Gå til innhold

Førstegangskjøper som venter på drømmeboligen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er et par med barn på vei og tenker derfor at et boligkjøp burde være relativt langsiktig, 5+ år.
Burde vi:

1. kjøpe en grei bolig nå (før vi får barn) som vi kan bo i 5+ år. Typ rekkehus. 

2. vente 1+ år til vi har betydelig bedre råd (barn, men samlet inntekt øker med over 500k) og kan kjøpe større/finere/mer langsiktig bolig? Typ enebolig

ikke interessert i å makse lån uansett bare så det er sagt

Anonymkode: ee3d2...599

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det bare er et år til dere er sikret større inntekt, ville jeg ventet. Men om det er sånn at det kan bli 2-3 år til dere får mulighet til å kjøpe noe større, ville jeg heller kjøpt ny midlertidig bolig nå, og satset på å bo der en fem års tid. 

Anonymkode: 24264...7a6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville hørt med banken deres hvor mye barnet vil påvirke eventuell lånesum - selv om dere ikke har tenkt å maxe den ut. Alltid kjekt å vite når dere er på vippepunktet før/etter barn slik som nå 😊

Anonymkode: 71b2b...346

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg ville hørt med banken deres hvor mye barnet vil påvirke eventuell lånesum - selv om dere ikke har tenkt å maxe den ut. Alltid kjekt å vite når dere er på vippepunktet før/etter barn slik som nå 😊

Anonymkode: 71b2b...346

Redd de trekker finansieringsbeviset om de finner ut at jeg er gravid, kan de gjøre det?😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Redd de trekker finansieringsbeviset om de finner ut at jeg er gravid, kan de gjøre det?😅

Vi gjør ikke det i banken jeg jobber I, vi regner kun med barn som faktisk eksisterer. Er gravid selv og overtar ny bolig i februar, føder i mars 😊

Anonymkode: e197f...1fd

• Nyttig 1
Skrevet

Rekkehus og enebolig "trenger" man strengt talt ikke før barnet blir større. Jeg tenker det smareste her er å kjøpe en leilighet, spare på siden og få verdiøkningen av den leiligheten og kjøpe mer permanent og større bolig når barnet når 3-4 års alder. Da vil dere ha bedre råd og kan kjøpe et hus dere har i 20 år eller ut livet og ikke bare i 5 år

Anonymkode: 46529...864

• Liker 2
Skrevet

Eller kommer såklart an på region og by dere er i. Har dere råd til flott rekkehus for permanent bosted nå så kjør på, men er dere i Oslo og må bygge opp mer formue står jeg for tipset mitt over.

Hilsen meg over 

Anonymkode: 46529...864

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...