I Grosny Skrevet 17. november 2022 #1 Skrevet 17. november 2022 (endret) https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/O8keo3/klart-krav-fra-ap-topper-folk-skal-ikke-vaere-sultne-og-kalde-i-et-ap-styrt-norge Mitt inntrykk fra denne artikkelen er at Raymond og dem vi styrke sosialhjelpen. Raymond støtter Gerhardsens ord om at folk ikke skal måtte stå med lua i hånda. Her skurrer det litt. Jeg mener at å gå på NAV og tigge er "lua i hånda". Norge har gjort drastiske ting som angriper særlig sterkt de som har lite penger : Det første er å sette opp strømprisen, som har dratt med seg kostnader og prisvekst over hele fjøla. Sammen med økte priser følger økte momsinntekter. Og så har de attpåtil klinket til med dyrere rente. Strømprisen er det mangedobbelte av produksjonskostnaden , og virker følgelig mer som svindel eller avgift enn det er betaling for en levert vare. Hvis folk skal slippe å tigge på NAV så bør det gjøres så enkelt som å skru ned igjen de ville prisene. Det betyr å sette ned renta, og å spikre makspris på maks 50 øre på strømmen. Å dytte flere og flere folk ned under sosialhjelpsgrensa er ikke en løsning av problemet, sosialhjelp er bare å lappe på det , og det er ikke sikkert at alle som trenger kommer til å krype til sosialen. Endret 17. november 2022 av I Grosny tekstpussing 7 2
Drizzt Skrevet 17. november 2022 #2 Skrevet 17. november 2022 Disse rentehevingene er absolutt feil kur. Helt unødvendig til og med. De galloperende prisene kunne lett blitt tatt kontroll på med 50 øre makspris på strøm og fjerning av alle mulige avgifter fra drivstoff. Prisene øker fordi produksjonskostandene øker. Senker man produksjonskostnadene - strøm og drivstoff hovedsakelig, faller også prisene ned. Men alle skal ned ... og være avhengige av NAV til slutt. 8 1 1
Apis Skrevet 17. november 2022 #3 Skrevet 17. november 2022 Kan ikke være annet en enig med dere to, nesten så en begynner å tro på div konspirasjonsteorier, the great reset, etc,, 6 1
Drizzt Skrevet 17. november 2022 #4 Skrevet 17. november 2022 Apis skrev (52 minutter siden): Kan ikke være annet en enig med dere to, nesten så en begynner å tro på div konspirasjonsteorier, the great reset, etc,, Jeg vil helst holde meg unna de teoriene, men politikerne hjelper ikke akkurat å motbevise dem. Skummelt. 4 1
Topsi Skrevet 17. november 2022 #5 Skrevet 17. november 2022 Hvis en skal ha sosialhjelp må de endevende økonomien til folk før de får noe, og det er strengt tatt ikke sosialklientene som merker mest til strøm og rentehevinger. Det er den vanlige arbeider som må kommer like dårlig ut som en sosialklient 3 2
Gjest Velvia Skrevet 17. november 2022 #6 Skrevet 17. november 2022 (endret) Tenker at det ikke har så mye å si hva de sier. Handlinger viser mer enn ord og når folk står å gråter på tv fordi de ikke har mat eller sitter inne å fryser for å spare på strømmen så forteller det hvilke valg politikere har tatt. Disse folka sitter der på tinget med godtgjørelser i millionklassen, mens vanlige folk står i matkø hos frelsesarmeen. Er en stor skam i verdens rikeste land. Arbeiderpartiet har blitt en vits. Endret 17. november 2022 av Velvia
I Grosny Skrevet 17. november 2022 Forfatter #7 Skrevet 17. november 2022 (endret) Velvia skrev (5 minutter siden): Tenker at det ikke har så mye å si hva de sier. Handlinger viser mer enn ord og når folk står å gråter på tv fordi de ikke har mat eller sitter inne å fryser for å spare på strømmen så forteller det hvilke valg politikere har tatt. Disse folka sitter der på tinget med godtgjørelser i millionklassen, mens vanlige folk står i matkø hos frelsesarmeen. Er en stor skam i verdens rikeste land. Arbeiderpartiet har blitt en vits. Jeg tror disse Ap-toppene er oppriktige, men Jeg forstår ikke helt hvorfor de ikke vil, kan eller tør å gå rett i strupen på kjerneproblemet, nemlig strømpris som styres etter europamarkedet? Det virker som det er en eller annen sperre. Endret 17. november 2022 av I Grosny 2 1
Gjest Velvia Skrevet 17. november 2022 #8 Skrevet 17. november 2022 Just now, I Grosny said: Jeg tror disse Ap-toppene er oppriktige, men Jeg forstår ikke helt hvorfor de ikke vil, kan eller tør å gå rett i strupen på kjerneproblemet, nemlig strømprisen? Det virker som det er en eller annen sperre. Sperren er antakelig at de ler hele veien til banken med høye strømpriser.
Topsi Skrevet 17. november 2022 #9 Skrevet 17. november 2022 (endret) Velvia skrev (3 minutter siden): Sperren er antakelig at de ler hele veien til banken med høye strømpriser. Ja, nå betaler vi i sør ekstrempriser som regjeringen bruker på å finansiere skattelette, nedskrivning av mer studielån og gratis barnehage I nord, som allerede har momsfritak på strøm. Senterpartiets distriktspolitikk i praksis. Jeg er 100% sikker på at om det var nord som hadde disse prisene hadde det vært gjort noe mer for lenge siden Endret 17. november 2022 av Topsi 3 2
Gjest Paramount Skrevet 17. november 2022 #10 Skrevet 17. november 2022 I Grosny skrev (2 timer siden): Raymond støtter Gerhardsens ord om at folk ikke skal måtte stå med lua i hånda. Dersom du siterer Raymond på dette så er det veldig drøyt. I dag er nordmenn født med lua i hånda. Du er trygdemottaker fra første sekund.
nebbete fugl Skrevet 17. november 2022 #12 Skrevet 17. november 2022 (endret) 3 hours ago, Drizzt said: Disse rentehevingene er absolutt feil kur. Nå begynner vi å nærme oss normal rente sett i et historisk perspektiv. Å holde kunstig lav rente er som å pisse i buksa for å holde varmen. Endret 17. november 2022 av nebbete fugl 1
I Grosny Skrevet 18. november 2022 Forfatter #13 Skrevet 18. november 2022 (endret) Denne omleggingen av økonomisk politikk er dramatisk og det kan være at årsaken er generelt produksjonsfall i Norge over tid. Poenget er nok å få mer penger fra befolkningen for å tilfredstille statens behov. Men fordelingen av regninga strider mot sosialdemokratisk etikk. Levekostnadene øker uavhengig av inntekt og det gjør jo at de som tjener minst, og særlig de av dem som bor i gamle hus på sørlandet, skvises hardest. Norges problem er at det er ulønnsomt å produsere det meste i Norge. Det gjelder både mat, klær, biler, mobiltelefoner og de aller fleste industriprodukter. Jeg husker det glade 70-tallet. Da var det fortsatt industri i Norge. Vi hadde Helly Hansen, Norrøna, Tandberg og mange flere. Norskprodusert var ikke billig, men vi lagde det selv og var mindre avhengig av Kina-import. Gå ytterligere 50 år tilbake, og våre forfedre strikket gensere fra ull de selv hadde klipt av sauen. Når man ikke kan leve av småindustri, hva er alternativet? Hva gjør de som er smarte? Kanskje de skaffer seg arbeid innenfor offentlig sektor, innenfor den sektoren som klarer seg? F.eks. i helse- og omsorg. Men når samfunnets viktigste næringsvirksomhet blir offentlig sektor, som ikke produserer varer, men helsetjenester og sånt, hvem skal da bli igjen for å produsere slik at det offentlig kan få inntekter, og vil det da falle større bør på disses skuldre enn det er bærekraftig å bære? Det som skjer nå er at real-lønnsnivået faller i forhold til kostnadene. Jeg tror det handler om globalisering, og at det er en tilpasning til lønnivået i utlandet, ikke minst Kina. Jeg tror egentlig at det er for passivt at det ikke lønner seg å drive privat næring i Norge. Og går ikke det så må det offentlige iallfall starte produksjon. De kan begynne med å satse noen milliarder på Thoriumkraftverkteknologi, utdannelse og forskning. Endret 18. november 2022 av I Grosny 2 1
Drizzt Skrevet 18. november 2022 #14 Skrevet 18. november 2022 nebbete fugl skrev (6 timer siden): Nå begynner vi å nærme oss normal rente sett i et historisk perspektiv. Å holde kunstig lav rente er som å pisse i buksa for å holde varmen. Det er ikke rentehevingen i seg selv som er feil. Det er timingen. 2
Bie-damen Skrevet 18. november 2022 #15 Skrevet 18. november 2022 I Grosny skrev (9 timer siden): Jeg tror disse Ap-toppene er oppriktige, men Jeg forstår ikke helt hvorfor de ikke vil, kan eller tør å gå rett i strupen på kjerneproblemet, nemlig strømpris som styres etter europamarkedet? Det virker som det er en eller annen sperre. Det er Ap, Høyre og Frp som har ivret for alle avtalene som tar fra nordmenn makt over eget land (Acer-avtalen, EØS, Schengenavtalen). De er gjennomførte globalister og kapitalister. Men folk må forstå at å stemme Høyre igjen, gjør det bare hakket verre. Nå må hele Stortinget byttes ut med noe nytt. La landet igjen bli styrt av folk med erfaring fra et vanlig liv... 4 2 1
Entern Skrevet 18. november 2022 #16 Skrevet 18. november 2022 Bie-damen skrev (3 minutter siden): Det er Ap, Høyre og Frp som har ivret for alle avtalene som tar fra nordmenn makt over eget land (Acer-avtalen, EØS, Schengenavtalen). De er gjennomførte globalister og kapitalister. Men folk må forstå at å stemme Høyre igjen, gjør det bare hakket verre. Nå må hele Stortinget byttes ut med noe nytt. La landet igjen bli styrt av folk med erfaring fra et vanlig liv... Enig. 1 1
Gjest Paramount Skrevet 18. november 2022 #17 Skrevet 18. november 2022 Bie-damen skrev (9 timer siden): Det er Ap, Høyre og Frp som har ivret for alle avtalene som tar fra nordmenn makt over eget land (Acer-avtalen, EØS, Schengenavtalen). De er gjennomførte globalister og kapitalister. Men folk må forstå at å stemme Høyre igjen, gjør det bare hakket verre. Nå må hele Stortinget byttes ut med noe nytt. La landet igjen bli styrt av folk med erfaring fra et vanlig liv... Enig. Her har det vært tverrpolitisk forræderi. Vi bør starte med å senke skattenivået betydelig, og gradvis senke det i mange år framover. Det eneste som gir politikere makt er skatteinntekter. Helt til den rikspolitiske makten og innflytelsen er redusert til et minimum. Da kan folkeavstemninger avgjøre viktige rikspolitiske saker, mindre rikspolitiske saker kan avgjøres av en nasjonal komite bestående av betrodde og valgte enkeltmennesker uavhengige av partier. Disse bør også velges av folket. Målet er at vi kun skal ha et lite antall lokalpolitikere, med nærhet til befolkningen, som representerer seg selv, og selv tar ansvar for sine løfter og handlinger. Rikspolitikere trenger vi ikke. Fylkene kan være selvstyrte. Etter sveitsisk og amerikansk modell.
Drizzt Skrevet 18. november 2022 #18 Skrevet 18. november 2022 Åååå, nå skjønner jeg hvorfor Støre og Vedum gjør livet til vanlig folk helt elendig. For å ikke øke innvandringen til Norge. Når hele Europa er i krise, blir det som paradis å regne et Norge hvor folk ikke sulter og ikke sitter i kalde hjem fordi de ikke har råd til å betale regningen. Så jo mindre vi skiller oss fra resten av Europa, jo færre økonomiske migranter tiltrekker vi. Dette er også forklaringen på hvorfor vi importerer tyske og britiske strømpriser. Se så smarte Støre og Vedum er - bildet var mye større enn vi først antok, folkens! 3 1
GrønnNellik68 Skrevet 18. november 2022 #19 Skrevet 18. november 2022 I Grosny skrev (På 17.11.2022 den 21.10): Jeg tror disse Ap-toppene er oppriktige, men Jeg forstår ikke helt hvorfor de ikke vil, kan eller tør å gå rett i strupen på kjerneproblemet, nemlig strømpris som styres etter europamarkedet? Det virker som det er en eller annen sperre. Jeg og tror det ligger noe bak som vi ikke vet om "enda" det kommer vel frem etterhvert. Hva blir det neste de gjør da tro? Når de har skrudd opp strøm prisen, drivstoffprisene, matvare prisene, renta??? Hva mer kan de ta lissom? 2 1
I Grosny Skrevet 18. november 2022 Forfatter #20 Skrevet 18. november 2022 GrønnNellik68 skrev (3 minutter siden): Jeg og tror det ligger noe bak som vi ikke vet om "enda" det kommer vel frem etterhvert. Hva blir det neste de gjør da tro? Når de har skrudd opp strøm prisen, drivstoffprisene, matvare prisene, renta??? Hva mer kan de ta lissom? Vanskelig å se at det er noe mer å ta. Strikken er strukket veldig langt allerede.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå