Gå til innhold

Hva er egentlig migrene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forstår ikke helt forskjellen på migrene og hodepine. Har en bekjent med migrene men vedkommende greier å gjøre ting på tross av migrenen. Når jeg har hadde kraftig hodepine en periode så kunne jeg ikke annet enn å ligge i ro med lukkede øyne. Alt annet førte til oppkast. 

Anonymkode: 4d495...f4c

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes forskjellige typer migrene. Noen uten hodepine.

Anonymkode: 4149b...86a

• Liker 1
Skrevet

Om jeg klarer å gjøre noe, beror på hvor alvorlig migrenen er. Hodepine er dessuten bare ett av mange symptomer på hodepine.

Anonymkode: bdd39...bc9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg forstår ikke helt forskjellen på migrene og hodepine. Har en bekjent med migrene men vedkommende greier å gjøre ting på tross av migrenen. Når jeg har hadde kraftig hodepine en periode så kunne jeg ikke annet enn å ligge i ro med lukkede øyne. Alt annet førte til oppkast. 

Anonymkode: 4d495...f4c

Jeg har to typer migrene. En som sitter i hodet og gjør at jeg kaster opp. Den hadde jeg mest av som tenåring. Og den andre gjør at jeg får ekstremt vondt bak ene øyet. Den kommer av skjermbruk. Og blir bedre hvis jeg spiser/drikker noe iskaldt. 

Det er mange typer. 

Anonymkode: 755fe...c03

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har to typer migrene. En som sitter i hodet og gjør at jeg kaster opp. Den hadde jeg mest av som tenåring. Og den andre gjør at jeg får ekstremt vondt bak ene øyet. Den kommer av skjermbruk. Og blir bedre hvis jeg spiser/drikker noe iskaldt. 

Det er mange typer. 

Og broren min får ikke smerter. Han bare får tåkesyn og klarer ikke snakke. 

Skrevet

Jeg har kronisk migrene, noen anfall kan jeg klare funger tilnermet normal mens de pågår andre er det helt umulig å klare annet enn å henge over kanten og kaste opp - atter andre varer i dagevis og livet er generelt helt jævlig.. 

Men, med god medisinering, tett oppfølging av nevrolog, botox og fokus på kost og livsstil har jeg til en hvis grad en form for forutsigbarhet og lever tilnermet normalt størsteparten av tiden - ingen ser at jeg har kronisk migrene annet enn de dager der migreneutløst paralyse gjør meg skjev i ansiktet liksom, den er vanskelig å "sminke bort".. 

Det finnes utrolig mange typer migrene, og innenfor de igjen varierer det nesten like mye som det er pasienter hvordan det oppleves for den enkelte så å beskrive migrene på en måte som gir noen ett "fasitsvar" er omtrent umulig.. 

Skrevet

Jeg har kronisk migrene. 15-20 dager i måneden har jeg migreneanfall. 3 av disse, i gjennomsnitt, ligger jeg rett ut og klarer ikke gjøre noe. Noen ganger i året må jeg legges inn på legevakten fordi jeg ikke klarer meg hjemme og ingenting hjelper. De andre dagene så er jeg relativt oppegående. Det varierer. Jeg kan jo faktisk ikke kaste inn håndkleet mesteparten av måneden pga smerter. Man lærer seg rett og slett å leve med det.

Migrene kan innimellom være mildere enn hodepine. Hodepine av varierende grad og intensitet har jeg hver dag. 

Migrene er en nevrologisk sykdom, hvor hodepine er ett av mange symptom.

Anonymkode: 0c616...a4c

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Forskjellige typer migrene

Anonymkode: 4149b...86a

Ja riktig. Den pulserende smerten….

jeg får pulserende smerte ene siden av hodet som gjerne «lammer» halve ansiktet i tillegg, utrolig lyssensitiv og må ha det kaldt og mørkt rundt meg. går ikke over av et par Paracet, lindrer kun noen ganger. 

hodepine, går over med hjelp av smertestillende. Kommer ofte av spenning i muskler (øye, skulder, rygg) og hvis jeg behandler spenningen så forsvinner hodepinen. 

tror mange bruker ordet migrene for vanlig hodepine. 

Anonymkode: a9941...867

Skrevet

Jeg har aldri klart å skjønne hva pulserende smerte er. Kan noen forklare?

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

At smerten kommer i tette bølger, i samme takt som pulsen din. 

Anonymkode: a9941...867

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dunkende smerte. Det er konstant smerte, men den er samtidig pulserende/dunkende. Der "dunkene" er ekstra smertefulle. Smerten er der hele tiden, men intensiteten varierer. Gjerne taktfast, på en måte.

Anonymkode: 0c616...a4c

• Liker 3
Skrevet

Hvis du spør hva hodepine eller migrene kommer av, eller hva som skjer i hodet når man har det, så har de ikke den fjerneste anelse. Man har bare vondt og det er det. Det kalles vitenskap.

Anonymkode: 25ac3...ad5

Skrevet

Min migrene begynner ofte med aurora fase. Det er nesten samme som etter man åpner øynene etter å ha gnidd seg hardt i øynene. Da vet jeg at det ikke er lenge til før det smeller.

Jeg får intens smerte bak øynene og blir veldig følsom for lyder og lys. Blir også ofte kvalm og kaster opp. Ønsker bare å dø, så jævli er det. 🤕Det er så vondt at jeg ikke får sovet. 

Får det heldigvis ikke så ofte.

Skrevet
Snuppe skrev (11 minutter siden):

Min migrene begynner ofte med aurora fase. Det er nesten samme som etter man åpner øynene etter å ha gnidd seg hardt i øynene. Da vet jeg at det ikke er lenge til før det smeller.

Jeg får intens smerte bak øynene og blir veldig følsom for lyder og lys. Blir også ofte kvalm og kaster opp. Ønsker bare å dø, så jævli er det. 🤕Det er så vondt at jeg ikke får sovet. 

Får det heldigvis ikke så ofte.

Samme her. Jeg pleier å sammenligne auroraen med å nettopp ha sett direkte på ei påskrudd lyspære.

Anonymkode: 68faf...33c

• Liker 1
Skrevet

Migrene er en nevrologisk hjernesykdom med ulike nevrologiske symptomer. Det mest kjente er hodepine. 

Hodepine er et symptom. 

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hvis du spør hva hodepine eller migrene kommer av, eller hva som skjer i hodet når man har det, så har de ikke den fjerneste anelse. Man har bare vondt og det er det. Det kalles vitenskap.

Anonymkode: 25ac3...ad5

Joda, vi vet en helt del om hva som skjer i hjernen under et migreneanfall. Her forklarer forsker Bendik Winsvold på norsk:

https://hodepinenorge.no/alle-de-rare-symptomene/

• Liker 2
Skrevet

Paracet virker som regel på vanlig hodepine. Det er forskjellen.

Ingen vanlige smertestillende virker på migrene. Bortkastet å prøve og ta noe sånt for det.

Kun migrenemedisin kan virke, og det er ikke i alle tilfeller den virker heller selv om den som regel i alle fall lindrer noe. Jeg bruker Maxalt Rapitab (smeltetablett) mot migrene, den har virket best på meg. Nå har jeg hatt migrene hver dag siden søndag, faktisk (uvanlig mange på rad), og tilbringer noen timer om dagen på sofaen. Tar med dyne og pute fra sengen, legger meg på sofaen og setter på et naturprogram på tv med veldig lavt volum. Sånn får jeg tiden til å gå mens jeg er dårlig. Sove er håpløst, man er rett og slett ofte for dårlig til å kunne klare og sovne. 

Min migrene medfører ofte mye svimmelhet, ørhet og kvalme. En generell følelse av å være skikkelig uvel. Men jeg kaster ikke opp. Det har jeg aldri gjort. 

Skrevet

Jeg har migrene og hvor fungerende jeg er med det kommer helt an på hvor kraftig anfallet er. Uansett tar det mye krefter og kroppen blir veldig sliten av det.

Anonymkode: 2d482...95a

Skrevet

Jeg kan fungere gjennom en del av anfallene, selv om det er hysterisk vondt. Noen ganger så må man bare ta seg sv barn, eller gjøre noe på jobb som har en ufravikelig deadline. Men om jeg presser for mye så blir det mye verre og varer lengre enn hvis jeg klarer å ta det med ro og ta medisin raskt. Andre ganger er der umulig å fungere. 

Anonymkode: 34ac0...60f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...