AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #1 Del Skrevet 17. november 2022 Jeg jobber som kunderådgiver i en privat bedrift og jobben min er selvfølgelig da bl a å hjelpe kunder. Fikk akkurat en vinflaske av en kunde som takk for god hjelp. Sjefen min ble faktisk sur, jeg fikk beskjed om at slikt ikke er lov å ta i mot. Jeg visste virkelig ikke at det er så strengt. Dette er jo ikke bestikkelse, men en påskjønnelse etter vårt samarbeid er avsluttet. Noen som helt konkret vet hvor strengt dette er? Anonymkode: 72ef0...c7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #2 Del Skrevet 17. november 2022 Det er faktisk ganske strengt. Dette skal stå i personalhåndboken deres. Vi har ikke lov til å motta noe som helst. Anonymkode: c7fb2...e87 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #3 Del Skrevet 17. november 2022 Du som leverandør har selvfølgelig anledning til å ta imot en gave fra en kunde. At sjefen din reagerer på det er urimelig. Han skal derimot applaudere det. Anonymkode: 52952...60c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #4 Del Skrevet 17. november 2022 Sjekket litt nå, sånn jeg ser det er det innafor å motta en flaske vin. https://www.oppsigelse.no/arbeidstakers-forhold/er-det-grunn-til-oppsigelse-a-ta-imot-gaver-fra-kunder-korrupsjon-bestikkelse/ Anonymkode: 72ef0...c7c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #5 Del Skrevet 17. november 2022 Det avhenger at hvilke regler dere har. Jeg har ikke lov å motta noe som helt utenom en kopp kaffe når jeg er ute i bedrifter. Anonymkode: 22a3b...50b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #6 Del Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du som leverandør har selvfølgelig anledning til å ta imot en gave fra en kunde. At sjefen din reagerer på det er urimelig. Han skal derimot applaudere det. Anonymkode: 52952...60c Han ødela hvertfall gleden min. Tjente godt over 100000,- på denne kunden også. Anonymkode: 72ef0...c7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #7 Del Skrevet 17. november 2022 Det varierer fra bedrift til bedrift hvilke retningslinjer de har for gaver. Jeg jobbet en gang et sted som var så strengt at man fikk ikke en gang lov til å ta i mot en konfekteske, selv om man sa at man ville sette esken i fellesarealet til alle. Anonymkode: bfea4...eac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #8 Del Skrevet 17. november 2022 Det er ganske strengt hos oss også, men en vinflaske har jeg aldri hørt at skal være et problem. Det får jeg noen av til jul hvert år. Anonymkode: 7b399...06b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #9 Del Skrevet 17. november 2022 Fikk svar fra HR, null problem å ta i mot en flaske. Anonymkode: 72ef0...c7c 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #10 Del Skrevet 17. november 2022 Tipper han blei sur fordi han aldri fått påskjønnelse fra kunder😉 Anonymkode: a6c39...265 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva-Lena Skrevet 17. november 2022 #11 Del Skrevet 17. november 2022 Mange bedrifter som har den regelen. Jeg har hatt 2 arbeidsforhold hvor dette var strengt forbudt. Vi fikk ikke lov å ta imot ett sukkertøy engang. Gjorde vi det og det ble oppdaget var det sparken tvert. Var flere kunder som tilbød alt fra sukkertøy til spritflaske. Jeg tok aldri sjansen på å ta imot noe som helst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #12 Del Skrevet 17. november 2022 På min jobb er det helt forbudt å ta i mot noe som helst. Det som kommer inn av julegaver blir loddet ut i gratislotteri blant alle ansatte på lokasjonen ( hos oss er det ca 200 stykker). Anonymkode: 1fef2...b49 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #13 Del Skrevet 17. november 2022 Det blir betraktet som korrupsjon ! Anonymkode: 76e43...ebd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #14 Del Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det blir betraktet som korrupsjon ! Anonymkode: 76e43...ebd Ikke nødvendigvis. Anonymkode: 22a3b...50b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 17. november 2022 #15 Del Skrevet 17. november 2022 Skjønner at reglene må være strenge. Men, min x fikk diverse flasker fra gode kunder, spesielt før jul. Hva skal han gjøre? Han rapporterte dette alltid til ledelsen, hvor de sa; ta det med deg hjem. Nå er det ikke snakk om 20 flasker, kanskje 3-4. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mmd Skrevet 18. november 2022 #16 Del Skrevet 18. november 2022 Jeg jobber i staten, vi får ikke lov til å motta noe. Skulle bare mangle. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #17 Del Skrevet 18. november 2022 Det er forskjell fra bedrift til bedrift, og fra gave til gave. Noen steder er det lov å motta gaver med en verdi opp til fx 300kr, dersom gaven ikke har noen betydning for beslutninger som tas, andre steder er det helt uaktuelt. Men det handler ikke om jobben du har gjort, om du ikke får ta imot gaven. Du har sikkert gjort en super jobb som får den! I tilfeller hvor det ikke har vært lov å motta individuelt, har vi loddet ut gaven eller delt på kontoret. Anonymkode: 0a929...077 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #18 Del Skrevet 18. november 2022 Hvorfor skal man på død og liv gi bort alkohol? Til folk man ikke kjenner! Man vet aldri hva slags problemer folk har, og hvilke problemer denne flaska med vin eller brennevin forårsaker. Jeg levde med en stefar i en bransje hvor det å gi alkohol som julegave fra kunder var vanlig og det gjorde det ekstra ille i disse periodene. Så dere som vurderer å gi julegave - kjøp gjerne noe annet enn alkohol! Anonymkode: 7848e...ce7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #19 Del Skrevet 18. november 2022 Som andre sier, det varierer fra bedrift til bedrift, og også fra bransje til bransje. I tidligere jobb hvor jeg jobbet som konsulent for en bransje, så hadde jeg ikke lov til å ta i mot annet enn lett servering ved møter, altså kjeks og småkaker. Det var bedriftsinterne regler. Nå jobber jeg i en helt annen type jobb, og ikke mot kunder men har mange leverandører, og jobber med anbud fra potensielle leverandører, og det er ingen retningslinjer for hva vi kan motta utenom at det ikke skal være av forretningsmessig begunstigelse. Anonymkode: b9d77...30d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #20 Del Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg jobber som kunderådgiver i en privat bedrift og jobben min er selvfølgelig da bl a å hjelpe kunder. Fikk akkurat en vinflaske av en kunde som takk for god hjelp. Sjefen min ble faktisk sur, jeg fikk beskjed om at slikt ikke er lov å ta i mot. Jeg visste virkelig ikke at det er så strengt. Dette er jo ikke bestikkelse, men en påskjønnelse etter vårt samarbeid er avsluttet. Noen som helt konkret vet hvor strengt dette er? Anonymkode: 72ef0...c7c Her har jo sjefen din gjort en svært dårlig jobb i forkant med å informere sine ansatte om at det ikke er lov i så fall. Anonymkode: 0957a...d11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå