Gå til innhold

Hvor mye har dere hatt i utbedringskoatand etter PKK (EU) kontroll på bilen?r E u

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skikkelig angst for at oppsparte midler (30 000) ikke skal være nok. Kan jeg regne med at det holder?

Var ingen feil forrige gang, om det har noe å si. Men bilen er nå kjørt 200 000 km, og er 6 år.

Anonymkode: a99bf...12a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 17.11.2022 den 21.17):

Skikkelig angst for at oppsparte midler (30 000) ikke skal være nok. Kan jeg regne med at det holder?

Var ingen feil forrige gang, om det har noe å si. Men bilen er nå kjørt 200 000 km, og er 6 år.

Har du fått kontrollseddel ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

betalte 1000 for EU-kontroll i september og 17-17800 for reparasjon. 

Anonymkode: f39a8...9fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

betalte 1000 for EU-kontroll i september og 17-17800 for reparasjon. 

Anonymkode: f39a8...9fe

Hvor gammel bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (6 timer siden):

Har du fått kontrollseddel ? 

Nei, har ikke det. Merker ikke noe galt selv, evt om bremsene må byttes pga for mye rust på de. Men bare tenker siden den nå har kjørt så langt at jeg må regne med noen kostnad.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri vært mer enn et par tusenlapper, selv med bil på 13+ år. Men bilene er på regelmessig service. Det har nok mye å si, da blir ting plukket opp der også. 

Anonymkode: 6fa20...f22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjeldent mye å plukke på på en ålreit behandlet 6 år gammel bil. Men det kan selvsagt være det.

Anonymkode: 518ea...b7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er sjeldent mye å plukke på på en ålreit behandlet 6 år gammel bil. Men det kan selvsagt være det.

Anonymkode: 518ea...b7e

Ja i forhold til alder så bør det gå bra, er bare det at den er kjørt såpass langt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen min er 12 år, og det eneste jeg har måttet fikse etter kontroll er bremsene en gang (kom på ca 6000,-). Jeg fikser mye selv, men akkurat bremser lar jeg noen som faktisk tok fagprøve ta seg av (jeg droppa ut av vgs før eksamen/læretid, men litt kan jeg).

Anonymkode: f357b...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bilen min er 12 år, og det eneste jeg har måttet fikse etter kontroll er bremsene en gang (kom på ca 6000,-). Jeg fikser mye selv, men akkurat bremser lar jeg noen som faktisk tok fagprøve ta seg av (jeg droppa ut av vgs før eksamen/læretid, men litt kan jeg).

Utrolig lett å skifte bremseskiver og klosser. Krever ikke noe fagbrev det.

Anonymkode: 24fb7...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke vanskelig å skifte bremseklosser og bremseskiver på en bil. Jeg har selv skiftet bremseklosser på to forskjellige biler. Eneste som kan være et problem er at noen skruer kan sitte godt fast. Litt rustløser og tålmodighet, så løser det seg også. 

Eneste grunnen til at jeg ikke gjør det nå, er at vi ikke har garasje tilgjengelig. Blir fort surt og kaldt å stå ute å gjøre det, med mindre det er midt på sommeren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over til prisspørsmålet, kan jeg regne med at 30 000 er nok til å fikse opp denne bilen? Jeg er ikke interessert i å vite om jeg kan kjøpe deler og fikse selv. Men om jeg har nok penger til å gjøre dette på et godkjent verksted. Ikke merkeverksted, men en av de billigere kjedene som har godkjenning for å ta denne kontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Over til prisspørsmålet, kan jeg regne med at 30 000 er nok til å fikse opp denne bilen? Jeg er ikke interessert i å vite om jeg kan kjøpe deler og fikse selv. Men om jeg har nok penger til å gjøre dette på et godkjent verksted. Ikke merkeverksted, men en av de billigere kjedene som har godkjenning for å ta denne kontrollen.

Hvordan i alle dager mener du at vi skal vite det? Vi aner jo ikke om bilen i det hele tatt må fikses på, eller hva som må fikses på. Men om du må ut med mer enn 30.000 for å fikse den så skal det være noe skikkelig galt med den. 

Anonymkode: 38529...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvordan i alle dager mener du at vi skal vite det? Vi aner jo ikke om bilen i det hele tatt må fikses på, eller hva som må fikses på. Men om du må ut med mer enn 30.000 for å fikse den så skal det være noe skikkelig galt med den. 

Anonymkode: 38529...9f7

Nei jeg mener ikke at folk her inne skal vite, men spørsmålet var hvor mye dere selv har hatt i utgift, og det husker vel de fleste? Jeg syns at en debatt om man kan fikse bremser selv eller ikke blir en avsporing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nei, har ikke det. Merker ikke noe galt selv, evt om bremsene må byttes pga for mye rust på de. Men bare tenker siden den nå har kjørt så langt at jeg må regne med noen kostnad.

Mhm bremseklosser og skiver er ikke noe sak å skifte selv 🙂 vet ikke om du er mann eller dame 🙂 mulig du evt har noen som kan hjelpe deg men anbefaler NAF på en så ny bil 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 år gammel bil. Kjørt 165.000. Gikk rett igjennom EU-kontrollen uten andre merknader enn at de ikke kunne finne varseltrekanten (den lå under en haug med rot i bagasjerommet). 

Bremser ble skiftet noen måneder før. Jeg mekker ikke selv, og bilen er bare innom verksted årlig for "gammelbil-service" som koster under kr. 3000. 

Anonymkode: 00a01...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

11 år gammel bil. Kjørt 165.000. Gikk rett igjennom EU-kontrollen uten andre merknader enn at de ikke kunne finne varseltrekanten (den lå under en haug med rot i bagasjerommet). 

Bremser ble skiftet noen måneder før. Jeg mekker ikke selv, og bilen er bare innom verksted årlig for "gammelbil-service" som koster under kr. 3000. 

Anonymkode: 00a01...050

Takk for nyttig svar 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (2 timer siden):

Mhm bremseklosser og skiver er ikke noe sak å skifte selv 🙂 vet ikke om du er mann eller dame 🙂 mulig du evt har noen som kan hjelpe deg men anbefaler NAF på en så ny bil 🙂 

Jeg er dame, og pleier å kalle megselv for teknisk idiot 😂 - men jeg har en sønn som holder på å utdanne seg som flymekaniker / tekniker, han kan muligens hjelpe 🤔🙂 Men må nesten vente til jeg har fasiten om det blir noen reperasjon eller ikke først.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg er dame, og pleier å kalle megselv for teknisk idiot 😂 - men jeg har en sønn som holder på å utdanne seg som flymekaniker / tekniker, han kan muligens hjelpe 🤔🙂 Men må nesten vente til jeg har fasiten om det blir noen reperasjon eller ikke først.

Det var ikke sånn ment ☹️ var litt mere sånn interesse messig 🙂 Joa da kan han sikkert skifte bremseskiver og klosser eller andre deler  med rimelige deler kjøpt på nett 🙂 hadde en Navara en gang gang med def toppakning og estimert pris på 45 000,- like mye som jeg ga for bilen da var det ikke annet å gjøre enn å gå til Anskaffelse av Haynes bok deler og verktøy alt for 5 000,- 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...