AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #1 Skrevet 17. november 2022 Jeg kjenner jeg trenger litt innspill på dette. Jula i år skal feires med min mor, stefar og søster her hos oss, sammen med våre barn. Svigers ble skilt i fjor, og i år ser det da ut til at de ønsker egne dager med en «minifeiring» sammen med våre barn, hvor de da får sine gaver. Det blir da én dag på dem hver da de ikke kan fordra hverandre, i tillegg til selve julaften. Er jeg helt på jordet når jeg tenker at dette er helt dust? Våre barn er ikke skilsmissebarn og skal ikke måtte forholde seg til flere gavedager eller feiringer bare fordi svigers har gått fra hverandre. Skulle vi hatt det sånn på alle kanter så ville det blitt en stusselig julaften da mine foreldre heller ikke er sammen. Mannen er ikke enig og synes ikke vi skal lage et problem om det er med på å glede svigers som er blitt alene, men må det gaver til for å glede tenker jeg da? Jeg synes at gaver er forbeholdt julaften, og vi har ikke store familien fra før heller (ingen andre barn i familien enn våre), slik at om gavene skal bli fordelt rundt på flere dager så forsvinner litt av sjarmen og tradisjon med julaften. Det har jo aldri vært slik tidligere at de vi ikke har feiret med det året skal ha egne dager så ungene får åpnet gaver fra dem. Synes det hele er veldig spesielt! Anonymkode: 157de...2a3
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #2 Skrevet 17. november 2022 Jeg kan skjønne at de ønsker å se gleden når barna åpner gavene, men altså, det er jo helt dønn vanlig at man gir gaver uten å få være tilstede når de åpnes. Det er helt vanlig at ikke alle sett besteforeldre er der på julaften - jeg har vel omtrent aldri feiret jul med hele min slekt på en gang. Så ja, jeg synes det er urimelig og rart. Spesielt om det da er slik at selve julaften blir stusselig gave-messig. Anonymkode: 98425...c90 8
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #3 Skrevet 17. november 2022 Nei, hadde satt ned foten. Julaften er julaften, det er da gavene åpnes. Herlighet, de fleste besteforeldre feirer vel ikke julaften med barnebarn hvert eneste år heller? Høres ut som noen bortskjemte fjols som forventer at dere skal danse etter deres pipe bare fordi de er så barnslige at de ikke kan omgås etter skilsmissen. Mine barn ER skilsmissebarn men har kun en julaften med gaver. Vet at mange velger å feire to "julaftener", dette ødelegger magien spør du meg. Kun for de voksnes del. Anonymkode: 2feb3...2ee 6
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #4 Skrevet 17. november 2022 Og vi er samlet, men sprer gavene utover flere dager 😛 Sparer gjerne på de gavene der vi vet vi treffer de senere i julen. Mye koseligere å få være tilstede, så om vi kan glede besteforeldre litt ekstra med sånn fleksibilitet gjør vi gjerne det. Ser ikke at det ødelegger noenting å få en overraskelse til. Anonymkode: a2150...5f5 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #5 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og vi er samlet, men sprer gavene utover flere dager 😛 Sparer gjerne på de gavene der vi vet vi treffer de senere i julen. Mye koseligere å få være tilstede, så om vi kan glede besteforeldre litt ekstra med sånn fleksibilitet gjør vi gjerne det. Ser ikke at det ødelegger noenting å få en overraskelse til. Anonymkode: a2150...5f5 Da har dere gjerne flere gaver enn ts. Om ungene dine hadde sittet der med én eller to gaver å åpne på julaften, hadde du kanskje tenkt annerledes. Anonymkode: 98425...c90 2
Arkana Skrevet 17. november 2022 #6 Skrevet 17. november 2022 Jeg skjønner godt at de vil se gleden i barnas ansikter når de åpner gavene og jeg ser heller ikke problemet med at barna får gaver flere dager enn julaften. Hvis svigers gir mer enn én gave per barn kan dere jo inngå et kompromiss om at de får gi hovedgaven når de sees og at resten åpnes på julaften. Det må jo være mulig for dere alle, også deg, å være litt fleksibel. 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #7 Skrevet 17. november 2022 Jeg synes gaver skal åpnes på julaften hvis det er det som har vært vanlig tradisjon. Å endre en så innarbeidd tradisjon som julaften på grunn av andres skilsmisser er jo kjemperart. Her ville jeg feira julaften som normalt, invitert de vi vanligvis inviterer og bedt alle om å skjerpe seg. De kan ikke forvente at barn skal la være å åpne gaver på julaften bare fordi besteforeldrene ikke vil være i samme rom lenger. Vi har også særkullsbarn, så vi har to julaftener fordi barna ønsker det. Men vi inviterer besteforeldre etc på julaften, og da åpnes alle gaver til de som er til stede. Når særkullsbarna kommer hjem i romjula, arrangerer vi en kosekveld med gaveåpning for dem, og har en hyggelig stund sammen. Det er barnas ønske å gjøre det slik, de vil ikke ta med gaver dit de er på julaften. Anonymkode: 140e3...40d 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #8 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Da har dere gjerne flere gaver enn ts. Om ungene dine hadde sittet der med én eller to gaver å åpne på julaften, hadde du kanskje tenkt annerledes. Anonymkode: 98425...c90 Det tenkte jeg ikke over, beklager så mye. Vi synes jo vi har for mange gaver til barna, tenkte ikke på annen problemstilling. Unnskyld. Jeg synes uansett at hver familie (og da mener jeg kjernefamilien med foreldre og barn) skal få bestemme dette selv. I TS sitt tilfelle er vel problemet at hun og den andre forelderen ikke er enige. Kan det være et forslag at de faktisk velger to gaver? En rimeligere og en hovedgave, så får de gi en av dem senere i julen? Som komprimiss? Anonymkode: a2150...5f5
Raven.Writingdesk Skrevet 17. november 2022 #9 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg kjenner jeg trenger litt innspill på dette. Jula i år skal feires med min mor, stefar og søster her hos oss, sammen med våre barn. Svigers ble skilt i fjor, og i år ser det da ut til at de ønsker egne dager med en «minifeiring» sammen med våre barn, hvor de da får sine gaver. Det blir da én dag på dem hver da de ikke kan fordra hverandre, i tillegg til selve julaften. Er jeg helt på jordet når jeg tenker at dette er helt dust? Våre barn er ikke skilsmissebarn og skal ikke måtte forholde seg til flere gavedager eller feiringer bare fordi svigers har gått fra hverandre. Skulle vi hatt det sånn på alle kanter så ville det blitt en stusselig julaften da mine foreldre heller ikke er sammen. Mannen er ikke enig og synes ikke vi skal lage et problem om det er med på å glede svigers som er blitt alene, men må det gaver til for å glede tenker jeg da? Jeg synes at gaver er forbeholdt julaften, og vi har ikke store familien fra før heller (ingen andre barn i familien enn våre), slik at om gavene skal bli fordelt rundt på flere dager så forsvinner litt av sjarmen og tradisjon med julaften. Det har jo aldri vært slik tidligere at de vi ikke har feiret med det året skal ha egne dager så ungene får åpnet gaver fra dem. Synes det hele er veldig spesielt! Anonymkode: 157de...2a3 Jeg synes det er vanskelig, det er ingen fasit her. Ungene kan synes det er koselig med flere dager hvor de gjøres stas på. Sånn sett ser jeg ikke problemet, dere er jo invitert og kan gå fra bord til bord. Hvis det er snakk om to gaver mindre på julaften tror jeg ikke det utgjør «store greia» for ungene, det er som regel vi voksne som skaper forventinger. Kanskje gjør du best i å bare være støttende mot din mann i denne situasjonen, og legge egne tanker og meninger litt til side. Selv om din mann er voksen så er det nok en belastning at hans foreldre har gått fra hverandre når det er så dramatisk at de ikke orker hverandre. Du kan velge å støtte din mann i år men krev at han er tydelig med sine foreldre igjen; barnebursdager, julaften, konfirmasjon osv, vil feires en gang også er det de som må tåle å møtes og holde ut hverandre en kort periode om de vil delta på dette. Dere skal ikke begynne å kjøre dobbelt løp for å tekkes deres uenighet med hverandre. Men at dere nå dette første året imøtekommer ønsket og «sitter stille i båten» tror jeg er lurt. Du kommer langt med å vise litt forståelse og empati når noen er i en vanskelig livssituasjon. Lykke til 🙂 4
Daria Skrevet 17. november 2022 #10 Skrevet 17. november 2022 Julaften er julaften, det er det som er gavedagen. Mener jeg, som er skilsmissebarn og synes konseptet med to feiringer er idiotisk, det var aldri noe tema hos oss. Gleden over gavene får besteforeldrene se i takken de får fra barna når de treffes, å forvente at gavene skal drøyes til de er til stede er ren egoisme. 2
Carrot Skrevet 17. november 2022 #11 Skrevet 17. november 2022 Veldig spesielt tenker jeg, -Ligger svigers "i krig" på andre områder også etter skilsmissen er det kanskje på tide å be de oppføre seg som voksne mennesker av gitt alder? 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #12 Skrevet 17. november 2022 Jeg hadde ikke brydd meg så lenge de har noe å åpne på julaften. Men dere er foreldre og det er dere som bestemmer Anonymkode: e3c8d...12f 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #13 Skrevet 17. november 2022 Jeg er enig med din mann, jeg. Det koster da så lite, det vil jo på ingen måte ødelegge julaften, og romjula er en tid for familiebesøk med litt ekstra stemning. Det vil glede besteforeldrene, det vil antageligvis glede barna. Uansett, giver bestemmer mener nå jeg. Hvis du lar dette forsure julaften for deg samt ditt forhold til svigers, er det du som er vanskelig. De mener selvfølgelig ikke noe vondt med det, tvert i mot. Anonymkode: 4dbd8...581 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #14 Skrevet 17. november 2022 Tusen takk for flere konstruktive svar og innspill!❤️ Det er ikke slik at jeg ønsker å være vrang, men nå har vi holdt på med å vise hensyn siden de gikk fra hverandre, og tålt at den ene velger å ikke komme i bursdager til ungene for at den andre skal være der blant annet. Så har vi det ene barnet vårt som tåler dårlig at det skal skje noe spennende over flere dager, Halloween var et mareritt! Hen var så høyt oppe i flere dager pga spenning at hen slet med å lande igjen. Det kan umulig være noe godt for barnet å ha det sånn, og det orker vi (jeg) rett og slett ikke i jula. TS Anonymkode: 157de...2a3
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #15 Skrevet 17. november 2022 Flere julebesøk til slektninger - JA Åpne gavene på forskjellige dager - NEI Synes det er fint (men litt slitsomt hehe) at jula er familietid og at man besøker hverandre, så jeg ser ikke noe galt med julebesøk hos begge besteforeldrene som er skilt. Men flere julaftener er bare tull, det er jo fullt mulig å ha flere julebesøk uten at det trenger å være 3 julaftener. Hva er galt med for eksempel 2.juledagsbesøk? Anonymkode: 9d7ea...c51 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #16 Skrevet 17. november 2022 Vi har alltid hatt flere gavedager i jula. Det blir så mange gaver(alle ser på at hver gave blir pakket opp), så vi tillater nesten bare at folk åpner gaver fra dem som er tilstede. Det kan bli noen gaver til om det er noen i nær familie til flere og vi ikke treffer dem senere i jula, men jeg er også sånn at jeg synes det er koseligst å være tilstede når folk åpner gave fra meg, og jeg vil takke den jeg åpner gave fra med en gang. Jeg synes også det er viktig at ungene takker for gaven de får, og det er lettest å få til om de er tilstede. Jeg tror også det er lettere å sette pris på hver gave om de ikke får så mange. Også kan hver gave forklares bedre om giver er tilstede. Jeg ser altså ingen problemer med flere gavedager. Juleaften blir likevel julaften med alle de andre tradisjonene. Det er den dagen spenningen blir utløst. Anonymkode: 4f222...2d2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå