Gå til innhold

Tillatelse fra far. Reise til usa

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg og barnet reiser til USA i desember of blir borte i 10 dager. Det jeg lurer på er om jeg må ha underskrift/dokument eller ett eller annet fra far som viser at jeg får lov til å ta med barnet inn i USA? 
jeg skal ikke kidnappe barnet altså 😂 far vet at vi skal på ferie. Men husker jeg så et program en gang der en dame skulle inn til usa med barnet sitt og ble nektet inngang da hun ikke hadde tillatelse fra far. Så lurer på om det er tilfellet da jeg ikke ønsker å få ferien ødelagt😂

prøvde å ringe den amerikanske ambassaden ista for å spørre om dette men umulig å komme gjennom. 🙄

Anonymkode: 211e8...6bf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er anbefalt, ja. De stopper slett ikke alle hvor det kunne være aktuelt, men om man først blir stoppet og ikke kan dokumentere tillatelse er det rimelig mye hassle og man kan bli oppholdt lenge mens dokumentasjon fremskaffes.

Det skal egentlig være "notarized" - men mest sannsynlig holder det lenge om du har et samtykke skrevet på engelsk og med en kopi av den andre forelderens pass. 

Sannsynligheten for å bli stoppet øker dersom du har barn med et annet etternavn enn deg eller en annen hudfarge. Det handler like mye om fare for menneskesmugling som om folk som bortfører barn fra den andre forelderen. 

Anonymkode: c511b...4df

• Liker 3
Gjest Maatte_ha_konto
Skrevet

Jeg vil tro det går helt fint, bare reis du. Ikke overtenk-du kommer fra Norge.

Skrevet

Det er opp til landet du skal inn i om de sjekker dette såvidt jeg vet. Til USA tenker jeg de sikkert kan finne på å spørre om det så det letteste er jo å ta med brev med samtykke og kopi av fars id. 

Fant et eksempel på sånt brev man kan fylle ut:

https://cms.finnair.com/resource/blob/2290122/bf60c3be76ddb86d9b8750e43f13efa4/letter_of_consent.pdf

Anonymkode: fed38...899

• Nyttig 1
Skrevet

Du burde ta med. Vet noen som reiste til USA ble bedt om å dokumentere at barnet kunne være med en forelder på Schiphol. Da måtte den andre foreldren ringes.

Anonymkode: 63c76...d85

Skrevet

Ja, det er sannsynlig at du blir stoppet uten dette.

Anonymkode: 8aa9b...6d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...