Gå til innhold

Snakk meg fra å kjøpe en dyr bil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kommer fra, ja, fattige kår, rett og slett. Og derfor har jeg har kanskje vært i "overkant" flink til å spare. Jeg har rikelig EK til huset jeg har lyst på i lag med mannen, jeg sparer til pensjon, har uføreforsikring, lite forbruk, brukte møbler og sportsutstyr, brukte klær til dels osv. Nesten litt snusfornuftig. Men jeg har så lyst på en ny (el)bil. En ny, litt råflott bil. Jeg er så dritt lei av å skru på den rusthaugen som jeg har(skal jo spare penger på verksted vett:himle:), google og se videoer for å finne ut åssen jeg gjør ett eller annet.. Alt jeg har er beskjedent, selv huset jeg har lyst på(planlegger kun ett barn, grenser for hva vi trenger/gidder å vedlikeholde).

Bilen jeg har lyst på koster per nå en 500K(elbil). Kjøper den gjerne brukt i god stand, og tenkte jeg skulle vente til den hadde falt litt i pris, i allefall til 400k, helst 350k, og det gjør den antakelig gjør om et års tid om jeg regner med gjennomsnittsfall i verdi på bil.

TRENGER jeg den? Nei. Den er ikke upraktisk mtp. familie eller noe, da er den faktisk mer praktisk enn den jeg har, men den er råflott. Vi kan klare oss med noe langt rimeligere men... Ja. Jeg bør ikke, men fy f**** jeg har lyst! Somebody stop me:)

Anonymkode: b7665...2ad

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nope - kjør på! Det er et fornuftig valg. 

• Liker 12
Skrevet

Kjør på, kos deg! 

Men er ikke så sikker på at et verditap på 100-150 K er realistisk. Over 20% verditap er ganske drøyt. Så der tror jeg kanskje du må justere forventningene noe.

• Liker 2
Skrevet

Var i samme situasjon for 3 år siden. Hadde alltid hatt billig skrotbil som alltid var på randen av å bli kondemdert eller totalhavarere. Mange høstkvelder ute i garsjen med hodelykt for å fikse drit.

Hoppet i det og kjøpte en brukt flott elbil, joda den kostet flere hundre tusen, men den har bare vært på verksted en gang på tre år, og følelsen av å kjøre en bil jeg liker som henger sammen er veldig deilig.

Anonymkode: 82b7d...4e7

• Liker 2
Skrevet

Jeg var uten bil noen år. Skulle jeg kjøpe så måtte det være en nyere modell. Orker ikke uforutsette verkstedregninger. Kjøpte en neste ny elbil og har aldri angret. Nybilgaranti og lite feil og billig service.

Anonymkode: 3523e...406

Skrevet

Trodde du mente at du ville kjøpe bilen helt ny fra forhandler, men du skal jo kjøpe brukt. Go for it, sier jeg da.

Anonymkode: a0297...10b

Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja. Jeg bør ikke, men fy f**** jeg har lyst! Somebody stop me:)

Hadde kjøpt meg den :) 

Sorry altså, men jeg har også kjøpt meg drømmebilen og den har gitt meg så mye glede. Og jeg har ingen fornuftig bil engang. Do it!! 

Skrevet

Du kan ta mye taxi for 500k. Du slipper verkstedsregninger, forsikringer, bompenger og parkeringsutgifter også. 

Anonymkode: 0958c...4ef

• Nyttig 1
Skrevet

Så hjelpsom dere er :fnise: Mannen forsøker å snakke meg fra det og få noe mer prisfornuftig:P

Baktusen skrev (4 timer siden):

Kjør på, kos deg! 

Men er ikke så sikker på at et verditap på 100-150 K er realistisk. Over 20% verditap er ganske drøyt. Så der tror jeg kanskje du må justere forventningene noe.

Jeg synes også det er litt mye, googlet det bare, -20% første år og -12% deretter eller noe sånt. Men kanskje kilden var dårlig. Om et år vil bilen jeg har lyst på være 2 år gammel, og min nåværende bil holder nok ikke mye mer enn ett år før jeg må fikse ting på den som den ikke er verdt. Byttet batteri for et år siden da det gikk fløyten i kulda, og sto i -10 å bytta det s#"¤@& batteriet i en mørk fellesgarasje på en lørdags kveld.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du kan ta mye taxi for 500k. Du slipper verkstedsregninger, forsikringer, bompenger og parkeringsutgifter også. 

Anonymkode: 0958c...4ef

Ja det høres ut som det vil gi meg mye kjøreglede å ta taxi.

Anonymkode: b7665...2ad

Skrevet

Kjøp ikke bilen.

Anonymkode: 2b1d0...27d

Skrevet

slem bil

Anonymkode: e6406...066

• Liker 3
Skrevet

Kjøp no den bilen om du har lyst på den 

Anonymkode: 32538...186

Skrevet

Kjøpte nettopp bil. Kostet 190 000. Dessverre ble det ikke el bil, noe jeg ønsket. Måtte tenke praktisk, har ikke lade muligheter her jeg bor. Ble en bensinbil. Men, fy fader for en flott bil. Nyeste bilen jeg noen gang har eid, 17 modell. Må nesten lære meg å kjøre på nytt igjen med alle moderne duppeditter. Har kjørt gamle biler i hele mitt liv. Kunne jeg greid meg med noe eldre, ja. Måtte da som ts sier, sette av penger til verkstedregninger. Jeg hadde råd til bilen, og jeg fortjente den . 

• Hjerte 1
Skrevet

"Regelen" er vel å ikke har mer enn 50% av brutto inntekt i kjøretøy.

Tjener du 1 mill er det sikkert ok. Men en ny bil etter 3 mndr = brukt bil. Mest gøy i starten.

Anonymkode: fc4ac...ac9

• Liker 1
Skrevet

Hvis det kan hjelpe på er ikke 4-500k veldig dyrt å regne for en nyere flott elbil. Ønsker meg selv den nyeste Fiat 500 el . Den koster 400k og er ikke det jeg egentlig tenker på som kvalitet (bare veldig kul) 

Anonymkode: 796ff...8ef

Skrevet

Vi er også sparsomme, men bruker masse penger på bil. Elsker å kose meg når jeg bruker mye tid i bil. Synes absolutt det er verdt å bruke litt mer enn man trenger på bil (beklager)

Anonymkode: 37443...190

• Liker 1
Skrevet

Siden avgiftfritaket for elbiler er i ferd med å fases ut vil ikke nye elbiler i dag tape seg i verdi på nærmere ti år.

Dersom du kjører en del (mer enn 15kkm/år) vil du sannsynligvis tjene penger på å kjøpe en ny, sikker, klimavennlig og pålitelig bil i forhold til å beholde den gamle.

Jeg vet at dette ikke er rådet du ba om.

• Liker 1
Skrevet

Å kjøpe en bil du er usikker på om du har råd til, det er tull. Du kan fikse ganske lye billig bil for 500.000. Å tro at det er god økonomi å handle dyr elbil som i tillegg har brukt opp noen år på garanti; lykke til med den.

Skrevet

Ville aldri kjøpt en så dyr bil bare fordi jeg kan, som du sier. Hvis du kan få noe rimeligere så gå for det heller.

en bil taper seg uffatlelig i verdi!

Anonymkode: 1a336...c20

• Liker 1
Skrevet

Ikke kjøp ny bil til 500 k ihvertfall. Etter ett år har verdien gått ned 75 k. 

Anonymkode: 8523b...b1f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...