AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #1 Skrevet 17. november 2022 Jeg elsker jula, men har ikke samme økonomi som før og prøver derfor å samle tips som kan gjøre julen rimeligere, men like flott. Jeg er alene med tre barn og vi er så heldige å ha en uke fri sammen i romjula❤️ Noe jeg har kommet over er: - ha overnatting i stua med juletreet - ton ned gaver og prøv å avtale med andre voksne om å redusere prisene på gaver - samle pynt i naturen og lag julepynt gratis -ikke kjøp så mye godteri og kaker til jul og heller gjør det litt ekstra stas når det tas frem (må dessverre innrømme at hos oss har det ofte rent over med kaker og godteri hver dag, hele dagen🙈) Har du noen gode råd?❤️ Anonymkode: 53f3f...314 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #2 Skrevet 17. november 2022 Kjøp masse pepperkaker og klementinger. Dette er billig før jul. Kjøp julesaft heller enn julebrus. Kjøp ribbe feks firstprice heller enn pinnekjøtt. Kjøp godteri på Europris, av billigere type. Mat er jo noe som trekker mye penger i jula, så prøv å finne billige alternativer. Man trenger ikke kalkun, kylling holder lenge med en god saus (kjøp dem som er beregnet til kalkunen). Tok ned gavene, bli enige med familien om dette. Det har vi gjort. Kjøp brukte gaver. Skyld på at du tenker miljø Å lage julepynt er ikke helt nødvendig. Det fra i fjor holder. Bak evnt sa sandkaker ol i stedet, det koster veldig lite. Finn evnt kongler ute, disse må legges til tørk for å åpne seg og bli fine. Så kan de males. Juleshow og kino trengs ikke. Ta en tur ut, ha med kakao på termos. Bor man nær en skog elsker ungene en tur i skogen med kakao. Er man heldig og har ved er det en super dag i romjula. Firstprice pølser i brød på bål. En super dag. Bor man i by er kakao, pepperkaker og å se på julelysene en hyggelig aktivitet. Lån juleheftet på biblioteket. De har også masse julebøker og filmer. Evnt kjøp hefter på bruktbu. Gå en hel dag i pysj Hør masse julemusikk også i romjulen. Juleradioen er gratis. Dersom nye klær MÅ kjøpes, kjøp brukt Anonymkode: 7a989...45a 1 3
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #3 Skrevet 17. november 2022 Vil også tipse om å holde seg unna tråder om pris på julegaver her inne. Mange er edruelige men noen innlegg får en likevel til å føle seg gjerrig/fattig. Selv med ok økonomi ser jeg ingen grunn til å skulle gi så enorme gaver som mange mener det er helt normalt å gi. På en dårlig dag føler jeg meg da gjerrig og kjip om jeg leser de trådene. Anonymkode: 7a989...45a 6 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #4 Skrevet 17. november 2022 Høres kjempekoselig ut å ha overnatting i stua med juletreet. Tenk lys bare på treet, og så kan man lese julehistorier (lån på biblioteket!) og spise pepperkaker og klementiner. 😍 Før jul er det en del kirker som har gratis julekonserter. De store, kjente artistenes konserter er dyre, men lokale kor/musikere har av og til fri entre på sine forestillinger. Julegaver kan kjøpes på finn! Eller så sier vel ingen nei takk til en stor pose fylte horn eller rundstykker? - gaven kan fryses og mottaker kan nyte gode matpakker på nyåret. Anonymkode: d7fbf...bd2 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #5 Skrevet 17. november 2022 Om det er snø - ake eller lage snømann. Tur til nærmeste lekeplass, pakk sekken og ta med varm saft/kakao, ostesmørbrød i vaffeljern er topp her å putte i matboksen. Når det kommer til gaver er jeg helt enig i å tone ned, og som du sier - bli enige om å senke pris. Brukt er supert, både spill, puslespill, bøker og enkelte klær selges veldig pent brukt. Skal dere gi til noen som er yngre enn barna dine, hva med å gi noe de ikke bruker mer? Hva med å foreslå å gjøre noe sammen i stedet, eks tur i skogen eller julegrantenning/julemarked i stedet? Hyggelig for store og små. Anonymkode: e3412...92b
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #6 Skrevet 18. november 2022 Enig med brukeren over her. Være ute og pakk sekk med niste, varm drikke (og klementiner hvis dere har det). Filmettermiddag/kveld hjemme. Kok kakao hvis ungene liker det. Spill brettspill eller kort sammen. I jula har man også tid til å spille ett brettspill som tar tid å spille. Bak noe sammen, som kan tas på med på tur eller spises på en filmkveld. Anonymkode: 1c873...99d
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #7 Skrevet 18. november 2022 Jeg klarer ikke å skjønne at jula er så dyr, jeg. Man står jo fritt til å velge hvor dyre gaver man gir. Vi har ganske god råd, men hvert av barna får ikke mer enn for 1000 kr hver. Dette er også egentlig langt over hva som er nødvendig da de er små og ikke aner hva ting koster. Julemat er billig. Mye billig kos også, som pepperkaker og sjokoladeplater 5 for 100. Julepynt har man fra før. Jeg skjønner ikke? Anonymkode: 5f337...075 3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #8 Skrevet 19. november 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg klarer ikke å skjønne at jula er så dyr, jeg. Man står jo fritt til å velge hvor dyre gaver man gir. Vi har ganske god råd, men hvert av barna får ikke mer enn for 1000 kr hver. Dette er også egentlig langt over hva som er nødvendig da de er små og ikke aner hva ting koster. Julemat er billig. Mye billig kos også, som pepperkaker og sjokoladeplater 5 for 100. Julepynt har man fra før. Jeg skjønner ikke? Anonymkode: 5f337...075 Jula kan lett bli dyr for mange. Hvis man vil, er det jo ikke vanskelig å svi av mye penger på: * Julebord og sammenkomster på restauranter i førjulstida. * gaver * nye klær * julepynt. F.eks masse lys utendørs * dyrere mat enn man ofte har ellers i året. Samt alkohol * dyre pakkekalendere For å gjøre jula billigere, må man kutte ned på disse punktene. Anonymkode: 74786...bc9
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #9 Skrevet 19. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jula kan lett bli dyr for mange. Hvis man vil, er det jo ikke vanskelig å svi av mye penger på: * Julebord og sammenkomster på restauranter i førjulstida. * gaver * nye klær * julepynt. F.eks masse lys utendørs * dyrere mat enn man ofte har ellers i året. Samt alkohol * dyre pakkekalendere For å gjøre jula billigere, må man kutte ned på disse punktene. Anonymkode: 74786...bc9 Det skjønner jeg, men dette er jo ikke nødvendig, man kan fint velge det bort. Ihvertfall mye av det. Det er lett å spare penger hvis man vil, akkurat som det er lett å bruke mye penger hvis man vil. Anonymkode: 5f337...075
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #10 Skrevet 19. november 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg klarer ikke å skjønne at jula er så dyr, jeg. Man står jo fritt til å velge hvor dyre gaver man gir. Vi har ganske god råd, men hvert av barna får ikke mer enn for 1000 kr hver. Dette er også egentlig langt over hva som er nødvendig da de er små og ikke aner hva ting koster. Julemat er billig. Mye billig kos også, som pepperkaker og sjokoladeplater 5 for 100. Julepynt har man fra før. Jeg skjønner ikke? Anonymkode: 5f337...075 Når nettopp folk som deg da kommer inn og sier at du gir 1000 kr i gaver også til små barn så forstår jeg jo at du ikke har forståelse for at jula er dyr. Du har aldri trengt å snu på kronene. Du sier man står fritt til å velge, men når alle barna rundt får gaver til 1000+ kr og man selv absolutt ikke har råd til det, ja da kjennes det ikke mye fritt ut. Men for mange så blir kalender, gaver og det lille ekstra med maten for dyrt. Julemat er ikke nødvendig billig, særlig pinnekjøtt, fenalår og godt pålegg er absolutt dyrt. Det er ikke nødvendig, men det er tradisjon og kjipt når man kjenner at det ikke er et valg å ikke kunne kjøpe noe av dette. Særlig i år er det mange som ikke har en gang 1000 kr ekstra å bruke på gaver og mat. Så jeg syntes ditt innlegg, med din gode råd og gaver til 1000 kr til flere små barn ikke var så veldig gode råd! Anonymkode: 7a989...45a 1 1
Eneri Skrevet 19. november 2022 #11 Skrevet 19. november 2022 Antar du har ganske små barn siden du tenker overnatting i stua (artig ide, bare mener du nok ikke ville tenkt på det med tenåringsbarn). Jeg tenker at god tid til div aktiviteter er gullet her, ikke dyre gaver. Liker barna å pusle puslespill?Lån eller kjøp brukt et stort dere kan kose dere med, eller ta fram noen dere har fra før. Lag julepynt eller andre figurer av hama-perler. Mine barn likte å være kreative og laget mange pynteting av perler til små juletrær de hadde på rommene sine. Det kan jo også henges opp på juletreet man har i stua. Dette kan jo gjerne gjøres tredje juledag, trenger ikke skje før jul Masse fine julefilmer på tv. Pysj og dyne i sofaen mens man ser film er koselig. Boller og rundstykker koster ikke mye å lage i forhold til kosen det gir. Barna kan forme egne bollefigurer. God tid til å bygge med Lego sammen hvis de liker det. Er dere glade i å tegne? Hva med å kjøpe tegnepapir på rull, rulle ut et ark som dekker spisebordet og bli enige om å tegne en dyrehage/fornøyelsespark el, der alle kan tegne inn det de selv kommer på? Bake pepperkaker og pynte, også til å henge opp i vindu og spise senere. Aking, bygge snømann/-monster/-lykter, snøballkrig osv hvis været tilsier det. Så herlig at du har ei friuke sammen med ungene, ønsker dere ei koselig jul 🤗 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #12 Skrevet 19. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Når nettopp folk som deg da kommer inn og sier at du gir 1000 kr i gaver også til små barn så forstår jeg jo at du ikke har forståelse for at jula er dyr. Du har aldri trengt å snu på kronene. Du sier man står fritt til å velge, men når alle barna rundt får gaver til 1000+ kr og man selv absolutt ikke har råd til det, ja da kjennes det ikke mye fritt ut. Men for mange så blir kalender, gaver og det lille ekstra med maten for dyrt. Julemat er ikke nødvendig billig, særlig pinnekjøtt, fenalår og godt pålegg er absolutt dyrt. Det er ikke nødvendig, men det er tradisjon og kjipt når man kjenner at det ikke er et valg å ikke kunne kjøpe noe av dette. Særlig i år er det mange som ikke har en gang 1000 kr ekstra å bruke på gaver og mat. Så jeg syntes ditt innlegg, med din gode råd og gaver til 1000 kr til flere små barn ikke var så veldig gode råd! Anonymkode: 7a989...45a Jeg har forståelse for at jula KAN være dyr. Vi snur ikke på kronene på den måten, men velger likevel rimeligere der vi kan. Vi er overhodet ikke kravstore eller fancy i matveien noen av oss, og jeg koser meg mer en melkesjokolade enn fancy konfekt. Feks. Jeg må ikke ha de dyreste pepperkakene, de billige er gode de og. Så da kjøper jeg det, selv om jeg har råd til noe annet. Nå spiser jeg ikke kjøtt, så det utgår, men det er ingen som må ha fenalår og 100 pålegg bare fordi det er jul. Vi kjøper og gjør ikke alt vi har lyst til. Til det strekker ikke pengene til. Vi drar ikke på dyre ferier feks. Har ikke alt nyoppusset hjemme eller dyre biler. Handler stort sett bare på salg til barna, trenger jeg noe følger jeg med på tilbud. MÅ ikke, men velger det. For å ha mer penger til andre ting. Så vi lever relativt nøkternt. Hadde ikke brukt 1000 kr på gaver hvis det gikk utover mat eller noe annet. Men det gjør det ikke, fordi vi er sparsommelige ellers. Hadde klart meg fint om jeg måtte snu på krona også jeg, tror jeg, men de vanene jeg har. Anonymkode: 5f337...075
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #13 Skrevet 19. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har forståelse for at jula KAN være dyr. Vi snur ikke på kronene på den måten, men velger likevel rimeligere der vi kan. Vi er overhodet ikke kravstore eller fancy i matveien noen av oss, og jeg koser meg mer en melkesjokolade enn fancy konfekt. Feks. Jeg må ikke ha de dyreste pepperkakene, de billige er gode de og. Så da kjøper jeg det, selv om jeg har råd til noe annet. Nå spiser jeg ikke kjøtt, så det utgår, men det er ingen som må ha fenalår og 100 pålegg bare fordi det er jul. Vi kjøper og gjør ikke alt vi har lyst til. Til det strekker ikke pengene til. Vi drar ikke på dyre ferier feks. Har ikke alt nyoppusset hjemme eller dyre biler. Handler stort sett bare på salg til barna, trenger jeg noe følger jeg med på tilbud. MÅ ikke, men velger det. For å ha mer penger til andre ting. Så vi lever relativt nøkternt. Hadde ikke brukt 1000 kr på gaver hvis det gikk utover mat eller noe annet. Men det gjør det ikke, fordi vi er sparsommelige ellers. Hadde klart meg fint om jeg måtte snu på krona også jeg, tror jeg, men de vanene jeg har. Anonymkode: 5f337...075 Men det er enorm forskjell på å velge å være økonomisk og det å måtte være det. Stressnivået og følelsen av å komme til kort, ikke være god nok osv kommer for dem som MÅ mens de som velger deg kan gjøre det uten stress og med en tilfredshet over å være flink i stedet. Det er som å velge å gå på kino alene for å se en film og nyte stillheten alene og det å måtte gå alene fordi du ikke har noen. Det er to helt forskjellige situasjoner der den ene føler seg ensom og kjip den andre føler deg selvstendig og flink. Det er ikke å komme unna at julegaver, kalender, litt ekstra mat, julestrømpe og alle forventninger som skal innfris koster noe. Så jeg syntes ts har fått mange gode tips, men tipsen som at jula ikke behøver å koste kommer bare fra noen som ikke har kjent på byrden av å MÅTTE snu på krona fordi en ikke vet om en har råd når en kommer til kassen. Du vet alltid har du har råd, og kan gå ut av butikken for lyd for å ha gjort gode økonomiske valg heller enn å kjenne på følelsen av å ikke strekke til Anonymkode: 7a989...45a 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #14 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (På 19.11.2022 den 8.35): Jula kan lett bli dyr for mange. Hvis man vil, er det jo ikke vanskelig å svi av mye penger på: * Julebord og sammenkomster på restauranter i førjulstida. * gaver * nye klær * julepynt. F.eks masse lys utendørs * dyrere mat enn man ofte har ellers i året. Samt alkohol * dyre pakkekalendere For å gjøre jula billigere, må man kutte ned på disse punktene. Anonymkode: 74786...bc9 0 kroner på eget julebord 0 kroner på alkohol 0 kroner på nye klær til meg selv Da unner jeg meg pinnekjøtt til jul. Anonymkode: f2636...18a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå