AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #1 Skrevet 17. november 2022 Datteren min går i 1.klasse, og derfor blir dette første juleavslutning for vår del. På trinnet hennes går det 41 barn, og det skal være felles avslutning. Av fau har foreldrene fått i oppgave å bake kaker. Dette er helt greit for min del, men det jeg stusser på er at vi må betale for kake på avslutningen. Ikke mer enn 5 kr pr stykke, men likevel… Først skal vi altså bake kaker, og så betale nok en gang når vi vil ha et stykke eller to? Er det dette som er normalen? Jeg har ikke vært på juleavslutning siden jeg selv var barn, men kan ikke huske at moren min måtte betale for oss den gang. Anonymkode: 45a36...edb
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #2 Skrevet 17. november 2022 Aldri hørt om noe slikt. På juleavslutningene hos oss bidrar alle med noe, og det blir veldig rart å kjøpe biter av den kaken man selv har bakt for 5 kr.... Nå kan det jo hende at flere av barna ikke har foreldre som er tilstede, ikke har vipps, eller lignende. Hvis de sparer til julegaver til lærere, er det bedre å bare be om en femtilapp eller noe. Anonymkode: 3a7cd...0a2 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #3 Skrevet 17. november 2022 Helt normalt, er slik de får inn penger til klassekasse Anonymkode: 9e33b...b31 17
Sofakona Skrevet 17. november 2022 #4 Skrevet 17. november 2022 Helt normalt. Her har vi sånn at vi betaler det vi vil. Det går jo til skole kassen 2
Razor1976 Skrevet 17. november 2022 #5 Skrevet 17. november 2022 Tanken er jo gjerne at det skal gå til et eller annet hyggelig for unga seinere. Det selges ofte lodd også. Så kan de spise is og dra på klassetur til sommeren feks; uten at de som ikke har råd må bli hjemme. Eller at de må droppe turen
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #6 Skrevet 17. november 2022 Helt vanlig, men i klassene til barna mine valgte vi likevel å la kaker være gratis og heller gå inntekter gjennom loddsalg. En klasse tok med kake og en klasse gaver. Anonymkode: a5cdc...699 1
Toyah Skrevet 17. november 2022 #7 Skrevet 17. november 2022 Helt vanlig. Det er FAU sin måte å få inn penger til andre aktiviteter for barna. Vi har inngangsbillett 50 kr pr voksen.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #8 Skrevet 17. november 2022 Helt vanlig. FAU må få inn penger til arrangementer. Det koster litt å arrangere ting også. Anonymkode: 6b5a0...3bf
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #9 Skrevet 17. november 2022 Ja, dette er helt vanlig. Anonymkode: b851e...701
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #10 Skrevet 17. november 2022 "gratisprinsippet" i skolen torpederes av FAU - spesielt.. Anonymkode: 8e0fe...ccc 6
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #11 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): "gratisprinsippet" i skolen torpederes av FAU - spesielt.. Anonymkode: 8e0fe...ccc Tiltakene med betaling er jo for at det skal komme mange til gode, men noen ganger ikke like gjennomtenkte så det får flere til å holde seg borte. Grunntanken er ikke feil Anonymkode: a5cdc...699
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #12 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Helt normalt, er slik de får inn penger til klassekasse Anonymkode: 9e33b...b31 Men det ER jo ikke normalt bare fordi noen foreldre noen steder finner seg i at en praksis som er meget betenkelig fortsetter. Det er slik foreldre - med viten og vilje - skaper utenforskap. Det er to ting ikke alle foreldre verken har eller kan forventes å ha: 1. penger. Penger til å kjøpe lodd, kjøpe kake på butikk eller i bakeri, kjøpe kaker eller overpriset dopapir eller annet klasser «selger». 2. Energi. Energi til å bake kake, kjøre på dopapir og unger og annet man «selger». Vi har etterhvert fått et greit fokus på gaver. Man gir, i oppegående klasser, ikke gave til hverandre. Man inviterer på omgang i bursdag og lager kort. Men av en eller annen merkelig grunn har man null fokus på at de samme foreldrene og barna som blir ekskludert i bursdager blir ekskludert når det skal gjøres 17. mai dugnad, bakes kake og så videre. Mener skolen dets skal spises kake? Da kan barna bake kake på skolekjøkkenet. Det kan gjøres i en mattetime, fordi en oppskrift er ren matematikk. En kake holder til en klasse. Eventuelt kan de bake boller. Men det kan gjøres altså på skolen, av elevene. Mener skolen foreldre skal ha med kake? Send melding om at du ikke har anledning til å ta på deg arbeide og at du ikke ønsker bryte med gratisprinsippet og ikke kommer til å delta. Be lærer/rektor angi om du da er velkommen. Sett gjerne hele klassens foreldre på kopi. Problematiser løsningen. Det er resurssterke foreldre som protestere - gjør de ikke det er de aktivt med på å ekskludere alle som ikke er resurssterke. Anonymkode: 5888b...920
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #13 Skrevet 17. november 2022 Det er ikke sååå mange ressurssvake på hvert sted, så er litt lei av at de få skal trumfe tiltak som gagner en stor gruppe. Igjen, noen innsamlinger treffer ikke helt riktig, det er forbedringsgrunnlag. Men å aldri kunne bake, kjøre, levere, hjelpe til osv er 95% latskap og uvilje. Jeg har hatt med boks med pepperkaker fra Europris til 10 kroner på juleavslutning på grunn av tidsmangel en gang, en annen gang fikk jeg svigermor til å bake, må innrømme at jeg var den eneste den gangen. Syntes ikke det var flaut. Jeg bidro på andre måter, var den som hadde ansvaret for loddtrekning og utdeling av gaver. Anonymkode: a5cdc...699 3
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #14 Skrevet 17. november 2022 Det vanligste er vel gratis kake og kaffe, men heller lodd til 5,- stk. Skolen vår prøvde å ta betalt for kaker et år. Da gikk det mye mindre, var masse rester og alle kjøpte færre lodd da de uansett hadde et budsjett de skulle bruke. Året etter var kaker gratis igjen og klassen fikk inn mye mer i klassekassa. Juleavslutning skal først og fremst være sosialt og koseligt, penger i klassekassa er en bonus. Anonymkode: 13f1b...a69 1
Arkana Skrevet 17. november 2022 #15 Skrevet 17. november 2022 (endret) Jeg tror de fleste klasser har en form for betaling på juleavslutninger. Her er det loddsalg og halvparten av klassen tar med en gave til loddtrekning og den andre halvparten tar med kake (ingen ser eller sjekker om alle tar med gave/kake så har man ikke råd lar man være) og så selges det lodd, som selvsagt er helt frivillig, hvor inntekten går til klassekassen. Det er jo egentlig ingen forskjell på å ta betalt for kaker og å ta betalt for lodd. Pengene i trinnkassen må komme fra et sted. Jeg tror imidlertid man tjener veldig mye mer på loddsalg enn på kakesalg. De fleste spiser kanskje 1-2 stykker hver, mens her kjøpes det fort 10-20 lodd eller mer per familie. Endret 17. november 2022 av Arkana
LivetErEnLek Skrevet 17. november 2022 #16 Skrevet 17. november 2022 Hos oss løser vi det enkelt. Det etterspørres i foreldregruppa hvem som kan bake og hvem som tar med kake. Aldri noe problem å få nok folk til å stille. På avslutningen deles det ut 10 lodd pr familie og folk forsyner seg av det de vil ha. Det står en skoeske som det er laget hull i på kakebordet som folk kan putte penger i. Du kan legge i en tier, en hundrelapp eller ingenting. Det er ingen som holder regnskap med denne kassa. På den måten kan alle delta. Og det har faktisk vist seg at det kommer mer penger i klassekassa på denne måten en det gjorde da vi hadde kake/loddsalg. 1
Gjest Anonyme-meg Skrevet 17. november 2022 #17 Skrevet 17. november 2022 Slik er det hos også. Men det går jo til "klasse kassa" Som igjen kommer barna til gode. Også blir det brukt penger derifra for å kjøpe gave til lærerene.
Nokia Skrevet 17. november 2022 #18 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er to ting ikke alle foreldre verken har eller kan forventes å ha: 1. penger. Penger til å kjøpe lodd, kjøpe kake på butikk eller i bakeri, kjøpe kaker eller overpriset dopapir eller annet klasser «selger». 2. Energi. Energi til å bake kake, kjøre på dopapir og unger og annet man «selger». Det er normalt sett ikke flertallet av foreldrene som ikke har penger eller energi til å klare å bidra med noe som helst. Og normalt sett vet man gjerne hvilke foreldre det er, og man ser gjennom fingrene med det. Og lar slike slippe unna med både loddsalg og kakebaking. Det gjør man fordi det ofte er synd på barna. Det som derimot er det man oftest reagerer på, er de foreldrene som ikke GIDDER. De som aldri baker en kake eller stiller opp som vakt eller selger dorullene. Å gidde noe, kan man faktisk styre selv, uavhengig av helse eller økonomi. Jeg har stort hjerte og stor forståelse for at noen ikke har helse eller økonomi til å stille opp, men folk som ikke GIDDER, kjenner jeg at jeg har litt nok av. (og joda, man vet som regel forskjell.....) 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #19 Skrevet 17. november 2022 Nokia skrev (24 minutter siden): Jeg har stort hjerte og stor forståelse for at noen ikke har helse eller økonomi til å stille opp, men folk som ikke GIDDER, kjenner jeg at jeg har litt nok av. (og joda, man vet som regel forskjell.....) Man vet VELDIG godt forskjell!!!! Anonymkode: a5cdc...699 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #20 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Mener skolen foreldre skal ha med kake? Send melding om at du ikke har anledning til å ta på deg arbeide og at du ikke ønsker bryte med gratisprinsippet og ikke kommer til å delta. Be lærer/rektor angi om du da er velkommen. Sett gjerne hele klassens foreldre på kopi. Problematiser løsningen. Det er resurssterke foreldre som protestere - gjør de ikke det er de aktivt med på å ekskludere alle som ikke er resurssterke. Anonymkode: 5888b...920 Med den holdningen vil ikke dine barn få mye hjelp om du en gang trenger det. Ressurssterke som protesterer gjør ofte det av helt idiotiske grunner som ikke er fordel for noen. Du kan gå gjennom barneskolen uten å bruke en krone på barna dine på sosiale tiltak uten at noen bryr seg. Barnslige protester er nettopp- barnslige. Vi har hatt frivillig klassekasse, frivillig å kjøpe lodd. Halvparten av avslutninger er ta med mat selv, noen ganger har vi ikke med noe, men klassekassen har kjøpt f.eks pepperkaker og noen kake/gave/kaffe/saft. Jeg er ikke stor fan av sånne dugnadsting hvor man må kjøpe inn ting for å selge - som doruller. Trinnkassene i hver klasse på vår skole gikk også til å dekke opp sosiale ting til skolen i skolens regi i skoletiden på vegne av elevrådet. FAU (får inntekter fra 17. mai) dekker andre sosiale arrangementer på skolen samt busser til leirskole. Anonymkode: a5cdc...699 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå