Gå til innhold

Hjernetåke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen andre som lider av det? Vansker med å konsentrere, fokusere, og ta til seg informasjon?

Anonymkode: 2a485...07f

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg sliter med hukommelse, konsentrasjon og skikkelig ull i hue. Blir bare verre og verre. Har tatt mr av hodet for å sjekke ut demens, men var ingen tegn på det.

Har fibromyalgi og disse symptomene er helt typisk for denne tilstanden.

Sliter med andre ting også som kommer av tilstanden. Går på AAP og går mot uføre.

Jeg klarer virkelig ikke å huske ting og for mye info blir bare rot for meg.

Anonymkode: 80316...6a6

• Liker 1
Skrevet

Jeg har fatigue. Den gir meg noen ganger hjernetåke. Men har generelt litt dårligere hukommelse, og må gjøre ting med en gang, eller bruke post-it lapper.

• Liker 1
Skrevet

Ja, men jeg har 3 sykdommer som Jar det som symptom da.

Hatt mye brainfog i 22 år nå.

Har lavt stoffskifte, endometriose og langvarig krystallsyke. 

Anonymkode: 9616c...81d

• Hjerte 1
Skrevet

Ja, pga kronisk sykdom, hypotyreose, så sliter jeg med det. 

Anonymkode: 165d3...303

Skrevet

Har Bekterev og adhd. Og kronisk fatique og hjernetåke. Alt er bare surr 

Anonymkode: 3f994...dcd

Skrevet

Ja, det har jeg. Har ME. Det er veldig slitsomt for å si det mildt, jeg har ca 20 min konsentrasjon en god dag og så er det ingenting igjen etter det.

Anonymkode: cbbe2...cb8

Skrevet

Jeg her det slik. Er SM på 3mnd nå. Helt umulig å gjøre jobben min som lærer 

Anonymkode: 4ed7a...951

Skrevet

Hvordan oppleves en hjernetåke? Detaljert.

Anonymkode: 91089...a14

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det tror jeg du vil få like mange ulike svar på som personer du spør. For meg på det verste: akkurat som noen har tømt sirup i hjernen, å tenke blir like tungt og vanskelig som å gå gjennom et basseng med seig sirup. Orker ikke tenke ferdig tanker, orker ikke snakke - fordi jeg ikke klarer å formulere setninger. Sier noen noen noe til meg, tar det et par sekunder eller mer før jeg klarer å prosessere innholdet til å gi mening. Hjernen skrur seg nesten helt av, alle avgjørelser en vanligvis tar på brøkdelen av et sekund uten å legge merke til at du tenker/vurdere, blir umulige og gjør meg kvalm i forsøket.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg her det slik. Er SM på 3mnd nå. Helt umulig å gjøre jobben min som lærer 

Anonymkode: 4ed7a...951

Spontant innfall: si ifra om du vil meldes 😊 hilsen en lærer som heller ikke klarer å stå i jobben akkurat nå, med slike utfordringer 👋 🙈

Anonymkode: acbfa...daf

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vanskelig å beskrive. Føles som bomull i hodet. Man er på en måte ikke klar, ikke fokusert… mister lett fokus. Det er ekstremt ubehagelig. Føles som at hjernen er på etterskudd… den er treig og responderer sakte på feks spørsmål.

• Liker 1
Skrevet

Relativt vanlig respons på stress, hjernen bruker ikke kapasitet på det som oppfattes mindre viktig. Forsåvidt en sunn prioritering, all den tid vi gir hjernen grunn til å tro at det er fare på ferde. 

Du kan mangle næringsstoffer, så det kan være greit å ta en generell sjekk og blodprøve hos lege. 

Skrevet

Ja, jeg har hatt hjernetåke i 10 år i kombinasjon med fatigue. Er ufør.

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg sliter med hukommelse, konsentrasjon og skikkelig ull i hue. Blir bare verre og verre. Har tatt mr av hodet for å sjekke ut demens, men var ingen tegn på det.

Har fibromyalgi og disse symptomene er helt typisk for denne tilstanden.

Sliter med andre ting også som kommer av tilstanden. Går på AAP og går mot uføre.

Jeg klarer virkelig ikke å huske ting og for mye info blir bare rot for meg.

Anonymkode: 80316...6a6

Inflammasjon kan dempes med periodisk faste. Prosessen med autofagi er premiert med nobelpris i 2017 tror jeg. Svarer deg helt generelt altså, vet at spise/ikke spise er et betent tema, men det er mer åpenhet for det nå enn da jeg oppdaget sammenhengen for snart 10 år siden. 

Endret av klarinetta
Skrevet
Blåjojo skrev (22 timer siden):

Jeg har fatigue. Den gir meg noen ganger hjernetåke. Men har generelt litt dårligere hukommelse, og må gjøre ting med en gang, eller bruke post-it lapper.

Er du sjekket for cøliaki? Bør gjøres av alle som sliter med utmattelse og hjernetåke. Er standard i utredningen av ME, fordi symptomene etterhvert kan bli veldig like. 

Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ja, men jeg har 3 sykdommer som Jar det som symptom da.

Hatt mye brainfog i 22 år nå.

Har lavt stoffskifte, endometriose og langvarig krystallsyke. 

Jeg gjentar meg selv, men det er så viktig. Er du sjekket for cøliaki? Kan gi mangel på næringsstoffer, krystallsyke er jo koblet litt til vitamin D. Lavt stoffskifte er autoimmunt, som cøliaki.

Selv fikk jeg færre anfall av krystallsyke da jeg sluttet med elektrisk tannbørste, vet ikke om du bruker det? 

Endret av klarinetta
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

For meg på det verste: akkurat som noen har tømt sirup i hjernen, å tenke blir like tungt og vanskelig som å gå gjennom et basseng med seig sirup. Orker ikke tenke ferdig tanker, orker ikke snakke - fordi jeg ikke klarer å formulere setninger. Sier noen noen noe til meg, tar det et par sekunder eller mer før jeg klarer å prosessere innholdet til å gi mening.

Dette var en utrolig riktig beskrivelse av hjernetåke. Jeg har hatt det sånn i 10 år, men ingen har satt ord på det slik som DETTE! Synes det er vanskelig å forklare det til folk, men her fikk du satt ord på det. Takk 💛

• Liker 1
Skrevet
klarinetta skrev (55 minutter siden):

Er du sjekket for cøliaki? Bør gjøres av alle som sliter med utmattelse og hjernetåke. Er standard i utredningen av ME, fordi symptomene etterhvert kan bli veldig like. 

Ja, er det. Har ikke cøliaki, men spiser stort sett glutenfritt fordi kroppen min har det best med den maten. Fatiguen er en seinskade etter cytostatika-behandling.

• Hjerte 1
Skrevet

Ja. Har ME, og sterk kognitiv svikt pga det. 

Det som har hjulpet:

Probiotika (over tid)
Kosthold (mat fra bunnen, animalsk mat rikt på hem-jern, b vitaminer, choline, omega 3, jod (rent røtt kjøtt, villfisk, egg)
Tilskudd av d vitamin, magnesium

Anonymkode: cf61a...340

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det tror jeg du vil få like mange ulike svar på som personer du spør. For meg på det verste: akkurat som noen har tømt sirup i hjernen, å tenke blir like tungt og vanskelig som å gå gjennom et basseng med seig sirup. Orker ikke tenke ferdig tanker, orker ikke snakke - fordi jeg ikke klarer å formulere setninger. Sier noen noen noe til meg, tar det et par sekunder eller mer før jeg klarer å prosessere innholdet til å gi mening. Hjernen skrur seg nesten helt av, alle avgjørelser en vanligvis tar på brøkdelen av et sekund uten å legge merke til at du tenker/vurdere, blir umulige og gjør meg kvalm i forsøket.

Spontant innfall: si ifra om du vil meldes 😊 hilsen en lærer som heller ikke klarer å stå i jobben akkurat nå, med slike utfordringer 👋 🙈

Anonymkode: acbfa...daf

Samme her (meg med endo/hypotyreose og krystallsyke).

I tillegg føles det som om noen «støvsuger ut» energien av hjernen.

Jeg kan tilogmed snøvle i tillegg om jeg har litt lavt blodsukker 🫠

Men ja: for krystallsyken klarte jeg få det mer stabilt faktisk med diverse tiltak (mat, hvile, trening, ikke for mye koffein/sukker, frisk luft osv). Men jeg måtte være godt nok dosert med medisin for å få det til med tiltak. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...