Gå til innhold

læreren truet barnet mitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Om jeg ser at du tegner en gang til så kaster jeg alle tegningene dine i søpla" sa denne læreren til min datter. Selv om h*n sto å nikket i foreldremøtet hvor kontaktlærerne sa at de gjerne kunne tegne i timene m det var vanskelig å sitte i ro/konsentrere seg siden de ikke var vante med så lenge sittende enda.

Hva hadde du gjort?

Anonymkode: 2e8f1...997

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Logget meg av KG noen dager.

Anonymkode: 2dc83...5eb

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet

Tatt det opp med kontaktlæreren.

Anonymkode: acded...05a

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

"Om jeg ser at du tegner en gang til så kaster jeg alle tegningene dine i søpla" sa denne læreren til min datter.

Anonymkode: 2e8f1...997

Du hørte det? Eller var det det datteren din sa læreren sa? 
Om sistnevnte så ville jeg ha spurt læreren om det var sant. Barn har en tendens til å vri på sannheten. 

Anonymkode: 1ae39...d54

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Læreren truet ikke barnet ditt, hen truet med en konsekvens av å gjøre andre ting enn det man skal gjøre i timen...

• Liker 25
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Hva med å 1) lære barnet ditt å høre etter og gjøre som lærerne sier, 2) ikke tro på at alt barnet sier, 3) ha dialog med lærerne, 4) ikke krisemaksimere, overdrive og dra konklusjoner før du har fått høre flere sider.

Anonymkode: c2d1f...6d1

• Liker 19
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Javel. Var du der og observerte hele situasjonen, både før og etter? 

Selv om elever generelt har lov til å tegne, så passet det seg kanskje ikke akkurat da. Elever må uansett følge beskjeder som gis av lærer. Sånn er det, og hvis ikke beskjeder følges får det konsekvenser.

Kanskje de skulle gjøre noe helt annet. Kanskje ba læreren datteren din om å legge bort tegnesaker på en hyggelig og pedagogisk måte mange ganger. Kanskje svarte datteren din frekt. Kanskje snakket læreren med datteren etterpå om det på en mer ordentlig måte. 

Anonymkode: 14aeb...64f

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er for sterke og strenge lærere som kan sørge for ro, orden og gode læreforhold. Men det som blir sagt her er ikke innafor. Det finnes mye bedre formuleringer enn det der. Er jo bare å si at jeg tar vekk tegnesakene dine om du ikke følger med Marius. 

Anonymkode: 83e15...2d2

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er for sterke og strenge lærere som kan sørge for ro, orden og gode læreforhold. Men det som blir sagt her er ikke innafor.

Anonymkode: 83e15...2d2

Man vet jo ikke om det er riktig da.

Anonymkode: 1ae39...d54

• Liker 6
Skrevet

For det første så har ikke læreren truet barnet, han truet med konsekvens av å ikke gjøre som man skal i timen. For det andre så er det helt tullete at barn skal få lov til å tegne i timene i stedet for å følge med på undervisningen.

Er ikke rart at dagens barn blir skjøre snøfnugg når de skal få gjøre som de selv vil og ikke oppleve negative konsekvenser. 

Anonymkode: c5324...3b0

• Liker 9
  • Nyttig 5
Gjest Ms Baxter
Skrevet

Uff, ikke bra… jeg tegnet i timen da jeg gikk på skolen. Hvis jeg ikke gjorde det falt jeg ut i min egen drømmeverden og fikk ikke med meg noe. Den ene læreren på videregående satte meg ned en karakter på videregående pga tegning i timen… De fleste lærerene ble bare imponerte da jeg ble litt flink etter som åra gikk😅

Si til læreren at det er din datters metode for å klare å følge med i timen👌

Skrevet

Jeg tenker generasjon bomull. Jeg tegnet også endel i timene og hadde jeg fortalt foreldrene mine at læreren hadde sagt at han ville kaste tegningene, hadde foreldrene mine sagt at det er helt riktig og at tegning er noe man gjør på fritiden og ikke er en del av pensum bortsett fra i handarbeidstimene. Ikke rart at dagens ungdom ikke tåler en døyt og sliter med å bli møtt med krav og grenser når selv foreldrene er med på å underbygge og lære opp til at de er blitt utsatt for overtredelse og krenkelser selv for hele vanlige og passende konsekvenser 

Anonymkode: 154d5...0d1

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet
Ms Baxter skrev (14 minutter siden):

😅

Ikke sikkert det er Hennes metode selv om det var din…..Mange vil tegne bare for å slippe å gjøre det lærerne vil tross alt.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Truet barnet mitt 😂😂😂

Anonymkode: 14f9e...a47

• Liker 9
  • Nyttig 2
Gjest Ms Baxter
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ikke sikkert det er Hennes metode selv om det var din…..Mange vil tegne bare for å slippe å gjøre det lærerne vil tross alt.

Bare sa hun kunne bruke det som unskylding for det, mange som lar tankene vandre hvis en må sitte rolig😅

Skrevet

Det er forskjell på om barnet er 5 år eller 12. 

Det er ikke greit om barnet får lov til noe av en lærer og så får kjeft for det tilsvarende av en annen.

Det er helt unødvendig å true med å kaste når man like godt kan si: Legger dem bort i hyllen. 

Det finnes lærere som ikke er særlig pedagogisk anlagte. Det finnes lærere som ikke er flinke med barn. Det finnes lærere som er rigide og opptatte av å alltid ha rett uten å være god på kommunikasjon og samarbeid. 

Noen ganger er man uheldig og får en sånn lærer. Oddsen for at en person som synes dette er en grei måte å snakke til et barn på kommer til å forandre seg im du tar det opp, tenker jeg er lav.  Da er det beste man kan gjøre å få avklart hva som er reglene, lære barnet dem og så vise forståelse når barnet synes læreren er urimelig. Anerkjenne men samtidig gjøre barnet rustet til å samarbeide med denne personen så godt det lar seg gjøre. 

• Liker 1
Skrevet

Noen ganger kan flinke, pedagogiske lærere også til slutt plumpe ut med noe som kommer ut feil, akkurat som vi foreldre kan. Folk er bare mennesker 🤷🏼

Det var absolutt teit å si "..så kaster jeg det" i stedet for "..så tar jeg det vekk", men å jobbe på barneskole med masse støy og barn som ikke tar i mot beskjeder kan jeg se for meg er ekstremt stressende til tider og lett å si noe feil av og til. Tilgi og gå videre? 

Anonymkode: 14aeb...64f

• Nyttig 4
Skrevet

Du skal jo helst ikke sitte og tegne i stedet for å gjøre skolearbeid. At de sitter og skribler og drodler litt mens de lytter, er jo greit. Men drev eleven og tegnet mens hun egentlig skulle gjort noe annet? Jeg er lærer og har fratatt elever ting de fikler/ driver med i undervisningen. Å kaste det i søpla hadde jeg kanskje ikke sagt. Men jeg har også tatt greier elever har drevet med og kastet i søpla fordi jeg ser at de bare driver med tull.

Du kan sikkert sende en melding til skolen om det. Men selv hadde jeg bare svart at "Hun tegnet mens hun egentlig skulle ha jobbet med matteoppgaver. Det forventes at elevene følger beskjeder som blir gitt. Ønsker hun å ta vare på tegningene sine, må hun tegne når det blir satt av tid til det. Greier som elevene fikler med kan bli indratt hvis det forstyrrer undervisningen". Hvis det var det som skjedde, da. 

Anonymkode: 3e0b2...382

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du skal jo helst ikke sitte og tegne i stedet for å gjøre skolearbeid. At de sitter og skribler og drodler litt mens de lytter, er jo greit. Men drev eleven og tegnet mens hun egentlig skulle gjort noe annet? Jeg er lærer og har fratatt elever ting de fikler/ driver med i undervisningen. Å kaste det i søpla hadde jeg kanskje ikke sagt. Men jeg har også tatt greier elever har drevet med og kastet i søpla fordi jeg ser at de bare driver med tull.

Du kan sikkert sende en melding til skolen om det. Men selv hadde jeg bare svart at "Hun tegnet mens hun egentlig skulle ha jobbet med matteoppgaver. Det forventes at elevene følger beskjeder som blir gitt. Ønsker hun å ta vare på tegningene sine, må hun tegne når det blir satt av tid til det. Greier som elevene fikler med kan bli indratt hvis det forstyrrer undervisningen". Hvis det var det som skjedde, da. 

Anonymkode: 3e0b2...382

Dessuten har slikt en smitteeffekt. Plutselig skal alle tegne fordi en gjør det, eller andre ting de heller vil som å spille kort eller Ludo. 
Det blir fort masse uro av slikt. 

Anonymkode: 127e0...bcb

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Ms Baxter skrev (2 timer siden):

Uff, ikke bra… jeg tegnet i timen da jeg gikk på skolen. Hvis jeg ikke gjorde det falt jeg ut i min egen drømmeverden og fikk ikke med meg noe. Den ene læreren på videregående satte meg ned en karakter på videregående pga tegning i timen… De fleste lærerene ble bare imponerte da jeg ble litt flink etter som åra gikk😅

Jeg kunne også drodle litt, og syns det var enklere å følge med da. Det gjør jeg for så vidt fortsatt. Men hva vet vi egentlig om denne situasjonen? Feks hva mener ts egentlig med å tegne? Skjønner godt at læreren reagerer om det her er snakk om «skikkelige» tegninger, eller om barnet tegner istedenfor å gjøre andre ting.

Anonymkode: 505a4...f15

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...