AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #1 Skrevet 17. november 2022 Jeg har havnet helt ufrivillig i en sak mellom et (nå tidligere) par. Grunnen var at den ene trakasserte den andre, og jeg har vært et slags vitne, uten å gå nærmere inn på saken. Uansett, jeg har to ganger vært i avhør, og følt det gikk bra. Antatt gjerningsmann (husker ikke hva den korrekte bruken er) har jeg ingen kjennskap til, men fornærmede kjente jeg veldig godt i mange år, selv om vi ikke har kontakt nå. Uansett: jeg ga min forklaring i vitnesaken og det følte jeg var helt ok. Spørsmål rundt dato og slikt hadde jeg skrevet på forhånd så det var greit. Men så ble jeg kalt inn til et nytt intervju. Jeg ble bedt om å gjenta hva som hadde skjedd og det gjorde jeg. Jeg hadde uansett ikke noe nytt å komme med. Men så endret det seg. Jeg fikk mange spørsmål om fornærmede som gikk på vårt forhold og vår historie. Det var greit å komme inn på. Så var det spørsmål om nåværende kontakt. Jeg sier som sagt er at den er minimal, jeg har flyttet, har et annet liv og vi har bare sklidd fra hverandre. Så blir det enda flere oppfølgingsspørsmål, og jeg føler meg litt ... jeg har trekt frem fornærmede gode sider hele veien, men måtte vel si litt om de negative. Det utløste enda flere oppfølgingsspørsmål og jeg følte at fornærmede til slutt ble fremstilt i langt dårligere lys enn jeg tenker er relatert til saken. Vil dette bli gjort tilgjengelig for vedkommende? Føler det gjør vedkommende mindre til et uskyldig offer... (dette er en stygg sak, og jeg har bedt om å ikke være mer involvert i den). Anonymkode: 52473...52b
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #2 Skrevet 17. november 2022 De har selvsagt fullt innsyn i sakspapirer og vitnemål. Anonymkode: 44fea...83f
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #3 Skrevet 17. november 2022 Hvis det blir rettssak ja .. de kan hvis de ønsker det. jeg var kunne lese andre forklaringer om jeg ønsket som fornærmede. men fikk min advokat frarådet det, da de kan spekulere i retten om jeg har den infoen pga jeg leste det. ble spurt om jeg hadde lest da jeg vitnet, da svarte jeg nei Anonymkode: 0259e...892 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #4 Skrevet 17. november 2022 Du bestemmer ikke om du skal vitne foresten, det gjør politiet. da har du ikke et valg Anonymkode: 0259e...892 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #5 Skrevet 17. november 2022 Jeg vet ikke om det blir rettsak. Synes bare politiet spurte litt for personlige spørsmål om mitt forhold til fornærmede og mine tanker rundt h*n. Jeg kan jo være farget av dårlige erfaringer som gjorde at vi ikke lenger har jevnlig kontakt. Anonymkode: 52473...52b
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #6 Skrevet 17. november 2022 Ja fornærmede og siktede vil få tilgang til avhøret før rettsaken. Hadde jeg vært deg hadde jeg bedt politiet om et nytt avhør og forklart deg anderledes og sagt at det du sa forrigegang ikke ble helt riktig fremstilling. Ikke for at forholdet mellom deg og fornærmede ikke skal bli dårlig, men fordi også siktedes forsvarsadvokat vil bruke alle de negative tingene du har sagt om fornærmede som et angrep mot hennes troverdighet og side av saken under rettsaken, som igjen vil være utrolig traumatiserende å oppleve victimblaming , diskreditering og personangrep i retten og igjen vil øke sjansene for at siktede går fri. Anonymkode: db5d6...987 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #7 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): a fornærmede og siktede vil få tilgang til avhøret før rettsaken. Hadde jeg vært deg hadde jeg bedt politiet om et nytt avhør og forklart deg anderledes og sagt at det du sa forrigegang ikke ble helt riktig fremstilling. Ikke for at forholdet mellom deg og fornærmede ikke skal bli dårlig, men fordi også siktedes forsvarsadvokat vil bruke alle de negative tingene du har sagt om fornærmede som et angrep mot hennes troverdighet og side av saken under rettsaken, som igjen vil være utrolig traumatiserende å oppleve victimblaming , diskreditering og personangrep i retten og igjen vil øke sjansene for at siktede går fri. Var dette jeg tenkte på. For jeg ville jo gi en nøytral fremstilling av fornærmede, men det ble veldig glattet over når jeg fortalte om de sidene, og jeg ble litt presset (i mangel av bedre ord) på de negative. Det er jo grunnen til at jeg og vedkommende har mistet kontakten. Fornærmede er på needy, umotivert for endring og klandrer dårlig oppvekst for at h*n ikke klarer gjøre mer ut av sitt liv. Blir bare så oppgitt at jeg har blitt blandet inn i dette. Leste en notis om saken i avis i dag og da bare strømmet det på. Tydeligvis er siktede involvert i mye annet og som sagt det er jo mange andre som er innkalt til vitne i saken. Jeg har jo ikke hatt jevnlig kontakt med fornærmede på nesten 3 år. Det har jo bare tross alt vært minimal kontakt i de årene og det har jeg jo gjentatt flere ganger til politi. (Sorry også for dårlig norsk. Norsk er ikke morsmål så jeg vet det ikke er perfekt.) Anonymkode: 52473...52b
Gjest dreamstar Skrevet 17. november 2022 #8 Skrevet 17. november 2022 Både fornærmet og siktet har full unnsikt i vitneforklaringer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå