Gå til innhold

Forsikring på barn og skilte foreldre.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har uføre forsikring på min datter som JEG har betalt. Hun er 10 år.  Jeg og far skilte oss når hun var 7 år. Vi har 50/50. 

Dersom noe skulle skje og forsikringen må brukes har far rett på halvparten pengene da til å tilrettelegge egen bolig? Forsikringen står i mitt navn. Eller må han ha sin egen forsikring? 

Anonymkode: f0ecd...425

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får pengene utbetalt på din konto så lenge hun er under 18 og står fritt til å disponere de slik du vil. Hvertfall når forsikringen er tegnet av deg, betalt av deg og står i ditt navn 

Anonymkode: 42580...5c0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du får pengene utbetalt på din konto så lenge hun er under 18 og står fritt til å disponere de slik du vil. Hvertfall når forsikringen er tegnet av deg, betalt av deg og står i ditt navn 

Anonymkode: 42580...5c0

Sukk, nei. Det kommer helt an på hvem pengene er tiltenkt og hva summen er på. Er summen høy nok og er tiltenkt barnet så går utbetalingen til statsforvalteren fram til barnet fyller 18. Skal man da bruke noe så må man søke til statsforvalteren om å få benytte seg av pengene.

Angående ombygging av bolig så dekker somregel ikke forsikringen en sum som utbetales, den dekker nødvendige utgifter til ombygging opp til en max sum. Dvs at det må fremmes krav med kvittering eller godkjennes til en øremerket ombygging før pengene blir utbetalt. Det må jo da gjøres av den som står på forsikringen, men forsikringen dekker barnets behov og far vil også da kunne få utbetaling for å tilrettelegge i sitt hjem i tillegg. Men det krever jo såklart et samarbeid. Dette er ikke penger som er øremerket barnet, men penger som skal dekke foreldrenes spesifikke utgifter, så det har ikke statsforvalteren noe med.

Anonymkode: 69133...079

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har uføre forsikring på min datter som JEG har betalt. Hun er 10 år.  Jeg og far skilte oss når hun var 7 år. Vi har 50/50. 

Dersom noe skulle skje og forsikringen må brukes har far rett på halvparten pengene da til å tilrettelegge egen bolig? Forsikringen står i mitt navn. Eller må han ha sin egen forsikring? 

Den som forsirkringen står på, altså deg, er den som får pengene. Dette er da dine penger, rent juridsk sett.

Anonymkode: 4a606...05f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Sukk, nei. Det kommer helt an på hvem pengene er tiltenkt og hva summen er på. Er summen høy nok og er tiltenkt barnet så går utbetalingen til statsforvalteren fram til barnet fyller 18. Skal man da bruke noe så må man søke til statsforvalteren om å få benytte seg av pengene.

Sukk nei. Den som har bestilt forsikringen, den som får regningen, får pengene utbetalt til den kontoen de selv ønsker.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sukk nei. Den som har bestilt forsikringen, den som får regningen, får pengene utbetalt til den kontoen de selv ønsker.

Les det jeg skrev en gang til. Og en gang til om du likevel ikke skjønte det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Les det jeg skrev en gang til. Og en gang til om du likevel ikke skjønte det.

ditto

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Den som forsirkringen står på, altså deg, er den som får pengene. Dette er da dine penger, rent juridsk sett.

Rent juridisk så er det barnets forsikring og forsikringen står i barnets fødsels- og personnummer selv om mor betaler.

Hvis barnet får andre omsorgspersoner, typ fosterforeldre, så vil pengene ombyggingen av bolig kunne gå til fosterforeldrene i stedet selv om mor betaler. Pengene følger behovet til barnet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Rent juridisk så er det barnets forsikring og forsikringen står i barnets fødsels- og personnummer selv om mor betaler.

Hvis barnet får andre omsorgspersoner, typ fosterforeldre, så vil pengene ombyggingen av bolig kunne gå til fosterforeldrene i stedet selv om mor betaler. Pengene følger behovet til barnet.

A. Invaliditet ved ulykke 0-26 år Inntil 25 G
B. Økt pleie- og omsorgsbehov 0-18 år Inntil 12 G
C. Alvorlig sykdom 0-26 år 3 G
D. Dagpenger ved sykehusopphold pr dag 0-26 år 0,01 G
E. Ombygging av bolig 0-26 år Inntil 4 G 10 000
F. Behandlingsutgifter ved ulykke 0-26 år Inntil 1 G 500
G. Dødsfall 0-26 år 1 G
H. Skolerobot AV1
I. Helsehjelp 24/7
J. Mentalt treningsprogram
Erstatning utbetales til forsikringstaker unntatt dekning A som utbetales til
forsikrede.

Skrevet

Viktigste for meg er at pengene går til barnet og at ikke far kan kreve de og gjøre som han vil med de. (han har masse inkasso og dritt og null orden) 

• Liker 1
Skrevet

Ta en tlf til forsikringsselskapet og forhør deg. Da får du det rette svaret.

Min eks er ett økonomisk kaos og håper ikke han får utbetalt ei krone om noe skulle skjer barnet vårt noe så forsikringen må utbetales. De pengene vil han bruke på helt andre ting enn barnet.

Anonymkode: 90d14...cd6

• Liker 1
Skrevet

Det står vel i vilkårene du signerte. Du finner de sikkert på nettsida til selskapet. Hvis ikke så tar du kontakt med dem.

Anonymkode: 3008a...62f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...