Gå til innhold

Jeg har brukt mastercard hele måneden uten å vite det

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har litt panikk her

Bankkortet mitt gikk ut i slutten av oktober og siden da har jeg brukt det nye kortet jeg fikk tilsendt. Men for noen dager siden ble jeg oppmerksom på at det sto mastercard på bankterminalen når jeg betalte for ting. Der står ikke mastercard på bankkortet, men er sånn rød og gul ringer i høyre hjørne. Logger inn på nettbanken og ser at det er mastercard jeg har brukt🤬 jeg vet egentlig ikke hva det betyr? Men ser i nettbanken at ingenting er trukket fra kortet. Er det sånn at jeg får masse gjeld nå?? 

Anonymkode: 69922...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo bare å betale Mastercardet med brukskonto med en gang, så er du ferdig med det. Det går vel en kalender måned før rentene starter. Bare overfør først som sist du!

Anonymkode: 7ec61...71a

• Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Di aller fleste mastercard er fri for renter di første 45 dager, så bare overfør fra konto til mastercard slik det går i null og fortsett med korrekt kort.

Ingen fare.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har litt panikk her

Bankkortet mitt gikk ut i slutten av oktober og siden da har jeg brukt det nye kortet jeg fikk tilsendt. Men for noen dager siden ble jeg oppmerksom på at det sto mastercard på bankterminalen når jeg betalte for ting. Der står ikke mastercard på bankkortet, men er sånn rød og gul ringer i høyre hjørne. Logger inn på nettbanken og ser at det er mastercard jeg har brukt🤬 jeg vet egentlig ikke hva det betyr? Men ser i nettbanken at ingenting er trukket fra kortet. Er det sånn at jeg får masse gjeld nå?? 

Seriøst? Overfør fra brukskontoen din til MC ditt og begynn å bruke vanlig bankkort fra nå. 

Anonymkode: 9102f...5ae

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skylder det du har brukt, rett og slett. Du skal kunne se i nettbanken hva det er.

Anonymkode: 8d614...b2a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gjør jeg det? Betale mastercard? Jeg aner som sagt ikke hva mastercard er og finner ikke noe om å betale det i nettbanken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Hvordan gjør jeg det? Betale mastercard? Jeg aner som sagt ikke hva mastercard er og finner ikke noe om å betale det i nettbanken

Vet ikke hvilken bank du har, men det står en link i menyen et sted, under lån er det vel? 

Anonymkode: 7ec61...71a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

På min nettbank går jeg inn på mastercardet (kontoen) hvor jeg kan gå inn på «valg» og velge innbetaling til mastercard fra der. Ellers vil du jo få en faktura, så du kan betale hele beløpet da. 

Anonymkode: 9a80e...c81

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant det nå, her kan jeg velge overfør til konto eller ekstra innbetaling til mastercard. Hva skal jeg gjøre?

Syns det var skikkelig teit at det ikke står mastercard på selve kortet jeg fikk fra dnb! Jeg er livredd for sånne gjeldsgreier og det har aldri falt meg inn å bruke kredittkort før!! 

Ts

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er å vente til du får faktura fra kredittkort-leverandør. Betal denne innen fristen, og vips, så er du kvitt din kredittkortgjeld:)

Dersom du har mastercard levert av banken din, så vil du mest sannsynlig se kredittkortet i nettbanken. 

Dersom du har mastercard fra en annen leverandør så kan du mest sannsynlig kunne logge på en "min side" hos denne leverandøren

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

På min nettbank går jeg inn på mastercardet (kontoen) hvor jeg kan gå inn på «valg» og velge innbetaling til mastercard fra der. Ellers vil du jo få en faktura, så du kan betale hele beløpet da. 

Så hvis jeg betaler inn til selve mastercard kontoen så blir "gjelda" sletta? Det står jeg har minus 4000 der nå. Dvs alt jeg har kjøpt med kortet denne mnd🤬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg fant det nå, her kan jeg velge overfør til konto eller ekstra innbetaling til mastercard. Hva skal jeg gjøre?

Syns det var skikkelig teit at det ikke står mastercard på selve kortet jeg fikk fra dnb! Jeg er livredd for sånne gjeldsgreier og det har aldri falt meg inn å bruke kredittkort før!! 

Ts

Ekstra innbetaling til mastercard :) 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så hvis jeg betaler inn til selve mastercard kontoen så blir "gjelda" sletta? Det står jeg har minus 4000 der nå. Dvs alt jeg har kjøpt med kortet denne mnd🤬

Ja. Da går det i 0 igjen 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts

Det går helt fint! Bare betal så slipper du å tenke mer på det. 
Velg ekstra innbetaling, så setter du bare inn beløpet du er trukket derfra, og så senker du skuldrene og legger mastercadet ditt på et sted der du ikke blander med det vanlige kortet.  

Anonymkode: a189e...645

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ts

Du har tydeligvis bestilt/fått et kredittkort du ikke ønsker. Ta kontakt med banken og si at du ikke ønsker kredittkort. For voksne mennesker med økonomisk kontroll er det dog en fordel å ha et kredittkort tilgjengelig.

Anonymkode: 22536...50d

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå skjønte jeg hva jeg skal gjøre. Phew! Takk gud for kvinneguiden som hjelper økonomi-noobs😂😂

• Liker 4
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå skjønte jeg hva jeg skal gjøre. Phew! Takk gud for kvinneguiden som hjelper økonomi-noobs😂😂

Men nå som du har kortet så ha det hjemme i tilfelle det skulle bli noe med kort til brukskonto feks. La det ligge i en skuff eller noe. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må betale banken tilbake det du har brukt, men så lenge du betaler innen fristen slipper du gebyr. Men jeg skjønner ikke hvorfor det er et problem, med mindre du har gått helt bananas de ukene du trodde du brukte debetkort og brukt fullstendig over evne. Og de pengene du trodde du hadde brukt fra din egen konto, står jo urørt. 

Tror du må sette deg litt inn i hva et kredittkort er, for det virker jo som du tror Mastercard/kredittkort = Luksusfellen.🙄

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, behold gjerne kortet. Jeg bruker mitt når jeg bestiller reiser, betaler man minst halve reisen med Mastercard får du reiseforsikring på kjøpet. Bare husk å alltid betale inn før rentene begynner å løpe. 

Anonymkode: 69a2d...d0b

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...