AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #1 Skrevet 17. november 2022 Jeg fikk beskjed i dag om at jeg mistet jobben. Har jobb ut november. Dette kom veldig brått, og uten forvarsel. Helt krise nå før jul, og jeg gråter og gråter. Fikk helt psykisk knekk, og har legetime i morgen, og kommer til å be om sykemelding. Hvilke rettigheter har jeg med tanke på sykepenger utover de 16 første dagene som arbeidsgiver betaler? Skal selvsagt prøve å få meg en ny jobb, men det er nok ikke så enkelt å få en ny jobb på bare 14 dager. Har jeg rett på sykepenger ut desember f.eks, hvis jeg blir sykemeldt så lenge? Eller bortfaller den rettigheten siden arbeidsforholdet mitt opphører 30.november. Går jeg automatisk over på arbeidsledighetstrygd? Håper noen vet og kan hjelpe meg, jeg er så fortvilet over situasjonen! Anonymkode: 4fe19...368
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #2 Skrevet 17. november 2022 Så du er ikke syk, men ønsker å få sykepenger for å ikke gå ned i inntekt siden din arbeidsgiver har sagt deg opp? Anonymkode: 24073...328 7
Gjest theTitanic Skrevet 17. november 2022 #3 Skrevet 17. november 2022 Det er vel ingen karantene på dagpenger når man blir oppsagt uforskyldt tror jeg. (Ikke skråsikker, men tror) Hvorfor bare 14 dager oppsigelsestid? Har du netopp startet der?
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #4 Skrevet 17. november 2022 Hvis du bare har jobb ut november så har du ikke rett på sykepenger i desember nei. Det har du jo strengt tatt ikke uansett siden du ikke er syk. Du må søke dagpenger. Anonymkode: ce200...3e0 3
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #5 Skrevet 17. november 2022 Du kan jo ikke sykmelde deg fordi du har blitt sagt opp. Anonymkode: d034b...9da 6
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #6 Skrevet 17. november 2022 Du får dagpenger uten karantenetid når du blir oppsagt. Søk nav om det med en gang, så unngår du lang ventetid. Anonymkode: ad964...f91
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #7 Skrevet 17. november 2022 Man har krav på sykepenger i 52 uker, uavhengig av om man mister jobben underveis i sykmeldingsperioden. Sykmeldingsperioder tre år tilbake i tid regnes sammen, dersom det er mindre enn 26 uker siden man sist var sykmeldt. Sykepengene regnes ut fra gjennomsnittsinntekten din de tre siste månedene før du ble sykmeldt. Ikke alle diagnoser utløser rett til sykepenger. En psykisk knekk på grunn av at man har blitt oppsagt kan falle inn under de diagnosene som ikke utløser rett til sykepenger. Dette bør du forhøre deg med legen om. Anonymkode: 5af91...374 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #8 Skrevet 17. november 2022 arbeidsgiver kan bestgride sykmeldingen, oppsagt idag og så får de plutselig sykmelding. Og det er ikke du som sykmelder men legen. Ellers er det jo Nav som overtar om en person er sykmeldt etter arbeidsgiverperioden. Men du har vel oppsigelsestid? Om du fikk oppsigele idag så er vel ikke den 10-11 dager? Anonymkode: 492a4...eff 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #9 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Man har krav på sykepenger i 52 uker, uavhengig av om man mister jobben underveis i sykmeldingsperioden. Sykmeldingsperioder tre år tilbake i tid regnes sammen, dersom det er mindre enn 26 uker siden man sist var sykmeldt. Sykepengene regnes ut fra gjennomsnittsinntekten din de tre siste månedene før du ble sykmeldt. Ikke alle diagnoser utløser rett til sykepenger. En psykisk knekk på grunn av at man har blitt oppsagt kan falle inn under de diagnosene som ikke utløser rett til sykepenger. Dette bør du forhøre deg med legen om. Anonymkode: 5af91...374 Korreksjon: Sykmeldinger som bare gjelder innenfor arbeidsgiverperioden regnes ikke med når NAV renger sammen de 52 ukene man har rett til sykepenger. Anonymkode: 5af91...374 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #10 Skrevet 17. november 2022 Konflikter på jobb kvalifiserer ikke som sykepengegrunnlag bare så du er klar over det. Det er ikke gitt at du faktisk får en sykemelding. Jeg ville sendt ut alle mulige søknader i morgen. Anonymkode: 67dd8...a9f
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #11 Skrevet 17. november 2022 Kjære ts, gå til legen du, hør med legen om du kan få sykmelding. Ring NAV imorgen. Hva var grunnen til oppsigelsen? Kanskje du burde gå til fagforeningen din også, eller verneombudet? Du må søke om dagpenger når du blir frisk og ikke får sykepenger lenger. Anonymkode: 0d880...51b
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #12 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Du får dagpenger uten karantenetid når du blir oppsagt. Søk nav om det med en gang, så unngår du lang ventetid. Anonymkode: ad964...f91 Dette stemmer ikke nødvendigvis. Man kan få karantenetid (som nå er 18 uker) dersom man blir oppsagt. Er man for eksempel sagt opp fordi man har begått underslag, får man karantene. Kort fortalt: Om man selv er skyld i at man har mistet jobben, får man karantenetid. Alle, med noe få unntak (for eksempel fiskeindustrien) har tre "ventedager" uansett; man får ikke dagpenger for de tre første dagene. Anonymkode: 5af91...374
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #13 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis du bare har jobb ut november så har du ikke rett på sykepenger i desember nei. Det har du jo strengt tatt ikke uansett siden du ikke er syk. Du må søke dagpenger. Anonymkode: ce200...3e0 Dette er feil. Man har krav på sykepenger i 52 uker. Om man mister jobben spiller ingen rolle, så lenge man er sykmeldt med en diagnose som utløser rett til sykepenger. Anonymkode: 5af91...374 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #14 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Dette er feil. Man har krav på sykepenger i 52 uker. Om man mister jobben spiller ingen rolle, så lenge man er sykmeldt med en diagnose som utløser rett til sykepenger. Anonymkode: 5af91...374 Ja, men sykepengene blir redusert til tilsvarende dagpenger ved opphør av arbeidsforhold. Anonymkode: d8ec3...2e7
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #15 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Ja, men sykepengene blir redusert til tilsvarende dagpenger ved opphør av arbeidsforhold. Anonymkode: d8ec3...2e7 Man må registrere seg som arbeidssøker og søke om dagpenger dersom man ikke har en jobb å gå til når man blir frisk igjen. Da vil sykepengene samordnes med dagpengesatsen, i tråd med Folketrygdlovens §8-49. Sykepengene reduseres ikke til dagpengesats om man ikke har søkt om dagpenger. Og ikke alle trenger å søke om dagpenger - man kan jo godt finne ny jobb mens man er sykmeldt. https://lovdata.no/nav/folketrygdloven/kap8/§8-49 Anonymkode: 5af91...374 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #16 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Man må registrere seg som arbeidssøker og søke om dagpenger dersom man ikke har en jobb å gå til når man blir frisk igjen. Da vil sykepengene samordnes med dagpengesatsen, i tråd med Folketrygdlovens §8-49. Sykepengene reduseres ikke til dagpengesats om man ikke har søkt om dagpenger. Og ikke alle trenger å søke om dagpenger - man kan jo godt finne ny jobb mens man er sykmeldt. https://lovdata.no/nav/folketrygdloven/kap8/§8-49 Anonymkode: 5af91...374 Og... Man får uansett ikke dagpenger om man er 50% sykmeldt eller mer. Det er et krav at man er minst 50% arbeidsfør for å få dagpenger. Om man går ned til 50% sykmelding, bør man søke om dagpenger. Da endres sykepengesatsen til dagpengesats, og disse samordnes. Anonymkode: 5af91...374
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå