AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #1 Skrevet 17. november 2022 Jeg forstår så lite! Bryter baby plutselig ut i hylskrik kl 17? Er gråten kontinuerlig eller klarer man å lindre ved bæring/byssing? Sovner baby innimellom? Hvordan overlever man? Anonymkode: 0753f...1ed
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #2 Skrevet 17. november 2022 Lurer på det samme!! 😩😩 Anonymkode: 8875e...8e4
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #3 Skrevet 17. november 2022 Her begynte baby spontant å gråte på kvelden en gang mellom 22 og midnatt. Holdt det da gående i 5-6 timer uten stans. Hylskriking! Byssing og bæring hjalp lite, var vel mest til hjelp psykisk for min egen del. Sukkervann lindret litt ,men bare noen minutter med lettere sutring før det var påan igjen. 3-4 første kveldene dette skjedde skjønte jeg ingenting, trodde baby var alvorlig syk. At jeg holdt ut fatter jeg ikke. Er en tid jeg ser tilbake på med angst. Anonymkode: 49d4d...69c 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #4 Skrevet 17. november 2022 Hvis du googler "kolikk" så finner du svar fra medisinsk personell med én gang. Anbefaler det i stedet for å spørre tilfeldige nolduser på KG. Kolikk er ikke en spesiell tilstand, om barnet "har kolikk" så er det bare en beskrivelse på at barnet gråter veldig mye. Noen tror det er pga. magesmerter, men vi vet egentlig ikke hva som er årsaken. Kolikk - Helsenorge Definisjonen på kolikk er "gråtetokter som varer i minst tre timer daglig, i minimum tre dager i uken, over en periode på minst tre uker." Anonymkode: f9821...1d6 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #5 Skrevet 18. november 2022 Det kan være mange årsaker,så man må jo prøve å finne ut hva som er galt da. F.eks allergi, umodne tarmer, refluks, låsninger i rygg/nakke. kolikk er ikke en sykdom, kolikk er bare en samlebetegnelse på at «noe er galt men vi vet ikke hva» Her måtte vi gi tillegg av MME rett å slett, da baby ikke ble ordentlig mett og fornøyd av bare morsmelk. Anonymkode: a30e1...822
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #6 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det kan være mange årsaker,så man må jo prøve å finne ut hva som er galt da. F.eks allergi, umodne tarmer, refluks, låsninger i rygg/nakke. kolikk er ikke en sykdom, kolikk er bare en samlebetegnelse på at «noe er galt men vi vet ikke hva» Her måtte vi gi tillegg av MME rett å slett, da baby ikke ble ordentlig mett og fornøyd av bare morsmelk. Anonymkode: a30e1...822 Hei! Jeg lurte egentlig ikke på årsaker, jeg var mer ute etter folks erfaringer, hvordan det er i «praksis». Jeg synes bare det er så uforståelig at en baby kan feks være mer eller mindre fornøyd hele dagen for så å plutselig bryte ut i ustanselig intens gråt. Er det for full hals hele veien, eller er det snakk om at baby «bare» er urolig og utilpass… Anonymkode: 0753f...1ed
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #7 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvis du googler "kolikk" så finner du svar fra medisinsk personell med én gang. Anbefaler det i stedet for å spørre tilfeldige nolduser på KG. Kolikk er ikke en spesiell tilstand, om barnet "har kolikk" så er det bare en beskrivelse på at barnet gråter veldig mye. Noen tror det er pga. magesmerter, men vi vet egentlig ikke hva som er årsaken. Kolikk - Helsenorge Definisjonen på kolikk er "gråtetokter som varer i minst tre timer daglig, i minimum tre dager i uken, over en periode på minst tre uker." Anonymkode: f9821...1d6 Hei! Jeg var i utgangspunktet ikke ute etter medisinske svar. Helt enig i at kg ikke er stedet å spørre i så tilfelle. Her vill jeg høre om folks erfaringer med det, og da synes jeg kvinneguiden er et fint fora! Anonymkode: 0753f...1ed
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #8 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Jeg lurte egentlig ikke på årsaker, jeg var mer ute etter folks erfaringer, hvordan det er i «praksis». Jeg synes bare det er så uforståelig at en baby kan feks være mer eller mindre fornøyd hele dagen for så å plutselig bryte ut i ustanselig intens gråt. Er det for full hals hele veien, eller er det snakk om at baby «bare» er urolig og utilpass… Anonymkode: 0753f...1ed Det varierer jo. Hos oss var det mest på natten, helt fornøyd og rolig på dagtid. Våknet midt på natten og gråt, kunne hylgrine i 1 time før hun roet seg og sovnet, forså å våkne noen timer senere å gjenta det samme. Anonymkode: a30e1...822
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #9 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Her begynte baby spontant å gråte på kvelden en gang mellom 22 og midnatt. Holdt det da gående i 5-6 timer uten stans. Hylskriking! Byssing og bæring hjalp lite, var vel mest til hjelp psykisk for min egen del. Sukkervann lindret litt ,men bare noen minutter med lettere sutring før det var påan igjen. 3-4 første kveldene dette skjedde skjønte jeg ingenting, trodde baby var alvorlig syk. At jeg holdt ut fatter jeg ikke. Er en tid jeg ser tilbake på med angst. Anonymkode: 49d4d...69c Ville baby ha mat, eller var det umulig pga hyling? Anonymkode: 03300...43a
Regnbuefisk Skrevet 18. november 2022 #10 Skrevet 18. november 2022 Babyer med kolikk gråter jo ofte (alltid?) store deler av døgnet. Høres ut som du sikter mer til intens kveldsuro, og det er noe litt annet igjen. Vår første hadde det. Han var, som du skriver, bild og opplagt på dagtid og sov godt om natta, men fra kl 18-21 så hylgråt han. Ikke sutring, men ordentlig høylytt gråt. Vi ga egentlig opp å stoppe gråten, for han ble ikke fornøyd før klokka bikket 21 og han var klar for natta uansett. Satt med han på fanget eller brystet, snakket og var der med han mens han gråt. Jeg er rimelig sikker på at det skyldtes at han var dødstrøtt og overveldet etter dagens inntrykk, men ikke klarte å slappe av og sovne. Han har slitt med innsovningen både dag og kveld hele livet.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #11 Skrevet 18. november 2022 Jeg hadde to kolikkbarn og det var ikke luftsmerter hos noen av dem, den ene fikk god hjelp etterhver av kiropraktor (32 år siden) den andre fikk hjelp av fysioterapi (22 år siden) barnebarnet som hadde kollik fikk hjelp av å bytte til en spesiell type mme - så HVA som gir denne voldsomme smerten som får dem til å gråte utrøstelig kan variere.. Mens man bysser og bærer og trykker litt her og presser litt der fonner man raskt ut om det er luft som sitter fast eller ikke - derfra må man som forelder stole på seg selv og finne andre løsninger tror jeg.. Anonymkode: dfc29...278
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #12 Skrevet 18. november 2022 Regnbuefisk skrev (25 minutter siden): Babyer med kolikk gråter jo ofte (alltid?) store deler av døgnet. Høres ut som du sikter mer til intens kveldsuro, og det er noe litt annet igjen. Vår første hadde det. Han var, som du skriver, bild og opplagt på dagtid og sov godt om natta, men fra kl 18-21 så hylgråt han. Ikke sutring, men ordentlig høylytt gråt. Vi ga egentlig opp å stoppe gråten, for han ble ikke fornøyd før klokka bikket 21 og han var klar for natta uansett. Satt med han på fanget eller brystet, snakket og var der med han mens han gråt. Jeg er rimelig sikker på at det skyldtes at han var dødstrøtt og overveldet etter dagens inntrykk, men ikke klarte å slappe av og sovne. Han har slitt med innsovningen både dag og kveld hele livet. Hvis han hylgråt fra 18-21 så er vel det per definisjon kolikk? Anonymkode: 0753f...1ed 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #13 Skrevet 18. november 2022 Regnbuefisk skrev (1 time siden): Babyer med kolikk gråter jo ofte (alltid?) store deler av døgnet. Høres ut som du sikter mer til intens kveldsuro, og det er noe litt annet igjen. Vår første hadde det. Han var, som du skriver, bild og opplagt på dagtid og sov godt om natta, men fra kl 18-21 så hylgråt han. Ikke sutring, men ordentlig høylytt gråt. Vi ga egentlig opp å stoppe gråten, for han ble ikke fornøyd før klokka bikket 21 og han var klar for natta uansett. Satt med han på fanget eller brystet, snakket og var der med han mens han gråt. Jeg er rimelig sikker på at det skyldtes at han var dødstrøtt og overveldet etter dagens inntrykk, men ikke klarte å slappe av og sovne. Han har slitt med innsovningen både dag og kveld hele livet. AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Hvis han hylgråt fra 18-21 så er vel det per definisjon kolikk? Anonymkode: 0753f...1ed Vi har kolikkbaby og min forståelse av kveldsuro vs kolikk er at kveldsuro er noe de fleste nyfødte har, frem til uke 6-7. For mange er det da mye gråt og uro på kvelden og det kan vare i timesvis. Mens for kolikkbabyer så går det ikke over etter 6-7 ukerog de er vanskeligere å trøste. Kolikk opptrer oftest om kvelden det også, så derfor er det vanskelig å skille disse ro, men om det gir seg etter uke 6 man man anta at det er kveldsuro. Definisjonen på kolikk er 3 timer gråt minst 3 dager i uka i 3 uker. Så sånn sett kommer de fleste ba inn under denne definisjonen i perioden de har kveldsuro, men man får jo bare kolikk "diagnosen" om man ikke vet hva det er som er grunnen til plagene. Anonymkode: 6bbdb...252
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #14 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg forstår så lite! Bryter baby plutselig ut i hylskrik kl 17? Er gråten kontinuerlig eller klarer man å lindre ved bæring/byssing? Sovner baby innimellom? Hvordan overlever man? Anonymkode: 0753f...1ed Kontinuerlig. Litt av greia med kollik er at man ikke kan lindre gråten uansett hva man gjør. Sover ikke i mellom nei. Kan putter ørepropper i ørene og trøster så godt man kan. Viktig at foreldrene avlaster hverandre. Anonymkode: eba17...e43
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #15 Skrevet 18. november 2022 Har opplevd både kolikk og kveldsuro. Barnet med kolikk var rundt tre uker da det helt utav det blå begynte å gråte en dag. Helt intens hylgråting. Ikke ville det spise og hverken bæring, byssing, synging, trilling eller bilkjøring hjalp i det hele tatt. Ikke klarte det å sove heller. Det startet rundt kl 16.30 og varte til rundt kl. 02.00. Slik gikk det HVER dag fram til barnet var ca 11 uker. Barnet gråt, jeg gråt og familien rundt prøvde å hjelpe det de kunne. Like brått som det kom, forsvant det igjen. Anonymkode: 9a9ab...7bf
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #16 Skrevet 18. november 2022 Her var kolikken så ille at baby fikk sovemedisin en periode… han skrek i opp til 12 timer sammenhengende. Iløpet av 8 uker skjedde det ikke mer en to ganger at han var våken uten å gråte. Han sov av og til og ellers var det panisk grining, selv når han spiste 😖 Jeg får enda panikk når jeg hører andres babyer skrike… Anonymkode: c3e57...1c9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå