AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #1 Skrevet 17. november 2022 Føler det er så forskjell på folk mtp krav til jobber. Ei jeg vet om ei som har yrkesutdanning og et par fag på universitet innen økonomi/it. Ikke innleverende av 30 stp. Hun er blitt ansatt nå som leder for en stor enhet. Hun har jobbet noen år innen yrket hennes. Jeg er glad på hennes vegne. Det er ikke henne jeg tar opp her så det er klart. Det er urettferdighet. Mens andre som har riktig bachelor/liknende bachelor, erfaring osv men mangler kanskje leder utdanning, master erfaring inen ledelse osv så blir de kansellert før papirene deres blir sett på. Arbeidsgivere er litt urettferdige og selektive. Anonymkode: aac0a...e57 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #2 Skrevet 17. november 2022 Ledelse handler om alt annet enn vitnemålet. En person uten utdannelse kan være en fantastisk leder, mens en person med phd kan være en elendig leder. Ingenting som er urettferdig, alle er ikke født til å være ledere, og alle er ikke egnet til å bli ledere uanvheig av hvor lang utdannelse man har. Personlige egenskaper er veldig viktig for å bli en god leder. Anonymkode: 2d1fa...aa1 4
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #3 Skrevet 17. november 2022 De krevde lederutdanning i annonsen hun søkte. De skrev ikke noe om erfaring kan kompenserer for utdanning🙂 Anonymkode: aac0a...e57
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #4 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Føler det er så forskjell på folk mtp krav til jobber. Ei jeg vet om ei som har yrkesutdanning og et par fag på universitet innen økonomi/it. Ikke innleverende av 30 stp. Hun er blitt ansatt nå som leder for en stor enhet. Hun har jobbet noen år innen yrket hennes. Jeg er glad på hennes vegne. Det er ikke henne jeg tar opp her så det er klart. Det er urettferdighet. Mens andre som har riktig bachelor/liknende bachelor, erfaring osv men mangler kanskje leder utdanning, master erfaring inen ledelse osv så blir de kansellert før papirene deres blir sett på. Arbeidsgivere er litt urettferdige og selektive. Anonymkode: aac0a...e57 Dagens såkalte "arbeidsgivere", eller rettere sagt, arbeidskjøpere, skiter lang vei i alt som heter rettferdighet, fagforeninger, arbeidsmiljøkrav, og lignende, i største mulig grad de kan. Rettferdig og alt som "smaker" sosialdemokrati for den slags skyld, har Høyre og Frp-menn av noen "arbeidsgivere" null til overs for i privat sektor. De vil ha brutal profitt, bøye de norske lovene så mye de enn kan i forhold til ansatte, og ikke minst, så velger de fullstendig på måfå og på bakgrunn av "kvalifikasjoner" og diskriminering som de dessverre har fått lov til av partier på høyresiden. Du vet, det finnes til og med arbeidssteder som mener at de har fullt "lov" å drive på med svart arbeid også, fordi, ifølge dem, så ville de "ikke overlevd som bedrift" om de ikke gjorde slik i praksis. De forstår ikke konseptet at det er heller ikke meningen å overleve som bedrift, hvis det består av blant annet å drive med sosial dumping og rovdrift på sine ansatte. Anonymkode: 5aff7...ca3 1 4
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #5 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ledelse handler om alt annet enn vitnemålet. En person uten utdannelse kan være en fantastisk leder.. Anonymkode: 2d1fa...aa1 Dette er den typiske "Norway" måten å gjøre ting på, noe som er grunnen til at vi har en haug med dårlige ledere. Typisk "jeg kjenner riktig person som skal gi meg en sjanse på en lederstilling" = trynefaktor, og det er en uting her i landet. Vi ser også blant utallig mange tråder her på forumet der man står ovenfor en dårlig leder, hvor mye makt en leder har i praksis, og man får hele tiden "anbefaling" om å bytte jobb. Men det betyr bare at de dårlige ledere fortsetter å bare dundre på, og det faktisk skadelig. Ledelse handler heldigvis i større grad nå, de siste årene, også om vitnemålet. Man bør helst ha utdanning på masternivå, eller noe lignende, og ja, man kan, om man vil, lære langt på vei, hvordan man skal oppføre seg som leder, så fremt man ikke lider av ekstrem sosial angst og er redd for mennesker såpass mye. Er en grunn til at du har så mange damer som studerer Human Resources blant annet, der de skal lære seg å "styre noenlunde" over arbeidsstokken og "motivere de" eller whatever de gjør, og de fleste av stillingene i denne sjangeren er tatt over av kvinner med høyere utdanning. I teorien kan en være "fantastisk leder" uten utdannelse, men så er det snakk om hva slags ledelsesnivå er det vi snakker om. Om du er "hot og attraktiv", vil det være en smal sak å være "populær" blant begge kjønn og dermed bli valgt til å være "ledere" i en eller annen studentforening, men det er forskjell på verv i studentforening og det å være leder av Equinor for eksempel. Så har du alt imellom blant disse to eksemplene. Noen er leder for 3 eller 4 mennesker, andre er leder for 150 mennesker eller 1.500 mennesker. Anonymkode: 5aff7...ca3 1 1 1
Taluno Skrevet 17. november 2022 #6 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): De krevde lederutdanning i annonsen hun søkte. De skrev ikke noe om erfaring kan kompenserer for utdanning🙂 Anonymkode: aac0a...e57 Men om hun har skrevet en søknad, og vist på intervju, at hun har de kvalitetene de ser etter, så kan de ansette. Man må ikke oppfylle alle krav i en stillingsannonse, men man må kunne argumentere for hvorfor arbeidsgiver likevel skal satse på en. Arbeidsgiver er selektiv ja, for de ønsker ansette den riktige personen for dem, og riktig person er ikke alltid den med best CV
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #7 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Dette er den typiske "Norway" måten å gjøre ting på, noe som er grunnen til at vi har en haug med dårlige ledere. Typisk "jeg kjenner riktig person som skal gi meg en sjanse på en lederstilling" = trynefaktor, og det er en uting her i landet. Vi ser også blant utallig mange tråder her på forumet der man står ovenfor en dårlig leder, hvor mye makt en leder har i praksis, og man får hele tiden "anbefaling" om å bytte jobb. Men det betyr bare at de dårlige ledere fortsetter å bare dundre på, og det faktisk skadelig. Ledelse handler heldigvis i større grad nå, de siste årene, også om vitnemålet. Man bør helst ha utdanning på masternivå, eller noe lignende, og ja, man kan, om man vil, lære langt på vei, hvordan man skal oppføre seg som leder, så fremt man ikke lider av ekstrem sosial angst og er redd for mennesker såpass mye. Er en grunn til at du har så mange damer som studerer Human Resources blant annet, der de skal lære seg å "styre noenlunde" over arbeidsstokken og "motivere de" eller whatever de gjør, og de fleste av stillingene i denne sjangeren er tatt over av kvinner med høyere utdanning. I teorien kan en være "fantastisk leder" uten utdannelse, men så er det snakk om hva slags ledelsesnivå er det vi snakker om. Om du er "hot og attraktiv", vil det være en smal sak å være "populær" blant begge kjønn og dermed bli valgt til å være "ledere" i en eller annen studentforening, men det er forskjell på verv i studentforening og det å være leder av Equinor for eksempel. Så har du alt imellom blant disse to eksemplene. Noen er leder for 3 eller 4 mennesker, andre er leder for 150 mennesker eller 1.500 mennesker. Anonymkode: 5aff7...ca3 Ledelse handler i størst grad om personlige egenskaper. Hvordan man er som menneske, hvilke etiske verdier man har og moral, hvordan man motiverer andre mennesker, sympati osv. Man kan være en drittsekk av leder både med lav og høy utdannelse, som overkjører alle på sin vei. Slike mennesker har ingenting i en lederrolle å gjøre, men dessverre finnes det alt for mange av de. Slike ledere ødelegger alt på sin vei, skaper frustrasjon hos de ansatte og kan være helt urimelige. Selv sitter jeg i konsernledelsen i et børsnotert selskap. Vi har ledere med høy utdannelse (som meg selv) og ledere med lavere utdannelse (men dog lang bransjeerfaring). De aller dyktigste lederne er ikke det på bakgrunn av vitnemålet sitt, de er det fordi det bare er slik som menneske. Den karismatiske lederen. De blir godt likt, tar kloke beslutninger og skaper engasjement. Og ikke minst behandler alle ansatte med respekt (noe som dessverre ikke er en selvfølge blant alle ledere). Anonymkode: 2d1fa...aa1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå