot hunden...og synes synd på den da den aldri får bare gå rundt som den vil.

Annet problem er at vår sønn på 10 får mye kjeft fra svigerbror ang hunden. Og på den måten at vår sønn får nesten ikke bevege seg eller gå rundt eller kose med hunden. Svigerbror kan si.. ikke se på hunden... ikke snakk med henne..la henne være.... ikke gå slik... igjen med måten å kjefte. Og sønnen min har ikke gjort noe ..han beveger seg og gjør som alle andre 

Eks sp kan hunden gå bort til spisebord og få kos av svigerfar...men når sønnen min roper på hunden for å kose den ved bordet..får han kjeft .( Og svigerbror blir da irritert, tar tak i hunden og sier .nå går du å legger deg)

I julen i fjor følte vi at alt handlet om hunden...at det ble mye mas og sønnen vår fikk mye kjeft ( sønnen vår føler det også)

Derimot vår 4 åring datter får aldri tilsnakk..what's so ever.

Nå skal vi alle være sammen i en liten hytte på julaften..og jeg vet at svigerbror kommer til å bruke hele dagen på å få hunden til å ligge...og det blir bare mas...

Jeg har sakt til mannen min at om han kjefter på sønnen vår til jul...må vi si i fra...

Men dere som eventuelt har hunder.. hvordan kan vi si til han på en bra måte?  Vi har hat hund selv og synes egentlig litt synd på hunden...vi skjønner ikke hvorfor han har med seg hund når han vil at hun skal ligge på plassen sin helst fra de kommer til de skal gå...da hadde hun hat det bedre hjemme.

Anonymkode: 061f9...a00

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hunden må bli superstresset av å leve i et masemiljø med beskjeder og kommandoer hele tiden 

Anonymkode: ef350...bfe

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hunden må bli superstresset av å leve i et masemiljø med beskjeder og kommandoer hele tiden 

Ja jeg vet :( vi blir stresset å...

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja jeg vet :( vi blir stresset å...

Ser den. Jeg hadde stått over den julefeiringa og heller feiret hjemme med familien. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg skjønner begge parter. 

Det er jo faktisk slik at dyr er dyr og skulle det være at barna gjør noe som får hunden til å reagere med truende adferd så er det hunden som må bøte med livet.

Rart at minstemann ikke får noe pes, for det er der jeg ville vært mest på vakt da barn ikke alltid vet hva de gjør og hvordan det påvirker et dyr.

Jeg forstår egentlig ikke hvorfor han drar hunden med seg. Hunden ville nok hatt det bedre hjemme alene og slappet av uten all kjeften.

Anonymkode: 60559...f9f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner begge parter. 

Det er jo faktisk slik at dyr er dyr og skulle det være at barna gjør noe som får hunden til å reagere med truende adferd så er det hunden som må bøte med livet.

Rart at minstemann ikke får noe pes, for det er der jeg ville vært mest på vakt da barn ikke alltid vet hva de gjør og hvordan det påvirker et dyr.

Jeg forstår egentlig ikke hvorfor han drar hunden med seg. Hunden ville nok hatt det bedre hjemme alene og slappet av uten all kjeften.

Anonymkode: 60559...f9f

Helt enig...og vi er helt på det å passe på at barna ikke gjør noe som provoserer el på hunden...men hadde sønnen min ertet den...jaget den...eller tatt på den på spesielle måte hadde jeg skjønt det. Men han er er barn, og det er tungt når han ikke får "hoppe litt bortover" men hans søster får det.

Skrevet

Er svigerbror litt redd for at hunden skal oppfattes som slitsom og da blir han litt på tuppa og blir dermed den som skaper en slitsom atmosfære? At han er redd den skal skade barna?

Kanskje dere kan ta en prat og forklare hvordan dere opplever det og hvordan sønnen deres bare vil ha litt kontakt med hunden?

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Ville prøvd å sagt på en hyggelig måte at om hunden trenger ro så må den ligge på et annet rom, for begge barna må få lov til å være barn på julaften. Når hunden skal være i stua sammen med dere må svoger si fra på forhånd hvilke regler som gjelder, og så er det dere foreldres jobb at reglene blir overholdt. Altså kan dere gjøre det på en hyggelig måte og passe på at reglene gjelder for begge barna. Hvis svoger blander seg ville jeg sagt på en hyggelig måte at han ikke skal blande seg i hva barna gjør da det er deres jobb å passe på akkurat i kveld. (Neste gang dere møtes ville jeg vært litt tøffere, men på julekvelden er det greit med god stemning)

Anonymkode: c7b2d...e0d

• Liker 1
Skrevet

Herregud stakkars hund.. 

Anonymkode: cb4b4...174

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde ikke feiret jul med den mannen. Ved evt spørsmål ville jeg sagt sannheten. Han høres ikke ut som en som skal eie dyr overhode.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Eva-Lena skrev (7 minutter siden):

Jeg hadde ikke feiret jul med den mannen. Ved evt spørsmål ville jeg sagt sannheten. Han høres ikke ut som en som skal eie dyr overhode.

Samme her. Om det er så ille som ts skriver, så ville jeg bare sagt sannheten. Det er hverken bra for hund eller barn at dere feirer jul sammen slik situasjonen er nå. Kanskje best at samboeren din gjør det, og det er merkelig at han ikke allerede har sagt i fra til broren sin. Man kan jo si i fra på gode måter når man er i situasjonen, så hadde dere kanskje sluppet at hadde gått så langt at dere gruer dere til å feire jul sammen med han. 

Anonymkode: 5e66a...c4b

Skrevet

Stakkars hund. Den må lide under den ukjærlige og litt aggresive  kontrollen. Ønsker at det var obligatorisk med kurs for å ha hund..

Anonymkode: f49fb...269

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre.

Min svigerbror har en rottweiler og hunden er med når vi er på hytta eller middager hos svigers. Vi har to barn, en på 4 og en 10 år. Problemet er at det er mye stress og mass når disse er med, da svigerbror bruker mye av tiden på å kjefte på hunden... som..kom hit...nei legg deg..gå vekk...gå og legg deg...nå setter jeg det snart i bilen...og alt dette med sint/ irriterende stemme. 

Hunden får ikke gå i fred...hun skal hele tiden bare ligge...jeg har ikke noe imot hunden...og synes synd på den da den aldri får bare gå rundt som den vil.

Annet problem er at vår sønn på 10 får mye kjeft fra svigerbror ang hunden. Og på den måten at vår sønn får nesten ikke bevege seg eller gå rundt eller kose med hunden. Svigerbror kan si.. ikke se på hunden... ikke snakk med henne..la henne være.... ikke gå slik... igjen med måten å kjefte. Og sønnen min har ikke gjort noe ..han beveger seg og gjør som alle andre 

Eks sp kan hunden gå bort til spisebord og få kos av svigerfar...men når sønnen min roper på hunden for å kose den ved bordet..får han kjeft .( Og svigerbror blir da irritert, tar tak i hunden og sier .nå går du å legger deg)

I julen i fjor følte vi at alt handlet om hunden...at det ble mye mas og sønnen vår fikk mye kjeft ( sønnen vår føler det også)

Derimot vår 4 åring datter får aldri tilsnakk..what's so ever.

Nå skal vi alle være sammen i en liten hytte på julaften..og jeg vet at svigerbror kommer til å bruke hele dagen på å få hunden til å ligge...og det blir bare mas...

Jeg har sakt til mannen min at om han kjefter på sønnen vår til jul...må vi si i fra...

Men dere som eventuelt har hunder.. hvordan kan vi si til han på en bra måte?  Vi har hat hund selv og synes egentlig litt synd på hunden...vi skjønner ikke hvorfor han har med seg hund når han vil at hun skal ligge på plassen sin helst fra de kommer til de skal gå...da hadde hun hat det bedre hjemme.

Shit. Dette er jo bare trist! Rotweiler er en brukshund og må få utløp selv også dager på hytta eks. 

Lær barna å ikke mase på hunden og forklar han som eier hunden at den maser mindre om den får det den trenger. 

Jeg har blanding av Alaska Husky og border collie og jeg kan ha han med på besøk og er rolig der. Han kan fint tusle rundt eller legge seg en bestemt plass om jeg sier det. Dette gjelder uansett hvor mye bråk og kaos det er der. Han må bruke positiv forsterkning når han trener hunden. Hunder blir ofte usikre og masete om de ikke har grenser,regler og appåtil bare får kjeft hver gang de rører seg. Ikke ok ovenfor hunden 

Anonymkode: 67944...ea0

Skrevet

Kan du ikke skyte inn til svigerbror at om hunden fikk ut på tur og ble sliten, så kanskje den var mer gira på å lighei ro. Nå er jo hunden uthvilt og har lyst på selskap og kos heller enn å ligge.

Hvis han kjefter så på din sønn, så kan du være frittalende tilbake.

Anonymkode: 612e6...24c

Skrevet

Kjøp inn noen store tyggebein til hunden som barna kan gi i gave til hunden. Pakkes inn i håndkle eller noe så hunden kan åpne selv, men uten å få teip osv i munnen. Kjøp også noen mindre godbiter, så kan dere spørre om dere kan prøve å trene hunden litt. Hunder er generelt rolige om de får nok aktivitet, og barn er flinke hundetrenere👏🏽 Snurr rundt er feks et triks mange hunder tar fort, og man kan øve på å gjøre det begge veier. Det ligger også flere hundeprogrammer hos NRK, «redningshundene», «valpeskolen», «fra bølle til bestevenn» og «superhundene» om dere vil se litt på hundetrening😄

ps. Bare en ide siden det virket som barna dine synes det var litt gøy med hunden også. 😄

Anonymkode: 2496a...4aa

Skrevet

Forklare barnet at for å unngå kjeft må han dessverre la hunden være i fred. Om svigerbror kjefter på sønnen deres fordi han bare beveger seg i rommet, så får FAR gi beskjed.

Anonymkode: 557e6...9e2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...