AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #1 Skrevet 17. november 2022 Ble innlagt på sykehuset med magesmerter for et par uker siden og ingen forbindelse tok de en del tester. Er 23 ish uker på veg med nr 3. Fikk brev i posten om at de hadde funnet BGS, gruppe B streptokokker og at jeg må ha antibiotika under fødsel. Har aldri hørt om det før men leser at det ikke er så uvanlig og at sjansene for at babyen blir syk er veldig liten, heldigvis. Men, jeg lurte på om andre som har fått dette påvist under graviditeten vet om jeg fortsatt kan gå i badekar under fødselen? Regner jo egentlig med jeg ikke kan det med antibiotika i hånda, men når I forløpet setter de antibiotika? Og hvordan stiller de seg ect til fødsel som starter med vannavgang mtp økt infeksjonsfare og overføring til babyen? Kanskje ikke noe annerledes enn helt vanlig infkesjonsfare etter vannavgang? Har hatt fødsler på 2,5 og 3,5 time tidligere men de har startet med vannavgang en stund før så har ikke vært noen hast sånn sett 😊 Har første time hos jordmor om 2 uker så får sikkert en del svar da også 😊 Anonymkode: 51495...3b8
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #2 Skrevet 17. november 2022 Du mener sikkert gbs? hvordan testet dei deg for det? Blodprøve? Det vil jeg også testet for. Har termin om 4 uker. Eller er det ikke normalt å teste seg for det? Anonymkode: fe5df...4e6
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #3 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du mener sikkert gbs? hvordan testet dei deg for det? Blodprøve? Det vil jeg også testet for. Har termin om 4 uker. Eller er det ikke normalt å teste seg for det? Anonymkode: fe5df...4e6 Haha ja, GBS mente jeg! Merkelig, for jeg googlet det og selv når du påpekte det så klarte jeg ikke å se med en gang at jeg hadde skrevet feil 😂 forbigående dysleksi tydeligvis 🤪 Ikke normalt å teste hvis man er frisk nei. Jeg tok en haug med tester så vet ikke hvilken av dem de fant det på. Anonymkode: 51495...3b8
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #4 Skrevet 17. november 2022 Jeg fikk intravenøst antibiotika me én gang ved vannavgang. Gikk helt fint det. Badekar var aldri aktuelt for meg, så det vet jeg ikke. Anonymkode: f42c4...cfa
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #5 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg fikk intravenøst antibiotika me én gang ved vannavgang. Gikk helt fint det. Badekar var aldri aktuelt for meg, så det vet jeg ikke. Anonymkode: f42c4...cfa Okei, startet fødselen med vannavgang og måtte du inn på føden selv om riene ikke hadde startet for å få antibiotika? Sist vannet gikk hos meg så fikk jeg ikke reise hjem igjen pga styrtfødsel sist, men det tok likevel 24 timer før fødselen faktisk startet. Føler det er litt unødvendig å ta opp plass så lenge når det tross alt er barn nr 3, men må såklart bare gjøre det hvis det er det de ønsker 😊 Anonymkode: 51495...3b8
Gjest EmKay Skrevet 17. november 2022 #6 Skrevet 17. november 2022 Hadde selv det som var definert som "risikofødsel" pga behov for insulin intravenøst + seteleie, og jeg forstod det da slik at ved den minste økte risiko for infeksjonsfare for en selv eller baby, så utgår fødsel i vann og på type "storken"-avdeling. men jordmor kan nok svare deg bedre på det når du skal dit
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #7 Skrevet 17. november 2022 EmKay skrev (3 minutter siden): Hadde selv det som var definert som "risikofødsel" pga behov for insulin intravenøst + seteleie, og jeg forstod det da slik at ved den minste økte risiko for infeksjonsfare for en selv eller baby, så utgår fødsel i vann og på type "storken"-avdeling. men jordmor kan nok svare deg bedre på det når du skal dit Ja jeg tviler jo på at man får bade etter man setter venflon egentlig, og mtp at antibiotika sikkert skal inn relativt med en gang så utgår vel det. Ikke at jeg har født i vann tidligere uansett, sist så fikk babyen høy puls og jeg måtte opp igjen av badekaret. Første gang så hatet jeg badekaret, klarte å ligge der i 2 rier og bare fløt rundt som en dupp 😂 men hadde fått for meg at jeg skulle prøve denne gangen i det minste, men nå blir vel ikke det aktuelt. Anonymkode: 51495...3b8
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #8 Skrevet 17. november 2022 Fikk ikke lov i badekaret, nei. Følte jeg ble veldig passiv, dessverre. Ikke så lett å bevege seg fritt med en veneflon som ble forstyrret hele tiden 😕 Anonymkode: 100cb...6c6
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #9 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Fikk ikke lov i badekaret, nei. Følte jeg ble veldig passiv, dessverre. Ikke så lett å bevege seg fritt med en veneflon som ble forstyrret hele tiden 😕 Anonymkode: 100cb...6c6 Måtte du ha den i hele tiden? Hvor lang tid tok det å få dosen? Æsj dette var kjip lesning, jeg lå kun i senga på slutten sist... Anonymkode: 51495...3b8
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #10 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Måtte du ha den i hele tiden? Hvor lang tid tok det å få dosen? Æsj dette var kjip lesning, jeg lå kun i senga på slutten sist... Anonymkode: 51495...3b8 Fra de tok vannet til babyen var ute. Igangsatt fødsel. Det var ikke noe dose, fikk inntrykk av at det var kontinuerlig 🤔 Anonymkode: 100cb...6c6
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #11 Skrevet 17. november 2022 Fødte for 4 mnd siden. Hadde gbs og var i badekar😊 ikke så lenge da jeg ikke hadde noe smertelindring av det, men antibiotika var ingen hinder. Fikk ny dose AB hver 4 time gjennom fødselen. Fødselen varte i 2 døgn så det ble en del doser😅 Anonymkode: 8f99a...a55
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #12 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fødte for 4 mnd siden. Hadde gbs og var i badekar😊 ikke så lenge da jeg ikke hadde noe smertelindring av det, men antibiotika var ingen hinder. Fikk ny dose AB hver 4 time gjennom fødselen. Fødselen varte i 2 døgn så det ble en del doser😅 Anonymkode: 8f99a...a55 Åja, så bra! Da var det kanskje pga. igangsetting at jeg ikke fikk lov da, ikke dryppet🤔 Anonymkode: 100cb...6c6
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #13 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Åja, så bra! Da var det kanskje pga. igangsetting at jeg ikke fikk lov da, ikke dryppet🤔 Anonymkode: 100cb...6c6 Ah hvis du ble igangsatt så får man ikke i badekar nei 😊 takk for svar likevel, setter pris på det! AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Fødte for 4 mnd siden. Hadde gbs og var i badekar😊 ikke så lenge da jeg ikke hadde noe smertelindring av det, men antibiotika var ingen hinder. Fikk ny dose AB hver 4 time gjennom fødselen. Fødselen varte i 2 døgn så det ble en del doser😅 Anonymkode: 8f99a...a55 Ah så greit å vite at det kan gå likevel! Ikke at jeg tror jeg blir å gjennomføre i vann denne gangen heller men 😂 måtte bare henge over prekestolen sist. Anonymkode: 51495...3b8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå