Gå til innhold

Skal jeg bare stole blindt på fastlegen...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Redd for at fastlegens påstand skal skade datteren min 😦

Hun testet positivt for kyssesyken i dag, og har vært ekstremt dårlig og sliten i 2 uker.

Hun trener fotball og kampsport 4 ganger i uken, så jeg sa til henne på legetimen at nå måtte hun nok vente enda litt lenger før hun kan trene igjen.

Fastlegen spør meg da hvorfor hun må det - og jeg svarte at alle nettsider om kyssesyken sier jo det er pga fare for at milt eller lever kan sprekke - ikke minst når det gjelder kampsport hvis hun får slag eller spark mot magen...?

Han sier da ganske bastant at dette er bare tull, og jeg må ikke tro alt jeg leser på nett. Så lenge hun ikke har vondt i magen, så er det helt trygt! 

Nå sier datteren min at så snart hun føler seg frisk bedre, så drar hun på trening, for legen vet jo bedre enn meg 😐

Hva ville du gjort i min situasjon...? 

Anonymkode: 7636f...c5f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hold henne hjemme. Ikke alle leger vet hva dem snakker om så hvorfor ta sjangs?

Anonymkode: 89afb...ee6

• Liker 1
Skrevet

Undersøkte fastlegen magen mtp forstørret lever og milt? Er det tatt blodprøver mtp leverpåvirknkng? Om leverprøver er normale er det ikke risiko ved kontaktsport.

Anonymkode: 8983a...8b9

• Nyttig 1
Skrevet

Man bør ikke blindt tro på noen lege, nei. Tenke litt selv, også leger gjør feil, er ikke oppdaterte, osv.

Anonymkode: 318c7...188

• Liker 2
Skrevet

Her ville jeg ikke stolt på fastlegen nei. Alle jeg kjenner som har hatt det, har måttet begrense trening/holde seg helt unna til en god stund etter de følte seg friske

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Undersøkte fastlegen magen mtp forstørret lever og milt? Er det tatt blodprøver mtp leverpåvirknkng? Om leverprøver er normale er det ikke risiko ved kontaktsport.

Ikke alltid lett å kjenne om milt er forstørret. Endringen kan være minimal.

Anonymkode: db99d...ffb

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han kilte henne på magen (😳) når hun kom inn, og spurte om det var vondt....og hun sa nei...

Ble bare tatt stikk i fingeren, og jeg tror ikke den viser leververdier 🤔

TS

Skrevet

Jeg hadde kyssesyken og ble dårlig lenge. Fikk ikke ha gym på flere måneder fordi milten kunne sprekke. 

Anonymkode: 5b476...e65

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han kilte henne på magen (😳) når hun kom inn, og spurte om det var vondt....og hun sa nei...

TS

De tar ganske mange glass for å finne ut slikt. Til meg tok de tolv glass.

Anonymkode: 5b476...e65

Skrevet

Det er gammel lære at man skal unngå all fysisk aktivitet i månedsvis. Så lenge man føler seg frisk nok så er det ingen grunn til å unngå trening. Sprukken milt er høyest risko første 3 uker av sykdom (ikke fra testtidspunkt). 

Anonymkode: b3506...738

Skrevet

TS

Stikk i finger viser heller ikke mononukleose. Er du sikker på at det var eneste prøven hun tok?

Skrevet

Ville aldri stolt på fastlegen her. Hadde kyssesyken i ungdommen, og fikk ME i voksen alder. Ikke ene alene pga kyssesyken, men det er en rød tråd med ME og kyssesyken likevel. La henne ta det med ro lenge, for å være sikker. 

Anonymkode: ab1b2...416

• Liker 1
Skrevet

Ville aldri stolt på fastlegen her. Hadde kyssesyken i ungdommen, og fikk ME i voksen alder. Ikke ene alene pga kyssesyken, men det er en rød tråd med ME og kyssesyken likevel. La henne ta det med ro lenge, for å være sikker. 

Anonymkode: ab1b2...416

Nei, det er ingen holdepunkt å holde barn hjemme etter de føler seg friske fordi noen kan utvikle ME. ME risikoen er der uavhengig av aktivitetsnivå. 

• Nyttig 1
Skrevet

Man må selvsagt ikke stole blindt på noen.

Skrevet
Fjugur skrev (8 minutter siden):

Her ville jeg ikke stolt på fastlegen nei. Alle jeg kjenner som har hatt det, har måttet begrense trening/holde seg helt unna til en god stund etter de følte seg friske

Enig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hold henne hjemme. Ikke alle leger vet hva dem snakker om så hvorfor ta sjangs?

Anonymkode: 89afb...ee6

Det som er så rart er at han er "kjent" for å være en meget dyktig lege, og har den lengste ventelisten av fastleger her vi bor. 

Han har vært min families lege i årevis, og han har aldri tatt feil om diagnoser o.l., så jeg stusset veldig når han kom med den påstanden....jeg mener jo selv at han tar feil i dette tilfellet 😐

Men så er det å overtale min super-stae tenåringsdatter om at hun nå må høre på meg for én gangs skyld og stole på at jeg har rett, og ikke en lege med årevis av erfaring og kunnskap 😩

TS

Skrevet

Det som er så rart er at han er "kjent" for å være en meget dyktig lege, og har den lengste ventelisten av fastleger her vi bor. 

Han har vært min families lege i årevis, og han har aldri tatt feil om diagnoser o.l., så jeg stusset veldig når han kom med den påstanden....jeg mener jo selv at han tar feil i dette tilfellet 😐

Men så er det å overtale min super-stae tenåringsdatter om at hun nå må høre på meg for én gangs skyld og stole på at jeg har rett, og ikke en lege med årevis av erfaring og kunnskap 😩

TS

Legen din tar ikke feil. 

Skrevet

Dette sier NHI om aktivitet ved kyssesyke:

»

Fysisk aktivitet

Det anbefales at du ikke utsetter deg for hard fysisk aktivitet så lenge du føler deg i dårlig form, eller så lenge lever og milt er forstørret. Det finnes ingen klare retningslinjer om hvor lenge du bør holde deg i ro, men for de fleste vil tre uker uten iherdig fysisk aktivitet være fornuftig.  Føler du deg skikkelig syk, bør du holde deg helt i ro noen dager. Så snart du føler deg i form til det, bør du prøve å være mest mulig oppe. Dersom du har behov for smertelindrende behandling, er paracetamol førstevalg (unntatt ved alvorlig leversvikt, som er svært sjelden). Alternativ er ibuprofen (Ibux). Du skal unngå alkohol så lenge leveren er påvirket av sykdommen.»

Så det ser ut som de er enige med fastlegen din.

• Liker 2
Skrevet

Fastlegen min sa det samme som din da jeg hadde kyssesyken og det var så vidt han sykmeldte meg (selv om jeg aldri har vært så syk før🙄), men samboeren min som også hadde det, fikk en måneds(!) sykmelding av sin fastlege, og beskjed om å holde seg i ro hele perioden, selv om han ikke var noe sykere.

Fastlegen din sitt etternavn begynner ikke på R, vel?

Anonymkode: 9038e...94f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...