Gå til innhold

Kan jeg lage kalender til kun noen barnebarn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har 4 barnebarn som er 1, 3 , 8 og 12 år. Jeg har i alle år laget pakkekalender til disse. Det er ikke noe jeg har blitt spurt om, men jeg har gjort det fordi jeg synes det er hyggelig. Jeg har bare laget til de to eldste,  da den på 3 var 2 i fjor og ikke skjønte mye. 

Men kan jeg i år kun lage til de to eldste? Det koster jo litt , og tar litt tid. Eller hadde dere reagert på det som foreldre. Jeg er også usikker på hvor mye barnet på 3 skjønner. 1 åringen hadde jeg ikke tenkt å lage til. 

Anonymkode: 49171...8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spør foreldrene sier jeg bare. I fjor kjøpte vi første gang kalender til vår snart 3 åring den gangen.  Det var gøy men virkelig ikke nødvendig.  Men det varierer litt tenker jeg

Anonymkode: 53b0d...2c7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan fint lage pakkekalender til de eldste også kjøper du vanlig kalender til 1 og 3 åringen. 1 åringen fordi 3 åringen vil forstå at minste ikke fikk noe. 

Anonymkode: 7a477...7c2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om treåringen er i samme familie som de eldre barna hadde jeg gjort det. 3 åringen her i hus er veldig klar og bevisst rundt adventskalender, og hadde nok ikke falt i god jord om de eldre søsknene fikk pakkekalender og ikke han😅

Men varierer sikkert litt hva de faktisk skjønner av det da. 

Ville også forhørt meg med foreldrene, kanskje de føler det er unødvendig for 3-åringen selv. 

Anonymkode: 86846...506

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år er i så fall siste året du kan gjøre det, og du må snakke med foreldrene til 1 og 3-åringen før du gjør det. Si da at du tenker de er litt små, men de får neste år? Så blir det ikke grobunn for dårlige følelser. Og så må du forvente at begge de minste får neste år. En 2-åring får med seg alt storesøsken får 😅 Et annen mulighet kan jo være at de minste får 4 adventsgaven til søndagene? Mindre jobb for deg, men du anerkjenner alle barnebarna. 

Det er faktisk noen ganger litt trist å ha de minste barna. Jeg ser jo at det fort er kjekkere å være med de større som man har et etablert forhold til. Men besteforeldrene var helt til stede da de eldste var små, hvorfor får ikke mine varme det samme?

Anonymkode: a24f0...e4b

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når tenkte du å slutte med pakkekalender til de eldste og kun gi til de yngste?

Fikk de eldste pakkekalender da de var 1 og 3 år?

Synes det høres ut som mulig såre følelser. Jeg ville hørt med foreldrene.

Anonymkode: 783e9...8de

• Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når tenkte du å slutte med pakkekalender til de eldste og kun gi til de yngste?

Fikk de eldste pakkekalender da de var 1 og 3 år?

Synes det høres ut som mulig såre følelser. Jeg ville hørt med foreldrene.

Anonymkode: 783e9...8de

Foreldrene har sagt at de egentlig ikke trenger pakkekalender til noen av barna. Da de kan ordne andre kalendere , typ enkel " gammeldag" sjokoladeklender til 3.åringen og litt mer avansert til de eldste. De ønsker at jeg skal gi til alle eller ingen.. Eller lager en felles til de to minste.

Jeg har ikke penger til å lage til alle  , men de eldste har jo alltid fått av meg. Det har blitt en tradisjon , så tror de blir skuffet om de ikke får lenger kun fordi de har fått mindre søsken. Det er jo mye i hverdagen som blir lagt opp etter de minste så jeg tenker at det er koselig å gjøre noe kun for de. At de ikke mister enda mer pga de minste. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag én stor fin som er slik at de får hver 4. dag. Så kan foreldrene (eller du) kjøpe en billig sjokoladekalender til hver i tillegg, evt noe rosinaktig til minstemann. 

Anonymkode: fcd36...72c

• Liker 15
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har farmor laget pakkekalender tidligere, jeg er jo veldig takknemlig for det det. I år vet jeg at økonomien er litt strammere rundt om, så vi deler på kalenderen. Jeg kjøper noen gaver, farmor noen. Det er en løsning vi er fornøyd med. Du kan jo foreslå at du kjøper noen pakker til kalenderen til alle? 

Anonymkode: 30b6b...9d1

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med siste taler. Foreslå at du gjerne kjøper noen pakker og ordner til alle fire, men at økonomien ikke strekker til. 

Den minste er jo happy med en bitteliten sak, men pakkekalenderen blir dyrere og dyrere jo eldre ungene blir. 

Anonymkode: 3f0a1...2b5

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er disse barna i samme familie? For 3-åringen skjønner jo absolutt greia, og 1-åringen vil skjønne at de andre får mens h*n ikke får. Om disse fire barna er fordelt på to eller flere familier som bor langt fra hverandre så kan det gå.. 

Men hvordan oppleves egentlig dette som besteforelder? Hvorfor tenker du det er så greit å gi de store, for det har du alltid gjort, men ikke de små? Når skal du begynne å gi de små, men ikke de store da? Det høres mest ut som noe som kommer til å bety kalender for de store «bestandig» og aldri for de små, «siden det er tradisjon, men har ikke råd til alle». 

Alle eller ingen! Gå bort fra pakkekalender og gi dem et par smågodt hver hvis det er det lommeboken tillater. Poenget er å telle ned, ikke å få masse ekstra pakker..

Anonymkode: 8ff33...87e

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de er i samme familie ville jeg hvertfall laget til 3-åringen. En 1-åring trenger ikke delta på dette ennå, men en 3-åring vil skjønne at de eldste får noe. Men kan dette være en anledning til å gå over til felles pakkekalender? Hvis det er sånn at de fire barna er søsken? Jeg tenker på hvordan du skal løse dette på sikt med fire barnebarn, ikke kun i år. Jeg lager pakkekalender til mine tre barn, men de får enten hver tredje dag eller de får en felles ting (fellesting er typisk noe spiselig).

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle var de to eldste når du begynte å lage pakkekalender til dem da? Du skriver jo at du har laget pakkekalender til dine to første barnebarn "i alle år", men i så fall så forskjellsbehandler du jo veldig nå.

Jeg hadde ikke favorisert enkelte barnebarn, det blir det bare sårede følelser av. Det er nok flere besteforeldre som slo veldig på stortromma med de første par barnebarna, for så å forstå at det ikke var mulig å følge opp på samme måten med resten av barnebarna når de kom. Igjen, her blir det fort sårede følelser.

Anonymkode: 71fd3...9a2

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

53 minutter siden, AnonymBruker said:

Foreldrene har sagt at de egentlig ikke trenger pakkekalender til noen av barna. Da de kan ordne andre kalendere , typ enkel " gammeldag" sjokoladeklender til 3.åringen og litt mer avansert til de eldste. De ønsker at jeg skal gi til alle eller ingen.. Eller lager en felles til de to minste.

Her har jo foreldrene sagt sitt, så da er det jo en ikkesak dette her. Enten lager du til alle eller tre med deling på de minste.

• Liker 8
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3-åringen her hadde klart set helt fint uten pakkekalender. Hadde han hatt en sånn ferdig av noe slag, hadde sikkert det vært gøy, men venter hvertfall et år til før det innføres.
Han blir jo glad for å få en vitaminbjørn og to omega 3-fisker hver dag, han 😅

Anonymkode: 1183d...b15

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

3-åringen her hadde klart set helt fint uten pakkekalender. Hadde han hatt en sånn ferdig av noe slag, hadde sikkert det vært gøy, men venter hvertfall et år til før det innføres.
Han blir jo glad for å få en vitaminbjørn og to omega 3-fisker hver dag, han 😅

Anonymkode: 1183d...b15

Awww det er jo bare så utrolig søtt. 🥰

Til TS, som noen nevnte over her så har foreldrene sagt sitt og jeg mener du bør høre på dem. 
Mener også alle eller ingen. Om du ikke lager/kjøper store ting til den minste så bør alle få kalender av farmor. 

Anonymkode: adb60...0a5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lag en aktvitetskalender i samarbeid med foreldrene. I dag kan A bestemme middag, i morgen B osv. Bakedag for alle i dag, en pepperkake en annen dag, lage juledekorasjoner, kino, pynte juletre. 

Vet ikke, men en sjokoladekalender er bedre enn alle de ubrukelige pakkene som bare gir forsøpling og gjør barna bortskjemte. 

Anonymkode: 46253...c1b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn får en felles kalender. Annenhverdag får de pakke og annen hver ikke. Dette fungerer ypperlig. 
Vi var 4 søsken da jeg vokste opp og hadde samme prinsipp. 
snakk med de store om dette så går det helt fint å endre tradisjonen. 

Anonymkode: f9df6...a44

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jah det er flott å være småsøsken og oppleve at man får ting for at det skal være likt og ikke fordi det er det man har lyst på.... Eldste gir forespørsler/det blir laget tradisjoner for den eldste og de yngste må være med på lasset og få likt.

Husk på det når dere velger å få mange barn, folkens!

Anonymkode: af191...af7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ikke penger til å lage til alle  , men de eldste har jo alltid fått av meg. Det har blitt en tradisjon , så tror de blir skuffet om de ikke får lenger kun fordi de har fått mindre søsken. Det er jo mye i hverdagen som blir lagt opp etter de minste så jeg tenker at det er koselig å gjøre noe kun for de. At de ikke mister enda mer pga de minste. 

hvorfor ikke lage to kalendere den ene felles til de to eldste og en felles til de to minste? Du kan jo ikke la være å lage til de to minste i alle år framover

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...