Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må bare lufte noe. Har en baby på 4 måneder. Jeg og far er gift og babyen er planlagt. Vi har begge fast jobb, eier stor leilighet i byen hvor vi bor, har økonomi på stell og har ingen problemer va typen rus, vold eller lignende.

Jeg har fått en alvorlig fødselsdepresjon og er henvist til psykolog for hjelp. Venter på time.

For kontekstens skyld må det nevnes at jeg skal møte noen venner i morgen. De skal på byen, men jeg skal bare møte de på vorset og tenker å gå hjem når de går på byen/før midnatt. Tenker å kanskje drikke en øl eller to, men mye mulig jeg står over og heller tar med noe alkoholfritt. Det er 2 minutter å gå unna leiligheten vår slik at jeg kan gå hjem dersom det trengs. Det er første gang jeg er ute og møter venner på denne måten etter at jeg fødte. 

Mannen min kom med en kommentar i kveld som gav meg en veldig tung følelse i magen. Han sier han er redd for at barnevernet skal bli involvert pga. jeg er henvist til DPS og fordi jeg kanskje skal ta et par øl i morgen kveld.

Først må jeg si at jeg er ikke redd barnevernet - vi har absolutt ingenting å skjule, og om noen skulle mene at vi trenger hjelp så skal jeg gladelig ta den imot slik at jeg vet at vi gjør alt for at barnet vårt har det bra.

Jeg ble veldig såret over kommentaren. Fra før av var jeg usikker på om jeg var en god mor - nå føler jeg meg i hvert fall som en dårlig både mor og partner, som liksom bringer barnevernet på oss og som tydeligvis gjør en såpass dårlig jobb at noen vil komme til å melde oss til barnevernet. Overreagerer jeg eller har han rett? Kommer vi til å bli meldt til barnevernet for dette? Jeg/vi har hatt god dialog med helsestasjonen hele veien og har aldri følt at de har vært bekymret for vår evne til å ta vare på barnet.

Vet ikke helt hvor jeg skal plassere følelsene mine nå. Alt ble bare mye, mye vondere nå.

Anonymkode: 00948...bd7

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Må bare lufte noe. Har en baby på 4 måneder. Jeg og far er gift og babyen er planlagt. Vi har begge fast jobb, eier stor leilighet i byen hvor vi bor, har økonomi på stell og har ingen problemer va typen rus, vold eller lignende.

Jeg har fått en alvorlig fødselsdepresjon og er henvist til psykolog for hjelp. Venter på time.

For kontekstens skyld må det nevnes at jeg skal møte noen venner i morgen. De skal på byen, men jeg skal bare møte de på vorset og tenker å gå hjem når de går på byen/før midnatt. Tenker å kanskje drikke en øl eller to, men mye mulig jeg står over og heller tar med noe alkoholfritt. Det er 2 minutter å gå unna leiligheten vår slik at jeg kan gå hjem dersom det trengs. Det er første gang jeg er ute og møter venner på denne måten etter at jeg fødte. 

Mannen min kom med en kommentar i kveld som gav meg en veldig tung følelse i magen. Han sier han er redd for at barnevernet skal bli involvert pga. jeg er henvist til DPS og fordi jeg kanskje skal ta et par øl i morgen kveld.

Først må jeg si at jeg er ikke redd barnevernet - vi har absolutt ingenting å skjule, og om noen skulle mene at vi trenger hjelp så skal jeg gladelig ta den imot slik at jeg vet at vi gjør alt for at barnet vårt har det bra.

Jeg ble veldig såret over kommentaren. Fra før av var jeg usikker på om jeg var en god mor - nå føler jeg meg i hvert fall som en dårlig både mor og partner, som liksom bringer barnevernet på oss og som tydeligvis gjør en såpass dårlig jobb at noen vil komme til å melde oss til barnevernet. Overreagerer jeg eller har han rett? Kommer vi til å bli meldt til barnevernet for dette? Jeg/vi har hatt god dialog med helsestasjonen hele veien og har aldri følt at de har vært bekymret for vår evne til å ta vare på barnet.

Vet ikke helt hvor jeg skal plassere følelsene mine nå. Alt ble bare mye, mye vondere nå.

Nei, dette er ikke grunn for bekymring. Babyen blir ivaretatt av far mens du er ute med venner et par timer. 
Du virker reflektert rundt situasjonen og eventuell alkohol, som det ofte er i sånne settinger. Du skriver ikke om du ammer, men regner med du er klar over at det skal gå en viss tid fra man drikker til man kan amme pga promille hos deg som går over i melka. 

Kos deg i morgen!😊

• Liker 5
Skrevet

Hei, følte bare for å svare selv om jeg ikke har erfaring. Det var en unødvendig kommentar, babyen blir jo ivaretatt og fødselsdepresjon er ganske vanlig (dessverre). Du har oppsøkt hjelp - noe som er bra. Ville snakket med samboeren din og fortalt at kommentaren kverner i hodet ditt og at du ble såret. Det er ikke ulovlig å ta seg noen øl med venner når man har en baby som er hjemme med far. Som du skriver er du ikke langt unna heller. Kos deg med god samvittighet. Tenker det er viktig med dialog med din samboer som virker litt stresset over situasjonen, det er nytt for ham også, likevel bør man passe på hvordan man legger ting frem. Lykke til ❤️

Anonymkode: 4806d...4d9

• Liker 4
Skrevet
~white lady~ skrev (21 minutter siden):

Nei, dette er ikke grunn for bekymring. Babyen blir ivaretatt av far mens du er ute med venner et par timer. 
Du virker reflektert rundt situasjonen og eventuell alkohol, som det ofte er i sånne settinger. Du skriver ikke om du ammer, men regner med du er klar over at det skal gå en viss tid fra man drikker til man kan amme pga promille hos deg som går over i melka. 

Kos deg i morgen!😊

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hei, følte bare for å svare selv om jeg ikke har erfaring. Det var en unødvendig kommentar, babyen blir jo ivaretatt og fødselsdepresjon er ganske vanlig (dessverre). Du har oppsøkt hjelp - noe som er bra. Ville snakket med samboeren din og fortalt at kommentaren kverner i hodet ditt og at du ble såret. Det er ikke ulovlig å ta seg noen øl med venner når man har en baby som er hjemme med far. Som du skriver er du ikke langt unna heller. Kos deg med god samvittighet. Tenker det er viktig med dialog med din samboer som virker litt stresset over situasjonen, det er nytt for ham også, likevel bør man passe på hvordan man legger ting frem. Lykke til ❤️

Anonymkode: 4806d...4d9

Tusen takk for gode svar begge to. Da kan jeg i hvert fall slappe litt mer av. Jeg tror heller ikke at dette er noe for barnevernet, men jeg kjenner at fødselsdepresjonen roter med hodet mitt.

Takk igjen ♥️

- ts

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han har jo rett. 😬 hvis du møter på en bekymringsmelding-kåt psykolog kan det jo skje. 

Anonymkode: 6b8c4...192

Skrevet
~white lady~ skrev (3 timer siden):

om du ammer, men regner med du er klar over at det skal gå en viss tid fra man drikker til man kan amme pga promille hos deg som går over i melka. 

Nei. Greit å være litt oppdatert før man kommer med "råd"

Anonymkode: 987fd...ff6

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Tenker at du egentlig har godt av å komme deg ut en tur å kose deg litt med venner og et par øl. 💕

Anonymkode: 6e0d0...ebe

• Liker 1
Skrevet

Du gjør alt riktig ts. Men fødselsdepresjon er det viktig å få impulser utenfra feks snakke med venner og få tankene over på hyggelige ting og ikke bare være hjemme og drukne i depresjonen.

Anonymkode: ca2fd...da4

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble henvist på dps med tilbud om å legges inn da jeg var gravid, gikk til behandling i et år. Hørte aldri et knyst om eller fra barnevernet. 

Anonymkode: b1dcd...e00

Skrevet

Ps; Alkohol går ikke over i brystmelk… Så man kan fint amme etterpå! :) 

Skrevet

Min samboer slet også med fødselsdepresjon, i tillegg til K-PTSD og en spiseforstyrrelse. Hatt psykolog hele graviditeten og i alle år etterpå, samt en 4 måneder lang innleggelse når barnet var 2 år. Hørte aldri noe fra BV da omsorgen var god nok, men hun fikk tilbud om hjelpen BV kunne tilby ved behov. 

Er samboeren din innvandrer? Vet det florerer diverse rykter og feilinformasjon om bv i de miljøene. Syntes det hørtes merkelig ut at han tror en psykologtime og 2 øl vil føre til barnevernssak 🤣

Anonymkode: eede4...fc2

• Liker 1
Skrevet

Å komme seg ut litt med venner når du har depresjon er veldig viktig. Det er slike ting som kan bidra til at du kommer deg raskere ut av det. 
Kjempebra hvis du klarer å komme seg ut. 
Mange som får fødselsdepresjon, og det har ingenting med dårlig mor å gjøre. 
Du søker hjelp og det er det viktigste. 

Anonymkode: 79541...384

Skrevet

Det er ganske vanlig at den ene forelderen (også mor!) går ut av huset noen få timer og også kan ta et par øl når baby er så stor som 4 mnd? Mens baby er hjemme med den andre forelderen. Mange jeg kjenner gjorde iallfall det. Ingen omsorgssvikt der akkurat. Synes det var en litt dårlig kommentar av mannen din. Har han vært edru og hjemme hver eneste dag siden fødsel han og da eller?

Anonymkode: dfea0...3f4

Skrevet
~white lady~ skrev (På 17.11.2022 den 19.54):

Kos deg i morgen!😊

Man skal drikke ganske mye før promillen i melka har noe å si. Drikker man 1 lite glass vin, så er det høyere promille i en brødskive, sånn til sammenligning.

Anonymkode: dff00...336

• Liker 1
Skrevet

Den kommentaren kan du bare overse. Barnevernet blir ikke koblet inn automatisk ved fødselsdepresjon og behandling hos dps, og det er helt dønn normalt at en forelder går ut og tar seg en øl. 

Jeg gikk til fastlegen og sa at jeg var redd for å skade babyen min, for jeg slet med trang til å brøle og filleriste og slå og knipe ungen. Kom til hos dps omtrent på dagen. Ingen som noen sinne kontaktet barnevernet om det. 

Og barnevernet hadde nok bare flirt om noen kom og meldte mor til dem fordi hun tok seg en øl... 

Anonymkode: 96404...5b4

Skrevet
Pilga skrev (9 timer siden):

Ps; Alkohol går ikke over i brystmelk… Så man kan fint amme etterpå! :) 

... Jo promille går over i brystmelk, men det er likevel bare en promille som der igjen ikke påvirker barnet når hn skal omdanne det i sin kropp igjen. Det er altså så lave konsentrasjoner at det ikke er vesentlig. Men det er feil at det alkohol ikke går over i brystmelk.

Anonymkode: f889b...d23

• Liker 1
Skrevet

Nettopp fordi du sliter med fødselsdepresjon, har du godt av å dra ut og treffe noen venner! Ta deg en øl også, med god samvittighet! Det er overhodet ikke skadelig for baby at mor koser seg og tar en øl noen timer. Har samboer vært edru de siste 4+9 månedene? Hvis ikke, kan han ta seg en bolle!

Anonymkode: 2fafb...8f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...