AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #1 Skrevet 17. november 2022 Travel hverdag med nye jobber for begge to. To små barnehage-barn og aldri nok tid til å få gjort det man skal. Vaskehjelp har vi og er til stor hjelp. Likevel dukker det stadig opp nye plikter som å kjøpe julegaver, ordne julekort ++. Jeg føler jeg aldri får tid til å pleie meg selv. Sånn som nå trenger jeg en ny vinterjakke (glidelåsen er ødelagt i den gamle). Klær på nett sender jeg ofte i retur da de ikke sitter som antatt, og jeg har rett og slett behov for å gå i butikken og prøve den. Mannen blir oppgitt over at jeg ikke kan ta med ettåringen i trass-alder sammen med fireåringen og kjøpe jakken min. Han forstår heller ikke hvorfor jeg ikke kan dra et par timer tidligere fra jobb for å gå til optiker eller kjøpe jakke. Jeg har fleksitid, men får jo betalt for å jobbe åtte timer, så jeg ønsker ikke å gjøre det på den måten. Jeg blir bare frustrert. Jeg synes vi burde unnet hverandre å få et par timer fri på dagtid i helgene eller hverdagene til å ordne ting vi trenger. Mannen mener jeg kan bruke tiden etter kl 19:00 når ungene er i seng til å kjøpe jakke/gå til frisør/kjøpe julegaver. Jeg mener tiden mellom 19:00 til 21:00 når jeg legger meg er hellig og vil slappe av eller trene. Hva mener dere? Er jeg kravstor? Eller burde mannen unne meg et par timer fri her og der til sånne ting? Anonymkode: d1029...b98
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #2 Skrevet 17. november 2022 Og er det noen andre som har noen fine eller kreative løsninger på det samme problemet? TS Anonymkode: d1029...b98
Virrevirrevapp Skrevet 17. november 2022 #3 Skrevet 17. november 2022 Du må jo enten ta av fleksitid - og ta igjen kort tid etter - eller på kveldstid. Helga er vel til for familien? Ingenting av det du nevner tenker jeg på som egentid, btw. 3
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #4 Skrevet 17. november 2022 Hvorfor skal du ta med barna for å kjøpe jakke til deg selv? Skal mannen sitte hjemme med «egentid», men han kan ikke unne deg å kjøpe en jakke alene? Anonymkode: fc83e...650 8 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #5 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Travel hverdag med nye jobber for begge to. To små barnehage-barn og aldri nok tid til å få gjort det man skal. Vaskehjelp har vi og er til stor hjelp. Likevel dukker det stadig opp nye plikter som å kjøpe julegaver, ordne julekort ++. Jeg føler jeg aldri får tid til å pleie meg selv. Sånn som nå trenger jeg en ny vinterjakke (glidelåsen er ødelagt i den gamle). Klær på nett sender jeg ofte i retur da de ikke sitter som antatt, og jeg har rett og slett behov for å gå i butikken og prøve den. Mannen blir oppgitt over at jeg ikke kan ta med ettåringen i trass-alder sammen med fireåringen og kjøpe jakken min. Han forstår heller ikke hvorfor jeg ikke kan dra et par timer tidligere fra jobb for å gå til optiker eller kjøpe jakke. Jeg har fleksitid, men får jo betalt for å jobbe åtte timer, så jeg ønsker ikke å gjøre det på den måten. Jeg blir bare frustrert. Jeg synes vi burde unnet hverandre å få et par timer fri på dagtid i helgene eller hverdagene til å ordne ting vi trenger. Mannen mener jeg kan bruke tiden etter kl 19:00 når ungene er i seng til å kjøpe jakke/gå til frisør/kjøpe julegaver. Jeg mener tiden mellom 19:00 til 21:00 når jeg legger meg er hellig og vil slappe av eller trene. Hva mener dere? Er jeg kravstor? Eller burde mannen unne meg et par timer fri her og der til sånne ting? Anonymkode: d1029...b98 Hvis han synes du kan stikke ut etter barna har lagt seg så unner han deg jo egentid? Hvorfor må du ha den egentid akkurat mens barna er våkne? Det synes jeg er ganske sært av deg. I løpet av helgen derimot burde dere jo fint kunne få noen timer hver med egentid, men de 2-3 timene mellom barnehage og leggetid synes jeg det er sært å absolutt skulle bruke av, siden dere tydeligvis har barn som sovner klokka sju. Anonymkode: bd8f3...038 2 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #6 Skrevet 17. november 2022 Vi har bare ett barn foreløpig. Drar ut å treffer venner, gjør ærend etc når vi ønsker/har behov for det. Maks en gang hver på en uke + evt noe mer i løpet av helgen (ingen regel hos oss men det er alt vi har tid til om vi også skal ha tid sammen som familie). Syns absolutt mannen din kan klare to unger ett par timer så du får kjøpt deg en jakke. Anonymkode: 47662...e44 4
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #7 Skrevet 18. november 2022 Han unner deg jo fri, men du skal jo ha der akkurat når det passer deg fordi du har erklært to timer av hverdagen som «hellig» og som du har tenkt å bruke på absolutt ingenting. Du kaster jo bort de to timene på nada. Så du har jo egentid - hver dag. Du bare velger å ligge på soffan istedet. Anonymkode: 77fb5...141 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #8 Skrevet 18. november 2022 Hva skal mannen din når du er på butikken med begge ungene, ha egentid? Egentid hos oss er primært etter ungene er lagt, sistemann sover 20 og jeg legger meg 23. Det er tre timer hver kveld. Hvis jeg skal noe spesielt, legger gjerne mannen begge to, så stikker jeg rundt 19. Samme motsatt vei. Jeg løper en del etter legging, ellers er vi ute av huset kanskje en kveld i uken hver. Vi er veldig rause på den tiden, men vil gjerne ha en del kvelder sammen også. Synes ofte det nesten deiligst å ha egentid hjemme mens mannen er ute, så kan jeg se mine serier 😅 Skal jeg til frisøren, flekser jeg og går jeg tidlig fra jobb og er litt senere hjemme. I helgene er vi stort sett sammen. Sover lenge en morgen hver. Kanskje stikker en av oss på biblioteket med ungene mens den andre duller litt alene. Men hvis en av oss er ekstra sliten, får den noen timer på dagen alene hjemme. Jeg synes du er firkantet på kveldstimene, din mann er helt på jordet mtp jakken. Dere har barn som sover tidlig og dermed all verdens mulighet til å få fikset det som trengs. Men julegavehandelen: den er en tjeneste for hele familien, der må du velge når det passer for deg, så mannen ta sin del av jobben og være med ungene sine. Anonymkode: 6a9ca...f31 2
Hactar Skrevet 18. november 2022 #9 Skrevet 18. november 2022 Når gjør han unna ærend? Om han alltid stiller klar til å bidra i familien på ettermiddagstid, tenker jeg også du kan ofre en kveldsstund på handling til deg selv. Dette forutsatt at du ikke har mer ansvar for å få husholdningen til å gå rundt enn han, og at dere bruker tilnærmet like mye tid på å planlegge og utføre felles oppgaver. Kanskje han kan ta ansvar for julegavene i år? Sørge for at huset er pyntet og mat handlet inn til julebesøk? Skrive julekort? Om dere ikke har delt likt på slike oppgaver før, vil jo det vil frigjøre en del tid om han tar sin del. Alternativt tar han seg av barna noen ettermiddager mot at du tar hans del av juleforberedelsene. 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #10 Skrevet 18. november 2022 Jeg synes ikke du er kravstor, det er vel ikke snakk om to timer hver helg? Anonymkode: 49a52...539 1
Fremmed fugl Skrevet 18. november 2022 #11 Skrevet 18. november 2022 TS, Jeg skjønte ikke helt hva problemet er. Dere er to. Det betyr at når begge ikke er på jobb, så kan en av dere få gjort alt mulig rart som "alene tid"... om det er å shoppe, feste, dra på tur til utlandet og så videre. Eller jobber din mann noe slikt som 100 timer i uken? Jeg er en enkel mann, så er kanskje noe jeg ikke skjønte. 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #12 Skrevet 18. november 2022 Vi har det sånn som mannen din vil ha det. Det vil si, ting som å kjøpe meg ny jakke og slikt, gjør jeg etter at ungene er i seng. Vi har to små, som går i bhg. I hverdagen har vi da lite tid sammen, og det er uaktuelt å bruke barnas våkentid på å shoppe jakke, når jeg kan gjøre det etter de har lagt seg. I helgene er det full rulle, da er det ærender og familieting, og det å få tid til å shoppe bare til meg, er ikke aktuelt. Minstemann sover om dagen, og MÅ trilles mens han sover, så da er en av oss opptatt med det et par timer, og så vil vo gjøre ting sammen også. Vi er heldigvis ganske enige om dette. Jeg hadde ikke likt det om mannen fant ut at han skulle bruke den lille tiden vi kunne hatt sammen i hverdagen på å kjøpe jakke, fordi han skulle ha "egentid" etter legging. Anonymkode: cb30a...215 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #13 Skrevet 20. november 2022 Hvorfor kan du ikke handle jakke etter barna har lagt seg? Du skriver at den er hellig. Betyr det at du ikke kan gjøre noe annet enn å slappe av eller trene? Skjønner heller ikke hvorfor du ikke kan bruke fleksitid og heller jobbe det inn en kveld etter at barna har lagt seg. Eller kanskje du har plusstimer å ta av eller kan stikke ut i lunchen? Anonymkode: 0acca...f89 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #14 Skrevet 20. november 2022 Jeg går alltid fra jobb kl 13 eller 14 når jeg trenger å shoppe til meg selv, frisør eller annet, så jobber jeg det inn på kvelden når barna er i seng (Fleksibel jobb). Mannen det samme. Fra 20-23 når barna er i seng, er det første mann til mølle til å legge inn egen aktiviteter på kvelden (quiz, venne-forening eller annet). Begge rekker å trene. Helgene er det som er hellig for oss, felles bytur eller besøk, evt at en piler inn på en butikk for nødvendig votte-lue-ett eller annet handle mens den andre venter med barne utenfor. Jeg opplever at dette funker bra for oss hvertfall. Anonymkode: c03b7...8a1 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #15 Skrevet 20. november 2022 Du er absolutt ikke urimelig , herregud selvsagt bør du kunne gå ett psr tier p handle alene i løpet sv helgen. Anonymkode: 0db01...c00 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #16 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du er absolutt ikke urimelig , herregud selvsagt bør du kunne gå ett psr tier p handle alene i løpet sv helgen. Anonymkode: 0db01...c00 Jeg har ikke fleksitid forøvrig . Vi inner hverandre alenetid , noe annet hadde jeg ikke orket Anonymkode: 0db01...c00
Ulven Skrevet 20. november 2022 #17 Skrevet 20. november 2022 Men altså far burde da kunne klare å være sammen med barna sine et par timer alene slik at du får kjøpt deg en ny jakke uten å ha med sabotører? Hva er grunnen til at han ikke klarer dette? Dere er vel ikke limt sammen i hofta som foreldre? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå