Gå til innhold

Hybelleilighet i sokkeletasjen, leie ut fast/langtids eller Airbnb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva ville du valgt? Det er en liten hybelleilighet med bad og kjøkken, møblert (noe plassbygde møbler). Fire soveplasser (1 stk 140 fast dobbeltseng av god kvalitet, og en sovesofa). Kjøkkenbord, garderobeplass osv. 20 minutter buss fra sentrum (studentby). 

Pluss airbnb: Kan bruke den selv ved behov ved gjester/jul/familiebesøk. Kan la være å leie den ut når vi vet vi skal bråke/pusse opp. Kan informere om barn i etasjen over i annonsen slik at de vet hva de kommer til. 
Minus airbnb: Mindre penger inn? Må skatte om man overstiger 10.000 i året (som jeg jo håper!). Mer å styre med. Aner aldri hvem som leier. 

Pluss fast utleie: Vet hva man får inn i måneden. Blir ikke stående tom/ubrukt. Skattefritt. 
Minus fast utleie: Liten hybel = lav husleie. Kan ikke bruke den selv. Alltid varsle ved bråk/oppussing. Risikerer leieboer man ikke liker. Risikerer utkastelse osv. 

Men jeg antar for at en så liten hybel så vil mulig husleie være så lite som 4-5000 i mnd, kanskje 6000 siden det blir inkludert strøm og internett. Er det lett/vanskelig å tjene opp til det samme på airbnb? Om jeg leier ut til studenter, ville kanskje studenter vært glade for å leie kun fra 15. august - 15. juni? Kan tilby lagringsplass om de vil beholde hybelen neste år, men da kan de flytte ut private ting og slippe leie om sommeren. Ev også i to-tre uker i jul/påske osv. Usikker på om en student ville hatt det sånn? 

Anonymkode: 1d37f...850

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs litt på beliggenhet. Er det sentralt og attraktivt for turister? I så fall er det lett å få leid ut gjennom airbnb. Og du kan tene så mye at det er helt greit å skatte av utleieinntekten.

Jeg tror faktisk jeg ville prøvd airbnb først, for å se om det var noe som funket for meg. Synes det høres deilig ut med den friheten og fleksibiliteten.

Men hvis du har det så travelt i hverdagen at det blir stress å ordne med sengetøy, vask, administrasjon osv, er det kanskje best å ha langtidsleie...

Anonymkode: 2bb02...cf4

• Liker 2
Skrevet

Airbnb er helt jævli å holde på med. Hadde ikke gjort det igjen selv om vi hadde en del aktivitet da vår lå midt i sentrum. Kan heller ikke se for meg at du får så mye hell med det når det er snakk om 20 min med buss utenfor sentrum.

Anonymkode: f9444...37c

Skrevet

Jeg ville valgt stabile leietagere for langtidsleie, ville heller aldri leid ut med internett og strøm inkludert.

Hadde ordnet med egen strømmåler for at leietager selv kan styre med leverandør, samme med internet fordi det er en uting å låne bort sitt eget nett til andre mennesker. Den som abonnerer på nettet er juridisk ansvarlig for hvordan nettet brukes, det handler om sikkerhet og dessuten så bryter det med avtalen man har med leverandøren.

Anonymkode: d22b8...b56

• Nyttig 1
Skrevet
On 11/17/2022 at 10:06 AM, AnonymBruker said:

Hva ville du valgt? Det er en liten hybelleilighet med bad og kjøkken, møblert (noe plassbygde møbler). Fire soveplasser (1 stk 140 fast dobbeltseng av god kvalitet, og en sovesofa). Kjøkkenbord, garderobeplass osv. 20 minutter buss fra sentrum (studentby). 

Pluss airbnb: Kan bruke den selv ved behov ved gjester/jul/familiebesøk. Kan la være å leie den ut når vi vet vi skal bråke/pusse opp. Kan informere om barn i etasjen over i annonsen slik at de vet hva de kommer til. 
Minus airbnb: Mindre penger inn? Må skatte om man overstiger 10.000 i året (som jeg jo håper!). Mer å styre med. Aner aldri hvem som leier. 

Pluss fast utleie: Vet hva man får inn i måneden. Blir ikke stående tom/ubrukt. Skattefritt. 
Minus fast utleie: Liten hybel = lav husleie. Kan ikke bruke den selv. Alltid varsle ved bråk/oppussing. Risikerer leieboer man ikke liker. Risikerer utkastelse osv. 

Men jeg antar for at en så liten hybel så vil mulig husleie være så lite som 4-5000 i mnd, kanskje 6000 siden det blir inkludert strøm og internett. Er det lett/vanskelig å tjene opp til det samme på airbnb? Om jeg leier ut til studenter, ville kanskje studenter vært glade for å leie kun fra 15. august - 15. juni? Kan tilby lagringsplass om de vil beholde hybelen neste år, men da kan de flytte ut private ting og slippe leie om sommeren. Ev også i to-tre uker i jul/påske osv. Usikker på om en student ville hatt det sånn? 

Anonymkode: 1d37f...850

Da jeg var student kunne jeg veldig gjerne gjort det slik, jobbet på hjemstedet om sommeren og øvrige ferier. Men det bør kanskje ikke være en pålagt avtale, da studenten kanskje ikke vet hvilken jobb de får den sommeren. Men absolutt en flott mulighet. Ikke ha inkludert strøm og internett forresten, det er jo variable kostnader som fort kan gå feil vei for din del.

Anonymkode: 3282b...a68

Skrevet

Hva med å leie ut til studenter som skal ha praksis? Hvis dere bor i rimelig avstand til skole/barnehage/ legekontor/sykehjem/sykehus kan kanskje det være et alternativ. Da vet dere på forhånd hvor lenge leieboeren skal være der, og aldri noen problemer med folk som ikke flytter ut o.l. Og om du ikke går så godt over ens med leieboeren, så vet du at h*n flytter om ikke så lenge.

Anonymkode: dea7a...1f4

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.11.2022 den 13.37):

Airbnb er helt jævli å holde på med. Hadde ikke gjort det igjen selv om vi hadde en del aktivitet da vår lå midt i sentrum. Kan heller ikke se for meg at du får så mye hell med det når det er snakk om 20 min med buss utenfor sentrum.

Anonymkode: f9444...37c

Kan du utdype hva som var problematisk m Airbnb?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...