AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #1 Skrevet 17. november 2022 Har noen opplevd en luktforstyrrelse etter covid? Altså ikke bare at luktesansen forsvinner, men at man opplever en rar, ekkel lukt i nese/munn, og føler det kan kjennes på meters avstand, men andre rundt deg kjenner ikke noe? Lukten kom når jeg var syk med korona, og nå en måned etter, er det fortsatt sånn at lukten kommer og går mange ganger i løpet av en dag. Veldig ekkelt! Andre som har opplevd det? Og forsvant lukten etter en stund? Anonymkode: 1a331...b12
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #2 Skrevet 17. november 2022 Jeg hadde korona i januar/ februar og mistet smak og luktesans og det tok vel 6 måneder før det var helt tilbake. Forrige måned begynte jeg plutselig å lukte bæsjelukt og jeg trodde at samboer og bonusdatter gikk rundt og fjertet, men det gjorde de ikke.😁 Dagen etter luktet det diarebæsj sånn som det lukter i bleien hos små barn som har diaré, og det har kommet og gått en to ukers periode før det plutselig forsvant. Jeg vet at det er vanlig å lukte brent etter korona, men det har jeg nesten ikke hatt men nå er bæsjebleie lukten borte tror jeg. Sliter med heftig utmattelse etter korona, så jeg skulle gjerne luktet diare bæsjebleie daglig istedenfor å være utmattet og ikke fungere. Anonymkode: 136d4...acb
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #3 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg hadde korona i januar/ februar og mistet smak og luktesans og det tok vel 6 måneder før det var helt tilbake. Forrige måned begynte jeg plutselig å lukte bæsjelukt og jeg trodde at samboer og bonusdatter gikk rundt og fjertet, men det gjorde de ikke.😁 Dagen etter luktet det diarebæsj sånn som det lukter i bleien hos små barn som har diaré, og det har kommet og gått en to ukers periode før det plutselig forsvant. Jeg vet at det er vanlig å lukte brent etter korona, men det har jeg nesten ikke hatt men nå er bæsjebleie lukten borte tror jeg. Sliter med heftig utmattelse etter korona, så jeg skulle gjerne luktet diare bæsjebleie daglig istedenfor å være utmattet og ikke fungere. Anonymkode: 136d4...acb Det høres ut som det kan være noe av det samme, denne luktforstyrrelsen du også opplevde. Så bra det forsvant! Jeg klarer ikke føle meg trygg på at de som er nær meg ikke kjenner lukten, så jeg blir så satt ut av det, og har mest lyst å bare være helt for meg selv. Jeg har ingen partner, og ingen som er så nær meg at de kan være ærlig å si at de ikke kjenner lukten. Det er bare leger som har sagt de ikke kjenner lukten. Veldig pinlig om andre kjenner det syns jeg, så jeg prøver å holde god avstand. Håper det går over med meg også🤞 Så leit at du har en sånn utmattelse at du ikke fungerer, håper det også gradvis gir seg! Jeg følte på det i et par ukers tid, den enorme utmattelsen, men det har heldigvis gått over her. Men jeg kjenner til det å ikke fungere, det er flere årsaker til at jeg ikke fungerer skikkelig, men det er en helt annen historie. Ønsker deg masse god bedring💜 Anonymkode: 1a331...b12 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #4 Skrevet 17. november 2022 Hadde corona i januar og hadde en miten stund helt manglende luktesans. Etter noen uker (?) fikk jeg den delvis tilbake, men det meste luktet ekkelt og smakte veldig salt eller direkte ekkelt i 1-2 mnd. Så var det som før en god stund, men plaget med rennende nese. For en stund siden fikk jeg på ny problemer med nesen, ved at enkelte lukter er alt for sterke. Bæsjebleier lukter som før, men hudkrem som blir brukt av noen i et rom langt unna kan jeg lukte. Anonymkode: 62750...21b
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #5 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Hadde corona i januar og hadde en miten stund helt manglende luktesans. Etter noen uker (?) fikk jeg den delvis tilbake, men det meste luktet ekkelt og smakte veldig salt eller direkte ekkelt i 1-2 mnd. Så var det som før en god stund, men plaget med rennende nese. For en stund siden fikk jeg på ny problemer med nesen, ved at enkelte lukter er alt for sterke. Bæsjebleier lukter som før, men hudkrem som blir brukt av noen i et rom langt unna kan jeg lukte. Anonymkode: 62750...21b Det er veldig rart hvordan denne koronaen påvirker luktesenteret i hjernen. Jeg opplevde også manglende luktesans en periode, men nå når den har kommet tilbake, så føler jeg det meste lukter som det skal, kanskje litt svakere enn vanlig bare. Den lukten jeg snakker om, er en lukt som føles som befinner seg inne i munnhulen og nesen, som om det er jeg som lukter😕 Har aldri kjent akkurat den lukten tidligere, den kom når jeg var syk med korona. Men det skal sies at jeg har opplevd noe lignende før, samme type luktforstyrrelse, men annen lukt. Den gang var det enten en råtten lukt eller en sterk kjemisk lukt. Det kom og gikk lenge, i flere år, men hadde lenge vært borte inntil jeg fikk korona nå. Og da kom altså noe lignende tilbake, men denne gangen lukter det annerledes. Klarer ikke beskrive lukten, den er ikke like ille som den råtne lukten, men fortsatt ikke noen god lukt😟 Anonymkode: 1a331...b12
Bålkaffe Skrevet 17. november 2022 #6 Skrevet 17. november 2022 Hadde corona i februar i år, mista ikke smak eller lukt. Men har slitt med at luktesansen min er blitt sterkere, jeg. Og at jeg har lukta ting som ikke er der, etc.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #7 Skrevet 17. november 2022 Bålkaffe skrev (53 minutter siden): Hadde corona i februar i år, mista ikke smak eller lukt. Men har slitt med at luktesansen min er blitt sterkere, jeg. Og at jeg har lukta ting som ikke er der, etc. Er det alt du lukter som lukter sterkere, eller er den en spesifikk type lukter? Altså mat, parfymer, natur, mennesker eller trafikk feks Anonymkode: 62750...21b
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #8 Skrevet 17. november 2022 Jeg hadde korona i fjor jul. Mistet da alt av smak og lukt. Innen påske var det meste kommet tilbake, men mangler enda en del av smaks/luktbildet. Før var jeg en såkalt supersmaker, nå er jeg langt under gjennomsnittet. Og er fryktelig glad for at jeg ikke har et yrke som baserer seg på smak eller lukt! Men det rareste er at det skjer en feilkobling som gjør at fortsette lukter kattepiss. 😂 Så når folk tar av seg skoa hjemme hos oss, meg selv inkludert, så begynner jeg å lure på om det har kommet en katt i hus et sted. 🤪 Anonymkode: 3d4b4...5d1
Bålkaffe Skrevet 17. november 2022 #9 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er det alt du lukter som lukter sterkere, eller er den en spesifikk type lukter? Altså mat, parfymer, natur, mennesker eller trafikk feks Anonymkode: 62750...21b Jeg tror den er ganske generell, jeg synes alt lukter sterkere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå