Gå til innhold

Det må merkes med navn og klasse ved innbetaling til juleball.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Juleball på ungdomskolen er jo morro og noe mange gleder seg til. At det koster 50 kroner er jo innenfor for de fleste, det går jo til å dekke kostnadene for hundrevis av ungdommer, MEN som besked fra skolen- man skal legge pengene i en konvolutt og merke med navn og klasse. Jeg tenker at det ikke er ok, hva med de ungdommene som faktisk ikke har mulighet til å betale. Skal ikke de få være med? Synes det blir for synlig når ting gjøres på den måten. 

Hva tenker dere om saken? 

Anonymkode: 5c593...6cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skolen har en ordning for de som ikke har råd til de 50 kronene.

Anonymkode: 24553...969

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det håper jeg du har rett i, men uansett så er det vanskelig for de ungdommene når ting blir så synlig tenker jeg.

Skrevet

Har man ikke 50 stusselige kroner så får hele familien gå ut og pante flasker. 25 flasker og dere har 50 kr. Seriøst 50 kr velter budsjettet? Stakkars barn. 

Anonymkode: a4539...86b

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

hva slags "ordning" da egentlig? 

og hvis dette faktisk var tilfelle, hvorfor er alle sammen nødt til å merke konvoluttene hvis det eksisterer noen andre ordninger? 

Anonymkode: ed34a...924

Skrevet

Har man ikke 50 stusselige kroner så får hele familien gå ut og pante flasker. 25 flasker og dere har 50 kr. Seriøst 50 kr velter budsjettet? Stakkars barn. 

Det er ikke meg personlig jeg snakker om, men jeg tenker på ungdommer som kommer fra hjem som ikke prioriterer sånn at de får de "stusselige" 50 kronene som du kaller det. Det er trist hvis de bare dropper å komme på juleballet fordi det er så synlig hvem som har betalt og ikke. Det er nok ikke lett for ungdommer å spørre om alternativer på skolen. Ungdommen klarer kanskje ikke skaffe pengene selv heller, alle er ikke like ressurssterke. 

Ts

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Hvem i all verden er det som samler inn kontanter i disse dager? Er det ikke mye bedre å ta det på Vipps? Joda, det blir synlig da også, men bare for 1 person, evt. for lærer. 

• Liker 3
Skrevet

Synligheten er litt avhengig av hvordan konvoluttene samles inn. Hvis det henger ei liste i klasserommet med navn, som lærer krysser av etterhvert, vil det være veldig synlig. Derimot vises det vel ikke så godt om de må komme innom lærerens kontor? De som ikke kommer vil jo ikke komme, så det blir jo synlig på ballet. 

• Liker 1
Skrevet

hva slags "ordning" da egentlig? 

og hvis dette faktisk var tilfelle, hvorfor er alle sammen nødt til å merke konvoluttene hvis det eksisterer noen andre ordninger? 

Anonymkode: ed34a...924

Ikkesant! Jeg tenker at alle kunne betalt med blanke konvolutter, og de fleste hadde jo uansett betalt. Dermed så hadde det ikke vært synlig hvem som hadde betalt, og de ungdommene som ikke hadde fått betalt kunne komme uten at de måtte komme med lua i hånden å spørre om en alternativ ordning.  

Ts

• Liker 1
Skrevet

Som alenemor med dårlig økonomi kan jeg love deg at det absolutt ikke er inngangspengene som er vanskelig med skoleball, det er alt annet som ikke er et åpent krav, men som ungdommene forventer. 

Klær, frisør, sminke, og det evige presset om hvem som skal gå sammen og leie limmo. Mange arrangerer også før-/etterfester hvor det forventes at man spleiser på mer mat, godis, fotovegg og gud vet hva. De 50 kronene er ingenting i forhold til resten. 

Anonymkode: 26ff6...0f1

• Liker 19
  • Hjerte 1
Skrevet

Snakk om å lage sak av en ikke-sak. Kontaktlærer har som regel god kontroll på hvem som trenger spesielle ordninger ifm økonomi og tar det selvfølgelig direkte med de det gjelder/foresatte.

Anonymkode: 2d8d9...20f

• Liker 3
Skrevet

Jeg jobber selv på en skole, og vi har ordninger på plass for de som ikke har råd til ting. På vår skole har de også påmelding med betaling. Det må jo være en visst system på hvem som skal på juleballet, slik at ikke hvem som helst kan dukke opp og si de skal inn. 

Juleball er i regi av FAU, ikke skolen. Skolen stiller med lokaler (gymsal), så organiserer fau med vakter, mat, program og det som ellers er. De ansatte på skolen har en viss kontroll på hvem som går på skolen og ikke, men å forvente at mor til Per i 8A skal ha kontroll, det er i overkant. Så da kan mor til Per se på listen om Lise faktisk går i 9B og skal på juleball. 

Regner også med de ønsker en oversikt mtp mat, allergier og antall vakter. Da tenker jeg at en registreringsløsning med navn og klasse er helt fair. 

Anonymkode: 01049...5c2

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er jo ikke bare 50 kr. Når man har dårlig råd og må betale sånne små beløp hele tiden blir det fort mye penger. 
De med dårlig råd har gjerne 2000 kr i mnd til mat og det går akkurat. Da vil alle disse små beløpene velte økonomien. 
Og som en som var barn i en familie med dårlig råd kan jeg fortelle at jeg følte meg ganske presset når jeg måtte skaffe penger til slike ting. Jeg visste at moren min ikke hadde penger og ville derfor ikke spørre, men samtidig var det et konstant mas om pengene fra de som samlet dem inn. Det var veldig mye jeg hadde lyst å være med på som jeg latet som jeg ikke ville fordi jeg ikke kunne/ville spørre om penger hjemme. Dette førte igjen til utenforskap fordi jeg ble jo aldri med på noe og da sluttet de å invitere på andre ting også. 

Anonymkode: 67094...1d0

• Liker 1
  • Hjerte 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er ikke meg personlig jeg snakker om, men jeg tenker på ungdommer som kommer fra hjem som ikke prioriterer sånn at de får de "stusselige" 50 kronene som du kaller det. Det er trist hvis de bare dropper å komme på juleballet fordi det er så synlig hvem som har betalt og ikke. Det er nok ikke lett for ungdommer å spørre om alternativer på skolen. Ungdommen klarer kanskje ikke skaffe pengene selv heller, alle er ikke like ressurssterke. 

Ts

Hvis de ikke har råd til 50kr så tviler jeg på at de har råd til kjole/dress heller. Trist selvfølgelig, men tviler på at det er de 50kr som er avgjørende. 

• Liker 6
Skrevet

Juleball arrangeres da vel ikke av skolen? Dermed er det ikke lærer som er ansvarlig her. Om du reagerer på opplegget, bør du ta det med klassekontakt/den som er ansvarlig for arrangementet. 

Jeg har 10.klassing. De skal ha nyttårsball. Her er det tradisjon at 10. klassingene søker FAU om midler, vanligvis 4000 kroner. Ingen egenandel. Det er heller ingen tradisjon for svære kjoler eller limoer, så her er ballet tilnærmet gratis. FAU setter alltid av disse midlene i sitt budsjett, slik at 10. trinn skal få ball. 

Anonymkode: 21256...643

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, det er faktisk stakkars barn dom vokser opp i familier hvor femti kroner velter budsjettet.

De får det helt sikkert mye bedre om at du informerer dem om at 50 kr er stusselig lite. 

Fint at du kunne tipse dem om pant. Det har de sikkert ikke hørt om før! 

Noen familier har så stram økonomi nå at hver potet er budsjettert og planlagt før den kjøpes inn. Noen foreldre sitter sultne og kalde hjemme i mørket om barna er hos venner en kveld, fordi da sparer de penger på strøm og mat. 

Skikkelig flaks at du kunne opplyse dem om at en stusselig femtilapp ikke bør velte budsjettet. Nå slutter de nok å være fattige. 

Anonymkode: 3767c...d24

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet

Nå kan jo Lisa levere inn en konvolutt uten 50 kr inni da. Verre er det ikke. 

Anonymkode: 32cba...1cb

• Liker 3
Skrevet

Ball på skolen koster en del å arrangere, Hvis innbetalinger skjer anonymt er det overvekt at de med god råd blant de som ikke betaler. Kun fordi de kan droppe eller ikke gidder.

De som ikke har råd til de 50,- kan kontakte fau så ordnes det.

Anonymkode: dc7c4...b1b

• Liker 1
Skrevet

Her koster ball 250kr pr barn (felles ball 8-10. klasse) arrangert av FAU. FAU har stor pott folk kan «søke» om for å få dekket inngangen. FAU har også et lite lager med kjoler til utlån. INGEN lånte kjole eller dress i fjor enda det helt tydelig sto i invitasjonen. Kun 1 stk barn av 230 barn tilstede ba om å få dekket ballet. 80 % av skolens ungdommer kom på ballet.

Anonymkode: 34242...294

• Liker 1
Skrevet

Her er det heller ikke skolen som arrangerer, men lærerne kan jo hjelpe litt til om de ønsker. 

De konvoluttene kan jo samles inn på en diskret måte. Jeg tviler på at alle elevene blir ropt opp en og en også må alle komme frem alene foran hele klassen. 

Jeg er lærer, og samarbeidet med klassekontaktene om å samle inn premier til loddsalg. Noen elever leverte i timen, noen i friminuttet, og noen etter skolen. Ingen fikk vite hva eller om noen andre leverte. Tingene ble lagt i en eske og låst inn i et skap. 

Du kan jo bli med i FAU og foreslå andre løsninger neste gang. 

Anonymkode: 331da...d2d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...