AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #1 Skrevet 17. november 2022 Jeg og mannen min kommer fra to vidt forskjellige familier. Ingen av oss har noen særlig stor familie, men jeg er betydelig mer knyttet til min familie enn det han er. I min familie har vi feks alltid hatt jevnlig kontakt, møttes regelmessig og har tradisjoner, blant annet i julen. Jeg er så heldig at alle besteforeldrene mine fremdeles lever, og jeg er forholdsvis nært knyttet til dem også. I min familie er det tradisjon for å feire julaften med mormor og morfar det ene året og farmor og farfar neste år. De besteforeldrene vi ikke treffer på julaften er vi sammen med lille julaften. Mannen min og jeg ble foreldre for noen uker siden. I stad begynte vi å snakke om hvordan vi skal gjøre det i julen. Jeg foreslo at vi kunne overnatte hos mine foreldre fra lille julaften til første juledag. De bor bare en time unna oss, men det er likevel deilig å slippe å kjøre frem og tilbake. Mannen min er kjent med min families juletradisjoner, og har deltatt på disse tidligere år - såfremt han ikke har jobbet. Nå forsto han plutselig at vi skal droppe lille julaften-tradisjonen og bare være hjemme alene. Jeg synes dette er en veldig trist tanke. Selv om besteforeldrene vi etter tradisjonen skal møte på lille julaften er forholdsvis "unge" og spreke, vet vi ikke hvor lenge de lever. Dessuten tror jeg de gleder seg veldig til å "feire jul" med oldebarnet. Er jeg storkrevende/urimelig som ønsker/krever at vi opprettholder denne tradisjonen? Mannen min og jeg har hatt en årlig tur til et fast hotell på nyåret - dét har forsåvidt også blitt en tradisjon. Jeg har sagt at denne hotellturen kanskje må settes på pause i år etter som babyen da bare er noen få måneder. Jeg ønsker ikke å sette henne bort til barnevakt KUN for at mannen min og jeg skal dra på hotelltur. Han mener derfor jeg er "hyklersk" som vil beholde juletradisjonene, men ikke hotelltradisjonen. For meg blir dette veldig usaklig å sammenligne, men jeg spør likevel: er jeg urimelig? Anonymkode: 9729f...7dd 1 3
malifika Skrevet 17. november 2022 #2 Skrevet 17. november 2022 (endret) Ja, du er urimelig. Du kan ikke forvente at mannen din skal fortsette å holde liv i din familie sine tradisjoner, hvis han ikke ønsker det. Her må dere møtes på halvveien å skape nye tradisjoner for deres nye familie. Endret 17. november 2022 av malifika 31 1
visp Skrevet 17. november 2022 #3 Skrevet 17. november 2022 Jeg forstår at du vil opprettholde familietradisjonene, men jeg forstår han så veldig, veldig godt også. Det er veldig "mye" å måtte være hos andre (de er tross alt ikke hans nærmeste) helt fra lille julaften. Han tar sikkert opp hotelloppholdet som en protest mot at han ikke blir hørt. Hva med hans side av familien? Er det aldri de på julaften? 19
Gjest Dævendøtte Skrevet 17. november 2022 #4 Skrevet 17. november 2022 Hva med å feire hjemme hos dere, at din familie kommer til dere en av dagene, feks lille julaften?
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #5 Skrevet 17. november 2022 Når man blir voksen, får partner og en ny generasjon kommer til vil tradisjoner selvfølgelig endre seg. Anonymkode: 6aecb...286 12 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #6 Skrevet 17. november 2022 Ja, DU er urimelig. Dere er en ny liten familie, på tide og lage nye tradisjoner for dere selv og barnet som passer alle. Anonymkode: b6580...243 15
Nymerïa Skrevet 17. november 2022 #7 Skrevet 17. november 2022 Hvis du mener at du skal bestemme alt så er du urimelig. Enn om dere heller begge to bestemmer dere for hva som er det aller viktigste for dere i jula? Altså en ting hver? Og så strekker den andre seg langt for å få det til? Det tror jeg dere kommer dere lenger med enn å fokusere på hva dere ikke vil. 6
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #8 Skrevet 17. november 2022 1. De to kan ikke sammenlignes. 2. Hva vil han gjøre da? Ankomme julaften? Eller vil han være med egen familie? Hvis det er kun fordi han «ikke vil» så tenker jeg han er urimelig. Klart oldeforeldre har lyst å feire med oldebarn ♥️ Anonymkode: 0596c...838 11 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #9 Skrevet 17. november 2022 Du er urimelig. Du og mannen din må bli enige om tradisjoner. Du kan ikke forvente og forlange at han følger din familie sine tradisjoner. Anonymkode: 48696...a67 8 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #10 Skrevet 17. november 2022 Be alle som har lyst i familien til å komme hjem til dere, ta med litt mat og lag en ny og hyggelig tradisjon nå som du har blitt voksen med egen familie. Jeg skjønner mannen din godt, du ber han om å føye seg i alle dine ønsker, men gir ingenting selv. Anonymkode: ba771...62d 6
Klott Skrevet 17. november 2022 #11 Skrevet 17. november 2022 Mannen er urimelig, synes jeg. Å være hjemme alene og bryte en tradisjon så mange mennesker er en del av, og har vært i mange år, er bare trist. Det er en inkluderende tradisjon som er for små og store. Å bryte en tradisjon som er for deg og han, som er en egotur der dere må ha barnevakt til et spebarn, kan faktisk ikke sammenlignes. 17
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #12 Skrevet 17. november 2022 Går ikke å sammenligne de to scenariene men er vel ingenting i veien for å ta med babyen på hotellovernatting. Dere får kompromisse angående julen eller gjøre begge deler jul og hotellovernatting som vanlig. Anonymkode: 10c85...9be
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #13 Skrevet 17. november 2022 Du er ikke urimelig, men 2 netter blir kanskje litt mye? Hjemme alene høres ut som trist ide. Hadde han villet dele led sine, så ok. Hadde holdt på hvertfall en dag med dine. Anonymkode: f996f...f87
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #14 Skrevet 17. november 2022 Jeg kunne ha skjønt det om jeg krevde at vi skulle tilsidesette hans familie for å være med min familie. Men alternativet han foreslår er at han og jeg skal sitte alene (riktignok med vår lille baby). Det synes jeg er skikkelig stusselig. Familien han har er britisk og feirer jul 25., så vi skal være sammen med hans familie da. Og jeg sliter med å sammenligne juletradisjoner med hotelltradisjoner. Jeg kunne også bedre ha skjønt at han krevde hotelloppholdet hvis baby hadde vært eldre, men jeg fullammer enn så lenge. Anonymkode: 9729f...7dd 6 3
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #15 Skrevet 17. november 2022 Tenker dere bør revurdere de gamle tradisjonene dine og lage deres egne tradisjoner nå. Anonymkode: 72aaa...7a2 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #16 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ja, DU er urimelig. Dere er en ny liten familie, på tide og lage nye tradisjoner for dere selv og barnet som passer alle. Anonymkode: b6580...243 Å være alene hjemme de 3? Høres stusslig ut syns jeg. Virker bare som mannen er asosial og ikke gidder. Anonymkode: f996f...f87 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #17 Skrevet 17. november 2022 Dere som snakker om at vi skal skape nye tradisjoner... det er jo bare veldig trist å skape en tradisjon hvor vi er alene? Vi har da nok kvelder ellers i året hvor vi er alene som par/familie... Det handler altså ikke om at han ikke ønsker å reise bort, han ønsker bare å være alene. Det skal sies at han egentlig er veldig glad i familien min - dette har han gjentatt flere ganger, også nylig - så jeg skjønner ikke hvorfor han gjør seg vanskelig... Anonymkode: 9729f...7dd 6 1
visp Skrevet 17. november 2022 #18 Skrevet 17. november 2022 Det er vel bare snakk om at han vil droppe å være der lille julaften?
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #19 Skrevet 17. november 2022 Tenker at her må begge inngå kompromisser. Dere må begge gi og ta litt. Hva om dere drar ettermiddag/kveld lille julaften, også drar hjem morgen første juledag? Eller kvelden julaften om det passer best? Dere skal altså være med hans 1. Juledag? Hvor lenge skal dere bli der? Tenker at da er jo komromiet at dere drar til din familie først 1-2 netter, også til hass familie så 0-2 netter, etter hva han selv ønsker. Vet det er vanskelig å godta endringer. Jeg har vært vant med mine tradisjoner. Men når vi fikk barn, måtte vi tenke nytt. Og begge ønsket å feire med sine, og vi har da 3 steder vi skulle vært julaften. Kompromisset her er at vi feirer jul hjemme, også kommer folk til oss. Da er alle velkommen. Anonymkode: 66e27...291 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #20 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dere som snakker om at vi skal skape nye tradisjoner... det er jo bare veldig trist å skape en tradisjon hvor vi er alene? Vi har da nok kvelder ellers i året hvor vi er alene som par/familie... Det handler altså ikke om at han ikke ønsker å reise bort, han ønsker bare å være alene. Det skal sies at han egentlig er veldig glad i familien min - dette har han gjentatt flere ganger, også nylig - så jeg skjønner ikke hvorfor han gjør seg vanskelig... Anonymkode: 9729f...7dd Du ber jo foreldre og besteforeldre hjem til dere, på hans side av familien også. Da får dine unger en tradisjon med å feire hjemme, så blir ikke jula så trist når besteforeldre og oldeforeldre begynner å falle fra og feiringen må flyttes for endte gang. Anonymkode: ba771...62d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå