Gå til innhold

4-åring begynt med barnslig sutring/skriking

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 4 år som de siste ukene har begynt å komme med sånn barnslig sutring/skriking for alt og ingenting, hvor han gjør seg merkbart «til». Det kan være når han ikke får vilja si eller når han bare er sliten og litt grinete. 

Og jeg må bare si, jeg blir smågærn av det 🤯 

Hva er dette for noe? Er det noe som bare vil gå over? Hvordan møte det? 

Anonymkode: 0b7d2...739

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg orker ikke høre på deg når du sutrer, du har en munn å snakke med. Bruk ordene dine.

Det var det jeg pleide å si da mine prøvde seg på sånn sutring. 

Anonymkode: 81404...c7a

• Liker 1
Skrevet

"Jeg skjønner ikke hva du sier når du sutrer sånn " fungerte her.

Anonymkode: 4b242...3a4

• Liker 3
Skrevet

Skulle tro han prøver å leke baby! Er ikke første gang han sutrer (åpenbart), men før har det hvertfall ikke vært slik babysutring. 

Har prøvd å si «den sutringa der orker jeg ikke å høre på, du får snakke ordentlig  hvis du vil noe» - uten hell så langt.

Ts

Skrevet

Min første tanke; er du tilfeldigvis gravid? Eller har han akkurat fått småsøsken?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
C8H10N4O2 skrev (4 minutter siden):

Min første tanke; er du tilfeldigvis gravid? Eller har han akkurat fått småsøsken?

Nei.. :) 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Skulle tro han prøver å leke baby! Er ikke første gang han sutrer (åpenbart), men før har det hvertfall ikke vært slik babysutring. 

Har prøvd å si «den sutringa der orker jeg ikke å høre på, du får snakke ordentlig  hvis du vil noe» - uten hell så langt.

Ts

Det kan se ut som du har et dårlig samspill med han, hvorfor velger du så avvisende og nedlatende ord når du svarer han?

Anonymkode: 364f3...063

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Min jente var sånn en periode, det kan fortsatt skje, men det er såpass sjeldent. 

Jeg har faktisk unngått å vise at det er dritirriterende, men vært veldig interessert i å høre hva hun faktisk vil og latet som jeg ikke skjønner noe av det hun sier. 

Når hun da har snakket vanlig så har jeg sagt at 

"det er så fint når du bruker ordene dine, da er det mye lettere å forstå hva du vil og jeg har så mye mer lyst til å hjelpe deg/lytte til deg". 

Har det vært trass så har vi passet på å roe ned hele situasjonen ved å gå til et annet rom, vente til hun er rolig og ikke sutrer, og ber henne bruke ord. 

Har også passet på å ikke si sånn "det var vel ikke så vanskelig, se nå ble jo alt mye bedre" for det er skikkelig annoying når man tapte ved å måtte prate vanlig... 

Anonymkode: 58eed...db9

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det kan se ut som du har et dårlig samspill med han, hvorfor velger du så avvisende og nedlatende ord når du svarer han?

Anonymkode: 364f3...063

Hmm, synes ikke jeg er nedlatende? Sier det bare som det er? Jeg orker ikke prate med han når han sutrer som en baby. Ser ikke hva som er galt med å si at han må prate ordentlig? Han har som sagt alltid kunnet sutre (og det er helt greit), men ikke med sånn babygrining som han har begynt med nå. 

Ts

Skrevet

Tror alle 4åringer har en periode de gjør dette :) Veldig vanlig ihvertfall. I den alderen virker de veldig store plutselig, me de er jo bare små barn. Det er vanskelig å være liten og stor på samme tid ❤️

Anonymkode: ab6c2...341

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Min jente var sånn en periode, det kan fortsatt skje, men det er såpass sjeldent. 

Jeg har faktisk unngått å vise at det er dritirriterende, men vært veldig interessert i å høre hva hun faktisk vil og latet som jeg ikke skjønner noe av det hun sier. 

Når hun da har snakket vanlig så har jeg sagt at 

"det er så fint når du bruker ordene dine, da er det mye lettere å forstå hva du vil og jeg har så mye mer lyst til å hjelpe deg/lytte til deg". 

Har det vært trass så har vi passet på å roe ned hele situasjonen ved å gå til et annet rom, vente til hun er rolig og ikke sutrer, og ber henne bruke ord. 

Har også passet på å ikke si sånn "det var vel ikke så vanskelig, se nå ble jo alt mye bedre" for det er skikkelig annoying når man tapte ved å måtte prate vanlig... 

Anonymkode: 58eed...db9

Takk for tips! Skal prøve å rose når han prater skikkelig. 

Har aldri blitt sint på han for at han har sutret slik, har vært mer sånn «hva er sutringa der? Jeg vil at du skal prate ordentlig». For det er ikke nødvendigvis det han sier, han kan uttrykke hva han ønsker med ord også, men med en sånn tilgjort «babystemme».

Ts

Skrevet

Ja hvordan skal man møte de når de holder på sånn. jeg tror hvertfall at det er veldig vanlig i den alderen.

jeg prøver å tenke på hvordan jeg selv ville blitt møtt om jeg ble frustrert. Om min mann hadde sagt «jeg orker ikke høre på sutringen din, snakk skikkelig», da hadde jeg ikke akkurat følt meg elsket og sett. Jeg greier absolutt ikke alltid å praktisere denne tankegangen, jeg blir jo også lei og irritert. Men målet mitt er alltid å møte med forståelse. Et enkelt jeg skjønner ikke hva du sier nå, kan du bruke ord osv tenker jeg er helt greit. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Snedig skrev (19 minutter siden):

Ja hvordan skal man møte de når de holder på sånn. jeg tror hvertfall at det er veldig vanlig i den alderen.

jeg prøver å tenke på hvordan jeg selv ville blitt møtt om jeg ble frustrert. Om min mann hadde sagt «jeg orker ikke høre på sutringen din, snakk skikkelig», da hadde jeg ikke akkurat følt meg elsket og sett. Jeg greier absolutt ikke alltid å praktisere denne tankegangen, jeg blir jo også lei og irritert. Men målet mitt er alltid å møte med forståelse. Et enkelt jeg skjønner ikke hva du sier nå, kan du bruke ord osv tenker jeg er helt greit. 

Hmm ja, det er jo egentlig ikke selve sutringa jeg blir frustrert over. Men MÅTEN han har begynt å sutre på. At han gjør seg til litt sånn barnslig/babyaktig, med en stemme som ikke er så veldig behagelig å høre på. 

Ts

Skrevet

Min har hatt en sånn (altfor) lang periode nå. 4,5 år. Hun snakker babyspråk i følge seg selv. Blir sprø av det. Tror det bare er en fase vi må gjennom. 
pleier å si at jeg ikke kan babyspråk, så hvis hun vil snakke med meg må hun snakke vanlig. 

Anonymkode: 38119...7aa

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ts

Hva med å si at du ser det er noe galt, men du ser ikke en eneste tåre. Ta barnet til deg på fanget og vis omsorg. Snakk rolig og spør om han kan forklare litt bedre hva han mener så vi finner en løsning. 

Anonymkode: 9036e...884

Skrevet

Vi var kjempelite pedagogisk. Vi tulla det bort. "Er du en baby? Gogogaga, lille baby kom på fanget og få tutten!" Og så fanga vi inn barnet og bar det som en baby... 

Det er faktisk en lek Vi kan lege enda, noen år etter, men da vet alle at det ofte ender med killing.

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hva med å si at du ser det er noe galt, men du ser ikke en eneste tåre. Ta barnet til deg på fanget og vis omsorg. Snakk rolig og spør om han kan forklare litt bedre hva han mener så vi finner en løsning. 

Anonymkode: 9036e...884

Problemet er bare at han gjør det hele tiden om han først er i det humøret. Ved middagsbordet, under påkledning osv.. har ikke inntrykk av at det er noe spesielt som plager han. At han synes det er kjedelig å kle på seg, og at han kanskje ikke likte noe av middagen kan være nok. 

Ts

Skrevet

Tror det er helt normalt🙈 Inne i en periode selv

Skrevet
BobbySocks skrev (1 time siden):

Vi var kjempelite pedagogisk. Vi tulla det bort. "Er du en baby? Gogogaga, lille baby kom på fanget og få tutten!" Og så fanga vi inn barnet og bar det som en baby... 

Det er faktisk en lek Vi kan lege enda, noen år etter, men da vet alle at det ofte ender med killing.

Uffda :fnise:

Skrevet
BobbySocks skrev (1 time siden):

Uffda :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...