Gå til innhold

Hvem får akuttimene hos legen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lege har seks ukers ordinær ventetid. Og et par timer som er reservert akutte tilfeller hver dag. 

Jeg har møtt veggen. Behøver intenst sykemelding, har presset meg for lenge og nå er det nok. Venner og ektefelle ber meg dra til lege. Kan ikke vente i seks uker, men kan jo skrive det på e-konsultasjon? Jeg kommer ikke til å gå på jobb i morgen. Vil ikke ta en akuttime fra syke barn og folk med kreft og hjertestans liksom 

Anonymkode: dcfe8...85f

Skrevet

Om man faktisk trenger sykemelding raskt så er det ok. Ring legekontoret på morningen med en gang de åpner så er det de som vurderer :) Jeg har fått "akutttime" for mindre akutte ting enn det du beskriver. 

Anonymkode: d5244...bf3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er opp til legekontoret å vurdere hvem som får akuttime. Å trenge en sykemelding kan fint være grunn til at du trenger akuttime. Hvis legekontoret vurderer det som nødvendig at du kommer inn, så «tar» du på ingen måte timen fra noen som trenger den mer. Da vill du ikke fått den i utgangspunktet 😊

Og jeg kan love deg: folk forlanger akuttime for de mest unødvendige ting. 

• Liker 4
Skrevet

Ring legekontoret når de åpner i morgen og forklar problemstillingen. De vurderer om du skal ha akuttime, skrive inn en e-konsultasjon eller settes opp på vanlig time. Så bare overlat den vurderingen til dem, du☺️

Anonymkode: 5fcd7...682

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

For sykemelding får du akuttime evt du får time via telefon. Du skal ikke vente 6 uker når du må kaste inn håndkleet.

Anonymkode: a24e7...33c

Skrevet

Behov for sykemelding er akutt. Ikke nøl med å ringe legekontoret

Anonymkode: c2d37...a1e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Takk:-)

Anonymkode: dcfe8...85f

Skrevet

Kommer helt an på legens kapasitet. Jeg er så heldig at vår har god kapasitet og har alltid fått time samme dag om jeg bestiller senest kl 08.00 på appen.

Anonymkode: e3583...b6f

Skrevet

Du tar ikke akkuttime fra noen andre med mer alvorlige problemer. Da vil de i tilfelle bli prioritert over deg og så får du enten beskjed om å ringe igjen neste dag eller at legekontoret hjelper deg på annen måte. Så ikke tenk på det!

Anonymkode: aea4f...cab

Skrevet

Akuttime er definitivt innafor! Det som sannsynligvis skjer, er at du lirer av deg det du klarer av det mest nødvendige på 5 minutter, legen skriver en relativt kort sykmelding - og avtaler ny time i løpet av en uke eller to (ikke 6!) der dere har litt bedre tid til å snakke skikkelig om situasjonen og se litt fremover.

• Nyttig 1
Skrevet

Folk med hjertestans havner ikke til fastlegen på akutt time 😅

De timene er til for tilfeller som din, at du har behov for sykemelding. Ring legekontoret og se om du ikke får deg en time.

Anonymkode: 92e0c...446

Gjest Anonyme-meg
Skrevet

Akutt time hos legen, er for de som absolutt ikke kan vente i seks uker på en time. Så for deg som har møtt veggen å er da kanskje psykisk nedbrutt, kan ringe legenmå be om en akutt time.

Skrevet

Akuttimer er ikke hjertestans liksom, kutt, brudd, akutte ryggsmerter, uvi er ting som kommer gjennom som akutt på legesenteret jeg jobber i samme bygg som, viktigste er å ringe når de åpner for det er da de har mulighet for å fylle opp timene, ringer du kl 12 er det fullt den dagen.

Anonymkode: 689e7...414

Skrevet

Ring når de åpner, forklar situasjonen og så vurderer dem om når du får time. 
Har selv avtale med fastlegen om at jeg bare kan ringe å be om time hvis jeg blir dårligere psykisk og føler jeg trenger en samtale. 

Anonymkode: a5bc7...6ec

• Liker 1
Skrevet

Barn få mange av de. Når det var noe med sønnen min fikk jeg alltid time på dagen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...